A/B-lyssningsutrustning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-18 22:43

Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
n3mmr

A/B och F/E och ABX och ABX!X och ABXY...

Inläggav n3mmr » 2005-05-19 14:15

Få se om jag nu fattar vad folk lägger in i begreppen:

A/B - se om man hör skillnad mellan A och B

F/E - två ingångar F och E. Slumpa en utgång X till F eller E. Jämför X med F och avgör på enbart det om X är F eller E. E skall vara A + en påverkan man vill se om man hör.

ABX - slumpa X till A eller B. Jämför hur mycket du vill och avgör om X = A eller B

ABX!X - slumpa X till A eller B, samtidigt som man sätter !X till A om X = B och !X till B om X = A.

ABXY. Slumpa oberoende X till A eller B och Y till A eller B.
Lyssna enbart på X och Y och avgör om dom är samma eller ej.

Rätt?

En ABX-låda kan, med lämplig tilldelning och restriktion användas för F/E.
Liksom en ABX!X och en ABXY.
De tre sista kan dessutom användas för fler ändamål än F/E. ABX kan användas för egenträning, liksom de två senare, t ex.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: A/B och F/E och ABX och ABX!X och ABXY...

Inläggav Svante » 2005-10-25 22:06

n3mmr skrev:Få se om jag nu fattar vad folk lägger in i begreppen:

A/B - se om man hör skillnad mellan A och B

F/E - två ingångar F och E. Slumpa en utgång X till F eller E. Jämför X med F och avgör på enbart det om X är F eller E. E skall vara A + en påverkan man vill se om man hör.

ABX - slumpa X till A eller B. Jämför hur mycket du vill och avgör om X = A eller B

ABX!X - slumpa X till A eller B, samtidigt som man sätter !X till A om X = B och !X till B om X = A.

ABXY. Slumpa oberoende X till A eller B och Y till A eller B.
Lyssna enbart på X och Y och avgör om dom är samma eller ej.

Rätt?

En ABX-låda kan, med lämplig tilldelning och restriktion användas för F/E.
Liksom en ABX!X och en ABXY.
De tre sista kan dessutom användas för fler ändamål än F/E. ABX kan användas för egenträning, liksom de två senare, t ex.

Upp!

Det där verkar onödigt krångligt tycker jag.

Det enda som behövs är A/B och möjligen A/B/X, Med A/B har man två lägen på omkopplaren, och uppgiften är att tala om vilket läge som är vilket. Med A/B/X har man tre lägen, där man inte vet vad läget i mitten motsvarar, uppgiften är att tala om vilket av ändlägena det motsvarar. Det borde alltså heta A/X/B i stället, men jag har aldrig sett någon kalla det så.

F/E-test är en sorts A/B-test (eller A/B/X), det handlar bara om vad man sätter på ingågarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-25 22:57

Jag kan klura lite på program till en Atmel controller. Du kan väl speca prixis vad du vill att den ska göra.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Föregående

Återgå till DIY-forum