galen subwooferidé

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
klaswar

Re: galen subwooferidé

Inläggav klaswar » 2015-11-07 23:35

Har inte kommit någon vart direkt, fullt upp med ungar o jobb. men jag tänker nog köra på sånt gummimembran som bakerman tipsade om. sedan måste jag mäta upp hur mkt volym som försvinner om jag väljer att stoppa den aktiva förstärkaren under locket, säg att 5 liter försvinner, går det att kompensera upp den minskade volymen med fyllning i lådan då? som jag förstod det så trivs den peerless-basen jag sneglat på i runt 20 liter.
har även börjat spana runt lite efter maskiner och materiel. handöverfräs har jag kommit fram till att jag vill köpa, o en sticksåg... den med mest maskiner när han dör vinner!
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-08 14:48

blir galen!
Försökte räkna lite på min låda och tänkta element.
laddade ner två program som skulle fungera genom excel, har inte excel och open office vägrade skriva i den skrivskyddade filen, gick inte att ta bort heller!
Laddade ner hifikits gratisprogram, jag har windows 10... fungerade inte
laddade ner winisd beta, fungerar kanske, men jag får inte till parametrarna för att lägga in en egen högtalare, då den jag sneglat på såklart inte finns i listan...
Hittade nån onlineversion, men fattar nada.... hur GÖR man???

detta vet jag om elementet: Peerless 10" 250SWR39 830272

92,8dB/2.83V
Re 5,6ohm
Fs 48,5
Qts .34
Qes .36
Qms 5.4
Le 2.32mH (1k)
Mms 59g
Vas .9674cu.ft. = 27.5ltr

räknade grovt på tunnan, om jag bygger in slutsteget innanför locket så torde cirka 10 cm försvinna på höjden (inbyggnadsdjup 70 mm, plus lite frigång för vred osv på ovansidan tänker jag)
det gav en ungefärlig volym på 13,5 liter

känner mig lagom dum då jag inte har en aning om nånting här. försöker läsa, men svårt o koncentrera sig med en 2,5 åring och en 4 åring som i stort sett klättrar på väggarna!
Too old to die young!

danryd

Inläggav danryd » 2015-11-08 15:18

Basta funkar på win10

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-08 15:25

danryd skrev:Basta funkar på win10

vars hittar man det?
Too old to die young!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-08 15:26

klaswar skrev:

vars hittar man det?

http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-08 15:50

AndreasArvidsson skrev:
klaswar skrev:

vars hittar man det?

http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

tack!

jahapp, känner mig som ett fullblodsproffs här.... ingen aning om vad jag borde/inte borde fylla i osv..... allt jag visste om elementet har jag fyllt i, samt att den ska i en 13,5 liters låda...
eeeehm.jpg
eeeehm.jpg (86.04 KiB) Visad 5752 gånger
Too old to die young!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-11-09 09:21

När du har så lite lådvolym att tillgå från början vid ett sånt här kul litet projekt känns det helt vansinnigt att bygga in stärkaren..
Bygg lådan passiv istället. Ha en söt liten stärkare stå dold någon annanstans.

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-09 09:34

bakerman22 skrev:När du har så lite lådvolym att tillgå från början vid ett sånt här kul litet projekt känns det helt vansinnigt att bygga in stärkaren..
Bygg lådan passiv istället. Ha en söt liten stärkare stå dold någon annanstans.

jo, jag har tänkt lite i samma tankar själv förstås. men då kommer nästa fråga. någon som har tips på någon tillräcklig och helst snorbillig förstärkare jag skulle kunna använda mig av? skulle jag på något sätt kunna använda mig av marantzen? om jag splittar upp tex ena aux-ingången med y-kabel, ena tåten kommer cd, andra från subout på onkyon. skippar min förstärkar/högtalarswitch för B-utgången och använder marantzen till att driva subben, skulle det vara heltokigt eller minsta försvarbart?
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-09 09:35

förövrigt så tycker basta att jag skall ha 8,27 liter sluten låda...
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-09 09:46

så ser det ut med 20 respektive 13,5 liter

hur fungerar linkwitz transform egentligen?

13,5 liter
13komma5-liter.gif
13komma5-liter.gif (79.18 KiB) Visad 5694 gånger

20 liter
20-liter.gif
20-liter.gif (78.76 KiB) Visad 5694 gånger
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-09 09:47

och vad kan jag utläsa av electrical impedance?
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-09 10:03

såhär ser det ut med linkwitz transform i 13,5 liter

linkwitz.gif
linkwitz.gif (72.88 KiB) Visad 5709 gånger
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-09 14:32

Äsch, enkelt ju förresten. Jag köper det färdiga kitet med slutsteg o allt, och så bygger jag nån egen liten låda till slutsteget helt enkelt, kan ju stå i samma skåp som resten av tekniken.
Så kan jag spara ihop och köpa nåt bättre slutsteg vad det lider, gärna nåt vintage med snygga VU-mätare som kan trollbinda mig där hemma! (kom gärna med förslag!)
Too old to die young!

Användarvisningsbild
nixlaz

Inläggav nixlaz » 2015-11-10 11:05

paa skrev:
nixlaz skrev:Jag skulle säga att polyester skulle kunna vara lämpligt att pensla insidan med för att få den tät, kanske förstärka med lite glasfiber för extra styrka... Att hälla ut ett lager i botten skulle kunna ge dig extra stabilitet också! http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... 000017196/

Det kommer att lukta plastbåt i många år framöver.

Ja nu har jag kanske inte världens bästa luktsinne men jag har då inte upplevt någon lukt när jag plastat lådor i bilar (efter att det torkat förstås). Många spackel är ju dessutom polyesterbaserade, som ju föreslogs tidigare i denna tråd.

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-21 01:10

fan, fan, fan, fan, fan... och åter fan!
Kommer inte ha råd att beställa element och slutsteg inom en överskådlig framtid... försök aldrig importera en bil, skaffa aldrig barn, och borsta era tänder! (kan även vara bra att försöka skaffa en flickkvän som inte gillar att resa...)
Too old to die young!

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2015-12-06 20:07

Våtrumsfuktspärr färg+"filt" på insidan.
Virrpanna

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-24 21:17

klaswar skrev:Satt igår och blev sjukt inspirerad av användaren Martin_Dewens här på faktiskt.
Rätt vad det var slog det mig att jag vill vara "lika" påhittig. Såg i ögonvrån denna tunna jag har stående i vardagsrummet, och tänkte att den där skulle ju kunna bli en förhoppningsvis shycct, men framförallt snygg subwoofer!

lite mått: (den är lätt oval till formen) i toppen är den 310mm x 350 mm. botten 270mm x 300mm. djupet är 270mm (invändigt alltså!)
Inte världens hejare på matte, men försökte mig på nån onlineuträknare, fick svaret 81.51 liter, kändes lite sisådär trovärdigt tyckte jag! (speciellt med tanke på att ett normalstort badkar verkar rymma mellan 150-200 liter! =D ) nån som kan få ut nåt annat resultat?

Tänkte mig en sluten låda med en nedåtriktad 10" peerless bas (fråga mig inte varför jag valt just den, verkar som att en del här på forumet gillar peerless, och den var inte så ruskigt dyr! Nedåtriktad av den enkla anledningen att jag inte vill ändra utseendet på tunnan) http://www.hifitalo.fi/peerless_250swr39_830272
(Den finns även att få i ett set med inbyggnadsförstärkare, kablage, dämpning och allt annat man kan tänkas behöva. http://www.hifitalo.fi/teinijytky_aktii ... ennussarja tänker att det var väldigt väldigt förmånligt pris, helst skulle jag vilja ha ett fristående slutsteg att driva den med, men det verkar ruskigt dyrt!)

invändigt hade jag två idéer på hur man skulle kunna täta, första vore att helt enkelt spackla järnet, den andra, lite radikalare, att gjuta nån centimeter cement. för att även få lite tyngd i den. sen vet jag inte om det skulle ha negativ effekt ljudmässigt? tänkte också såga ut ringar i nåt lämpligt skivmaterial, c:a 2-3 st och fördela ut för att ge stadga till konstruktionen. Skulle det kanske kunna vara en lämplig idé annars att passa in en mdf i botten, sedan fasa av spårad mdf i neder och överkant och klä in innersidorna runt om och sedan täcka in allt med trälim/spackel för att få en tät jämn yta (kanske fortfarande sätta in nån eller ett par stadgande ringar?) slutligen passa in och skruva fast ett lock av mdf som hamnar under det befintliga locket.

Vad tror ni, är det värt att börja handla grejer och bygga mitt första högtalarbygge, eller borde jag kanske ta in på närmaste psyke?

(basen skall för övrigt uteslutande användas till film, och jag har inget behov av superbas alls, men lite mullrande hade ju varit trevligt. allra mest är jag sugen på ett projekt liknande ingenting jag gjort innan!)

edit: kom ju på att jag glömde bifoga bild på själva tunnan!

Jag skulle ju fordra tunnan med bitumen bly/gummimattor runt alla vägar samt golv och tak.
Eventuellt 2 lager som överlappar varandra i skarvarna.
Det blir stabilt och tätt nog.
Profilskum runt väggarna och locket.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-05-27 22:57

Har så smått börjat fundera på att återuppta detta projekt. Det högtalarelementet jag tidigare tittat på verkar inte finnas kvar, finns det nån som har nåt förslag på nåt trevligt element som trivs i ca 20 liter sluten låda, som gärna får gå på under tusenlappen iaf.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-28 11:16

Jag har åtta XLS-10. De funkar fantastiskt bra från ca 17 liter sluten låda. Här till lika fantastiskt pris (helt nya element till halva priset). Jag har handlat fyra ex av honom. Mycket seriös/pålitlig Ebay-säljare:
http://www.ebay.com/itm/Peerless-XLS10- ... quNTW6CGHA

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-05-28 19:14

Tack som sjutton!
Too old to die young!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-28 23:39

JohanM skrev:Våtrumsfuktspärr färg+"filt" på insidan.

Ja, jag tänkte också på fuktspärr, det borde bli tätt. Den runda formen är bra och gör att väggarna inte behöver vara så tjocka. Det svåra är väl att få det tätt i övergångarna till lock (och botten?)?

Kul projekt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-29 03:44

klaswar skrev:fan, fan, fan, fan, fan... och åter fan!
Kommer inte ha råd att beställa element och slutsteg inom en överskådlig framtid... försök aldrig importera en bil, skaffa aldrig barn, och borsta era tänder! (kan även vara bra att försöka skaffa en flickkvän som inte gillar att resa...)

Check på bilen åtminstone.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-29 09:54

Vore inte att spraya pastidip tätande nog? *undrande*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-29 10:48

har inte läst alla kommentarer men jag skulle gå loss med polyester invändigt. ev glasfiberväv emellan beroende på hur stora glipor det är :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-06-05 18:03

Too old to die young!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-05 18:15

Zachrysteget är det enda med inbyggt filter, men det kanske du egentligen inte behöver? Frågan är dock hur långt det räcker med en kanal på 40W? Låter lite klent...
t.amp s75 har jag haft och det löste ofta ut på overload, även vid rätt sansade volymer - rekommenderas inte.
iNuke1000 har jag ett här i hyllan. Mycket kapabelt, men fläkten måste bytas - låter förfärligt (fläkten alltså).

Följdfrågan är om du tror dig behöva göra några anpassningar av filtret till subben, typ eq, delning, delay mm. I så fall behöver du ju ett aktivt filter eller en dsp. Kanske har du en AVR som har tillräckligt bra lågpassdelning, som räcker för applikationen, men köp inte bara ett slutsteg utan att ha tänkt igenom hela applikationen. Kanske en plate amp av lite bättre snitt är bästa medelväg?

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-06-06 11:42

så nånting typ sånt här:

http://www.ljudia.se/produkter/hemelekt ... y-dsw-240n

fast då känns det väl lika att slå till på en sån här för 20 euro mer

http://www.thomann.de/intl/behringer_in ... lifier.htm
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-06-11 22:53

Stötte på ett problem... xls10 mäter som jag förstått det 270mm i diameter, tunnan är på smalaste stället 267mm (möjligt att det är nån millimeter bredare just på mitten iofs) påverkar det ljudkvaliteten om man filar till elementet nån millimeter på varje sida? och hur bra/dåligt är det om elementet hamnar så tajt? borde jag se mig om efter 8-9" element istället?
Bilagor
WP_20160611_23_44_00_Rich-(2).jpg
WP_20160611_23_44_00_Rich-(2).jpg (232.85 KiB) Visad 4762 gånger
Too old to die young!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-12 14:06

Jag tror elementet är snarare 269 mm och filar du lite så påverkar det inte alls. Hålet i lådan skall vara 240 mm så det löser du nog. Det gör inget att det är nära till sidoväggarna så länge nettovolymen i lådan inte blir för liten.

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-06-12 15:43

Okej, skönt att höra. Tack!
Too old to die young!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum