Bygge av bas/mellanregister till aktivt system

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikE

Re: Bygge av bas/mellanregister till aktivt system

Inläggav HenrikE » 2017-10-11 20:59

rajapruk skrev:Hade varit kul att veta vad det var som gjorde det.

Jo det håller jag med om, det ska undersökas när jag har lite tid över. Men nu är det flytt på gång så det kan tyvärr dröja lite.
rajapruk skrev:Hur mäter de off-axis förresten?

Planen var att göra spridningsmätningar m.m. utomhus men det har inte blivit av än. Lite dumt för nu flyttar vi till tredje våningen. Det får nog bli ett försök inomhus i det nya större vardagsrummet.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-10-11 21:04

Är spridningsegenskaperna mellan de två elementen matchade vid delningsområdet, vet du det?
Det Skulle kunna vara ett potentiellt förbättringsområde kanske, att flytta delningen dit spridningen möts så att säga.
Jag tror det är extra viktigt vid brant delning.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-10-11 21:14

rajapruk skrev:På din Basta!-simulering så ser man att group-delay går över gränsen för hörbart (tror jag det strecket betyder).
Kör du faslinjäriseringen på basreflexporten nu?
Men det är klart, inte mycket musik som spelar så lågt.

Jag kör utan linjärisering av porten nu. Det var helt enkelt inte värt besväret. Det lät lite annorlunda på viss musik med mycket lågbas men det var oklart om det var bättre eller sämre. Det behövdes också ganska långa FIR-filter, så långa att det blev irriterande mycket fördröjning vid filmtittning.

rajapruk skrev:Hur har du mätt? (alltid intressant att veta)

Mätningarna är gjorda med en Panasonic-kapsel och en hembyggd mikrofonförstärkare. Micken satt på ett stativ ca en meter framför högtalaren, som stod på sin vanliga plats i rummet. Jag hade inget extra dämpmaterial eller så. Var det detta du menade?

rajapruk skrev:Jag kan tänka mig att dessa låter riktigt riktigt bra :)

Svårt att säga nåt vettigt om sina egna byggen, men jag är i vart fall jättenöjd själv :)

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-10-11 21:15

rajapruk skrev:Är spridningsegenskaperna mellan de två elementen matchade vid delningsområdet, vet du det?
Det Skulle kunna vara ett potentiellt förbättringsområde kanske, att flytta delningen dit spridningen möts så att säga.

Det är de förmodligen inte, jag skulle behöva de där eländiga utomhusmätningarna....

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-11 21:58

HenrikE skrev:
rajapruk skrev:Är spridningsegenskaperna mellan de två elementen matchade vid delningsområdet, vet du det?

Det är de förmodligen inte, jag skulle behöva de där eländiga utomhusmätningarna....

Med högtalaren balanserande på balkongräcket, riktad mot Karlavagnen, och mikrofonen på en selfie-stick...
Don’t just do something, sit there.

Föregående

Återgå till DIY-forum