Byggtråd med Lou Coraggios "Amethysts"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Byggtråd med Lou Coraggios "Amethysts"

Inläggav Tarzan » 2015-09-02 10:07

Så roligt! Jag trodde nästan att jag var ensam om tygklädda lådor. Jag limmade med textillim först och sydde sedan kanterna, mest för att de inte skulle släppa. Jag hade det nog lite lättare eftersom jag hade rena 90°-kanter.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-03 08:58

Augusti 2014 till Augusti 2015:

Sedan kom livet ivägen igen. Min föräldraledighet tog slut och annat blev viktigare än att sitta i ett hörn och handarbeta. Både lådor, element och filterkomponenter blev liggande i ett hörn och samlade damm. Det såg riktigt illa ut ett tag, innan årets semester kom och jag till slut hade lata dagar att suga tag i projektet igen.

Dock, eftersom jag fortfarande behövde högtalare för att kunna dra på utan hörlurar och min musikintresserade bror skulle fylla jämt i början av det nya året så splashade jag ut och skaffade oss varsin byggsats för ett par av Paul Caramodys "Overnight Sensations". Då var jag ju dessutom piskad att bygga mina innan hans födelsedag så att jag skulle kunna assistera honom senare. Med färdiga låddelar att bara limma ihop i björkplywood kunde man till och med lämna dem obehandlade med gott samvete (även om det nog borde lackats). Jag såg dessutom till att göra det till en riktig räkmacka genom att köpa kretskort för filtren oå eBay så det bara var att löda ihop dem utan några kreativa krumbukter. Men det är egentligen ämnet för en annan, simplare byggtråd-

Sålunda blev mitt andra högtalarprojekt mitt första avslutade projekt medan mitt första projekt, Amethysterna, låg övergivna i ett hörn.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-04 12:32

Tarzan skrev:Så roligt! Jag trodde nästan att jag var ensam om tygklädda lådor. Jag limmade med textillim först och sydde sedan kanterna, mest för att de inte skulle släppa. Jag hade det nog lite lättare eftersom jag hade rena 90°-kanter.

Du limmade på dem och klippte/skar till så att tygstyckena låg exakt kant i kant innan du sydde? Eller vek du in lite och sydde så att stygnen höll de invikta flikarna på plats samtidigt som de slöt avstånded mellan tygbitarna?

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-04 13:20

2015-08-12, ytbehandling av lådorna - fortsättningen:

Nytt år, ny ledighet, ny energi, ny föresats att faktiskt slutföra projektet!

Tanken med att sy för hand var att det skulle vara lättare att se till att tyget hölls sträckt över lådan men för att det nu skulle gå undan (var ju ungefär ett år sedan jag fipplade med det sist) tog jag nu fram symaskinen.
Bild

Efter att ha nålat på tyget ut-och-in på lådan och försiktigt dragit av det så sydde jag ihop fodralet och sydde i dragkedjan på en långsida och nästan en hel kortsida (tänkt att sitta längs bakbaffeln). Jag höll tummarna för att jag nålat tight nog och att fodralet inte skulle sitta för löst runt lådan. Det visade sig dock vara tvärtom. Som jag hade satt dragkedjan gick det inte att trä på fodralet över lådan utan att spräcka det... Så jag svor några osande eder och försökte igen, nu med dragkedjan bara runt kortsidorna runt botten av lådan. Denna gång dabbade jag mig ännu mer och råkade få in en invikt flik av fodralet i sömmen jag höll på att sy så jag fick sprätta. Läderimitation mår inte så bra av att först få en maskinsydd sömn som sedan sprättas bort. Blev ett rätt fult sår i ytan. Till råga på allt gick inte detta fodral heller att trä lådan. Mer osande eder. Jag såg för mitt innre hur mina exklusiva högtalare klädda i vitt läder höll på att glida mig ur händerna. Tredje gången gilt. Nu skippade jag dragkedja helt och siktade på en strumpa med öppen botten - lämnade bara nog med tyg där för en dragsko med snöre så att man skulle kunna dra in änden av sockan under högtalaren (som förhoppningvis fortfarande skulle stå plant och stadigt). Detta blev det mest lyckade försöket hittills men det stupade i slutänden på sömmarna längs lådans överkant. Trots att jag tjepade ner de smala flikar tyg som fanns kvar innanför sömmen blev det för tjockt och syntes alldeles för mycket igenom utifrån (tänk kalsonger/trosor med tjocka kantband i benen under supertighta cykelbyxor/damtights).

Helt klart är metoden Tarzan beskrev ovan mycket bättre. Skulle jag försöka mig på en läderlook igen skulle jag antingen välja en såndär "vinylfanér" i läderlook eller äkta skinn. T ex skulle man kunna följa Tarzans metod, limma på lädret och sedan sy med en tråd i en kontrasterande färg. Skulle kunna bli snyggt.

Jag hade dock ingen lust att lägga projektet i träda igen medan jag letade efter mer tyg eller läder, så det fick bli målarfärg ändå, trots att jag velat undvika det från början:
Bild

Det här är en bild från första strykningen. Det blev ett antal sådana med slipsessioner emellan - precis det jag av lathet ville undvika från början. Jag började nämligen med pensel och det blev helt enkelt inte bra. Det blev betydligt bättre när jag gick över till en mini-roller (precis som Lou C. själv gjorde i sin original design).

Summa summarom: genvägar äro senvägar och mer läropengar spenderade.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-04 16:41

eoas74 skrev:
Tarzan skrev:Så roligt! Jag trodde nästan att jag var ensam om tygklädda lådor. Jag limmade med textillim först och sydde sedan kanterna, mest för att de inte skulle släppa. Jag hade det nog lite lättare eftersom jag hade rena 90°-kanter.

Du limmade på dem och klippte/skar till så att tygstyckena låg exakt kant i kant innan du sydde? Eller vek du in lite och sydde så att stygnen höll de invikta flikarna på plats samtidigt som de slöt avstånded mellan tygbitarna?

Precis så. Jag klippte till tyget lite lagom, la tyget på plats, mätte, vek in kanter, klippte lite mer där det behövdes så att det blev lika mycket marginal överallt (ca 2 cm), strök, limmade och sydde sist bara för att hålla nere kanterna snyggt.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-09-04 16:54

Verkligen kul ide med tyg
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-07 08:38

2015-08-13, filterpulande:

Hög tid för att bygga filtren. Föregående vår, när jag skaffade prylarna till detta projekt, bestämde jag mig för att inte löda ihop dem, av två anledningar:

1. Min gamla lödgolv låg hemma hos mina föräldrar i andra änden av landet, oanvänd sedan jag gick i gymnasiet

2. Jag ville enklare kunna justera filtren om jag hittade misstag än att behöva löda om.

Alltså skaffade jag sockerbitar/kopplingslist, små buntband och EKU-kabel (det senare efter att ha läst intressanta diskussioner på temat här på forumet).

Dock, som bekant blev ju bygget pausat och liggande i cirka ett år, under vilket jag istället byggde ett par Overnight Sensations. För dem tjackade jag kretskort på eBay att montera komponenterna på och unnande mig också en ny lödstation (snabbare sätt än att vänta på att föräldrarna skulle hitta min gamla lödkolv och posta den). Så här fina blev de filtren, även om lödtennet var mer lättarbetat när jag var liten (pga blyet då?) och en spole och ett motstånd hade större fysiska dimensioner än för den som designade kretskorten även om de har samma elektriska värden:
Bild

Trots detta valde jag, när det väl blev dags att bygga filtren till Amethysterna, att hålla mig till min ursprungliga plan och köra lödfritt. Eftersom jag kom att göra lådorna öppningbara går det ju alltid att plocka ut filtren och löda dem, om andan faller på eller det av någon anledning visar sig nödvändigt.

Alltså samlade jag allt matrial, satte mig med papper och penna och förenklade Lou's filterdiagram till minimalt antal punkter, delade kopplingslisten till halva sockerbitar, skruvade ihop komponenter och buntbandade fast dem i bitar av stadig, tät kartong:
Bild
Bild

Inte alls lika snygga som de till Overnight Sensations-paret, men gör förhoppningsvis jobbet.

Här har jag dock ett par frågor till forumet:

* Hur varma blir egentligen hötalarfilter? Inte så värst? Man hör ju sällan talas om folk som med hönsnät skärmar av filtren från (brandfarligt) dämpmaterial men det kanske man egentligen borde göra? Och använda någon mindre lättantändligt än kartong/spånskiva till filterunderlag?

* Spolar ska ju orienteras ortogonalt mot varandra för att inte påverka varandra - men en högtalare innehåller ju också spolar i elementen och även om metalchassit i ett mellanregister kanske skärmar av en del lär ju inte plasthöljet på en diskant skärma av sin talspole alls? Hur mycket påverkar spolarna i en liten tvåvägare varandra (filter, element)? Hur mycket påverkar det ljudet? Hur märkbart är det? I detta fall är det ju tre spolar i filtren och jag har vänt dem åt olika håll, men inte precis sett till att deras spolcentrum ligger på samma linje. Dessutom rymdes de inte bredvid varandra efter att jag satt dämpning i lådan, så de sitter inte optimalt ens gentemot varandra i dagsläget. Dock, på botten av lådan har de maximalt avstånd från diskanten som ju borde påverkas mer än woofern och påverkan bör ju avta med kvadraten på avståndet, men wooferns talspole, diskantfiltrets spole, och wooferfiltrets spolar bör alla påverka varandra en smula. Hur stor påverkan har detta på helheten i praktiken?

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-09 13:14

2015-08-14, prova att det kommer ljud:

Jag hade ju bestämt mig för att köra lödfritt långt tidigare, men när det kom till att ansluta elementen så började jag vela lite. Till slut bestämde jag mig för att ändå köra lödfritt, men att se till att lådornas bakstycken går att skruva av så att det går att enkelt öppna upp och laga om t ex något skakar loss.
Bild

Det var ju heller inte helt optimalt att ha skaffat krokodilkämmor utan isolerande huva. Blir nog att göra huvor själv av eltejp senare.
Bild

Sanningens minut - fungerar filtren? Det kommer ljud iaf, både i woofer och i diskant - men kopplar jag ur woofern låter diskanten ensam väldigt klen. Ska den verkligen inte bidra med mer än så? (Båda seten lät likadant och verkade lovande.)
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-09 13:26

Diskanter ensamma brukar sällan låta värst mycket, det hade inte oroat mig specifikt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-09-09 14:31

Vet inte om jag missförstår men jag hoppas du inte tänker använda krokodilklämmorna inuti lådorna. Dessa ger inte någon särskild god anslutning till högtalarnas lödöron. Jag rekommenderar lödning.
Medlem i MEK

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-09 15:53

Eri skrev:Vet inte om jag missförstår men jag hoppas du inte tänker använda krokodilklämmorna inuti lådorna. Dessa ger inte någon särskild god anslutning till högtalarnas lödöron. Jag rekommenderar lödning.

Du har inte missförstått, jag ville löpa linan ut lödfritt - men jag såg också till att göra lådorna öppningsbara så att det går att göra om det senare och löda dit dem. ;-)

Att en (varm)lödd koppling ger _bäst_ ledningsförmåga är ju inte så konstigt, men varför skulle inte en krokodilklämma (med bra fjäder) kunna ge en god anslutning? Tryck mellan kontaktytor är ju en faktor vid elektriskt ledning och en klämma utövar ju tryck? *nyfiken*

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-09-10 08:59

eoas74 skrev:
Eri skrev:Vet inte om jag missförstår men jag hoppas du inte tänker använda krokodilklämmorna inuti lådorna. Dessa ger inte någon särskild god anslutning till högtalarnas lödöron. Jag rekommenderar lödning.

Du har inte missförstått, jag ville löpa linan ut lödfritt - men jag såg också till att göra lådorna öppningsbara så att det går att göra om det senare och löda dit dem. ;-)

Att en (varm)lödd koppling ger _bäst_ ledningsförmåga är ju inte så konstigt, men varför skulle inte en krokodilklämma (med bra fjäder) kunna ge en god anslutning? Tryck mellan kontaktytor är ju en faktor vid elektriskt ledning och en klämma utövar ju tryck? *nyfiken*

Utformningen av en krokodilklämma gör ju att kontaktytan blir ganska liten. Dessutom brukar väl inte kontakttrycket vara så stort. Ett annat själ emot är ju att man inte har koll på vad som händer inne i lådan. Själv skulle jag aldrig koppla med krokodilklämmor inuti en högtalarlåda. Jag anser att krokodilklämmor är till för tillfälliga testuppkopplingar.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-10 09:19

Eri skrev:
eoas74 skrev:

Utformningen av en krokodilklämma gör ju att kontaktytan blir ganska liten. Dessutom brukar väl inte kontakttrycket vara så stort. Ett annat själ emot är ju att man inte har koll på vad som händer inne i lådan. Själv skulle jag aldrig koppla med krokodilklämmor inuti en högtalarlåda. Jag anser att krokodilklämmor är till för tillfälliga testuppkopplingar.

+1 !

Löp linan hela vägen du, men då med kabel skor och inte krokodilklämmor....

Du lär få kortslutning och förstöra saker pga klämmor som oundvikligen släpper med tiden/ flyttar av högtalarna.
stark rekommentation att avstå från just krokodilklämmor och införskaffa kabelskor om du vill ha lödfritt, dom sitter bra !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-10 09:23

DVD-ai skrev:Löp linan hela vägen du, men då med kabel skor och inte krokodilklämmor....

Du lär få kortslutning och förstöra saker pga klämmor som oundvikligen släpper med tiden/ flyttar av högtalarna.
stark rekommentation att avstå från just krokodilklämmor och införskaffa kabelskor om du vill ha lödfritt, dom sitter bra !

+1 Det brukar jag använda och ingen av dem har lossnat i mina Bastodonter efter alla dessa åren heller.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-10 09:26

Om det är en enkardelig sladd du har inne i lådan kommer det dessutom vara busenkelt att löda. En flerkardelig sladd sprider värmen längs med sladden mycket bättre än på tvären i sladden så en sådan måste man värma mycket längre, med risk för att börja smälta sönder andra komponenter, innan det är tillräckligt varmt där man vill löda.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-11 13:34

Eri skrev:Utformningen av en krokodilklämma gör ju att kontaktytan blir ganska liten. Dessutom brukar väl inte kontakttrycket vara så stort. Ett annat själ emot är ju att man inte har koll på vad som händer inne i lådan. Själv skulle jag aldrig koppla med krokodilklämmor inuti en högtalarlåda. Jag anser att krokodilklämmor är till för tillfälliga testuppkopplingar.

Mmmm, nog bäst att löda i slutänden - även om högtalarana i praktiken fortfarande är i status testuppkoppling så lär det ju inte vara kablarna till elementen som behöver justeras, så där finns inget behov av krokodilklämmor längre.

DVD-ai skrev:Löp linan hela vägen du, men då med kabel skor och inte krokodilklämmor....

Kabelskor är inte bara en hylsa man trär på, va? Det är ett litet stift som hakar i eller trycker fast också, eller hur?

Tarzan skrev:Om det är en enkardelig sladd du har inne i lådan kommer det dessutom vara busenkelt att löda. En flerkardelig sladd sprider värmen längs med sladden mycket bättre än på tvären i sladden så en sådan måste man värma mycket längre, med risk för att börja smälta sönder andra komponenter, innan det är tillräckligt varmt där man vill löda.

Det är Clas Ohlsons "Ringledning EKU" men när jag lödde ihop mina Overnight Sensations med samma kabel tyckte jag att jag fick sitta med lödkolven länge och väl ändå innan lödtennet ville smälta. Iofs är lödkolven bara på 25 - 30 W men jag misstänker att det är det moderna, blyfria lödtennet som har högre smältpunkt än min ungdoms lödtenn...

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-11 13:45

2014-08-16, göra lådorna återöppningsbara:

Eftersom jag kör lödfritt (vilket långsiktigt inte är så hållbart) och eftersom jag inte är helt hundra på att det inte kan komma att behövas justeras något ännu okänt misstag längre fram valde jag att göra ett avsteg från ursprungsplanen och inte limma på bakstycket. Istället sågade jag ut fyra små stag.
Bild

Och limmade dit dem med det coola bygglimmet jag hade hemma efter ett annat projekt i villan. Genom att lägga lådan på bakstycket och med tungan rätt i munnen trycka dit stagen med lagom mycket lim genom woofer-hålet bör jag ha fått dem på rätt ställe. Det tråkiga är att jag tappar lite lådvolym på grund av stagen.
Bild

Drog även fast dem med några skruvar efter att limmet härdat lite (det har dock rätt bra direkt häftförmåga).
Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-09-13 09:51

eoas74 skrev:Kabelskor är inte bara en hylsa man trär på, va? Det är ett litet stift som hakar i eller trycker fast också, eller hur?

Kabelskor krimper man runt kabeln med en speciell tång. Om man gör detta korrekt och med en bra tång ger detta en mycket god förbindning helt överlägset krokodilklämmor. Om du absolut skall köra lödfritt skulle jag rekommendera att du använder kabelskor. Högtalarelementen brukar ju ha anslutningar utformade för kabelskor. Mät dimensionerna på dessa ok köp en storlek för de minsta kabelareorna. Den kabel du använder tror jag ligger på 0,3 kvmm. Du kan vika den dubbel eller tredubbel för att anpassa den.
Gör du detta på ett korrekt sätt behöver du inte ersätta det med lödning då duger det som permanent lösning.
Lämpliga kabelskor kan du hitta på elfa. https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... %25C2%25B2
Detta är en exempelsida. Du får själv söka efter den mest lämpliga. Du behöver också investera i en bra tång. Här är ett par som inte är så dyra.
Biltema. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016796/
Jula. http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ng-159303/
Medlem i MEK

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-14 08:52

Eri skrev:Kabelskor krimper man runt kabeln med en speciell tång. Om man gör detta korrekt och med en bra tång ger detta en mycket god förbindning helt överlägset krokodilklämmor. Om du absolut skall köra lödfritt skulle jag rekommendera att du använder kabelskor. Högtalarelementen brukar ju ha anslutningar utformade för kabelskor. Mät dimensionerna på dessa ok köp en storlek för de minsta kabelareorna. Den kabel du använder tror jag ligger på 0,3 kvmm. Du kan vika den dubbel eller tredubbel för att anpassa den.
Gör du detta på ett korrekt sätt behöver du inte ersätta det med lödning då duger det som permanent lösning.
Lämpliga kabelskor kan du hitta på elfa. https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... %25C2%25B2
Detta är en exempelsida. Du får själv söka efter den mest lämpliga. Du behöver också investera i en bra tång. Här är ett par som inte är så dyra.

Aaah, så hemligheten är en tång. Låter som om man ska investera i en sån tång och ett gäng kabelskor att ha på lager även om just detta par högtalare kommer att lödas om vid tillfälle.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-14 08:57

Eri skrev:Lämpliga kabelskor kan du hitta på elfa. https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... %25C2%25B2

Avancerade tänger. Har själv en enkel kombinerad tång och kabelskalare, men det där med att de har koll på hur hårt det skall klämmas var ju inte dumt, så man skall kanske skaffa en sådan också.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-14 09:20

2015-08-17, färdigställande av högtalarna (åtminstonde första versionen):

Så, låt oss gå in på upploppet med det här bygget. Förborra hål för att skruva fast bakstycket:
Bild

Sedan borra upp hålen i själva bakstycket så att skruven bara passerar igenom dem.
Bild

Förborra för wooferskruvarna:
Bild

Klä tre av väggarna med dämpmaterial återvunnet från hårddiskkartonger (hoppas de inte krävs specialtillverkad, superakustiskt skumgummi). Två väggar i lådan.
Bild

Och bakbaffeln som den tredje väggen:
Bild

Klistra dit tätlist runt woofern:
Bild

Och skruva dit den - med svart skruv till och med. Snyggt om jag får säga det själv!
Bild

Sätta mer tätllist runt lådkanten för att täta mot bakbaffeln. Här syns även några av mina improviserade isolerande huvor av eltejp över krokdilklämmorna samt hur illa filtren i slutänden blev inkastade i lådan...
Bild

Mmm, övertygande - fast de står fel just nu. Diskanten ska väl sitta utåt?
Bild

Kanske skulle varit svarta skruvar och brickor till bakbaffeln, men ursprungligen skulle den ju också limmats. Att skruva på den var ju en nödlösning för att enklare kunna öppna och modifiera högtalarna i efterhand (flytta om filter, löda på sladdar istället för krokodilklämmor, etc).
Bild

Att limma på bakbafflarna hade nog krävt en hel del spackel och slipning - för att inte tala om att försöka silikona insidan gemom wooferhålet...
Bild

Skönhetsfläck 1: en av borrhålen eller skruvarna för stödstagen för att fästa bakbaffeln med gick för brant/djupt och i enlighet med Myrphys lag blev märket givetvis på ovansidan av en av högtalarna. Jag försökte som hastigast slipa bort det och rolla över med ytterligare vit färg, men lyckades som synes inte helt...
Bild

Skönhetsfläck 2: Att använda ESS Tack bygglim till att fästa diskanterna vara inte helt igenomtänkt. För det första lär de ju inte gå att få bort utan att skada dem, men de må så vara - de är ju lyckligtvis billiga. För det andra så var de ju redan innan tänkta att ytmonteras - även om det hade varit bättre att fräsa ur lite så att blivit infälda så att fronten blivit slät kring dem - men bygglimmet var så tjockt att de åkte ut ytterligare några tiondels millimetrar. Inte bra...

Skönhetsfläck 3: Borde lagt på ett lacklager eller fixeringssprej över vitfärgen. Som det nu är fläckas det väldigt lätt. De fläckar som syns är förmodligen trycksvärta från dagstidningarna jag jobbade på...
Bild

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-09-14 09:22

Nattlorden skrev:
Eri skrev:Lämpliga kabelskor kan du hitta på elfa. https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... %25C2%25B2

Avancerade tänger. Har själv en enkel kombinerad tång och kabelskalare, men det där med att de har koll på hur hårt det skall klämmas var ju inte dumt, så man skall kanske skaffa en sådan också.

Företag som krimper mycket skickar sina tänger på kalibrering, så ja, kraften är viktig. För löst och kabeln lossnar; för hårt och kabelskon skadas.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-09-14 14:25

bomellberg skrev:
Nattlorden skrev:

Företag som krimper mycket skickar sina tänger på kalibrering, så ja, kraften är viktig. För löst och kabeln lossnar; för hårt och kabelskon skadas.

Ja tången är viktig för resultatet. De jag tipsat om är minimum kvalitet. Men fullgott för oss amatörer. Det får ju inte kosta för mycket.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2015-09-14 14:47

Skulle säga att kabelsko av bra kvalite är minst lika viktig som tången.
Jag provade på skoj lite olika budget modeller och resultatet var inte så uppmuntrande.
Spelar ju ingen roll hur bra tången pressar om kabelskon gjord av aluminiumfolie tappar form och kraft samma ögonblick tången släpper taget.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-09-14 15:40

flathead skrev:Skulle säga att kabelsko av bra kvalite är minst lika viktig som tången.
Jag provade på skoj lite olika budget modeller och resultatet var inte så uppmuntrande.
Spelar ju ingen roll hur bra tången pressar om kabelskon gjord av aluminiumfolie tappar form och kraft samma ögonblick tången släpper taget.

Håller med.
Medlem i MEK

Föregående

Återgå till DIY-forum