Gruppköp av "MuPPS Variant B" - GRUPPKÖP AVSLUTAT

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cinder

Re: Intressekoll gruppköp av "MuPPS Variant B" a.k.a. "a1-kl

Inläggav Cinder » 2016-01-19 16:39

Lennart skrev:Vilket element ska man sätta i dessa varianter? Och får dom ungefär lika prestanda som "A1" ?
/Lennart

Det ska vara ett vifa tg9fd-10-04 som i vanliga MuPPS. Med tanke på att dessa högtalare endast kostar en bråkdel av vad Ino a1 gör så bör du inte förvänta dig samma prestanda.
Däremot ska de vara mycket prisvärda alternativ, själv har jag ett par piP som jag ska komplettera med dessa som surround, då ekonomin inte riktigt tillåter riktiga a1:or i nuläget.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-19 16:57

Jag har aldrig jämfört dessa högtalare sida vid sida, men jag känner mig väldigt säker på att a1 är en bättre högtalare och dessutom mindre rent fysiskt för de som tycker att det är viktigt.

Dessa blir dock väldigt mycket billigare och mycket prestanda för pengarna för den som inte behöver det allra värsta. Jag har själv redan 8st surrounder med samma typ element annars så hade jag hoppat på gruppköpet.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-19 18:25

Tänkte prova lite surround med dem, även jag med piP. ...eller så får döttrarna var sitt par datorhögtalare.
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Nordin

Inläggav Nordin » 2016-01-19 19:23

Uppdaterar med att jag är intresserad av 8st - 16st.

Mvh Nordin
Aliquando et insanire iucundum est

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-19 19:29

Nordin skrev:Uppdaterar med att jag är intresserad av 8st - 16st.

Mvh Nordin

-8? Betyder det att du har åtta du vill göra dig av med? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nordin

Inläggav Nordin » 2016-01-19 19:35

Nattlorden skrev:
Nordin skrev:Uppdaterar med att jag är intresserad av 8st - 16st.

Mvh Nordin

-8? Betyder det att du har åtta du vill göra dig av med? :mrgreen:

*mutter*mummel*mutter*

Ja, ja. Kanske ska vara 8-16st :P

Mvh Nordin
Aliquando et insanire iucundum est

Användarvisningsbild
ofranzen

Inläggav ofranzen » 2016-01-19 19:38

Jag är intresserad av 2 eller 4 st.

/Ola

Användarvisningsbild
ofranzen

Inläggav ofranzen » 2016-01-19 19:58

Finns det något hängbleck som fungerar åt två håll så man skulle kunna beställa dem förberedda för att hängas som på bilden men också liggandes på sidan?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-01-19 20:17

ofranzen skrev:Finns det något hängbleck som fungerar åt två håll så man skulle kunna beställa dem förberedda för att hängas som på bilden men också liggandes på sidan?

Inget som jag kommer på på rak arm i alla fall, finns säkert något dock. Vill man ha en sådan lösning så är det något man får dribbla med själv.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-19 20:32

ofranzen skrev:Finns det något hängbleck som fungerar åt två håll så man skulle kunna beställa dem förberedda för att hängas som på bilden men också liggandes på sidan?

Som Aerob sa är det något du måste fixa med själv i så fall, jag ser spontant rätt mycket problematik med att hänga variant B liggande med ett hängbleck då den hamnar i obalans då. Skulle tippa att du behöver två hängbleck, men samtidigt måste du komma ihåg att det monteras en anslutningspanel på högtalarens baksida.

danryd

Inläggav danryd » 2016-01-19 20:45

Avhämtning i Motala? Frakt till Stockholm?

Och sen finns ju frågan kring tidsaspekt också, vad är det för tidsplan?

danryd

Inläggav danryd » 2016-01-19 20:48

Lennart skrev:Vilket element ska man sätta i dessa varianter? Och får dom ungefär lika prestanda som "A1" ?
/Lennart

Slog mig just, alternativa element? Ino-elementet från a1 går väl att beställa från honom? Dayton har ju några full range med? Nån som testat några alternativ?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-01-19 20:49

danryd skrev:Avhämtning i Motala? Frakt till Stockholm?

Och sen finns ju frågan kring tidsaspekt också, vad är det för tidsplan?

Ja, båda delarna!

Summer Passing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-19 21:30

danryd skrev:
/Lennart

Slog mig just, alternativa element? Ino-elementet från a1 går väl att beställa från honom? Dayton har ju några full range med? Nån som testat några alternativ?
Lådan är anpassad för det specifika elementet, absolut för stor för Ino-elementet. Övriga orkar jag inte kolla - det är ett bra element med väl framtaget filter för justering.

Men starta en egen tråd med diskussioner om elementval - det är mitt tips. Då blir det lättare för dem att hålla koll på gruppköpstråden om lådor :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-20 11:38

Gruppköp på Vifa elementen oxå?
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-20 11:43

Waxxarn skrev:Gruppköp på Vifa elementen oxå?

Kan eventuellt ordnas, problemet är väl mest hur de ska delas ut till alla intresserade, jag bor i Luleå som inte direkt är centralt för er andra.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-20 11:48

Det förstås... Går väl att skicka dom till mig så kommer dom till samma region som lådorna.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-20 12:10

Waxxarn skrev:Det förstås... Går väl att skicka dom till mig så kommer dom till samma region som lådorna.

Jo fast då är fråga hur många som gynnas av att dom kommer till dig ifall man ändå måste betala ytterligare frakt för att få hem dom till sig själv.
Inte helt lätt det där.. man måste ju köpa rätt många element för att storköpsrabatten inte ska ätas upp av frakt mellan forummedlemmar.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-20 12:30

Tänkte ju förvisso på att frakta dom med lådorna, då blir ju inte frakten så dyr
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-20 12:32

Waxxarn skrev:Tänkte ju förvisso på att frakta dom med lådorna, då blir ju inte frakten så dyr

Det var ju inte helt dumt tänkt.. Vi får ta och kolla på det, skulle ju kunna funka så länge man inte överskrider viktgränser så att det blir dyrare frakt.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-20 12:56

Gruppköp av även elementet vore snitsigt. ...nu saknas bara gruppköp av en lämplig liten förstärkare...
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-20 13:13

AndreasArvidsson skrev:Ja att koppla serie/parallellet med ett ojämt antal högtalare är inte att rekommendera. Det finns även klara spridnings och kapacitetsfördelar med 8st surrounder.

Det där får du gärna berätta mera om.

Varför skulle det vara sämre att seriekoppla 3 stycke än att seriekoppla 2 eller 4?

Självklart blir kapaciteten högre med 8 än med 6 högtalare, men skillnaden är inte större än mellan just 8 och 6, så jag förstår inte påpekandet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-20 13:17

Jag tror att det är någon kombination av serie- och parallellkoppling som åsyftas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-20 13:30

Det har du nog rätt i, men jag skulle i så fall rekommendera att man kopplar 3 i serie. Det fungerar bra när de är så lågohmiga. Och effekttålighetsmässigt kan det även vara ett visst skydd för elementen att vart och ett då bara kan tillgogogöra sig 1/9 av förstärkarens effekt. Jag tror elementet klara 10 W, och många hemmabioförstärkare är på runt 100 W.

Cinder skrev:
Nordin skrev:
Cinder skrev:
Beror kanske....... ville ha sagt ;)

Tack för snabbt svar.

Tanken är Surround och ev. Surround back, men din erfarenhet är alltså att 3st i serie per kanal fungerar utan problem för en förstärkare. Blev fundersam om impedansen skulle ställa till det.

Mvh Nordin

Jag är dålig på det där med att räkna på högtalare i allmänhet, men Vifa TG9-elementet som sitter i MuPPS ska väl vara väldigt lättdrivet.

Varifrån kommer den uppgiften?

En känslighet på eller strax under 84 dB (1 meter, 1 watt) skulle inte jag kalla "väldigt lättdrivet", verkningsgraden är snarare klart låg. Så jag skulle nog säga att det är rätt så tungdrivet. Men allt är ju relativt. Små element har ofta rätt så låg verkningsgrad, och att det är på 4 ohm och alltså lastar förstärkaren hårt, gör att man trots allt får ut en anständig känslighet, eftersom 2,83 volt betyder två watt in i elementet får man ut runt 87 dB.

Cinder skrev:Det är väl så att om man serieparallellkopplar så "ser" förstärkaren 4ohms last, elementet är specat till just 4 ohm, sen hur det blir när man bara seriekopplar rakt av kommer jag inte riktigt ihåg. Men det funkar bra på min Marantz-receiver som inte är något effektmonster :D

När man seriekopplar två element så sjunker nivån från respektive med 6 dB. Beroende på hur långt ifrån varandra de är i rummet så kommer en del av det dock att fås tillbaka.

För surroundhögtalare (som sitter en bit ifrån varandra) så gäller som regel att de bortsett ifrån i basområdet, summerar med 3 dB. Så jämför man en högtalare med två seriekopplade, så ger de senare 3 dB lägre nivå ut i rummet.

Seriekopplar man tre så blir nivån ut i rummet knappt 5 dB lägre (från var och en sjunker nivån med cirka 9 dB).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-01-20 13:57

IngOehman skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja att koppla serie/parallellet med ett ojämt antal högtalare är inte att rekommendera. Det finns även klara spridnings och kapacitetsfördelar med 8st surrounder.

Det där får du gärna berätta mera om.

Varför skulle det vara sämre att seriekoppla 3 stycke än att seriekoppla 2 eller 4?

Självklart blir kapaciteten högre med 8 än med 6 högtalare, men skillnaden är inte större än mellan just 8 och 6, så jag förstår inte påpekandet.

Vh, iö

Tror att Andreas tänker det som chriss skrev på förra sidan :)

chrisss skrev:Med 1 st i serie med 2 st parallellt kommer det ensamma elementet i serie få lika mycket effekt som de andra två delar på.
Oj det blev en konstig mening. Det i serie får dubbla effekten mot de andra två.

Förutom att det får större termisk och mekanisk belastning kommer det också att att spela starkare.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-20 14:11

Exakt. Diskussionen var att koppla 1st i serie med 2stycken redan parallellkopplade. Det var dock lite dåligt formulerat av mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-20 15:56

Ja, att koppla så är sällan en bra ide då det betyder att det enstaka elementet får 6 dB starkare (4 gånger mera effekt) än de två parallellkopplade.

Men som sagt - med ett element som bara klarar 10 W och som skall kopplas till en förstärkare på typ100 W är ren seriekoppling av tre element ingen dum ide.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2016-01-20 22:03

Jag är intresserad av 4 lådor - gärna med frakt till Stockholm om det går (annars får det bli en sväng till Motala).
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-01-20 22:50

Den som hämtar upp sina grejer i Motala är välkommen hem till mig på en kopp kaffe om så önskas och tid finnes. :)

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-01-21 14:55

Nu är jag sugen på att beställa ett par bara för att få en chans att besöka bakerman... vilka dilemman :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum