Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:phon skrev: ...... men jag klarar mig utan extra bas också ...
![]()
![]()
![]()
Ååhh Infidel !! Jag drar nu svärd....
phon skrev:mike34 skrev:phon skrev: ...... men jag klarar mig utan extra bas också ...
![]()
![]()
![]()
Ååhh Infidel !! Jag drar nu svärd....
Hjääälp!
Jag menar, jag klarar mig utan den lilla extra basen som AudioPro'n ger, jag har redan två dubbelt så stora subbar inkopplade, plus ett rejält bashorn i mitten .....![]()
Svante skrev:Jäsikens vad kul!
Tekko_Tubeamp skrev:Varför alla dessa opamps ? Behöver du kosmiskt hög gain eller e det nått sorts filter ? Jag behövde då aldrig någe preamp eller nått då jag byggde gainclone.
Tekko_Tubeamp skrev:Det där lät avancerat som faen:-\
phon skrev:Funderade du nångång att använda klass-D moduler till ACE'en? Jag har haft nån fundering kring det, men inte gjort nåt praktiskt av det.
Nån LM 4651/52 eller kanske en Hypex eller så? IC'n från NS är jag sugen på att prova, men en Hypex kostar nästan mindre färdigbyggd än 2 IC + kringkomponenter.
Nackdelen är att det är lite problem med riktigt låg bas, hur låg man nu vill ha, men du stämde ju porten till 20Hz ........
Vilka element blev det, JBL xxx ?
Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.
phon skrev:Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.
Som Svante skrev tidigare i tråden, innebär att Hypex kanske inte är så bra då? Dom klarar inte DC, är kondensatorkopplade mitt i nånstans och går bara ner till några eller några tiotal Hz.
Peaken vid 80Hz, går den inte att EQ'a bort i början av ACE'en? Letar febrilt efter data på GT4-10 nånstans för att kolla hur det ser ut, eller har du möjligen en Bastafil färdig nånstans?
Varför inte bara ta och minska induktansen lite i högtalaren? En lagom stor kopparbricka eller två limmade på ett strategiskt ställe, typ på toppen av mittpolen under dustcapen? Som kortslutningsring alltså. Bara en fundering, inget jag har provat ... än ...![]()
Är det DIY så är det ....
phon skrev:Tack, jo jag hittade den nu. Låda 60 liter och 20Hz var det? + två 75mm rör?
Inte så enkelt att kortsluta bort induktansen med den korta spolen, då får man bygga om hela högtalaren. Fast jag ser inte på några minuter så stora problem, kanske kommer när jag vaknar igen i morgon?![]()
(å då fyller jag år ... )
Tack, tack!
phon skrev:Återuppstånden igen ...![]()
Har justerat förstärkaren till 16,5 volt som den orkar med i 4 ohm, dom driver ju varsin högt med max 68 w eller så. Det är förstärkaren som begränsar output nu, högtalarna når inte xmax nånstans över 15Hz.
Det som påverkar ganska mycket är om -re blir för litet så det inte balanserar bort re, då dyker responsen vid låga frekvenser och det ser puckligt ut, kanske blir boomigt då?
Le påverkar inte så mycket under 100Hz, om jag ökar eller minskar 1mH så händer inte särskilt mycket.
Får fortfarande ingen större peak vid 80Hz, men kanske du kan sätta qts lite högre och vas lite lägre? Det som gör mest på responsen är -re och tyngre kon.
Får runt 100dB vid 20hz, sakta stigande mot max 110dB och sen dalar det igen efter 100Hz, som MOL alltså.
phon skrev: ... Basta ....
mike34 skrev: .... du verkar ju va på hugget ....
mike34 skrev: .....de nya portarna i ........
phon skrev:Hur går det med mätningarna. Blev sent idag så här har det inte bastats något alls.
Ja just det, jag fick begränsning pga förstärkaren före högtalarens xmax. De där kilowatten hade jag bara först för att kolla var begränsningar låg.
+-28volt matning ger knappt 20 volt effektivt, men kretsen ger tydligen bara 16.5 V i 4ohm, så jag ställde in det värdet. Frågan är vad förstärkaren orkar med i verkligheten.
Lite lurigt egentligen, det är ju inte 4 ohm (eller 2 ohm parallell då) hela vägen (knappt alls egentligen). Jag får elementet till 5,6 ohm som lägst med oändlig låda, två element blir 2,77 ohm lägst, sedan drar det iväg uppåt.
natti ....
phon skrev:mike34 skrev: .....de nya portarna i ........
... nu sitter man här igen .... har man en gång fastnat i bastaträsket är det svårt att komma ur .... klart beroendeframkallande![]()
![]()
När jag ändrar till "kilowattläge" på din sub så får jag det till att det behövs runt 40V för att precis nå Xmax på första puckeln, och runt 170V för att bibehålla Xmax upp till 100Hz. 170V > ~10 kilowatt ..... å nästan 130 dB ......... å bränd talspole efter 5ms ...
mike34 skrev:n3mmr skrev:phon skrev: ... Basta ....
Hur får man tag i Basta? Kommersiellt program eller vad?
Du får fråga Svante riktigt snällt.
mike34 skrev: Tror att det va ganska snabbt uppnåeligt strax under och över portningsfrekvensen.
mike34 skrev: Så dina simuleringar pekar inte på några överstyrningar alls de sista Hz'en ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster