Aerob skrev:Inte helt rättvist att jämföra sluten mot basreflex dock...
Såg den där med, så +1.
Man kan ju också undra varför man jämför element med olika slags lådor överhuvudtaget om man just försöker jämföra elementen.

Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Inte helt rättvist att jämföra sluten mot basreflex dock...
Komorok skrev:Vet inget om elementet, men har inte hört något dåligt. Jag tror att du klarar av att simulera lika bra som någon av oss andra och kan dra slutsatser lika bra. Men fler element är ju trevligt. Och då kan du ju byta ut dina Dayton... Jag tror faktiskt att idén att dela en gång till kring 15-20Hz är en riktigt kass idé. Och med "riktigt kass" menar jag jättedålig. Fast du får förstås göra precis som du vill.
Evil_Homer skrev:bakerman22 skrev:Tycker att det verkar vara ett uselt element till riktigt djup bas.
Definitivt sett till priset...
"This is the first system tested by Data-Bass to provide in excess of 100dB at 10Hz at 2 meters outdoors. A simply massive 114dB was recorded at 12.5Hz under the same conditions which further confirms the visceral room shaking power this system possesses once inside of a typical room. "
Mmmm den klarar ju inte av att spela djupt
RE XXX 18 mot en såndäringa LMS Ultra
bakerman22 skrev:Tycker att det verkar vara ett uselt element till riktigt djup bas.
Definitivt sett till priset...
JonasW skrev:Mm, fast åtta sådana är långt ifrån billigt. RE:s 18" framstår som billiga
Sen skulle ju åtta sådana flytta mindre luft än om jag bara köper fyra Dayton till.
Skulle jag liks uppgradera/köpa till basar så ska det ju vara en stor uppgradering gällande svept volym då jag i så fall skulle flytta högpassen längre ned i registret.
Adhoc skrev:Som bakväggen ser ut, har jag svårt att se hur du skulle kunna få in en DBA. För jag antar du vill ha kvar diffusorerna? Om du har en krypvind kanske en takmonterad IB-baslösning kan klämmas in, ungefär som Allramified hade i sitt förra boende, lät kanonbra. (Nu är han på G med ett nytt bygge i nya boendet: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=16324 )
Komorok skrev:Hur stor volym får du plats med vid framväggen?
Komorok skrev:Det verkar vara väldigt låg takhöjd. Låter som att du inte vill bygga ända upp. Eller är det svårt?
JonasW skrev:Komorok skrev:Det verkar vara väldigt låg takhöjd. Låter som att du inte vill bygga ända upp. Eller är det svårt?
Problemet är att duken är hängd i skruvade reglar som går rakt ifrån från frontväggen. Det syns väl på en av bilderna jag bifogade. Taket är ju nedreglat nästan 20cm och fyllt med isolering så det finns i princip inga fästpunkter där för att hängda duken från taket.
Så det är 125cm från golv till början på den snedställda regeln som stöttar upp dukreglarna.
Men jag får väl simulera på Stereo Integritys 18" och se hur de skulle trivas i runt 150 liter plus dämpmaterial. Det försvinner ju en del volym på väggar, elementet, stag osv.
Takhöjden är annars runt 198cm efter nedreglingen. 217-218cm i övriga delen av rummet. Helt ok för ett källarrum.
AndreasArvidsson skrev:Borde ju gå att fästa i taket trots isolering. Kan bli lite bökigt, men det löser du.
Tänkt på att en såpass långslagig 18" vill ha väldigt stora lådor för att kunna utnyttja hela slaglängden med låg dist.
Jag tror fortfarande att 8st Dayton 15" är en bättre lösning ljudkvalitetsmässigt och kapacitet borde räcka om du inte har extremt höga krav på att spela starkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster