DIY surroundhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-12-13 14:21

AndreasArvidsson skrev:
celef skrev:
bakerman22 skrev:Det är ju inte direkt en skitkomplicerad konstruktion. Inte dyra element, inte dyr ...

Åjo, lådan är nog lite snickarknepig att få till tror jag

Ja den är lite lurig. Ge mig en stor nog 3D-skrivare så jäklar :D

Hah, med tanke på kostnaderna per styck så kanske det är en bilig lösning :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-13 14:29

Jag ger inte mycket för ino´s hittepå surround, klart att det blir stor ljudbubbla ( vore ju förbannat konstigt annars ) men ljudpanoreringar blir ju helt fel i alla riktningar.
Du var väl lite sugen på Seos, gillar man det man hör vid "vår" lyssning frampå så bygger ju jänkarna galet mycket mer kompetenta surrar för kaffepengar jämfört med A2:orna.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-13 14:44

steveo1234 skrev:
IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:Inte ett enda förslag.
Finns det verkligen ingen DIY-lösning för de som vill bygga högkvalitativa surrar?

Då får det väl bli 8 styckan a2´or då då...

Nu bli jag lite förbryllad.

Ino a2 är ju just det du söker. De är ju köpbara som DIY-högtalare.

Och du väljer ju själv om de vill ha dem färdiga eller om du vill DIY:a.

- - -

En rent allmän kommentar till det där med inkopplingen som det ju har
talats lite om, är: Sådana här högtalare bör ha extremt hög impedans
(som a2) således att man kan parallellkoppla dem i så stort antal som
behövs.

Att seriekoppla eller serie/parallellkoppla är ingen vidare bra ide sett ljud-
kvalitetsmässigt.

Vh, iö

Det största problemet för mig är att de ska hämtas om jag förstått rätt och det är 130mil att köra för det.

Ja det är ju en olägenhet förstås 260 mil tar ju över ett dygn att köra om
man inte kör som en galning. Jag har faktiskt aldrig kört längre än 250 mil i
ett sträck på under ett dygn.

Dock har jag avverkat mer än 120 mil per dag tre dagar i rad några gånger.
Det är inte så farligt om man tar det lite lugnt. Det skall vara skönt att köra,
annars kan det kvitta,

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-12-13 14:53

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:
IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:Inte ett enda förslag.
Finns det verkligen ingen DIY-lösning för de som vill bygga högkvalitativa surrar?

Då får det väl bli 8 styckan a2´or då då...

Nu bli jag lite förbryllad.

Ino a2 är ju just det du söker. De är ju köpbara som DIY-högtalare.

Och du väljer ju själv om de vill ha dem färdiga eller om du vill DIY:a.

- - -

En rent allmän kommentar till det där med inkopplingen som det ju har
talats lite om, är: Sådana här högtalare bör ha extremt hög impedans
(som a2) således att man kan parallellkoppla dem i så stort antal som
behövs.

Att seriekoppla eller serie/parallellkoppla är ingen vidare bra ide sett ljud-
kvalitetsmässigt.

Vh, iö

Det största problemet för mig är att de ska hämtas om jag förstått rätt och det är 130mil att köra för det.

Ja det är ju en olägenhet förstås 260 mil tar ju över ett dygn att köra om
man inte kör som en galning. Jag har faktiskt aldrig kört längre än 250 mil i
ett sträck på under ett dygn.

Dock har jag avverkat mer än 120 mil per dag tre dagar i rad några gånger.
Det är inte så farligt om man tar det lite lugnt. Det skall vara skönt att köra,
annars kan det kvitta,

Vh, iö

Det är egentligen några olika funderingar som glider runt i huvudet. Ena är att det är lite besvärligt att prova pga körningen. Andra alternativet är att jag i dagsläget använder LTS 2v-v1. De är nästan tillräckligt bra och jag hade klarat mig med 10 (3-2-2-3) stycken sådana. Men, de går inte att köpa. När de fanns så kostade de 5k per par, så 25k för alla. Det är en ok kostnad tycker jag. 10 stycken a2 tycker jag är i överkant rent prismässigt. Samtidigt så får man ju komma ihåg att det verkar ju faktiskt inte finnas något alternativ så det är svårt att säga någonting om prisvärdheten egentliegen...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-13 14:53

NiklasF skrev:Jag ger inte mycket för ino´s hittepå surround, klart att det blir stor ljudbubbla ( vore ju förbannat konstigt annars ) men ljudpanoreringar blir ju helt fel i alla riktningar.

I stort sett allt bioljud bygger på många surroundhögtalare som tillsammans skapar ett diffust ljudfält på sidan och bakom publiken. Spelfilmerna är mixade för att det ser ut på detta sätt och för att det ska fungera bra med en sådan högtalarkonfiguration.
Att då införa diskreta bakkanaler, med enbart en högtalare för varje kanal, är i mitt tycke mycket mer av hittepå, än vad ino rekommenderar för sina surrounder.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-13 15:10

paa skrev:
NiklasF skrev:Jag ger inte mycket för ino´s hittepå surround, klart att det blir stor ljudbubbla ( vore ju förbannat konstigt annars ) men ljudpanoreringar blir ju helt fel i alla riktningar.

I stort sett allt bioljud bygger på många surroundhögtalare som tillsammans skapar ett diffust ljudfält på sidan och bakom publiken. Spelfilmerna är mixade för att det ser ut på detta sätt och för att det ska fungera bra med en sådan högtalarkonfiguration.
Att då införa diskreta bakkanaler, med enbart en högtalare för varje kanal, är i mitt tycke mycket mer av hittepå, än vad ino rekommenderar för sina surrounder.

Du tror inte att det beror på att biosalongerna är lite större än vad "vi" har för lyssningsrum, btw samtliga här inne har väl bättre ljud än på valfri biosalong i sverige?

Man vill långt ifrån alltid ha diffust ljud bakifrån, att riktningsbestämma något som kommer in snett in höger i bakrekanalen blir ju helt omöjligt med tre stycken högerbak kanaler där en dessutom sitter framför lyssningsplatsen.

Folk får köra som dom vill och lägga galna pengar på sina femtioelva bakkanaler så det låter jättediffust och stort, jag säger bara att det inte är något för mig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-13 15:13

Niklas jag har 8st surround och jag har inga problem alls att höra ljud komma in från en speciell vinkel bakifrån.

Fördelen med många bakkanaler är att ljud som skall ombeslöja lyssnaren faktiskt gör det. Det finns inget värre än när det låter som det regnar i ena hörnet bara :D

Oavsett om det är Ino eller något annat märke så är helt klart lösningen med många små surround den bästa jag hört.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-13 15:20

AndreasArvidsson skrev:Niklas jag har 8st surround och jag har inga problem alls att höra ljud komma in från en speciell vinkel bakifrån.

Fördelen med många bakkanaler är att ljud som skall ombeslöja lyssnaren faktiskt gör det. Det finns inget värre än när det låter som det regnar i ena hörnet bara :D

Oavsett om det är Ino eller något annat märke så är helt klart lösningen med många små surround den bästa jag hört.

Fast om du lyssnar på en tvåkanalsinspelning och det är regn i inspelningen som kommer in på högersidan så låter det väl ändå inte som det bara är regn i hörnet? :?

Det är HELT omöjligt att panoreringar blir rätt med denna setupen, att det låter stort och brett säger sig självt.

Men men jag har sagt detta förr och detta blir väl fel tråd egentligen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-13 15:27

NiklasF skrev:Fast om du lyssnar på en tvåkanalsinspelning och det är regn i inspelningen som kommer in på högersidan så låter det väl ändå inte som det bara är regn i hörnet? :?

Det är HELT omöjligt att panoreringar blir rätt med denna setupen, att det låter stort och brett säger sig självt.

Men men jag har sagt detta förr och detta blir väl fel tråd egentligen.

Det är sant, men fronthögtalarna och bakhögtalarna är inte konstruerade efter samma princip eller med samma syfte. Enligt din teori låter det som vi bör ha 4identiska högtalare runt oss.

Det är inte alls omöjligt. Det låter mycket bra tom. Enligt mig iaf.

Ja det är inte rätt tråd så vi lägger ner detta.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-12-13 18:06

Sen har det ju minst sagt med den mänskliga hörseln att göra.

Min upplevelse är att jag riktningsbestämmer ljud framför mig på ett helt annat sätt än ljud som hörs bakom mig, vilket borde kunna styrkas inte bara utav min upplevelse, utan om man tar en titt på hur människors öron ser ut.

Edit: Var för snabb på bollen, sorry för OT.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-13 21:52

Nämen hur menar du nu?

Jag förstår inte det där. Knappt någonting har prioriterats högre än att de skall
ge en extremt punktformig ljudupplevelse oavsett panoreringsriktning*, när in-
spelningen bär sådan information. Jo möjligen då att de också skall undvika att
måla upp en punkformighet just av sin egen position, som i princip alla normala
surroundhögtalare gör.

Beror din kommentar på att du tror att de låter sådär, eller menar du att du har
hört dem bete sig så illa?

Det senare förefaller mig vara helt orimligt. De projicerar ju en mycket fokuserad
bild av alla inspelade punktformiga ljud, så jag gissar att du gissar bara.

Självklart kan de ÄVEN återge ett diffust ljudfält, men det kan man med rätt så
många olika lösningar. Bristen de flesta system har är ju att de inte klarar att ge
punktformiga projiceringar, annat än just i högtalarnas riktning då förstås. Och
att de inte fungerar annat än i en förhållandevis lite sweetspot. Och så kan man
ju inte ha det, tycker jag.

Vh, iö

- - - - -

*I själva verket så tycker jag inte panoreringar fungerar överhuvudtaget med de
normala surroundhögtalarlösningarna.
Senast redigerad av IngOehman 2013-12-16 19:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-13 22:16

NiklasF skrev:
AndreasArvidsson skrev:Niklas jag har 8st surround och jag har inga problem alls att höra ljud komma in från en speciell vinkel bakifrån.

Fast om du lyssnar på en tvåkanalsinspelning och det är regn i inspelningen som kommer in på högersidan så låter det väl ändå inte som det bara är regn i hörnet? :?

Om du med "kommer in på högersidan" menar att ljudet spelas av höger hög-
talare så:

Jo det gör det. Om du spelar regnljud i bara höger högtalare så låter det som
om det regnar i den. Och det är inget problem eftersom den vänstra högtalare
ju står så nära att man kan skapa ljudkällor med större utbredning genom att
låta båda V och H bidra. Men de två bakkanalerna klarar inte att genom att vara
blott två, fantomprojicera. Det är alldeles för långt mellan dem vinkelmässigt. Så
det blir bara pannkaka om man försöker.

Det blir så illa att jag faktiskt som regel hellre lyssnar utan surround-högtalare än
genom de flesta normala hemmabiografers två direktstrålande konventionella hög-
talare. Till nöds kan det fungerar "dåligt men utståmedbart" om man sitter precis i
mitten och inte rör sig alls. Men även då tycker jag bristen på panoreringsbarhet
stör väldigt mycket.

NiklasF skrev:Det är HELT omöjligt att panoreringar blir rätt med denna setupen, att det låter stort och brett säger sig självt.

Men varför säger du att det är helt omöjligt och att det säger sig själv? Vilken
kunskapsgrund vilar du det påståendet på?

Uppenbart inte på att du hört dem, och uppenbart vet du heller inte riktigt hur
hörseln fungerar. Så jag är nyfiken på vad det är som gör att du tror som du
verkar tro?

- - -

Du håller väl med om att du inte hör en linjekälla hela vägen från linjens topp
till dess botten, utan att man hör ljuden från den på den höjd man själv befin-
ner sig?

Och jag hoppas även att du inte tycker att monopanorerade ljud framifrån låter
från vänster och höger högtalare hos dig, utan från mitten, punktformigt och
fint.

Om inte så har du problem i din anläggning.

Så jag förstår inte vad det är som gör att du är så övertygad om att det måste
låta på ett helt annat sätt i det här fallet*, när man har en utsträckt ljudkälla i
form av ett antal a2?

En travesti på ditt uttalande skulle vara närmare sannigen, typ: Det är HELT
omöjligt att panoreringar blir rätt med bara två direktstrålande högtalare för
surroundfältet, att det låter uppdelat bara de två riktningarna där högtalarna
står säger sig självt.

Men även den beskrivningen är lite fel eftersom man faktiskt kan skapa effekter
som, om man sitter perfekt i mitten, i varje fall sträcker sig något utanför själva
högtalarna.

NiklasF skrev:Men men jag har sagt detta förr och detta blir väl fel tråd egentligen.

Nja jag tycker nog att du är okej att du säger det i den här tråden, men jag är
nyfiken på varför du tror att det skulle låta så? (Vilket de verkligen inte gör, och
det finns inga skäl att tro att det skall göra det heller om man vet hur hörseln
fungerar).

Du är självklart i din fulla rätt att tro som du tror, men jag är alltså nyfiken på
vad som gör att du tänker dig att det måste bli så.

Vh, iö

- - - - -

*Nu är mekanismerna rätt olika när det gäller ljud som anländer framifrån och de
som gör det från sidan, så det är mycket mera komplicerat än så, men trots att
jag förenklar nu på ett sätt som antyder att sakerna är lika enkla, så

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-14 00:10

NiklasF skrev:Du tror inte att det beror på att biosalongerna är lite större än vad "vi" har för lyssningsrum, btw samtliga här inne har väl bättre ljud än på valfri biosalong i sverige?

Jamen, vad spelar det för roll. Ljudspåret är ju gjort så likförbannat. :D

Tyvärr går det inte att tycka så mycket i den här frågan, du har helt enkelt fel.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-14 01:53

Jag vill inflika att NiklasF inte hade pip över 8 kHz i sina frontar, men två bakkanaler som var minst 20 dB hot med en diskant som kunde skära diamant.

Hans referens vad gäller bakkanaler är nog inte den som den breda massan vill ha.. :wink:
Fast jag gillar honom ändå.
Även att han är en av Sveriges fetaste killar.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-14 18:54

Jag skulle vilja titta på NiklasF.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-14 19:12

Elfsberg skrev:Jag skulle vilja titta på NiklasF.

Perv!

;)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-12-14 20:44

NiklasF skrev:Du tror inte att det beror på att biosalongerna är lite större än vad "vi" har för lyssningsrum, btw samtliga här inne har väl bättre ljud än på valfri biosalong i sverige?

Jag skulle snarare säga att ett mindre rum kräver FLER högtalare för att lyckas förmedla på samma sätt bakifrån.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-14 20:49

Det har inte övertygat mig i dom rummen jag lyssnat på iaf.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-12-16 09:39

Inte ett enda förslag på DIY-lösning har kommit upp i tråden (undantaget ino a2 då kanske )
Det tycker jag är lite konstigt. Det borde funnits några stycken på marknaden tycker jag. Surroundljud är ju ganska populärt så här finns det nog en lucka på marknaden för en producent gissar jag.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-16 09:57

Nu är det ju inte diy, men är det ingen som glott på Mirage som surrar, de borde väl uppfylla ljudspridningskravet bra eller? Billigt är det också om man jämför med annat som diskuterats. Fem surrar för 5500 sek och då kan ni slänga subben som ingår, eller installera den på toan eller ngt... De har ju även lite större burkar som går ner till 70 Hz.
Nu kör jag bara 2.2 setup, men om jag nån gång skall ha bio igen så blir det nog en kombo med Mirage.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-12-16 10:07

Bjorn_ skrev:Nu är det ju inte diy, men är det ingen som glott på Mirage som surrar, de borde väl uppfylla ljudspridningskravet bra eller? Billigt är det också om man jämför med annat som diskuterats. Fem surrar för 5500 sek och då kan ni slänga subben som ingår, eller installera den på toan eller ngt... De har ju även lite större burkar som går ner till 70 Hz.
Nu kör jag bara 2.2 setup, men om jag nån gång skall ha bio igen så blir det nog en kombo med Mirage.

Vad jag hört av Mirage så kan jag även slänga högtalarna samtidigt som jag slänger basen :p

Har de stramat upp sig rejält så de skulle passa i en nära kompromisslös hemmabio?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-16 10:14

Har inte hört mx skall jag erkänna. De större modellerna låter riktigt bra vad jag kommer ihåg, men det var ett tag sen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 10:16

Bjorn_ skrev:Nu är det ju inte diy, men är det ingen som glott på Mirage som surrar, de borde väl uppfylla ljudspridningskravet bra eller? Billigt är det också om man jämför med annat som diskuterats. Fem surrar för 5500 sek och då kan ni slänga subben som ingår, eller installera den på toan eller ngt... De har ju även lite större burkar som går ner till 70 Hz.

jo jag har kikat på deras högtalare om det är omnisat du tänker på?

Bild

Ett bredbandselement med en liknande "spridningslins" borde kunna ge ett gott resultat i horisontalplanet iaf.
Det enda jag funderar på där är hur avsaknaden av spridning uppåt påverkar.
Mvh
Magnus

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-16 13:41

Jo, precis, det var nog de jag lyssna på. Men de har väl släppt lite nya sen dess också, tänker på OS3 och OMD5, men de har jag inte lyssnat på

http://www.miragespeakers.com/bookshelf-speakers/

spridningen i höjdled... behöver man bry sig om det?

man skall väl ändå ha samtliga fem som bakkanaler utspridda så då kan man väl montera dem på lite olika håll :P

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-12-16 15:46

Googlade lite i helgen och det är förvånansvärt få DIY surroundbyggen som ser riktigt vettiga ut jämfört med tex. basbyggen. Undrar varför?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-16 16:02

Empa skrev:Googlade lite i helgen och det är förvånansvärt få DIY surroundbyggen som ser riktigt vettiga ut jämfört med tex. basbyggen. Undrar varför?

surrar är ju rena rama dockskåpsinredningen (tjejjigt) i jämförelse med stora feta basar (grabbigt)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-16 20:23

För att det är skitmycket svårare?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-16 20:42

Elfsberg skrev:För att det är skitmycket svårare?

Ja kanske
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-16 20:45

Då rekommenderar jag att man sätter upp lite profundusmoduler som
surround. Det blir nog väldigt bra. ;)

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 20:53

problemet med surround och även center är väl att det inte finns några konceptuella resonemang som är allmängiltiga.
För många är det ju dessutom en ickefråga eftersom man tror att det blir bra att bara ta vilken stativhögtalare som helst och använda en sådan per surroundkanal. Det är ju en av de lösningar som prånglas ut av både den ena och den andra källan.
Den andra är att det ska vara bipol/dipol lösning och fortfarande en per kanal.
På samma sätt tillverkas och pushas fortfarande den liggande mtm-centern från alla möjliga håll.

Det må låta konstigt men surround verkar inte ha "mognat" till sig än. Istället för att lösa frågor om hur surround ska implementeras så trycker man bara ut fler kanaler.
Centerhögtalare finns det ju några som är trevägsvariant med bmtb där diskant och mellanregister är vertikalt placerade. Men det är fortfarande en "vanlig" trevägshögtalare. Vilka egenskaper den ska ha (tex spridning, frekvensgång osv) har man fortfarande inte löst.

Om inte ens B&W, Revel och dylika firmor har löst detta konceptuellt hur ska man då kunna tro att det finns diy-lösningar färdiga?

edit:

en av de få tillverkare som verkar experimentera lite med dessa koncept är Axiom

http://www.axiomaudio.com/qs4-surround-sound-speakers
http://www.axiomaudio.com/qs8-surround-sound-speakers

de experimenterar ju även med andra koncept

http://www.soundstagexperience.com/inde ... cle&id=182

vissa koncept är ju tydligen tillräckligt bra för att intressera Bryston

http://bryston.com/products/speakers/Mo ... ature.html

Sen om det är bra eller dåliga lösningar låter jag vara osagt. Men att det behövs mer arbete inom detta område verkar tydligt.
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum