Hjälp att felsöka ett Kenwood L07cII försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Re: Hjälp att felsöka ett Kenwood L07cII försteg

Inläggav PeterE » 2016-06-20 01:08

Okej så 10NF keramisk kondensator ska passa att ersätta den befintliga med men hur många volt?
Utgår man från det som står på kondensatorn så borde 2kv vara 2000volt!
Så då ska jag alltså leta efter en keramisk kondensator på 2000volt och 10NF att ersätta den gamla med!
Och skulle det fortfarande vara fel på strömfördelningen i försteget så vet jag inte vad det kan vara för fel!
En av säkringarna i försteget på fördelarkortet har ju gått sen förut och det kan förklara varför inte det där kylelementet blir varmt längre!

När jag mätte dom där transistorerna som sitter fastskruvade på kylelementen så såg det ut som om dom fick likström i sig alternativet för mycket spänning som kan ha orsakat en viss missfärgning runt en av dom men det behöver inte betyda att dom är trasiga på något sätt.

Ja jag är ovan att jobba med likspänning men jag hoppas på bra hjälp i tråden så det ska nog lösa sig!
Det är ju bara vid det här strömfördelarkortet som likspänning ska finnas då spänningen över dom andra korten ligger på ca 12-14V dvs svagström!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 01:14

Okej jag tejpar för att vara på den säkra sidan!
Instrumentet lyser då upp och jag kan även summra.
Jag har provat att mäta på ett 9Volts batteri som jag hade liggandes hemma och det funkade bra då jag använde det gröna området!
Hur ska jag ställa in instrumentet för att mäta likspänningen i försteget då så att det inte blixtrar och säkringen går igen?
Men likström verkar då finnas i fördelarkortet även om inte strömmen fördelas rätt!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-06-20 01:17

I all välmening.

Detta kan enbart sluta på 2 vis. Antingen så förstör du apparaten mer (troligen redan skett då det normalt sett inte blixtrar i en apparat utan att man kortslutit något), eller betydligt värre så dör du.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 01:27

Okej jag provar att byta kondensatorn som jag tror är trasig så får vi se om jag får igång försteget igen!
Jag vill inte pilla för mycket med likström då jag inte är van att hålla på så mycket med sånt då jag inte är någon elektriker!
Så jag håller mig helst till vanlig svagström då jag är mer van att mäta på själva korten i apparater!
Tack för att du bryr dig om mig Calle jag lovar att jag ska ta det försiktigt!

Det som är trasigt just nu är den där kondensatorn som jag tänkt byta samt några kablar som blivit lite svarta!

Hur bör man göra med kablarna som blivit lite brännda ska man se ifall man kan kapa bort dom fula bitarna och löda om dom eller är det bara å låta dom vara?
Får väl se hur jag väljer att göra med försteget ifall jag inte får till det!

Calle försteget har sedan länge slagit av sig helt och vägrar starta då det förmodligen varit problem med strömmen länge säkert därför som säkringar gått i det också för att skydda elektroniken!
Senast redigerad av PeterE 2016-06-20 01:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-20 01:40

Vi måste reda ut ordens betydelse. I vägguttaget har du växelspänning som driver fram en växelström genom en eventuell last. I apparaten har du en transformator som transformerar nätspänningen till en lägre växelspänning, som förstås kan driva en växelström genom ansluten krets. Sen kommer en likriktare och därefter är det likspänningar (och -strömmar) du återfinner.

När du mätte på batteriet mätte du en likspänning. Batteriet driver en likström genom tex en lampa.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 02:03

Jo så långt är jag med!
Strömmen som kommer från ett batteri är inte lika jämn som strömmen som kommer från ett vägguttag!
Till ex en bil får ju startströmmen från ett bilbatteri vilket innebär mycket kraft i någon sekund bara.
Men innan transformatorn så är det väl vanlig AC ström?

Nätsladden som går direkt till vägguttaget är ju inkopplat i strömfördelarkortet och sedan så är det ju kablar som går från själva kortet till Transformatorn som omvandlar strömmen från växelspänning till likspänning!

På strömfördelarkortet så sitter det även 2 stycken 250V säkringar varav den ena är trasig!
Keraminkondensatorn som jag misstänker är trasig sitter fastlödd på den röda kabeln som går från strömfördelarkortet.
Dom gröna kablarna som går från kortet gick inte att summra om jag inte bytte den trasiga säkringen på kortet!
Dom gröna kablarna tror jag går till den där knappen som man kan ställa in om jag ska använda mig av 220V nätspänning eller 120V som i det amerikanska!

darkg om jag mäter direkt på nätsladden innan transformatorn så får jag väl ut växelspänning?
Vilket också borde vara på Strömfördelarkortet då det sitter INNAN transformatorn!

Det är därför Calle tycker att det är farligt att hålla på för mycket och pilla på strömfördelarkortet då det är växelspänning där!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 02:32

Men hur vet man att det inte är själva transformatorn i försteget som har gett upp då?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-20 03:00

Det farliga med nätspänningen är dels att spänningen är hög, dels att så hög ström kan tillhandahållas. I de flesta fall tar nätdelens transformator ner spänningen till (mer användbara och) mindre ohälsosamma nivåer.

I till exempel rörförstärkare och mikrovågsugnar är det dock extremt farligt på andra sidan transformatorn.

Växel- eller lik- är inte avgörande för farligheten, men händelsevis är den mest påträffade farliga spänningen nätets växelspänning.

Strömmens och spänningens jämnhet varierar, men växelspänning och -ström är (till skillnad från lik-) alltid fundamentalt "ojämn".

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 18:02

Mm så är det nog!
Men jag ska nog börja med att försöka byta ut den där keramiska kondensatorn då den ser väldigt trasig ut upptäckte att ett av benen verkar vara avbrutet samt att den även hade lite missfärgningar på sig redan innan jag började att mäta!

Dom där transistorerna på kylelementen vet jag inte hur jag ska göra med dom reagerar i alla fall när jag summrar likaså när jag provar att mäta på dom!

Det man också måste ta reda på det är vad varje komponent har för funktion i själva försteget och där göra en bedömning vart felet kan sitta!
Tur att jag har kopplings schemat!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 23:53

Jag har försökt läsa på lite mer om mätning av växelström och kom på lite vad jag gjorde för fel som gjorde så att det blixtrade!
Rätta mig någon om jag har fel men varför det blixtrade var att strömmen hade ingenstans att ta vägen därför blixtrade det och då blir det i princip som att man kortsluter själva konstruktionen!
Sån tur var så gick säkringar och avbröt allting så det verkar inte ha blivit några riktiga skador!
Dom största skadorna blev på mätpinnarna till voltmetern!

Strömmen måste ju oftast ha någon typ av motstånd där man leder strömmen till något exempelvis en kondensator eller kanske en glödlampa som kan lagra strömmen!

Då transformatorn som du darkg skriver tar ner spänningen till mindre hälsofarliga nivåer så lagras ju den i olika kondensatorer också som är som batterier men då är det likström i stället!
Nu hoppas jag att jag inte behöver mäta så mycket mer då jag håller tummarna att det är den där högspänningskondensatorn och säkringen på strömfördelningskortet som är trasigt!

För fungerar inte kondensatorn så löser den i sin tur ut säkringen för att skydda försteget och då får inte transformatorn någon ström att driva själva förstegs konstruktionen med utan då stannar all ström!

Tidigare så var ju en av kylflensarna stekheta några minuter efter att man slagit igång apparaten gick ju inte att ta i utan att man brännde sig men då var nog säkringen i försteget hel!

Det här förklarar ju lite varför man i skolan använde spänningskuber som man ställde ner strömmen med då man skulle hålla på!
Sedan så brukar det ju inte vara så mycket spänning i ett försteg om man jämför med ett slutsteg eller en större förstärkare då säkringarna i mitt försteg är ganska så små snabbsäkringar!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-21 00:31

Ja, när du mäter ström (växel- eller lik-) är det typ som kortslutning mellan mätsladdarna. När du mäter spänning (växel- eller lik-) är det typ som avbrott. Därför är spänningsmätning mer gynnsam om man är lite osäker. Dessutom kommer man långt med spänningsmätning.

Viljen beteckning har skivkondensatorn på kretskortet?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-21 01:06

Det är mer spänningsmätning som jag sysslat med mest och som jag känner mig säkrast på!
Dock så ska jag försöka lära mig lite mer om växelströmsmätning då det är bra och kunna även om det är riskabelt!
Jag har lött loss skivkondensatorn som du kallar den och det står 103P 2KV på den vilket borde innebära 10NF 2000v som det nämnts tidigare i tråden!

Sedan så har jag också tvättat bort allt sot som blev efter all ström som var runt där jag mätte fel växelströmen fel så att det slog gnistor men det var som sagt inte så farligt då säkringen till rummet slog av allting!

Jag har även bytt båda 800UF 80V kondensatorerna som är vid transformatorn på power supply kortet ersatte dom med 1000UF 100V då dom gamla var trasiga!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-22 15:42

Är det någon som vet vart man kan köpa en sån där keramisk kondensator 10NF 2KV?
Elfa verkar då inte ha!
Eller är jag tvungen att kolla på Ebay?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-06-22 15:55

Elfa artikel 165-80-575 bör stämma.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-22 16:07

Okej det kanske bara var jag som letade dåligt då men den gamla ligger på 2000V och den här som du länkade till på 3000!
Men det är väl som med vanliga kondensatorer att man kan överskrida volten utan problem bara man inte sätter dit en grej som tål mindre volt bara!

Då blir det till att samla ihop till en lite större beställning!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-23 16:53

Okej nu verkar det som om Elfa gjort om sin orderhantering så att dom skickar allting ifrån Holland i stället och då är minimum beställningen på 250 kronor och det lär ju dröja innan man kommer upp till den nivån!
Däremot så har dom ju dessa komponenter i lager i sin Stockholms butik men tydligen så skickar inte dom grejer längre!

Men ifall någon här på forumet bor i Stockholm och har lust att gå förbi butiken så vore det tacksamt arnars så är jag antingen tvungen att vänta tills jag fått ihop till en beställning eller beställa från typ Ebay men då lär det ta ett bra tag innan jag får det jag behöver!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-07-04 23:29

Det blir nog att jag beställer ett gäng Keramiska Disc kondensatorer från Ebay då Elfa inte hanterar beställningar längre under 250kronor då dom skickar från Holland!

Men om det inte skulle vara den Keramiska Disc kondensatorn som det är fel på så skulle det ju även kunna vara någon likriktare som det är fel på vart brukar den sitta i så fall?
Likriktare brukar ju reglera strömmen och det kan också vara en anledning till att säkringar går!

Användarvisningsbild
Neanderthal

Inläggav Neanderthal » 2016-07-05 00:55

Jag hjälpte dig i en annan tråd och då skrev jag detta:

"Hela Farnells sortiment finns för privatpersoner att tillgå hos Micro-Kit Elektronik AB på adressen http://www.microkit.se. Man använder sig av Farnells egna artikelnummer."

Micro-Kit har numera även ett samarbete med Elfa och RS Components.

Du letar upp artikelnumret hos något av dessa företag och beställer sedan av Micro-Kit. Du slipper riskera att köpa fakeprodukter på eBay.

Det ser inte ut att finnas något lägstabelopp för beställning, i alla fall vad jag kan se.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-07-05 16:05

Det ser bra ut.
Jag har lagt in sidan i favoriter!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-09-14 23:27

Jag har legat lite på latsidan sen i sommras med mitt Kenwood försteg!
Har precis lött dit 103P 2KV precis där det gamla satt men det är fortfarande samma problem att den där kylflänsen eller kylelementet blir stekhet!

Men jag måste även förtydliga lite i tråden att jag skrev förut att det "blixtrade" när jag mätte då överdrev jag nog lite men det förekom lite små gnistor mindre än dom som man får från en tändare så jag har inte hållit på med några jätte farliga grejer för något sånt skulle jag inte utsätta mig för då skulle jag i så fall be någon om hjälp ifall det är något jag känner mig riktigt osäker på!

Jag har varit med om att det blixtrat ordentligt med rök en gång men då blev både jag och min kompis som jag skulle hjälpa att kolla på ett gammal subslutsteg riktigt rädda så jag var snabb med att dra ut kontakten och sen så slängde jag den apparaten då den visade sig vara kortsluten efter att den stått ute i ett kallförråd utan värme under vintern!

Men det som är felet på min apparat det är
den ena kylflänsen blir rusktigt varm så att den går inte att ta i och när jag mäter på dom stora kondensatorerna så får dom väldigt höga värden även på 200 läget då den går i topp på dom mindre lägena!

Kan transformatorn vara trasig så att den inte omvandlar strömmen som den ska?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-14 23:52

På schemat ovan ser det ut som 48,5 Volt. Får du något liknande?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-09-15 01:28

Jag provade att mäta på dom stora kondingarna med multimetern på 200V läget och det såg ut som om jag fick ut mellan 70-75V så någonstans är det knas!
Det förklarar i så fall varför hela försteget stängt av sig och även den väldigt varma kylflänsen!
Det kanske sitter någon varistor någonstans som har gått sönder då dom brukar bromsa strömmen en del!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-15 03:11

PeterE skrev:Jag provade att mäta på dom stora kondingarna med multimetern på 200V läget och det såg ut som om jag fick ut mellan 70-75V så någonstans är det knas!
Det förklarar i så fall varför hela försteget stängt av sig och även den väldigt varma kylflänsen!
Det kanske sitter någon varistor någonstans som har gått sönder då dom brukar bromsa strömmen en del!

Det är tvärt om ungefär som det ska!
Det är växelspänningen från transformatorn som är 48,5 V. Likriktad blir den √2 ggr högre (minus lite), nominellt 67-68 V DC. Och du mäter just den likriktade och glättade spänningen över kondensatorerna. På VDC-området på multimetern.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-09-15 15:10

Jag mätte på plus och minus när försteget var igång!
Eller tänkte du att jag ska prova mäta på något annat sätt?
När jag provade mäta på ett litet mindre värde ca 20volt i det gröna fältet så gick den i topp så därför valde jag 200 läget!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-15 15:12

PeterE skrev:Jag mätte på plus och minus när försteget var igång!
När jag provade mäta på ett litet mindre värde ca 20volt i det gröna fältet så gick den i topp så därför valde jag 200 läget!

Jag menar att ditt mätvärde är som det ska. :-)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-16 00:22

darkg skrev:
PeterE skrev:Jag mätte på plus och minus när försteget var igång!

Jag menar att ditt mätvärde är som det ska. :-)

Jag menar att det är bäst att sluta innan PeterE skadat sig själv. Det är dessutom ett fint försteg som är värt att låta någon tekniker fixa. Ursprungsfelet hade säkert inte varit så farligt. Nu när det kortslutits saker under mätandet kan det vara värre.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-09-16 17:27

Jag uppskattar din omtanke Calle men så länge som jag bara håller på och mäter likström så är det ingen fara!
Det är en annan sak om man mäter på själva nätsladden som får ström direkt från vägguttaget innan strömmen tas om hand av transformatorn!

Det man kan göra som privatperson är ju att chansa att bara byta ut komponenter som man tror är trasiga efter att man mätt med voltmetern vad som kan vara trasigt!

Komponenter åldras med tiden kondensatorer torkar sönder motstånd går sönder och även nätdelar ger upp efter 30-40år också men dom är dyrare att byta än exempelvis motstånd eller kondensatorer!
Sen brukar jag alltid kolla kopplings schema och där försöka klura ut vad som är fel.

Kortsluta eller förstöra ska det mycket till innan man gör och lämna in tänker jag inte göra däremot så har jag folk runt omkring mig som jobbar med elektronik så jag kan alltid rådfråga någon!

Nej Calle jag tänker inte lämna in försteget men det kan vara något motstånd eller nåt som gått sönder så att den får för mycket ström någonstans som är felet därför så stänger den av sig själv för att skydda apparaten från att gå sönder helt!

Nej Calle jag har inte kortslutit någonting!
Sen jag fick tag på det här försteget för några år sedan så har jag bytt både kondensatorer och motstånd så det har varit ur funktion några gånger men jag har fixat det förut så man får bara ge det lite tid!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-09-16 17:44

Okej darkg jo kondensatorer specielt dom som jag mätte som är vid nätdelen dom sväljer ju alltid mycket ström men då vet vi ju att dom är hela dessutom så var det ju inte så längesedan som jag bytte ut dom!

Men även andra komponenter som exempelvis trasiga motstånd eller någon Varistor kan ju också innebära att apparater stänger av sig!

Jag har ju bytt både varistorer och transistorer i en gammal HK reciever men då visade det sig att en utav transformatorerna hade gett upp då dom stora kondensatorerna på ena sidan fick för många volt gissningsvis så var det linningen som gått sönder efter 45år!

Men jag håller tummarna att det inte är själva transformatorn som gått sönder i försteget utan jag hoppas att det är någonting annat!
Ibland kan det ju även vara kablar också som gått sönder så var det på en annan apparat att en av intern kablarna var glapp.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-09-16 17:45

Calle hur menar du att jag skulle skada mig själv?
Har man en tråd där man efterlyser tips på hur man ska felsöka ett försteg så förväntar man sig inte att folk ska be en att sluta!
Jag stoppar ju inte in pinnarna från voltmetern i vägguttaget utan jag håller på med vanlig svagström!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-09-16 18:09

Men jag får väl prova mig fram nu vet jag ju i alla fall att dom stora kondensatorerna får ström!
Så jag får väl kolla eventuella motstånd och det är ju inte så mycket komponenter i ett separat försteg som det är i en integrerad förstärkare eller reciever!
Ska prova att summra lite på kortet också och kolla lite kablar så ser jag om jag hittar nåt fel!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum