Råd för bygge av högtalare vifa d26nc55-06 och Ino b67

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Re: Råd för bygge av högtalare vifa d26nc55-06 och Ino b67

Inläggav sky_eye » 2016-02-09 00:28

Jag vet inget om de som köpt dina högtalare. De jag känner som hört dem tyckte inte att de lät bra.
Magnus har provat en hel del praktiskt.
Däremot visar du gång på gång att du inte kan så mycket som du tror.
\\Sky

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-09 00:30

sky_eye skrev:Jag vet inget om de som köpt dina högtalare. De jag känner som hört dem tyckte inte att de lät bra.
Magnus har provat en hel del praktiskt.
Däremot visar du gång på gång att du inte kan så mycket som du tror.

Vem har hört mina byggen?
Alltså det jag gjort utan att bygga eget och laborera med komponenterna?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-09 00:47

Perfector skrev:
MagnusÖstberg skrev:Perfektor - du kan noll och intet om delningsfilter. Inte ens det mest grundläggande.

Det är direkt kontraproduktivt och du gör ALLA som ber om hjälp en riktigt jävla björntjänst med dina inlägg. Ytterligare en tråd som du direkt förstör. Du borde fan få en titel "varning för okunskap".

Kan du inte lägga lite energi på att försöka lära dig åtminstone det mest basala? Börja med "The Loudspeaker Design Cookbook" av Vance Dickasson.

Till trådskaparen:
Du är säkert mycket medveten om att elementkombinationen används i i6 och pi25 (fullrange)?

nu pratar du skit.
Jag har fan byggt filter i över 20 år och alla har funkat klockrent.
Innan du har bekvämat dig med att prova mina sk skitfilter bör du klädsamt hålla käften, det luktar barnvälling ur den.
:-(

Det går inte att bygga ett filter som du gör om man har några som helst kvalitetskrav där man har högre målsättning än att eventuellt inte spela sönder elementen.

Så länge du inte kan det grundläggande om filterdesign, spelar det ingen roll om du gjort filter i 100 år - det blir inget bra resultat iallafall. Det är bara att löpa det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-09 00:50

MagnusÖstberg skrev:
Perfector skrev:
MagnusÖstberg skrev:Perfektor - du kan noll och intet om delningsfilter. Inte ens det mest grundläggande.

Det är direkt kontraproduktivt och du gör ALLA som ber om hjälp en riktigt jävla björntjänst med dina inlägg. Ytterligare en tråd som du direkt förstör. Du borde fan få en titel "varning för okunskap".

Kan du inte lägga lite energi på att försöka lära dig åtminstone det mest basala? Börja med "The Loudspeaker Design Cookbook" av Vance Dickasson.

Till trådskaparen:
Du är säkert mycket medveten om att elementkombinationen används i i6 och pi25 (fullrange)?

nu pratar du skit.
Jag har fan byggt filter i över 20 år och alla har funkat klockrent.
Innan du har bekvämat dig med att prova mina sk skitfilter bör du klädsamt hålla käften, det luktar barnvälling ur den.
:-(

Det går inte att bygga ett filter som du gör om man har några som helst kvalitetskrav där man har högre målsättning än att eventuellt inte spela sönder elementen.

Så länge du inte kan det grundläggande om filterdesign, spelar det ingen roll om du gjort filter i 100 år - det blir inget bra resultat iallafall. Det är bara att löpa det.

mer skitprat.
Bygg efter filterritningen och prova istället för att lita blint på ett program i en dator.
Jag har tillräckligt på fötterna för att veta vad jag gör och gör det bra.
Men du är i din fulla rätt att tycka annorlunda
Dock faller det forumet illa att du betraktar allt du inte gillar själv som skit och värdelöst samt ger högljudda uttryck för det.
Är du GUD eller?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-09 01:28

Vem har påstått att jag använder dataprogram för att förstå saker som du inte ens vet om att man behöver förstå? :D

Ledsen om du känner dig trampad på tårna, men du får nog acceptera att det finns mer kunskap i världen än du besitter, och det utan att man behöver vara GUD. Faktum är att det är basal kunskap för dem som är intresserade av filterdesign.

Men för all del. Starta en tråd om filterdesign, precis som du gjorde när det gäller avstämningar av basreflexavstämda högtalarlådor. Där kan du ge ett exempel på ditt sätt att lösa högtalarens viktigaste ingrediens med ett kalkylblad.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-09 02:40

Perfector, jag tror att du ska tänka såhär. Fantisera fram en högtalarbyggare som i dina ögon använder metoder som tycks orimliga, utifrån vad du vet. Du kanske är villig att provlyssna och kanske medger att du inte vet hur grejerna presterar, men jag tror inte att du skulle vilja gå med på att det nog kunde tänkas vara en bra metod - den strider trots allt mot vad du erfarenhetsvägen eller på annat sätt har kommit att betrakta som väsentligt, den tycks orimlig.

Själv är jag nyfiken (lite) på hur långt man kan komma med oortodoxa metoder, och blir det bättre än förmodat, kontrollerat för slumpen, (utifrån den vedertagna synen) så finns det kanske någon förbisedd faktor som kunde verka upplysande!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-02-09 07:28

Hej
Jag tror jag har vad jag behöver så tråden avslutas här. Tack för tipsen och ha en trevlig tisdag alla filterdiggare :D
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-09 09:08

Jag ber om ursäkt för att mina ideer skapade sådan oreda och hoppas du får till en trevlig högtalare

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-02-09 13:21

Perfector MÅSTE ju vara ett troll?
Det är nån som trollar forumet.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-02-09 14:02

Jag tror faktiskt att han är mycket välmenande men ovillig att lära sig något.
\\Sky

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-09 14:09

sky_eye skrev:Jag tror faktiskt att han är mycket välmenande men ovillig att lära sig något.

Det där kan tolkas åt båda håll.
Men ett troll, det tar jag som en komplimang.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-09 14:10

Tråd låst. Tack för ert deltagande.

Föregående

Återgå till DIY-forum