Bygga egna diffusorer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-08 21:02

finns lite på den här sidan. vet inte hur vettigt det är men ändå

http://arqen.com/sound-diffusers/

edit: här är en film på hur man kan tillverka en QRD-7.

skyline diffuser kalkylator

http://www.mh-audio.nl/DiffusorCalculat ... ser#result

fler kalkylators på den sidan, här QRD
http://www.mh-audio.nl/diffusor2.asp#calcul
Senast redigerad av Kraniet 2013-12-08 21:17, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh
Magnus

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-08 21:15

zartok skrev:Får jag låna tråden en snabbis?
www.cchobby.se/pappstrutar-sortiment-800-mixade.aspx

Tänker jag fel om jag funderar om ett sånt här paket på en platta inte borde kunna diffusera rätt bra om man limmar fast dom asymmetriskt? Eller dom kanske inte bör vara ihåliga för att diffusera?

Bollhavsbollar är ett annat alternativ i plast ex :)

Jäkla jobb att pilla ihop 800 såna där tomteflickor som finns på länken, funkar dessutom bara på julen... Tänk på det! ;)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-08 21:38

DQ-20 skrev:Jag undrar i mitt stilla sinne vad det för problem som kräver diffusorer? Jag är uppriktigt intresserad.

/DQ-20

Jag vet inte så jag svarar inte på frågorna, men jag vill också gärna veta. Många sätter ju också diffusorer på frontväggen så det finns nog ingen regel för det (?)
Känns ju antingen som man kan absorbera, eller diffusera, eller både och?

En absorbering tar ju bort ljud, diffusering dämpar/mjukar upp/sprider? Beror väl på tusen saker antar jag. Kanske därför man allt som oftast får svar (och ser svar) så som "hyr in en akustiker istället"

Den där boken som refereras till är dessutom så tråkig så man somnar på förordet, men det kan ju personligt :) får väl försöka ge den ett tredje försök...

Själv sitter jag kloss mot bakväggen med min soffa. Jag kan av praktiska skäl inte sätta diffusorer där utan att få gamnacke, så det kommer bli någon form av akustiktavla där istället vilket jag tror blir bättre än inget eftersom jag har lite litet rum och lyssningsavstånd och det blir lite som att ljudet slår mellan väggarna. Hade jag haft större rum och annan lyssningsplats så hade kanske diffusorer varit bättre.

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-12-09 18:04

en diffusor sprider ljudet i rum och/eller tid, en absorbent absorberar bort ljud, enkelt utryckt.

Olika teorier finns för hur mycket reflektioner (ljudnivån) som skall förekomma och när i tiden de skall komma (tid efter direktljudet)

Alla diffusorer är dock inte lika, de som benämns "2D" har i allmänhet en mycket högre dämpning (absorbtion) än "1D"

Golden Horn är väl en vanlig 2D QRD, byggd i tunn plast och borde då ha relativt hög absorbtionfaktor, dels p.g.a material, dels diffraktion i de övre registren, medan 1D stepped diffusers eller PRD byggd i trä har ganska liten absorbtion (generellt)

oavsett vilken akustikskola man tillber brukar de flesta vara överens om att man vill ha diffuserande ljud med ungefär samma frekvensgång som orginalljudet inom ungefär 1KHz - 8KHz när det gäller smårumsakustik.

De vanligaste skolorna inom studiovärlden är nog LEDE (Live End Dead End) och RFZ (reflection free zone)

I båda dessa brukar man sträva efter att få det första diffuserade ljudet efter ca 15ms, vilket i normalstora rum lättast åstadkoms med en diffusor på bakväggen. och absorbenter i alla första reflektionspunkter. för att hålla uppe nivån på detta diffusa fält föredras 1D diffusor som är verksam 1-10KHz typ.

Inom Hifi är mätbara resultat inte lika viktigt som i studiovärlden, så inom Hifi-akustik har man lite större friheter att åstadkomma snygga diffusorer och placera dessa på ett sätt som accepteras i hemmet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-12-09 19:23

anjora skrev:
DQ-20 skrev:Jag undrar i mitt stilla sinne vad det för problem som kräver diffusorer? Jag är uppriktigt intresserad.

/DQ-20

Det är väl egentligen mest reflektionerna vid bakgre väggen som är problematiska.

Fast de behöver man ju inte diffusera. Man kan ju rikta bort dem också. Man kan ha en yta som gör att direktljud riktas bort från öronen.
Kod: Markera allt
       omriktat ljud
 \    /
  \  /
   \/
    \----------------------- inkommande ljud
     \
      \          Lyssningsposition
_______\

Fin va!

Men jag saknar fortfarande en problemanalys som föreskriver stora insatser av diffusorer här och var i rummet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-12-10 11:05

DQ-20 skrev:
anjora skrev:

/DQ-20

Det är väl egentligen mest reflektionerna vid bakgre väggen som är problematiska.

Fast de behöver man ju inte diffusera. Man kan ju rikta bort dem också. Man kan ha en yta som gör att direktljud riktas bort från öronen.
       omriktat ljud
 \    /
  \  /
   \/
     \
_______\

Fin va!

Men jag saknar fortfarande en problemanalys som föreskriver stora insatser av diffusorer här och var i rummet.

/DQ-20

Gôrfin illustration. Och en berättigad fråga då det finns en hel del olika idéer runt användandet av diffusorer i en lyssningsmiljö.

Jag ser ofta diffusorer införas i lyssningsrum, synbart utan en tanke om vad de skall avhjälpa eller bidra med där mer än att personen söm köper prefabricerade varianter eller tillverkar egna har läst, sett eller hört att diffusorer är bra att ha.

Svanå Miljöteknik, akustikkonsult tillika tillverkare av diffusorer, hävdar att diffusorer skall användas högt och lågt 'för att ge vår långsamma hjärna en andra chans att höra vad som finns på inspelningen'. Andra nämner användandet av diffusorer som specifika komfortåtgärder - för förankring genom våra 'egenljud' till en för övrigt onaturlig ljudmiljö - eller använder diffusorer för andra specifika psykoakustiska bidrag i en designad lyssningsmiljö.

Det problem "som föreskriver stora insatser av diffusorer här och var i rummet" är enligt min uppfattning starka enskilda reflektioner i rum där man önskar behålla och anpassa mellan- och högfrekvent energi vad avser deras frekvensinnehåll, anländanderiktning, mängd och tid.

I lyssningsrum där det skapats en effektiv reflektionsfri väg mellan högtalare och lyssnarens öron menar vissa att hjärnan uppfattar lågfrekventa ljud/resonanser och då förväntar sig mellan- och högfrekventa ledtrådar för att kunna relatera till miljön. Och att vi utan dessa ledtrådar blir "förvirrade" och tröttnar lätt på grund av den "konstanta anspänningen". För att styra upp hjärnan anpassas dessa ledtrådar i tid, frekvensinnehåll, riktning och mängd med hjälp av diffusorer.

I akustiska modeller som LEDE/RFZ används diffusorer som ett designelement för avslut av ett givet reflektionsfritt tidsfönster inom Haas-intervallet. Syftet med detta avslut, utöver att öka känslan av livlighet i rummet, är att förstärka Haas-effekten / signallokaliseringsprocessen för direktljudet och samtidigt minimera destruktiva lokaliserings- och tonalitetsledtrådar i senare anländande ljud. Det reflekterade ljudet som utgör avslutet bör då vara av tillräcklig nivå för att trigga Haas-effekten och följas av en exponentiellt avtagande ljudfält av "hög densitet" vilket föreskriver användandet av diffusorer. I denna typ rum är också en större 'sweet spot' eller arbetsyta önskvärd.

Detta var mina lekmannamässiga tolkningar. Har någon invändningar eller andra inspel i temat?

/Suomela

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-10 15:22

Är det någon som är intresserad och kan rita i .stl så kan jag alltid ta måtten så det blir överfört till en 3D modell.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-12-10 17:40

DQ-20 skrev:
       omriktat ljud
 \    /
  \  /
   \/
     \
_______\

Fin va!

/DQ-20

problemet med lösningen i fråga är att det omriktade ljudet kan nå öronen via flera reflektioner också och att det kanske inte funkar optimalt om det skall låta bra i stora delar av rummet. Tex kan ljudet studsa mot sidoväggen, den sneda väggen och sedan öronen.

denna videon går igenom problem http://www.youtube.com/watch?v=lbLVjHfH ... re=related jag anser att hans lösningar är ytterst tveksamma och att en bättre lösning hade varit att använda diffusorer

Jag personligen tror det räcker med att placera en diffusor vid bakväggen(om man har fyrkantligt rum) så att flera reflektioner i x-led förhindras(x är normalen till bakväggen).

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-10 19:53

http://www.youtube.com/watch?v=I3q5kQjMAbc

Här var en till, ganska enkel men ändå. Mest absorbers iofs.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-10 23:33

Adhoc skrev:Ett billigare alternativ som påverkar ett brett frekvensområde är Optifusser, 2795:- för 2,88 m² med 200 mm djup är svårt att slå med hembyggeri. Bör målas med vattenlöslig färg för att ytterligare förbättra funktionen (som nämns i "Läs mer"): http://www.emusic.se/product/17813/Reso ... Optiffuser

Nice! Har letat lite som hastigast efter de där.

2800 för fyra st inte dumt.
Den står numera på inköpslistan.

Kanske kan man skicka ett ex till [s]Magnus Östberg[/s]DQ-20 så kan han gjuta lite kopior i fogskum.[/s]
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Föregående

Återgå till DIY-forum