Moderator: Redaktörer
PetterPersson skrev:Det känns spontant som att porten är liten jämfört med elementen. Du kommer också att få pipresonanser i lådan som kommer dämpa elementen i midbasen. Du kan försöka dämpa dem genom att ha ett rör i lådan med sluten botten som jobbar i motfas med den första resonansen. Mynning på röret ca 10 cm ovan porten vid baffeln. Tyvärr vet jag inte hur stort detta rör ska ha...Testlåda först som alltid.
Kraniet skrev:det jag inte förstår är varför man inte bara använder en basreflex
Aerob skrev:Ja fint bygge, man blir onekligen lite avundsjuk på cnc'n! Finns det någon speciell anledning till att du kör lamell istället för plywood i baffeln?
Xiro skrev:Wow Mattias, vilket tjusigt och inspirerande bygge! I vilken typ av rum (storlek, material, möblering) och hur nära vägg tänker du dig att de kommer att stå?
Xiro skrev:Jag själv kör MLTL och tycker det lät jättebra i mitt lilla "biorum", som dessutom har mestadels veka väggar. Men i stora vardagsrummet, med hårda väggar, så känns övre basen liite tunn. Kan dock bero på ett rätt stort fönster hela vägen mellan högtalarna, har fått för mig att fönster kan läcka en del lägre frekvenser.
Xiro skrev:Snyggt! Kul idé med mattan som stuckatur! Jag och frugan tittar på fotot just nu, hon tycker det är snyggt och säger "vad häftigt!". Detta gör mig väldigt glad då vi verkligen behöver dämpa vardagsrummet då det kan vara rätt jobbigt att samtala där. Har du limmat mattan mot en skiva?
Xiro skrev:Kronan ser ut att vara i vägen för projektorn, eller nåt smart trick även där? Jag vill ha duk och projektor på liknande sätt, men har också en takkrona just där.
Xiro skrev:Är de vita bjässarna subwoofers? Ser riktigt tjusiga ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster