ACE bygge börjar ta ton.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

Hur kul va det här då !!

Inläggav mike34 » 2005-04-08 18:01

Vad händer om man slår på mute på den ena av 2 parallelkopplade 3886:or ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-04-09 23:49

mike34 skrev:
phon skrev: ...... men jag klarar mig utan extra bas också ...

8O 8O 8O 8O Ååhh Infidel !! Jag drar nu svärd....

Hjääälp!

Jag menar, jag klarar mig utan den lilla extra basen som AudioPro'n ger, jag har redan två dubbelt så stora subbar inkopplade, plus ett rejält bashorn i mitten ..... :roll: :D

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-10 00:11

phon skrev:
mike34 skrev:
phon skrev: ...... men jag klarar mig utan extra bas också ...

8O 8O 8O 8O Ååhh Infidel !! Jag drar nu svärd....

Hjääälp!

Jag menar, jag klarar mig utan den lilla extra basen som AudioPro'n ger, jag har redan två dubbelt så stora subbar inkopplade, plus ett rejält bashorn i mitten ..... :roll: :D

Så där ja, nu är svärdet tillbaka i slidan.
Bas är primalt, det kan det aldrig bli för mycket av. :D

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-15 22:35

Så där ja :)
Nu har jag fått bukt med alla problemen och det ser lovande ut.
Att förbinda jordarna ? ovanför "jord"motstånden var upphovet till det brum som uppstod.
Utan den ledningen så kom systemet i självsvängning, men det berodde på att återkopplingen blev FÖR hög.
Jag tog bort ledningen och justerade ner återkopplingen och allt blev lugnt å fint.
Hela kopplingen ser nu ut så här: Utan nätdelar och stabbar för opampar med.
Bild

Dessa värden på komponenter i filtret är inte riktigt uträknade för denna kombination av låda och element, för det återkommer jag under helgen om jag hinner.
Ska försöka få till en mätning av elementens impedans och lite annat praktiskt pyssel, ny port bland annat.
Layout för kort kommer jag lägga ut då jag etsat borrat och provat den senaste versionen som jag caddat.
Laterzz

/Mikael

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-15 22:45

En bild på prototypen.

Bild

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-12 22:15

Lådan under avstämmning
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-12 22:40

Jäsikens vad kul!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-12 22:56

Svante skrev:Jäsikens vad kul!

Jepp, jag hade lådan med upp till Värmland under helgen och kunde provspela ordentligt för första gången.
Nu är den portad till 20 Hz med två 60 cm långa 3 tums rör.
Det låter ganska bra måste jag säga.
Den här konstruktionen skämms inte för sig alls.
Vi spelade rumpan av min kompis JBL sub kan jag säga.
David Gilmour in concert på DVD spår 11 Shine on you (crazy diamond) fick hela soffan att skaka mycket angenämt.
Man kunde känna vindmaskinens rumble och baskaggen dunkade djupt å skönt.
Det blev lite varmt i kylflänsen så där krävs mer material.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-13 12:32

Varför alla dessa opamps ? Behöver du kosmiskt hög gain eller e det nått sorts filter ? Jag behövde då aldrig någe preamp eller nått då jag byggde gainclone.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-13 12:49

Tekko_Tubeamp skrev:Varför alla dessa opamps ? Behöver du kosmiskt hög gain eller e det nått sorts filter ? Jag behövde då aldrig någe preamp eller nått då jag byggde gainclone.

Nä det är helt sant, det behövs inte för en enkel gainclone.
Detta är ett filter som är lite speciellt, man kan säga att 3886 är en del av filtret eller om man ska va riktigt nogrann så är låda, port, element och förstärkare med filter ett system som alla delar är beroende av varann.
Inte liknande traditionell syn: ett slutsteg som driver en högtalare.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-13 16:21

Det där lät avancerat som faen :? :-\

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-13 16:43

Tekko_Tubeamp skrev:Det där lät avancerat som faen :? :-\

Nja, avancerat , vet inte om jag vill ge sken av att ha gjort något otroligt här. Det är ju Karl Erik Ståhl som kläckte iden nån gång i slutet av 70 talet.
Men det är lite annorlunda tänk bakom det hela och det funkar :)
Faktiskt sett teori och praktik säga samma sak för en gångs skull.
Ska presentera det hela lite nogrannare när allt är klart.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-13 19:05

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-17 10:33

Förde ett annat inlägg hit:

phon skrev:Funderade du nångång att använda klass-D moduler till ACE'en? Jag har haft nån fundering kring det, men inte gjort nåt praktiskt av det.

Nån LM 4651/52 eller kanske en Hypex eller så? IC'n från NS är jag sugen på att prova, men en Hypex kostar nästan mindre färdigbyggd än 2 IC + kringkomponenter.

Nackdelen är att det är lite problem med riktigt låg bas, hur låg man nu vill ha, men du stämde ju porten till 20Hz ........

Vilka element blev det, JBL xxx ?

Ja, det blev bråttom och jag inhandlade ur en bilradioaffär JBL GT4-10 som kunde speca mms cms osv.. inte bara fs, vas å watt.
De elementen spelar iofs djupt men jag fick problem i övre registret antagligen tack vare induktansen.
Det pucklar upp sig runt 80 Hz å det hörs verkligen..

Vet inte hur mycket effekt man ska behöva ha faktiskt, det är ju slaglängden som begränsar.
Har sikte på ett par andra basar jag skulle vilja prova, det är bilbasar det med men med mycket längre slaglängd. JBL gti10
Man vill kanske gå så lågt som 16 Hz ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Hur kul va det här då !!

Inläggav phon » 2005-05-17 23:14

Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.

Som Svante skrev tidigare i tråden, innebär att Hypex kanske inte är så bra då? Dom klarar inte DC, är kondensatorkopplade mitt i nånstans och går bara ner till några eller några tiotal Hz.

Peaken vid 80Hz, går den inte att EQ'a bort i början av ACE'en? Letar febrilt efter data på GT4-10 nånstans för att kolla hur det ser ut, eller har du möjligen en Bastafil färdig nånstans?

Varför inte bara ta och minska induktansen lite i högtalaren? En lagom stor kopparbricka eller två limmade på ett strategiskt ställe, typ på toppen av mittpolen under dustcapen? Som kortslutningsring alltså. Bara en fundering, inget jag har provat ... än ... 8O

Är det DIY så är det .... :D

mike34

Re: Hur kul va det här då !!

Inläggav mike34 » 2005-05-17 23:43

phon skrev:
Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.

Som Svante skrev tidigare i tråden, innebär att Hypex kanske inte är så bra då? Dom klarar inte DC, är kondensatorkopplade mitt i nånstans och går bara ner till några eller några tiotal Hz.

Peaken vid 80Hz, går den inte att EQ'a bort i början av ACE'en? Letar febrilt efter data på GT4-10 nånstans för att kolla hur det ser ut, eller har du möjligen en Bastafil färdig nånstans?

Varför inte bara ta och minska induktansen lite i högtalaren? En lagom stor kopparbricka eller två limmade på ett strategiskt ställe, typ på toppen av mittpolen under dustcapen? Som kortslutningsring alltså. Bara en fundering, inget jag har provat ... än ... 8O

Är det DIY så är det .... :D

Ja det va ju DIY lite mer än jag törs kan jag säga men i desperation så vet jag vad jag ska göra.
De heter GT100 på JBL's sida.
De mäter betydligt anorlunda induktansmässigt än de på pappret säger, men enligt Svante så är det inget att gå på. Men det är induktansen som spökar helt klart.
Skulle iofs kunna dra ner med notch eller dela vid 70 Hz men det kommer ändå att finnas en bula där.
Det hela plattades till genom att minska negativa driven lite så den är rak å fin nu mellan 20-80 Hz men det är inte lika kul att putta på konerna (halva nöjet med ace).

Ser dock att de andra långslagiga basarna som jag vill prova har en betydligt lägre induktans på papper så de kanske funkar bättre.
Gti10. Men har du några andra tips på element så är jag intresserad.
Det tar inte många sekunder och se om det funkar. (10:or gäller i den här prototypen).

Undrar om det är ett krav med DC möjlighet ?? Ska nog va hyffsat låg gränsfrekvens i vilket allafall.
Ska prova med mina sura ILP moduler nån gång, de har definitivt konding i signalvägen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-18 00:06

Tack, jo jag hittade den nu. Låda 60 liter och 20Hz var det? + två 75mm rör?

Inte så enkelt att kortsluta bort induktansen med den korta spolen, då får man bygga om hela högtalaren. Fast jag ser inte på några minuter så stora problem, kanske kommer när jag vaknar igen i morgon? 8O

(å då fyller jag år ... )

Tack, tack! :oops:

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-18 00:10

phon skrev:Tack, jo jag hittade den nu. Låda 60 liter och 20Hz var det? + två 75mm rör?

Inte så enkelt att kortsluta bort induktansen med den korta spolen, då får man bygga om hela högtalaren. Fast jag ser inte på några minuter så stora problem, kanske kommer när jag vaknar igen i morgon? 8O

(å då fyller jag år ... )

Tack, tack! :oops:

Jamen grattis då ! i dag alså !

Två 60-63 cm långa rör 3 tums ja. Det är lite svårt att säga om längden då det är böjt röret.
Är det tokbygge ? :)
Blev på vippen att jag fick ner flexirören.
Ska nog passa mig för att bygga för små lådor med slaglängdskraftiga element i i fortsättningen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-18 00:23

Som sagt

TACK! :D

Tokbygge? Nejdå, men rörens area verkar rätt viktig för outputen vid lägsta frekvensen, MOL ökar med 6dB eller nåt med dubbla arean ... men rörlängden ökar till 130cm .... 8O Det är nog rätt viktigt med nån form av strömningsoptimering här.

Jag ser ingen topp i "småsignalresponsen" vid 80 Hz, men däremot är MOL som högst just där. Du kanske spelar så högt att det begränsar nån annanstans överallt utom vid 80Hz? Det kan bli runt 125dB där med alla kilowatt inkopplade .....

Jag måste nog mata in förstärkaren också, två 3886 i parallell matade med ? +/-45 volt? Och två 4-ohmare i parallell?

edit: .... ta min rörlängd med en nypa NaCl, bag-in-boxen börjar just sina nu .... :oops: inga långa rör i den alltså 8O :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-18 09:33

Återuppstånden igen ... 8O

Har justerat förstärkaren till 16,5 volt som den orkar med i 4 ohm, dom driver ju varsin högt med max 68 w eller så. Det är förstärkaren som begränsar output nu, högtalarna når inte xmax nånstans över 15Hz.

Det som påverkar ganska mycket är om -re blir för litet så det inte balanserar bort re, då dyker responsen vid låga frekvenser och det ser puckligt ut, kanske blir boomigt då?

Le påverkar inte så mycket under 100Hz, om jag ökar eller minskar 1mH så händer inte särskilt mycket.

Får fortfarande ingen större peak vid 80Hz, men kanske du kan sätta qts lite högre och vas lite lägre? Det som gör mest på responsen är -re och tyngre kon.

Får runt 100dB vid 20hz, sakta stigande mot max 110dB och sen dalar det igen efter 100Hz, som MOL alltså.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-18 13:29

phon skrev:Återuppstånden igen ... 8O

Har justerat förstärkaren till 16,5 volt som den orkar med i 4 ohm, dom driver ju varsin högt med max 68 w eller så. Det är förstärkaren som begränsar output nu, högtalarna når inte xmax nånstans över 15Hz.

Det som påverkar ganska mycket är om -re blir för litet så det inte balanserar bort re, då dyker responsen vid låga frekvenser och det ser puckligt ut, kanske blir boomigt då?

Le påverkar inte så mycket under 100Hz, om jag ökar eller minskar 1mH så händer inte särskilt mycket.

Får fortfarande ingen större peak vid 80Hz, men kanske du kan sätta qts lite högre och vas lite lägre? Det som gör mest på responsen är -re och tyngre kon.

Får runt 100dB vid 20hz, sakta stigande mot max 110dB och sen dalar det igen efter 100Hz, som MOL alltså.

Ja jag har bastat upp mina element och de gav då närmare 9,5 mH och med det elementet och -re på bristningsgränsen gav ett MCdonaldsM ungefär i tonkurvan :)
Det lät som ett sånt åxå. och ännu roligare, med micen i lådan så mätte jag fram nårapå exakt samma sak så praktik och teori är otroligt nära i Basta.
(heja Svante..)

Vad har du tokat fram nu i simuleringen, kilowatt ? :) Menar du att du inte når xmax i simuleringen ovanför 15 Hz ?
Jag har spelat mycket försiktigt vid mätningen, ska åxå tilläggas att jag inte har mätt upp responsen med dde nya portarna i.
en 3886 ska ha max +-28 Volt vid 4 ohm. Nu jobbar ju två kretsar // mot två
element i // så det blir ungefär +-28V enligt spec.
Jag valde den designen eftersom jag hade tillgång till en gratis 500VA 2*18 Volt ringtrafo här och jag tror jag har runt 120 W vid 2 ohm.
Du verkar ju va på hugget så jag ska ta hem jobbets micamp å mäta lite mer ikväll så kan vi se hur det verkar med de nya rören i.
Har gjort en komponentadapter med vridpottar i så jag kan justera presis hur mycket jag vill på filtret.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 00:19

Hur går det med mätningarna. Blev sent idag så här har det inte bastats något alls.

Ja just det, jag fick begränsning pga förstärkaren före högtalarens xmax. De där kilowatten hade jag bara först för att kolla var begränsningar låg.

+-28volt matning ger knappt 20 volt effektivt, men kretsen ger tydligen bara 16.5 V i 4ohm, så jag ställde in det värdet. Frågan är vad förstärkaren orkar med i verkligheten.

Lite lurigt egentligen, det är ju inte 4 ohm (eller 2 ohm parallell då) hela vägen (knappt alls egentligen). Jag får elementet till 5,6 ohm som lägst med oändlig låda, två element blir 2,77 ohm lägst, sedan drar det iväg uppåt.

natti ....

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-19 08:04

phon skrev: ... Basta ....

Hur får man tag i Basta? Kommersiellt program eller vad?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 09:24

n3mmr skrev:

Du får fråga Svante riktigt snällt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 09:32

mike34 skrev: .... du verkar ju va på hugget ....

.... har man en gång fastnat i bastaträsket är det svårt att komma ur .... klart beroendeframkallande 8O :D

mike34 skrev: .....de nya portarna i ........

McDonalds-M går bra att få ja ... 8O

Prova att stämma av runt 25 resp 30 med allt annat lika. Det är som ett gångjärn runt 100Hz. Passar nog förstärkaren bättre med den effekt som finns tillgänglig, och kanske portarean bättre map output. å så blir lådan lite större också ....

Man tappar lite längst ned, men man tjänar desto mer bara något högre upp. ex, ändrad avstämning 20 > 25 Hz ger tapp 1dB vid 20 men vinst 3dB vid 30Hz och betydligt rakare respons.

Effekten ja, min B2.27 har 150w till två 61/2-element. Det är den förstärkaren jag har lekt med till mina subar på jobbet. 60 liter, två tior, avstämt till runt 30Hz. Rätt lika din alltså, men mina element sitter isobarik, dom är rätt dåliga också, men som lekobjekt är dom OK.

När jag ändrar till "kilowattläge" på din sub så får jag det till att det behövs runt 40V för att precis nå Xmax på första puckeln, och runt 170V för att bibehålla Xmax upp till 100Hz. 170V > ~10 kilowatt ..... å nästan 130 dB ...... :D ... å bränd talspole efter 5ms ... :oops:

edit:

med att nå Xmax på första puckeln menar jag den puckel som ovanför avstämningen .....
Senast redigerad av phon 2005-05-19 13:47, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 09:33

phon skrev:Hur går det med mätningarna. Blev sent idag så här har det inte bastats något alls.

Ja just det, jag fick begränsning pga förstärkaren före högtalarens xmax. De där kilowatten hade jag bara först för att kolla var begränsningar låg.

+-28volt matning ger knappt 20 volt effektivt, men kretsen ger tydligen bara 16.5 V i 4ohm, så jag ställde in det värdet. Frågan är vad förstärkaren orkar med i verkligheten.

Lite lurigt egentligen, det är ju inte 4 ohm (eller 2 ohm parallell då) hela vägen (knappt alls egentligen). Jag får elementet till 5,6 ohm som lägst med oändlig låda, två element blir 2,77 ohm lägst, sedan drar det iväg uppåt.

natti ....

Blev sen här med, fick konvertera lite filsystem och dola.
Nå ska göra nytt försök idag. Ska mäta sinusar och se vad kretssarna kan ge ut så vet vi det. Ja impedansen varierar ju helt klart, så om man ser på det på det viset så blir det inte många watt.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-19 10:02

phon skrev:
mike34 skrev: .....de nya portarna i ........

... nu sitter man här igen .... har man en gång fastnat i bastaträsket är det svårt att komma ur .... klart beroendeframkallande 8O :D

När jag ändrar till "kilowattläge" på din sub så får jag det till att det behövs runt 40V för att precis nå Xmax på första puckeln, och runt 170V för att bibehålla Xmax upp till 100Hz. 170V > ~10 kilowatt ..... å nästan 130 dB ...... :D ... å bränd talspole efter 5ms ... :oops:

Mjaha, ok du ser på xmaxet över hela registret ? jag tittar bara på om det nåns EN gång.
Tror att det va ganska snabbt uppnåeligt strax under och över portningsfrekvensen.
Tänker så här, x-max begränsar ju i de lägsta frekvenserna, allt över det bör ju inte bli nått problem. Vill ju ha en rak tonkurva inte en rak xmax :)
Så dina simuleringar pekar inte på några överstyrningar alls de sista Hz'en ?
Har för mig att det går att driva 3886:an en bra bit över 20 volt utan att topparna va synligt platta. Ska göra en liknande test vid lägsta impedans å se vart det spricker synligt så vet vi var klippnivån ligger. Får väl se på klippnivån som vapenbroder till xmax då i distsynpunkt :)
Senast redigerad av mike34 2005-05-19 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 11:28

Klart man styr ut till klippning, Xmax eller förstärkare spelar ingen roll :twisted: bara det låter högt ........ 8O

nej, men seriöst, bara för att kolla var det "tar i först", oj ..... måste nog jobba lite nu ...... :oops:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-19 11:48

mike34 skrev:
n3mmr skrev:

Du får fråga Svante riktigt snällt.

Ajdå. Jag har ju börjat bra då.... :-)

Hmm. Jag får bli en allmänt snällare människa, alltså?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-19 12:09

mike34 skrev: Tror att det va ganska snabbt uppnåeligt strax under och över portningsfrekvensen.

Under lär du väl filtrera bort med ett högpass i början nånstans, strax över försöker man kanske påverka med box/port så att den nås lite senare, för att tjäna overall response

mike34 skrev: Så dina simuleringar pekar inte på några överstyrningar alls de sista Hz'en ?

Nej, men jag har kanske inte samma inställningar som du har? Har säkert trasslat till dom så mycket nu att det är läge att kolla igenom 8O

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum