bornsloppy skrev:Högtalarna kommer inte ha någon subwoofer som kompis utan detta är ett enkelt stereopaket.
Musiken är mestadels folkmusik, rock, symfonisk/progressiv rock ... men högtalarna bör kunna klara även andra typer av musik som är mer "baskrävande", ex. psytrance.
Högtalarna ska spela rent och inte låta burkigt. Det ska ha lite stuns i basen. Vill komma bort ifrån en platt ljudbild. Självklart behöver inte basarna presetera som en subwoofer.
Kan du ge oss några exempel på låtar som du tycker är "baskrävande" ?
bornsloppy skrev:Högtalarna står i ett rum på ca 20 kvm, sluttande tak.
Det fungerar, ett mindre rum ger mer stöd i basen vilket kanske minskar baskapacitetskravet på högtalarna lite. Vad har du för mått i rummet?
bornsloppy skrev:Basen är skruvad inifrån lådan så jag kommer åt elementen genom att skruva bort bakstycket.
"Monteringshålet" är 180 mm i diameter så ja, en 7:a eller 6,5:a kanske kan funka med viss modifikation om en 8 tummare blir knepigt ....
Du menar att du redan har en låda?
Du har ingen möjlighet att bygga nya lådor?
bornsloppy skrev:Jag har för mig lite svagt att man kan laborera med bredare basport och/eller längre basreflexrör om ett bas-element sitter i en för liten låda.
Basporten stämmer man av så att den hjälper till vid en bestämd frekvens (avstämningsfrekvensen). Det som bestämmer avstämningen är förhållandet mellan area och längd på porten (oavsett om det är en slits eller en rund port). Ökar du arean till det dubbla måste du även öka längden till det dubbla för att behålla samma avstämningsfrekvens. Nackdelen med en grov port är att den lätt blir opraktiskt lång medan den trängre porten tvingar högre lufthastigheter som kan ge oljud och kompression.
bornsloppy skrev:2) Säg elementet från Monacor som vi diskuterade förut, vad skulle hända om jag sätter en slitz-port i bakstycket på denna 14 liters låda med detta Monacor-elementet?
Just det Monacor elementet man diskuterat tidigare är inte lämpligt, det finns säkert andra element från Monacor som skulle vara bättre val. T.ex. så har
http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/101630/ mycket vettigare parametrar än
http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/ om du frågar mig.
Jag skulle gå på någon vettigt 6,5" istället, märke spelar mindre roll, egenskaperna är dock viktiga.
Slitsport är trevligt, men det lär vara enklare att bygga med ett vanligt runt rör eftersom du relativt enkelt kan ändra längden utan att bygga om lådan för varje försök.