Det har du nog rätt i, men jag skulle i så fall rekommendera att man kopplar 3 i serie. Det fungerar bra när de är så lågohmiga. Och effekttålighetsmässigt kan det även vara ett visst skydd för elementen att vart och ett då bara kan tillgogogöra sig 1/9 av förstärkarens effekt. Jag tror elementet klara 10 W, och många hemmabioförstärkare är på runt 100 W.
Cinder skrev:Nordin skrev:Cinder skrev:Beror kanske....... ville ha sagt

Tack för snabbt svar.
Tanken är Surround och ev. Surround back, men din erfarenhet är alltså att 3st i serie per kanal fungerar utan problem för en förstärkare. Blev fundersam om impedansen skulle ställa till det.
Mvh Nordin
Jag är dålig på det där med att räkna på högtalare i allmänhet, men Vifa TG9-elementet som sitter i MuPPS ska väl vara väldigt lättdrivet.
Varifrån kommer den uppgiften?
En känslighet på eller strax under 84 dB (1 meter, 1 watt) skulle inte jag kalla "väldigt lättdrivet", verkningsgraden är snarare klart låg. Så jag skulle nog säga att det är rätt så tungdrivet. Men allt är ju relativt. Små element har ofta rätt så låg verkningsgrad, och att det är på 4 ohm och alltså lastar förstärkaren hårt, gör att man trots allt får ut en anständig känslighet, eftersom 2,83 volt betyder två watt in i elementet får man ut runt 87 dB.
Cinder skrev:Det är väl så att om man serieparallellkopplar så "ser" förstärkaren 4ohms last, elementet är specat till just 4 ohm, sen hur det blir när man bara seriekopplar rakt av kommer jag inte riktigt ihåg. Men det funkar bra på min Marantz-receiver som inte är något effektmonster

När man seriekopplar två element så sjunker nivån från respektive med 6 dB. Beroende på hur långt ifrån varandra de är i rummet så kommer en del av det dock att fås tillbaka.
För surroundhögtalare (som sitter en bit ifrån varandra) så gäller som regel att de bortsett ifrån i basområdet, summerar med 3 dB. Så jämför man en högtalare med två seriekopplade, så ger de senare 3 dB lägre nivå ut i rummet.
Seriekopplar man tre så blir nivån ut i rummet knappt 5 dB lägre (från var och en sjunker nivån med cirka 9 dB).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).