Vart köper man Markaudio bredbandare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-31 12:28

Carl-m skrev:Som den icke datanörd som jag är behöver jag hjälp hur man lägger ut bilder från telefonen.

Vet inte hur man gör via telefon, men kolla gärna här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8945. Om du vill ha lagringsutrymme på Faktiskt är det alltså bara att fråga någon admin via PM.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-03-31 16:22

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-31 23:44

Snyggt! Bara att peta in nåt stag, o olja eken så är de färdiga ju! Och kanske fasa någon kant.

Ge oss gärna lite mer lyssningsintryck. Har du mätt/testat hur djupt de spelar? Mina små CHR70 g3 spelar -3dB vid typ 30Hz i mitt stora vardagsrum 8O Hur känns perspektiv och sweetspot?

Provar att lägga in länken till själva bilden mellan [img]och[/img] så borde den dyka upp nedan. Tänk på att bilder inte bör vara bredare än 800 pixlar för att visas bra på faktiskt.se. Kan också var en fördel att inte ha dem högre än typ 720 pixlar, så slipper de flesta användare scrolla för att se hela bilden.

Bild

Edit: Ville sig inte med bildlänken. Kanske någon tillfällig bugg, eller något med åtkomsträttigheter på bilden?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Vart köper man Markaudio bredbandare?

Inläggav Elfsberg » 2014-04-01 14:22

Oooops. Glömde läsa sida 2. :P
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-04-01 18:06

Ska upp till stugan i helgen och utvärdera mera. Saknas timmar för att dömma dom än.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-04-03 17:37

PS. Högtalarna i bakgrunden är till salu för någon som vill ha en fin stativ ar.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-04-12 03:32

Fräste av kanterna och oljade in eken helgen som var. Se ny bild på minhembio på länken ovan. Måste säga att elementen är riktigt bra och växer för varje besök i stugan. Åker upp nästa onsdag och blir kvar till måndag :). Då blir det många fler timmar och ska även trimma in övrig anläggning med bla hembygt nätfilter och närdel.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-04-14 12:29

Snyggt det blev med eken oljad och kantad! Upplever du bred eller smal sweetspot? Upplever du att ljudet släpper bra från högtalarna? Hur känns perspektiv, djup och närvarokänsla?

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-04-14 18:38

Tyvärr har jag inte hunnit "finlyssna" nått. Men högtalarna har gått lite mer timmar och växer mer och mer. Svårt när det är folk omkring en hela tiden. Tar hojen upp på onsdag efter jobbet och blir själv hela torsdag :). Då kan jag ge ett bättre utlåtande efter det. Tror dom behöver en bättre låda. Har lyssnat på sonens xtz 99.36 mk ll som kostar typ 10000kr och dom hänger inte med i dynamik och detaljer. Säger inte så mycket men foten trampar takten bättre med alpair 12p ;)

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-04-16 20:40

Nu händer det saker. Möblerat om lite nu när man är själv och placerat högtalarna lite mer isär. Tyvärr går det inte att ha möblerna så här normalt. Men nu är jag själv o stugan och sitter med en kall. Kan säga att jag mår bra nu :). Rösten mer punktformig och foten rör på sig. Inget sk High End ljud men det spelar mycket musik som jag vill ha. Inget lullull. Bra 3d och inget från lådorna. Elementen är det inget fel på kan jag säga. Lite mer tweeks så får man till det sista.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-04-16 21:55

Ursäkta att jag tjatar. Fan vad bra dom är. Låtarna blir som nya. Foten går hela tiden. Och med nya bättre lådor lär dom inte bli sämre :)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-04-17 12:41

Carl-m skrev:Ursäkta att jag tjatar. Fan vad bra dom är. Låtarna blir som nya. Foten går hela tiden. Och med nya bättre lådor lär dom inte bli sämre :)

Jag förstår dig. Jag är själv grymt nöjd med mina Markaudio CHR70 gen3. Stampa takten, djup, känsla av närvaro och rum, detaljer, fin klangbalans. Intressant är breddperspektivet och släppet - det skiljer väldigt mycket mellan olika låtar, t o m på samma skiva. T ex lyssnade jag på Doug MacLeod igår. Vissa låtar hade allt i mitt i, kändes nästan mono. Vissa bredare panorerade, med olika instrument på egen plats. Vissa ljud på vissa låtar var i luften sidan om högtalarna, vissa ljud på vissa låtar var rakt från högtalarna. Jag har ungefär lika brett mellan högtalarna som fram till linjen mellan dem, noll toe in, liiite toe up.

Carl-m skrev:Inget sk High End ljud men det spelar mycket musik som jag vill ha. Inget lullull. Bra 3d och inget från lådorna. Elementen är det inget fel på kan jag säga. Lite mer tweeks så får man till det sista.

Vad menar du i dina tankar kring high end? Jag är så nöjd med mina bredbandare att jag inte tror något som kallas eller kostar high end skulle ge mig väsentligt mer. De är high end för mig, så känner jag. Men jag har inte testat några särskilt avancerade/dyra grejor hemma hos mig - gör jag det kanske min uppfattning ändras, men jag är tveksam. Vilka tweaks funderar du på?

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-04-17 14:48

För mig gäller det att försöka återge musik så det är roligt att lyssna i timmar utan tänka på frekvenser mm. När man sitter och lyssnar på musiker och hur dom spelar då är det bra. Det sk High End som jag skrev är för mig dyra tungdrivet segt och överdriven ljudbild mm mm. Kan importera på många första min sen sitter man och byter låtar hela tiden och nått är fel. Hört många dyra anläggningar som presterar bara fett distinkt ljud men utan musikalitet

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-04-27 08:30

Carl-m skrev:För mig gäller det att försöka återge musik så det är roligt att lyssna i timmar utan tänka på frekvenser mm. När man sitter och lyssnar på musiker och hur dom spelar då är det bra. Det sk High End som jag skrev är för mig dyra tungdrivet segt och överdriven ljudbild mm mm. Kan importera på många första min sen sitter man och byter låtar hela tiden och nått är fel. Hört många dyra anläggningar som presterar bara fett distinkt ljud men utan musikalitet

Kan vi få se någon mätning på dom .

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-04-27 20:15

Har ingen utrustning för det.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-05-02 11:58

Nu tjatar jag ihäl er. Har aldrig varit med om ett element som växer så mycket. Blir bara bättre och bättre. Helt sjukt bra ljudbild. Du kan plocka ut alla detaljer både i djup och bredd. Ska ni bygga nått så tveka inte. Blir intressant när jag ska bygga dom stora superpensil :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-05-03 10:10

Carl-m skrev:Nu tjatar jag ihäl er. Har aldrig varit med om ett element som växer så mycket. Blir bara bättre och bättre. Helt sjukt bra ljudbild. Du kan plocka ut alla detaljer både i djup och bredd. Ska ni bygga nått så tveka inte. Blir intressant när jag ska bygga dom stora superpensil :)

Du får nog försöka att lägga upp mätningar på super elementet innan du ens blir trodd.Det finns andra högtalare som klarar det bättre.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-05-03 12:16

Som sagt har inte utrustning för det och tänker inte köpa för att lägga ut "fina" kurvor ;). Bara för att en högtalare mäter bra behöver den inte låta bra. Ni som har vägarna förbi (Hagfors) titta gärna in och lyssna. Har någon mätutrustning så kom och mät. Nu har jag beställt dom små Markaudio CHR-70 för att testa dom också. :D

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-05-03 12:24

PS Hur mäts ljudbilden på djupet, bredden och separationen på instrumenten? Det är där musiken och foten börjar trampa och man njuter av det som spelas till fullo ;).

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-05-04 18:46

Carl-M!

Vilken typ av musik lyssnar du på?
Lämpar sig högtalarna för något annat än klassiska stycken? (En provocerande ställd fråga som jag igentligen bara vill ha bekräftelse på att det är helt fel!)

Jag blir lite sugen på att bygga ett par Avebury med Alpair 12.

Vet dock inte om de passar min breda musiksmak.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-05-04 19:14

Dom kräver ett stort rum så du vet. Var sugen att bygga dom också. Men har nog för litet rum. Dom vill ha minst 30-40kvm. Tror Superpensil 12p räcker. Jag spelar ingen klassisk musik. Jag är allätare när det gäller musik. Tycker dom klarar det mesta. I helgen vart det Gary moore, zz-top, Nils Langren, Sting, Kent, Doors, mm mm

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-05-05 12:24

Kul att du beställt CHR 70 också! Var beställde du och vad får du ge inkl frakt? Vilka lådor har du tänkt dig?

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-05-05 20:08

Köpte dom på RumoH och dom kostade 70 euro plus 13 euro i frakt. Beställde även div kontakter och dämpmaterial till dom nya Superpensil :). Köpte ett par fina fanerade lådor på en loppis för 90kr som ska få en ny baffel och port till chr 70.3 :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-05-06 08:34

Carl-m skrev:Dom kräver ett stort rum så du vet. Var sugen att bygga dom också. Men har nog för litet rum. Dom vill ha minst 30-40kvm. Tror Superpensil 12p räcker. Jag spelar ingen klassisk musik. Jag är allätare när det gäller musik. Tycker dom klarar det mesta. I helgen vart det Gary moore, zz-top, Nils Langren, Sting, Kent, Doors, mm mm

Tack för ditt svar, precis som jag misstänkte så duger dem till blandad musiksmak.

Jag undrar vad som egentligen "Bestämmer" hur stort rummet "måste" vara för att en högtalare skall låta bra...?

Men det klart, man behöver ju inte bygga det största jämt, jag ska kika lite på övriga konstruktioner på länkarna tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-05-13 20:30

Xiro skrev:Kul att du beställt CHR 70 också! Var beställde du och vad får du ge inkl frakt? Vilka lådor har du tänkt dig?

Nu har jag bild på min sida minhembio på dom små CHR 70 i dom nygamla lådor som jag modifierat. 9 liter. Har limmat baffel idag så i morgon ska dom köras igång :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2014-05-20 09:12

Har köpt på Blue planet. Eller Omnes audio. Dom har flera kits eller hade. Verkar som Lautsprechershop och Spectrum audio tagit över agenturen för Mark Fenlons produkter i Tyskland. Iris Strassacker har nog flest. Alpair 10 har jag byggt med. Ruggigt bra element. Alpair 6. Perfekt minihögtalare/skrivbordshögtalare. Stod i begrepp att köpa den nya 12:an men köpte istället en italienare för ungefär samma peng. Ciare HX 201 8-tummaren. Den klår nog Alpair 12 i ett horn vad gäller tryck och bas-attack men om den har samma smootha karakteristik på frekvenskurvan. Nope.
Let forever be

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-05-20 20:51

Blir nog tre par till chr 70 till bioljudet hemma :)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-05-20 21:02

Carl-m skrev:Blir nog tre par till chr 70 till bioljudet hemma :)

Gött, du gillar dem alltså! Berätta gärna mer om ditt intryck av dem! Gärna i relation till dina Alpair 12 samt andra högtalare.

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-05-21 03:59

För dom pengarna är dom oslagbara. 12p är bättre på allt men för pengarna så är chr-70 utrolig bra. Ska ta tag i att bygga nya lådor till 12p så jag får ut mer av dom. Ev blir det Avebury :)

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2014-05-21 04:06

chr-70 är ej inspelade än och kör bara med marantz sr7002 vilket inte är den perfekta förstärkaren för att avgöra vad dom går för. Men dom funkar hyggligt på grund av att dom inte verkar gå ner i Ohm. Ska testa dom med Raysonic och lite andra bättre förstärkare när dom har spelat ett tag till. Men ljudbilden på både djupet och bredden är det inget att klaga på :). Fantastiskt element.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum