Moderator: Redaktörer

Nattlorden skrev:Jag hade velat ha blanka skruvar, eller möjligen mässing.

jonasby skrev:- Får man fråga varför du/man har olika volym på lådvolym för de olika basarna?
På tidiga bilder ser det ut som övre basen har mindre lådvolym än den undre.
I min nybörjarvärld skulle det innebära att de får olika lågfrekvensegenskaper. Är det eftersträvansvärt? Och vad vill man uppnå?
(Kanske knasig fråga, vad vet jag. Men frågar för att jag lite sneglar på att bygga en 2 1/2 lite senare ...)

rotel2 skrev:jonasby skrev:- Får man fråga varför du/man har olika volym på lådvolym för de olika basarna?
På tidiga bilder ser det ut som övre basen har mindre lådvolym än den undre.
I min nybörjarvärld skulle det innebära att de får olika lågfrekvensegenskaper. Är det eftersträvansvärt? Och vad vill man uppnå?
(Kanske knasig fråga, vad vet jag. Men frågar för att jag lite sneglar på att bygga en 2 1/2 lite senare ...)
Lite Houdini över det hela
Kika igen så får du se. Den övre lådvolymen är större än den nedre. Drar man sedan av volymen för WG-lådan så ska volymerna vara ganska exakt lika stora. Hoppas jag...![]()
FILTER!!!!!!!!!!!
Filter - ett skit arbete! Nu minns jag varför jag la flera år på mina tidigare högtalare, dvs de som nu är aktiva i bion.
Under alla år så har jag sparat på mig en hel del komponenter. Jag började att simulera ett "enkelt" filter, 1a ordningen (elektriskt).
På "pappret" ser det, enligt min mening väldigt fint ut.
[ Bild ]
Byggde ihop filtret, och mätte upp det. Mätningen är utan tidsfönster, och påverkas därför utav rummet.
[ Bild ]
Jag har lyssnat och tweakat i ett par timmar nu. Dock bara via en kanal. Jag är mycket tveksam till hur det faktiskt låter just nu. Det kanske är så att jag måste få höra hur det låter med båda kanalerna igång sas?!
Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som jag tycker låter "konstigt" - det kan vara den övre basen får arbeta allt för högt upp i frekvens.
Jag har gjort mätningar i både vertikal- och horisontalplan, WGn sprider riktigt bra.
Har även testat att dämpa diskanten, allt mellan ett par dB till 10dB. Det gjorde ingen skillnad på mitt intryck av vad som jag anser låter konstigt.
Alla råd och tips är av godo just nu!
rotel2 skrev:Stoppa pressarna!!
Jag har hittat felet, ja eller vad man nu säger.... Kopplade ur den nedre basen, och vips - vilken skillnad. Jag är enormt glad, dels för att jag vet vad det beror på, och dels för att jag kan lita på min hörsel.
Om jag hinnner åtgärda "problemet" imorgon, så berättar jag vad det var... <cliffhanger>
Peter; det är den undre basen som adderar.tack för din respons!

rotel2 skrev:Dessa har jag lagt till för att ta ned impedanspuckeln vid diskantens fs.
Cortado skrev:rotel2 skrev:Dessa har jag lagt till för att ta ned impedanspuckeln vid diskantens fs.
Varför vill du ha ner den?
rotel2 skrev:Cortado skrev:rotel2 skrev:Dessa har jag lagt till för att ta ned impedanspuckeln vid diskantens fs.
Varför vill du ha ner den?
Jag tror att jag läst om detta i boken "High Performance Loudspeaker". Det kanske enbart var en teori, som inte hade någon verklig substans för själva ljudupplevelsen. Hur som helst så förklarade man att kretsen kunde vara behjälplig om delningen skedde närmare diskantens fs än två oktav. Har försökt att luska ut om huruvida detta var korrekt eller inte. Hittade aldrig någon egentlig förklaring.
Tror att det finns en tråd om detta på faktiskt.se. Kommer ej ihåg om något vettigt svar framkom där heller.
Jaja. Som jag tänkt nu är syftet med LCR-kretsen att få upp effekttåligheten genom att delningen sker mer tvärt än med enbart en kondensator (1a ordningens filter). Högre effekttålighet och kortare konutslag bör ge lägre distortion.
Min tanke med kretsen har alltså inget med mina tidigare tankar om "flat" impedans att göra.

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], eljulio och 20 gäster