Vägar att oljudsdämpa bil

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NirreFirre
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2013-12-07
Ort: Sthlm

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav NirreFirre » 2015-10-11 20:33

Skillnaden att gå från 3mm (~6 år gamla) Conti SportContact 2 till GoodYear Efficientgrip Performance med samma dimensioner var rätt dramatisk i vår Focus II, nu kan man prata normalt i motorvägsfart. Tyvärr är det sällan ekomiskt försvarbart att välja ett mer högprofildäck till ens befintliga fälgar (rullomkretsen måste vara inom 5%) då ickestandard ofta kostar 50-100% mer [emoji31] Så håller med om att däcken är viktigast men också lite knepiga om man vill ha mer än "bara" den förbättring som nytt ger, givet rätt val av däckmodell såklart.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6841
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-12 09:15

Jag bytte till normalprofil* vinterdäck i samband med komplett rostskyddsbehandling,
och när bilen var klar var jag trött, dämpad, snuvig och täppt i ÖNH.
Återkommer med funderingar när hörseln fungerar normalt.

Som det är nu upplevs mindre buller, i motorvägs- fart såpass att vindljuden överröstar.

http://www.dinitrolcenter.se/?page=Vi_rostskyddsbehandlar_din_bil_saa_haer

Förut var det mer oljud i baksätet än fram, inte bara p g a livliga barn och Kombi.
Fortfarande knorrar snåldieseln, genom golvet/torpedväggen, tygmattor nästa.

195/65 15 vilket anges i bilens, 2015 Skoda Oktavia 105Kusars, Typgodkännande*.
Standardutrustningen är 205/55 16 eller allt större fälgar med modernare lägre profiler,
Ju högre effekt desto stummare däckstomme. *Från förra generationen och några andra VAG bilar.

Utan lull-lull som soltaklucka, skinkklädel, 4wd, bara rull-rull
Shatterer of words

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster