Var köper ni era transistorer?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Var köper ni era transistorer?

Inläggav Flint » 2016-05-16 18:46

AndersP skrev:Trådskaparen skriver om risk för självsvängning längre upp i tråden. I vilket frekvensintervall förekommer självsvängning i audioförstärkare? Hur hög frekvens ska oscilloskopet ha för att man ska se detta på ett bra sätt?

Jag höftar till med upp till några MHz. Ett skåp på 20-30MHz borde alltså klara att visa det bra. Jag har ett gammalt 10MHz skåp (köpt 1974) och det har jag klarat mig fint med men dock utan någon precision i egentligen något register. Det fladdrar och rullar friskt över säg 500kHz men jag ser t.ex. att kurvan/sträcket blir tjockare när lätt självsvängning är på gång. Rejäl självsvängning syns förstås bra. Har funderat i många år på att köpa ett nytt skåp men det gamla envisas med att överleva och så länge det gör det väntar jag ett tag till.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-16 19:11

Jag säger 10 ggr d v s 200 till 500 MHz på oscilloskopet för att detektera svängningar upp till 150 MHz. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-16 19:16

Jag har inte nått digitalåldern än. Vänta bara. :P

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-16 20:55

Jodå, jag skulle också vilja kunna mäta till 500Mhz, eller mer. Har du prylar som klarar det petersteindl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-16 22:24

Flint skrev:Jodå, jag skulle också vilja kunna mäta till 500Mhz, eller mer. Har du prylar som klarar det petersteindl

Jag tror att Lilltroll kan mäta upp till 250 MHz, men vi behöver en bra diffprob eller snarast två för att kunna mäta det vi i nuläget vill mäta. Vill både ha en low voltage och en high voltage. Tror de kostar 30-50 tkr. Low voltage bör klara mer än 1 GHz. High voltage ungefär 200 MHz. Du har inga sådana liggandes o skräpa i nåt hörn som du vill bli av med? :)

Ta t.ex. P7380A från Tektronix, en sådan skulle vara kul att ha. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-17 17:06

Nu har mina "Sanyo" STK4191V-moduler kommit.

De är väldigt välgjorda.

Det som ska vara graverat är graverat, nummret på baksidan har rätt format d.v.s det börjar på E som är den femte bokstaven för att markera serie "V", modulen är ordentligt ihoplimmad och går inte enkelt att ta isär, så långt är allt som det ska.

Det som endå gör att jag är nästan säker på att modulen är fake är ytan på plasten, riktiga Sanyo-moduler brukar ha mindre enhetlig yta, mina orginal har det och de Sanyo-moduler (som är garanterat äka) som jag sett på nätet också. Väldigt många bilder som visar Sanyo-moduler i olika elektronikshoppar liknar dock dessa moduler så om dessa är fake så säljer väldigt väldigt många nätbutiker fakes.

Jag tor dock inte ytan räcker som bevis så jag måste helt enkelt löda in en i en förstärkare och se vad som händer, går den sönder (oavsätt anledning) så kan jag plocka isär den med gott samvete och på innsidan är det lätt att skilja fake från orginal.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SanyoSTK4191V1.jpg

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SanyoSTK4191V2.jpg

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SanyoSTK4191V3.jpg
Presentation kommer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-05-17 19:12

petersteindl skrev:
Flint skrev:Jodå, jag skulle också vilja kunna mäta till 500Mhz, eller mer. Har du prylar som klarar det petersteindl

Jag tror att Lilltroll kan mäta upp till 250 MHz, men vi behöver en bra diffprob eller snarast två för att kunna mäta det vi i nuläget vill mäta. Vill både ha en low voltage och en high voltage. Tror de kostar 30-50 tkr. Low voltage bör klara mer än 1 GHz. High voltage ungefär 200 MHz. Du har inga sådana liggandes o skräpa i nåt hörn som du vill bli av med? :)

Ta t.ex. P7380A från Tektronix, en sådan skulle vara kul att ha. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Varför bygger ni inte själva ?

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-17 22:08

Jag har nu lött loss en äkta riktig genuin oförfalskad Sanyo STR41xx modul, en STK4152II för att vara exakt, denna använder samma "package" (kapsling?) och är kompatibel med de STK4191V moduler jag köpt av Günter på Ebay.

När man ser båda modulerna tillsammans är det lätt att se skillnad, orginalet har mer rundande hörn och använder en annan plast med flammigare yta för "kapslingen", på undersidan ser man att gravyren är djupare och tydligare på kopiann

Kopian är helt enkelt överarbetad och för prydlig medans Sanyo inte brydde sig allt för mycket om hur modulen såg ut så länge funktionen var god.

Jag misstänker dock att detta inte duger som bevis när det gäller Ebay så jag får nog testa en för att sen öppna den när den har gått sönder...

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/439Sus ... ealSan.jpg

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/67Susp ... ealSan.jpg
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-17 23:55

Uppdatering

Jag testade en av de skumma modulerna i en "skräpförstärkare", lödningen gick bra, inga bryggade pins eller dylikt. Jag kollade noga med multimetern även om det igentligen räckte med ögonen och förstoringsglaset.

Förstärkaren small inte, inte den falska STK4191V modulen eller de ikopplade högtalarna heller, det enda som är fel är att "Kina-modulen" inte förstärker ljudet! Med volymkontrollen i topp är ljudet hörbart inom en meter från högtalaren typ.

Jag ska testa att löda om den en gång imorgon ifall det skulle vara dålig kontakt någonstans bara för att vara helt helt säker på att den är död så vi kan se vad den innehåller.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 02:38

Jag var inte så trött så jag lödde om chippet igen nu istället med exakt samma resultat, skräpförstärkaren spelar lika starkt som ett par hörlurar.

Det visar sig att bara för att A = B och B = C behöver inte A vara lika med C. (Ja jag vet att det är A=B och C=D i detta fall men det var inte uppenbart)

På nätet, mer specifikt på diyaudio.com och elektroda.pl (Google translate) har jag läst åtskilliga gånger att den enda skillnaden mellan serierna STK41x1II, STK4162II och STK4161V är THD spec, dvs de är utbytbara i en existerande förstärkare och man bör välja den bästa (V) serien.

Jag har också jämfört den i Sanyos PDF föreslagna "förstärkar-applikationen" för STK4161II och STK4162II sida vid sida, de är identiska, samma sak med STK4192II och STK4191V, identiska (eller nja, en liten skillnad vid utgångarna)

Jag borde också jämfört STK4162II och STK4192II, trots identisk pinout och samma serie gjorde Sanyo en förändring mitt i serien. STK4172II, STK4182II och STK4192II och sen hela STK41x1V serien har en liten ändrig i den föreslagna förstärkarkretsen jämfört med STK41x1II serien och STK41x2II serien upp till STK4162II.

Det massor av information "out there" som helt har missat detta, vilket jag så klart ockå gjorde.

Är detta orsaken till att mitt "fake chip" inte spelar högre än ett par hörlurar, skillnaden är 4 moststånd, 2,2Kohm mot 3,3kohm (och den lilla skillnaden vid utgångarna).

Jag har utan att ha funderat på saken alls (sent, nu trött) svårt att tro att denna skillnad skulle minska förstärkningen ~1000 gånger, chippens pinout är identisk och gjord för att passa på samma kretskort.

Hela STK41x1II serien och STK4102II till STK4162II, föreslagen "förstärkar-applikation" (den gamla modulen)

Bild

STK4172II, STK7182II, STK4192II samt hela STK41x1V serien, förslagen "förstärkar-applikation" (den nya modulen)
Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2016-05-18 08:02

Skillnaden mellan applikationskretsarna har ingen betydelse för förstärkningen. 2.2k respektive 3.3k motstånden ligger i bootstrap-kretsarna som bara har betydele när utsignalen kommer i närheten av positiva matningsspänningen. På insidan skiljer sig II och V versionerna en del, framförallt ingångssteget, men utifrån sett så är de fullt utbytbara mot varandra.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 11:47

Svempa skrev:Skillnaden mellan applikationskretsarna har ingen betydelse för förstärkningen. 2.2k respektive 3.3k motstånden ligger i bootstrap-kretsarna som bara har betydele när utsignalen kommer i närheten av positiva matningsspänningen. På insidan skiljer sig II och V versionerna en del, framförallt ingångssteget, men utifrån sett så är de fullt utbytbara mot varandra.

Bra, tack för förklaringen!

Att detta inte var felet misstänkte jag men eftersom jag har noll koll på förstärkar-modulers "innerworkings" ville jag ha det konfirmerat.

Detta betyder att "fake-modul" nummer 1 anlände trasig och kan dissekeras, kinesisk kvalitet!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 18:34

Nu har jag lött bort och öppnat fake STK4191V moden.

Så här ser modulen som troligen är från Kinesiska ISC ut på insidan, hur den är trasig kan kan inte se. Det svarta som ser lite skummt ut i nederkant är bara plastrester från kapslingen.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/5eeFak ... 91VEba.jpg

Edit. Jag hade fel, förstärkaren fungerar igen med orginalmodulen, det var glapp i högtalarutgången. Jag hade dock två högtalare ikopplade igår så jag tvivlar det var felet då, jag kanske endå får löda om fake modulen från ISC igen för att testa. Det ändrar dock inte det faktum att det är en ren blåsning att försöka lura på folk dessa genom att påstå att de är riktiga Sanyo STK-moduler.

Så här ser mina lödningar ut, jag är ingen expert men jag tycker inte det ser sämre ut än orginallödningarna. Jag plockade så klart bort tennresterna efter bilden var tagen men de är endå utanpå lödmasken, Jag har börjat ta bilder för att dubbelkolla att inget är kortslutet, jag kollar också med multimetern och förstoringsglas.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SolderingSTK4191V.jpg

Jag har begärt alla mina pengar tillbaka från elektronikaffären på Ebay som lovade att dessa var äkta Sanyo STK, jag har förklarat för dom att jag inte är sugen på att skicka tillbaka modulerna så de kan lura någon annan att köpa dom. Vi får se hur det går.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 19:40

Här kommer två till bilder som jag har användt som referens.

Den första visar en Kinesisk kopia av Sanyo STK och den andra en äka Sanyo STK, fake modulen ser ut att ha tillverkats av samma Kineser som tillverkade fake-modulerna jag köpt.

Kinesisk kopia av STK4211II

Bild

Sanyo STK4211II

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-18 19:53

Om man går på utseendet så ser ju kopian betydligt bättre ut.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 20:12

Flint skrev:Om man går på utseendet så ser ju kopian betydligt bättre ut.

Ja de verkar välgjorda, till utseendet i alla fall.

Det är som sagt inte helt omöjligt att chippet fungerar då det visade sig att högtalarutgångarna på Kenwood-förstärkaren inte får bra kontakt med de super tunna högtalarkablarna mina "test-högtalare" har och jag fick samma fel med orginal modulen. Vi får se om jag orkar löda dit kopian igen.

Det ändrar dock inte det faktum att om man rent ut sagt ljuger när man blir tillfrågad och påstår att det är äkta Sanyo STK-moduler man säljer ska man ha rejält med skit för det.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-18 20:17, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-18 20:16

Jag förstår inte hur du vet att de är fake. De ser ju helt rimligt original ut tycker jag.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 20:25

UrSv skrev:Jag förstår inte hur du vet att de är fake. De ser ju helt rimligt original ut tycker jag.

Jag går efter vad som framkommit på Diyaudio och liknande ställen och det faktum att precis allting skiljer från orginal även om det inte för den sakens skull ser uppenbart uselt ut. Om ryktet stämmer att det är ISC som tillverkar dessa är det inte så konstigt att de inte ser ut att vara gjorda i ett garage. :)

Också det faktum att de ser ut precis som de som säljs av säljare i Kina superbilligt på Ebay i stora mängder samtidigt som Sanyo slutade tillverka orginalen 1995. Om jag förstått saken rätt så är den mjökliknande kylpastan också ett tecken på kiniska fake-moduler om man ska tro trådarna om detta på diyaudio.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-18 20:30

För egen del skulle jag inte bry mig så mycket om hur kretsen är byggd bara den angivna maxspänningen stämmer så att den inte bryter ihop och gör totalkortis rätt som det är.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 20:34

Flint skrev:För egen del skulle jag inte bry mig så mycket hur den är byggd om bara kretsens angivna maxspänning stämmer så att den inte bryter ihop och gör totalkortis rätt som det är.

Det är det folk säger att ISCs transistorer gör, ingen skulle vara gladare än jag om man kunde lita på dessa då 7 euro är bra mycket billigare än de 30+ euro som orginalen verkar kosta.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-18 20:35

Då förstår jag din rektion.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 20:55

Flint skrev:Då förstår jag din rektion.

Jag kommer dock ta tillbaka min "return request" om det visar sig att modulen fungear, jag har just dragit igång lödstationen.

Eftersom jag inte bara skrev att modulen inte är vad som påstods i min "return request" utan också att den inte fungerade och jag är inte en sån som gillar att fabulera även om säljaren ljugit för mig. Istället kommer jag att be om att få av en del av mina pengar tillbaka för att dom har ljugit för mig. Fungerar modulerna vill jag själv se vad de går för eftersom det inte finns alternativ till de kinesika kopiorna vad det gäller en del moduler, de äkta är sällsyna och säljer för dyra pengar.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-18 21:27, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2016-05-18 21:20

STK-moduler är hybridkretsar och hittar man ett kretskort med vanliga ytmonterade komponenter så kan man vara säker på att det inte är original. Kopian ser dock prydlig ut och kan ju vara gjord med seriösa avsikter och kan fungera som original men leverantören bör ju vara ärlig och berätta att det inte är original.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-18 21:22

jonaz81a skrev:
Flint skrev:Då förstår jag din rektion.

Jag kommer dock ta tillbaka min return request om det visar sig att modulen fungear, jag har just dragit igång lödstationen.

Eftersom jag inte bara skrev att modulen inte är vad som påstods i min "return request" utan också att den inte fungerade och jag är inte en sån som gillar att fabulera även om säljaren ljugit för mig. Istället kommer jag att be om att få av en del av mina pengar tillbaka för att dom har ljugit för mig. Fungerar modulerna vill jag själv se vad de går för eftersom det inte finns alternativ till de kinesika kopiorna vad det gäller en del moduler, de äkta är sällsyna och säljer för dyra pengar.

Lycka till! Jag har följt tråden lite :) Hoppas du får det att funka.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 21:27

Uppdatering

"ISC-modulen" fungerar och jag har dragit tillbaka min "return request" på Ebay, nu får vi ser hur länge den håller.

Tänk så mycket bättre det blir när ljudsignalen går hela vägen fram till högtalarna *tar sig för pannan*.

Om det låter bättre, sämre eller likadant som den Sanyo STK4152II (0.4% THD vid 30W 8ohm) som satt i Kenwood-förstärkaren från början väntar jag med att ta reda på tills imorgon, det är lite sent nu. På pappret ska i alla fall förstärkaren nu spela tills den klipper både vid 8 och 4 ohms last utan att dista nämnvärt, i alla fall inte på grund av STK-modulen.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-18 21:37, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-18 21:36

Såg just att Bhiab säljer STK4211-II för 274:-. Svårt att länka direkt till kretsen (javatjossan?) så du får söka den på deras hemsida https://www.bhiab.se/perl/index.cgi . Original eller kopia kan man ju maila och fråga dom om. Min uppfattning är att dom tar ansvar för det dom säljer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-18 21:39

jonaz81a skrev:Uppdatering

"ISC-modulen" fungerar och jag har dragit tillbaka min "return request" på Ebay, nu får vi ser hur länge den håller.

Tänk så mycket bättre det blir när ljudsignalen går hela vägen fram till högtalarna *tar sig för pannan*.

Om det låter bättre, sämre eller likadant som den Sanyo STK4152II (0.4% THD vid 30W 8ohm) som satt i Kenwood-förstärkaren från början väntar jag med att ta reda på tills imorgon, det är lite sent nu. På pappret ska i alla fall förstärkaren nu spela tills den klipper både vid 8 och 4 ohms last utan att dista nämnvärt, i alla fall inte på grund av STK-modulen.

Va bra. Pressa den rejält och kolla att den uppför sig som folk. :)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 22:23

Flint skrev:Såg just att Bhiab säljer STK4211-II för 274:-. Svårt att länka direkt till kretsen (javatjossan?) så du får söka den på deras hemsida https://www.bhiab.se/perl/index.cgi . Original eller kopia kan man ju maila och fråga dom om. Min uppfattning är att dom tar ansvar för det dom säljer.

Med tanke på priset är det nog orginal, STK4211-II är en 22 pin modul trots att det är samma serie som 41x2-II. STK4195II (50W 8ohm 0.4% THD) och STK4195V (50W 8ohm @0.08% THD) var de starkaste med 18 pinnar och som passar i min samling skrot om jag inte misstar mig. Bra att se att dom i alla fall säljer någon Sanyo-modul.

Flint skrev:Va bra. Pressa den rejält och kolla att den uppför sig som folk. :)

Vad det gäller ISCs moduler gissar jag att alla kompatibla 18pin-moduler är exakt samma oavsätt vad för siffra de tryckt på modulens utsida men man kan tycka att det inte borde vara allt för svårt att klara i alla fall samma specifikation som STK4195V, utvecklingen kan juh inte stått helt stilla de senaste 35 åren. :)
Det ska bli spännande att se hur dom håller, jag ska se till att montera en Kina-modul i en förstärkare med lite större transformator som matar lite mera volt om den här modulen överlever en tid. Skulle ISCs STK-moduler mot förmodan hålla bra kan det vara intressant för billiga egna byggen, STK4048XI som ger 150W 0.008% THD finns dock att få tag billigt som orginal tror jag och är därför sannolikt ett bättre val.

Här är i alla fall en bild på den nu aningen luggslitna kinesen monterad.

Bild
Presentation kommer

Föregående

Återgå till DIY-forum