Troels Revelator 4R **Färdiga** Basmoduler?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Re: Byggtråd för Troels Revelator 4R

Inläggav asslicker » 2016-03-21 16:44

Kul att ni nämner sonus faber, då det här dom jag haft som inspiration :)

Kommer även försöka fanéra dessa på liknande sätt som deras valnöt

darkg skrev:Trevlig design, lite otidsenlig på ett bra sätt. De blir en sorts förlängd baffel, med komplikationer, antar jag? Med en flat front sådär.

Tror du det kommer påverka? Bör jag tänka om? Fronten på stativet kommer ligga ca 4-5cm bakom baffeln.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-21 16:48

asslicker skrev:Kul att ni nämner sonus faber, då det här dom jag haft som inspiration :)

Kommer även försöka fanéra dessa på liknande sätt som deras valnöt

darkg skrev:Trevlig design, lite otidsenlig på ett bra sätt. De blir en sorts förlängd baffel, med komplikationer, antar jag? Med en flat front sådär.

Tror du det kommer påverka? Bör jag tänka om? Fronten på stativet kommer ligga ca 4-5cm bakom baffeln.

Det är bortom min kompetens, men jag hade kollat upp det. Jag vet att det har nämnts att stativ kan spöka till det.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-04-04 20:01

Nu har det stått still ett tag. Men idag fick jag lite gjort.

Alla bitar till lådorna är utsågade.
Bild

Hål för port och terminaler. 68mm dosfräs var på millimetern perfekt för porten :)
Bild

Lådorna kexas ihop
Bild

Torrmonterar allt för att se att allt stämmer.
Bild

Bild

Stagen behöver anpassas lite för att bli perfekta, sen är det bara att limma ihop lådorna. Fräsa hål för element är kvar också, det är väl det som är pilligast 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-04 22:15

Kul att det rör på sig :) . Härligt med så toköverdimensionerade sidor och stag! Mina toppar har dubbla skivor (19+18 mm) i baffeln, men enkla sidor och stag, ändå känns den stum och stadig som en pansarvagn. Ditt bygge ser ut att kvala in i ännu en klass tyngre 8) .

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-04-04 22:34

Tycker du ska skaffa en dammutsug. Festools SYS-VAC är riktigt trevlig. ;)

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-04-04 22:46

Kalejdokom skrev:Kul att det rör på sig :) . Härligt med så toköverdimensionerade sidor och stag! Mina toppar har dubbla skivor (19+18 mm) i baffeln, men enkla sidor och stag, ändå känns den stum och stadig som en pansarvagn. Ditt bygge ser ut att kvala in i ännu en klass tyngre 8) .

Japp, alla sidor i 22mm, lär bli stumt :D

joakimfors skrev:Tycker du ska skaffa en dammutsug. Festools SYS-VAC är riktigt trevlig. ;)

Har redan en sådan, men den är kopplad till justersågen. Orkar inte alltid flytta med den när jag byter maskin :wink:

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-05-20 12:23

Här står det ju fruktansvärt still. Har varit mycket annat på sistone.

Nu har jag iallafall pillat lite till och fått tillbaka suget, så förhoppningsvis får jag lite bättre fart snart 8)

Bafflarna är frästa, tog faktiskt hjälp av en CNC-fräs här. Så passformen är så gott som perfekt! Bafflarna ska gå att skruva loss, därför har jag försänkt 6st M6 skruv som man skruvar i typ islagsmuttrar, som sitter i lådan. Detta för att kunna ta ut filtret efter att lådan är klar om nått skulle hända.

Bild

Nu är lådorna ihoplimmade så här långt. Sakta men säkert närmar det sig :D

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-05-20 13:15

snyggt. blir väldigt bra det där. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-05-27 08:07

Fick för mig att klä insidan med bitumen. Vet att vissa gör det, men om det behövs här vet jag inte.. Kan väll inte skada :D

Bild

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-05-31 23:30

Har limmat vidare en del och kommer närmare och närmare det svåraste momentet i hela projektet, FANERINGEN!

Jag har aldrig fanerat förut så detta kommer bli väldigt spännande...

Jag har tänkt valnöt, och jag vill ha fibrerna liggande längs med de böjda sidorna, som Sonus Faber:

Bild

Funkar detta att böja vanlig faner så eller spricker det lätt? Vad bör jag använda för lim? Jag kommer rådfråga en bekant som är möbelsnickare men det är bra med så mkt tips som möjligt.

De raka sidorna känns inte så svårt, mest dom böjda som bekymrar mig...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-01 12:38

Här kanske finns lite inspiration:
http://www.troelsgravesen.dk/ekta_bjoern.htm

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-06-01 13:32

Väldigt snyggt byggt hittills. Det ska bli intressant att se fortsättningen!

Tänker du köra med likadana urfräsningar i fanéret som på Sonus Faber-bilden?
Mycket kul - lite tid

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-06-01 15:47

jag har fanerat med kontaktlim. det fungerade bra och har hållt bra hittills. Förseglade mdfen med vitlim utspätt i vatten först. En del menar att kontaktlim lossnar efter ett tag. Har inte märkt det på mina högtalare. Jag tror det har att göra med att jag förseglade ytan först, men jag vet inte.

Använde Casco lösningsmedelbaserade kontaktlim. http://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=170&p=1241

en annan nackdel med kontaktlim och även fördelen är ju att det hugger direkt. Så det gäller att lägga det på plats på en gång. Jag pressade inget utan använde en träkloss för att trycka fast faneret från mitten och ut. Jag la ut små ströpinnar först som jag la faneret på, sedan flyttade jag ut pinnarna från mitten och tryckte fast allt eftersom.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-02 22:18

Jättesnygga!
Ser fram mot att få se hur resultatet blir.
Heja heja! :)

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-06-04 18:26

Kalejdokom skrev:Här kanske finns lite inspiration:
http://www.troelsgravesen.dk/ekta_bjoern.htm

Bra tråd, Tack!

Fostex skrev:Väldigt snyggt byggt hittills. Det ska bli intressant att se fortsättningen!

Tänker du köra med likadana urfräsningar i fanéret som på Sonus Faber-bilden?

Tack!

Har inte tänkt några urfräsningar, men har inte 100% bestämt mig..

Kraniet skrev:jag har fanerat med kontaktlim. det fungerade bra och har hållt bra hittills. Förseglade mdfen med vitlim utspätt i vatten först. En del menar att kontaktlim lossnar efter ett tag. Har inte märkt det på mina högtalare. Jag tror det har att göra med att jag förseglade ytan först, men jag vet inte.

Använde Casco lösningsmedelbaserade kontaktlim. http://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=170&p=1241

en annan nackdel med kontaktlim och även fördelen är ju att det hugger direkt. Så det gäller att lägga det på plats på en gång. Jag pressade inget utan använde en träkloss för att trycka fast faneret från mitten och ut. Jag la ut små ströpinnar först som jag la faneret på, sedan flyttade jag ut pinnarna från mitten och tryckte fast allt eftersom.

Bra info. Hur länge har faneren suttit?

Vissa påstår ju att det kan lossa när man oljar/betsar faneren, har du gjort det eller är den obehandlad?

Rille skrev:Jättesnygga!
Ser fram mot att få se hur resultatet blir.
Heja heja! :)

Tack! Det gör jag med :D

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-06-15 17:30

Har redan börjat fundera över ett möjligt steg 2 av det här projektet, även om det isåfall ligger långt fram i tiden.

Nämligen ett par basmoduler att ställa högtalarna på, så det blir en golvhögtalare... 8)

Har ritat lite slarviga exempel 8)

Bild

Snyggaste varianten enligt mig. Innervolym på ca 18-20 liter. Elementen jag ritat dit är 6,5"

Bild

Inte lika snyggt, men här får man lite mer volym. Ca 25 liter och dessutom får en 8" plats.

Tål att tänkas på 8)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-15 17:32

Utan tvekan är den övre snyggare. Du får fundera ut andra sätt att ev. öka volym än det undre vidundret. Måste basen ha samma kurva? Kanske blev fräsigt med utsväng istället?
Don’t just do something, sit there.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-06-15 22:02

asslicker skrev:
Kraniet skrev:jag har fanerat med kontaktlim. det fungerade bra och har hållt bra hittills. Förseglade mdfen med vitlim utspätt i vatten först. En del menar att kontaktlim lossnar efter ett tag. Har inte märkt det på mina högtalare. Jag tror det har att göra med att jag förseglade ytan först, men jag vet inte.

Bra info. Hur länge har faneren suttit?

Vissa påstår ju att det kan lossa när man oljar/betsar faneren, har du gjort det eller är den obehandlad?

De har suttit i fem år nu. Jag använde vax så jag vet inte hur det skulle fungera med olja.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-08-10 17:59

Här har det inte hänt mycket på ett tag.. Det har hänt lite mer i garaget som tur är. Lådorna är klara för faner, och jag har börjat pilla lite med blivande stativ.

Lite bilder på stativet

Bild

Bild

Bild

Sugen på att bli färdig nu :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-11 10:26

Svårt att få plats med två 8-tummare i det där stativet :wink: .
En variant gällande ev baslådor är förstås att sätta basarna på gaveln om man vill hålla nere bredden. Jag inser dock det opraktiska med välvda sidor.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-11 11:24

nöj dig med 1st riktigt bra 8" i varje basmodul och ge denna en vettig lådvonym och därmed bra ljud ! :)

att kompromissa med lådvolymen är fel väg att gå om målet är högkvalitativ återgivning....

ser bra ut!
jag skulle köra på det övre alternativet men göra den undre lådan marginellt djupare än den övre så blir det snyggare är jag övertygad om.
dessutom så vinner du ytterligare lite volym ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-08-22 22:06

Som jag skrev så ligger basmodulerna långt fram i tiden, först behöver jag flytta till ett hus utan känsliga grannar 8)

Fortsatt pilla lite med stativen, snnart återstår bara faner och lack. De ytor som inte ska vara faner ska vara mattsvart. Har ni tips på hur man får bäst finnish på mdf? Spruta eller pensel/roller?

Bild

Bild

Här står lådorna och väntar
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-22 22:24

asslicker skrev:Har ni tips på hur man får bäst finnish på mdf? Spruta eller pensel/roller?

Beror lite på vilka delar det gäller. Ska du fanéra sidorna och måla kanterna? Viktigt är att täppa till kanterna med spackel och grundfärg om du vill få ett bra resultat. Är det bara kanterna som skall målas hade jag gjort det med pensel.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-08-22 22:53

Kalejdokom skrev:
asslicker skrev:Har ni tips på hur man får bäst finnish på mdf? Spruta eller pensel/roller?

Beror lite på vilka delar det gäller. Ska du fanéra sidorna och måla kanterna? Viktigt är att täppa till kanterna med spackel och grundfärg om du vill få ett bra resultat. Är det bara kanterna som skall målas hade jag gjort det med pensel.

Bafflarna ska målas, och större delen av stativen. Så man behöver mätta kanterna med nått innan man grundar. Finns det färg som funkar bra på t.ex biltema? Flyter det ut ordentligt om man penslar så man får en slät yta?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-22 23:16

Min erfarenhet är att det är svårare med blank färg. Vet inget om Biltemas färger. Jag brukar använda Alcro Bestå Servalack Aqua med glanstal 35 (halvblank). Den blir slät och jämn utan synliga penseldrag (om man är hyfsat noga vid påstrykning). Tyvärr har jag ingen bild med exempel på MDF-målning, men här har jag målat på en furuskiva (grå baksidan av baffeln) och det man ser på den målade ytan är mönstret av trät, inga penseldrag (lådan nertill i bild är sprutlackad på måleri):

Bild

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-08-23 06:41

Kalejdokom skrev:Min erfarenhet är att det är svårare med blank färg. Vet inget om Biltemas färger. Jag brukar använda Alcro Bestå Servalack Aqua med glanstal 35 (halvblank). Den blir slät och jämn utan synliga penseldrag (om man är hyfsat noga vid påstrykning). Tyvärr har jag ingen bild med exempel på MDF-målning, men här har jag målat på en furuskiva (grå baksidan av baffeln) och det man ser på den målade ytan är mönstret av trät, inga penseldrag (lådan nertill i bild är sprutlackad på måleri):

[ Bild ]

Okej, tack för tips! Hoppas kunna börja måla i helgen:)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-08-23 08:14

Har rollat med skumroller och Biltema färg med helt ok resultat. Pensla med en 50/50 blandning av trälim och vatten, slipa och pensla en gång till. Grundfärg och sedan så många lager lack och slipning som du orkar med för att få bra resultat.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-10-07 08:21

Det slutade med att jag lämnade bort allt som skulle lackas. Fick inte tillräckligt bra resultat när jag försökte själv. Förhoppningsvis får jag tillbaka grejjerna från lack nästa vecka :)

Sen har jag skaffat fanér också, så det blir nästa projekt när tid finns :)

Bild

Edit, någon som vet varför bilder i tidigare inlägg försvinner? Ocgh hur fixar jag det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-07 08:51

Kod: Markera allt
Kollar jag på länkarna på en som inte funkar så säger den:
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=493872.jpg

om jag däremot använder

http://www.minhembio.com/bild/493872.jpg

så funkar det. 

( Däremot gör minhembio en omkodning så den presenteras som http://www.minhembio.com/bilder/bild/index.php?pic_id=493872.jpg )

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-10-12 22:13

Såg att det nämndes kontaktlim och fanér, har aldrig fanérat med det själv, men läst en del stories om hur det kan gå:
viewtopic.php?t=13602

Bara som en liten heads up i all välmening :)
Mycket kul - lite tid

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum