Moderator: Redaktörer
Thump skrev:MagnusÖstberg skrev:Visst är det så!
Jag undrar varför du siktar in dig på baselement som har mycket sämre prestanda än dina toppar?
Har du någon budget?
Varför skall du skära basen under 20Hz förresten? Varför inte låta den klinga av själv, det brukar bli mycket naturligare
Mycket bra frågor!!
Att köpa Etons baselement är inte prisvärt. Det är det korta svaret.
Min budget är 8000kr inkl. en minimal materialkostnad.
Jag tänkte som så att om jag skär den vid 15Hz, 20Hz eller vad det nu blir, så hjälper det ju att kunna spela mina 95dB jag jagar.
Är det tokigt tänkt?
paa skrev:Thump skrev:paa skrev:Jo man kan mäta, och de främsta fysikerna i världen kan mäta upp en partikelhastighet högre än ljusets.
Då kan andra duktiga fysiker påstå att dom mätt fel.
Man letar och letar, och så hittar man felet, glappkontakt.
Ibland kan det bli lite pinsamt.
Och i det här fallet så utgav sig många fysiker att det var standard billigaste Sonystärkaren med grässkalselement och fejkad verkningsgrad på 154dB.
Och den ursprungliga frågan var man ska göra för att få en acceptabel bas.
Och jag står fast vid mitt första förslag:
12" i basreflex. T.ex XXLS eller Scan-Speak eller ino.
Thump skrev:Så du menar att om det ser ut som en full snigel har vandrat på frekvenskurvan nere vid basregistret, så skiter folk i att kompensera det med ordentliga linjära fasfria EQ´s?
Thump skrev:Är det många högtalare som spelar +-1dB med bara en delning vid 2-3kHz? Speciellt med 65l sluten låda?
Thump skrev:Ursäkta att jag är vresig, men det är så jobbigt när folk anklagar en för att man gjort det omöjliga, när jag 30min tidiagre suttit med db-mätaren i soffan.
Thump skrev:Min fråga handlade aldrig om hur mina fronthögtalare är byggda.
Den handlar om lådstorlek, placering, elementval och reell förväntan på separata BASAR!!!!!
Thump skrev:Varför ska jag tala klarspråk på någonting som inte är ursprungsfrågan?
Thump skrev:Det är ju självklart att komponenter runt det relevanta nämns löst i förbifarten.
Att jag sedan är nöjd och glad med vad jag (och professionell hjälp) lyckats med hittills och vill nämna det på ett forum för ljudintresserade är väl upp till mig?
Thump skrev:Att folk också frågar är också OK. Men det är INTE OK att påstå att det jag säger är en lögn. Då tappar man i värde och rykte fort.
Thump skrev:Att högtalare skärs för att få öka ljudnivån är väl inget konstigt?
Thump skrev:Hur tänker du när du jobbar med det du gör?
- Nej, de nya lådorna byggda för rum X vid X referensnivå och X avstånd spelar
inte som de gör i den anekoiska kammaren..........jag kallar den för fel i detta rum ÄVEN fast den mätt PRECIS det kunden begärt i det faktiska rummet den är ämnad för.
Typ så?
Thump skrev:Kan du besvara min basfråga? Jag vet att du är en fena på högtalare och akustik.
Thump skrev:Jag är duktig på audiologi och kirurgi, men jag skulle aldrig påstå för en patient att det de har kommit fram till med en annan kirurg är fel och omöjligt.
sebatlh skrev:Thump, det här är faktiskt i ett nötskal. Vissa trådar kukar ur till synes slumpartat. Försök ignorera det hela bara.
Två frågor angående dina basar:
1) Vill du kunna spela infra eller vill du bara ha basar som sträcker sig rejält långt ner i basen? Om det är det senare du vill så är nog basreflex det bästa.
2) Vad är det för väggar i rummet? Exempelvis betong bakom de tillbyggda väggarna är ju bra om du vill spela infrabas.
IngOehman skrev:Varför skulle du spela 10 dB starkare efter att du dubblat mängden basar?Thump skrev:Så du menar att om det ser ut som en full snigel har vandrat på frekvenskurvan nere vid basregistret, så skiter folk i att kompensera det med ordentliga linjära fasfria EQ´s?
Vad är linjära fasfria EQ's?Thump skrev:Är det många högtalare som spelar +-1dB med bara en delning vid 2-3kHz? Speciellt med 65l sluten låda?
Det finns inga hinder för att dimensionera så, varför skulle en delning vid
2-3kHz eller att lådans volym är 65 liter vara ett hinder?
Men nej, man brukar inte dimensionera så, dels för att rak tonkurva i eko-
fritt rum inte ens är en bra ide till att börja med, men också på grund av
att sådana högtalare inte blir så ljudtryckskapabla. (Som sagt.)Thump skrev:Ursäkta att jag är vresig, men det är så jobbigt när folk anklagar en för att man gjort det omöjliga, när jag 30min tidiagre suttit med db-mätaren i soffan.
Var inte vresig.
Att du får frågor beror bara på att du inte har skrivit det som andra därför
frågar dig om nu, eller att du inte talat tillräckligt klarspråk för att det skall
gå att förstå säkert vad du menat.
Då får man frågor. Inget konstigt med det.
Så tala klarspråk istället för att bli vresig. Det är mycket bättre.
Om du har använd eq för att få tonkurvan så rak som du beskrev det så
är det väl bara att berätta att du gjort det? Vad är problemet?
- - -
Frågan är dock vad informationen om hur högtalaren mätte i det ekofria
rummet skall användas till när det inte är en information om själva högtal-
aren?
Vilken högtalare som helst kan ju ges vilken tonkurva som helst om man
inkluderar eq och inte skriver något om nivån.
Så det märkliga att beskriva en högtalare som en som "går med till 26 Hz
-1 dB" (inte ordagrant citat) kvarstår när detta skett med eq, Och eq som
sedan ju dessutom kompletterats med mera eq i form av avskärning nedåt,
sålunda att högtalaren INTE alls går ned till 26 Hz.
Precis samma högtalare kan ju lika gärna beskrivas som en som går ned till
1 Hz, om den ges en sådan eq, men som skärs av för att inte bottna.
- - -
Men oavsett allt detta så förstår jag att du behövde skära av högtalaren
nedåt om den skulle klara lite nivå. Det blir i själva verket ännu självklarare
när man vet att utsträckningen gjordes med eq* och inte var naturligt. Ty
då systemets verkningsgrad blir superlåg vid 26 Hz så behöver insignalen
ökas rätt kraftigt. Inte konstigt att det överstyr.
Vh, iö
- - - - -
*Skillnaden mellan att använda eq och att högtalaren går naturligt djupt är
att man i det senare fallet bara drabbas av att själva högtalare överstyr
vid låga frekvenser. Men eq så överstyr även förstärkaren mycket tidigare
vid låga än vid högre frekvenser. Det behöver inte vara en nackdel endast
dock.
Kraniet skrev:ja jag gav ju rätt handfasta tips på vad som kan behövas på förra sidan.
men spl-kravet verkar ha sänkts sedan förra sidan?
antar vi THX referensnivå så är den på 85dB med 10dB headroom och 10dB högre i basen. Det ger 105dB i basområdet på lyssningsplats.
Då blir det plötsligt enklare att uppnå kraven om man bara vill ned till 20Hz. Men för att det ska bli kostnadseffektivt rekommenderar jag 15" precis som andra gjort.
Dayton RSS390HF4 tex skulle klara biffen. 4st i 640 liter(160/bas) sluten låda klarar ca 106dB på 3meters avstånd.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098
är du osäker när det kommer till högtalarbygge så skulle jag inte rekommendera att bygga basreflex. Slutet är så mycket enklare och mer förutsägbart.
Men jag skulle också rekommendera att dela vid 80 eller kanske tom lite högre (beror på rum men flera på forumet rapporterar att en högre delning fungerar bättre. så även i mitt fall då jag delar närmare 100Hz).
Morgan skrev:Jag hade satsat på fyra 15" från Dayton i stora basreflexlådor, om jag inte var ute efter infra.
Nattlorden skrev:För musiklyssnande behöver du mer än 10dB peak. Snarare 20, helst 25-30.
På 10dB klarar du knappt all modern hårdkomprimerad musik ens. 15 kanske man kan klara sig på om man håller sig inom modern pop/rock.
Det finns flera mekanismer som är mer eller mindre olinjära i högtalare, vilket gör att det inte går att säga, och hade det varit helt linjärt så hade det förstås varit fullständigt distorsionsfritt vid alla nivåer, om det nu faktiskt är noll vid 85 dB.Thump skrev:Distorsionen är noll vid 85dB, hur mycket distar de då vid 95dB (mellan tummen och pekfingret, om det går)
Är det något mer du vill ha svar på?MagnusÖstberg skrev:Thump skrev:MagnusÖstberg skrev:Visst är det så!
Jag undrar varför du siktar in dig på baselement som har mycket sämre prestanda än dina toppar?
Har du någon budget?
Varför skall du skära basen under 20Hz förresten? Varför inte låta den klinga av själv, det brukar bli mycket naturligare
Mycket bra frågor!!
Att köpa Etons baselement är inte prisvärt. Det är det korta svaret.
Min budget är 8000kr inkl. en minimal materialkostnad.
Jag tänkte som så att om jag skär den vid 15Hz, 20Hz eller vad det nu blir, så hjälper det ju att kunna spela mina 95dB jag jagar.
Är det tokigt tänkt?
Jag skulle köpa 8 stycken SLS12 och sätta dem i 8 egna kaviteter om 120 liter. Det kommer räcka för ditt behov.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster