Rotel2 bygger nya frontar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Rotel2 bygger nya frontar!

Inläggav Adhoc » 2016-07-25 15:51

Rampamuffar är bra grejer men MDF är ett junkmaterial, särskilt vid tunna godstjocklekar eller smala randbredder

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-25 23:47

Kul att tråden lever!!! ...everything i do, i do it for you..... :oops:

Tog fram en liten fin pensel för att måla kanterna runt elementen. Monterade även i den ena WGn, med endast två skruvar. Mitt lager var tydligen slut... :)

Bild

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-26 01:01

Me like! 8)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-26 09:19

Jag hade velat ha blanka skruvar, eller möjligen mässing.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-26 20:48

Nattlorden skrev:Jag hade velat ha blanka skruvar, eller möjligen mässing.

Det går att få mot tilläggsbetalning... :roll:

Skruvarna har nästintill samma svarta färg som wg, mycket trevligt!

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-28 01:30

4st - P21or är nu beställda! Förhoppningsvis dyker de upp nästa vecka! :D

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-07-28 12:30

Svarta skruvar ska det ju vara. Nåt annat ser bara ut som "jag tog det första jag hittade".
Jag köpte svarta skruvar på hifikit för ett tag sedan och kan varmt rekommendera dem. Färgen håller väldigt bra, inga bekymmer med att den skavs bort när man skruvar i dem.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-28 17:03

Håller helt klart med. Svarta skruvar, helst insex då de tål att skruvas i och ur så mycket man vill.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-28 21:36

Skruv engagerar, helt klart. Jag gillar också skruvarna från hifikit.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-28 23:43

Ja, debatten kan tyckas vara helt skruvad...

Klart att skruvarna är svarta, även fast den ena skruven tycks blänka till på bilden. Svart, svart, svart :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-29 22:02

Den ena lådan har nu fått elementen monterade. Dags att börja mäta på allvar nu.

Bild

See ya!

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2016-07-29 22:05

Vackert!

Jag är sugen på att bygga liknande, men klämmer nog gärna in två element till. ;)
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-30 19:34

Såja... företagslogo på den, så är den redo för detaljhandeln. (Vi på faktiskt avvaktar jobbet med delningsfilter :mrgreen: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-07-30 21:34

- Får man fråga varför du/man har olika volym på lådvolym för de olika basarna?
På tidiga bilder ser det ut som övre basen har mindre lådvolym än den undre.
I min nybörjarvärld skulle det innebära att de får olika lågfrekvensegenskaper. Är det eftersträvansvärt? Och vad vill man uppnå?

(Kanske knasig fråga, vad vet jag. Men frågar för att jag lite sneglar på att bygga en 2 1/2 lite senare ...)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-31 00:31

jonasby skrev:- Får man fråga varför du/man har olika volym på lådvolym för de olika basarna?
I min nybörjarvärld skulle det innebära att de får olika lågfrekvensegenskaper. Är det eftersträvansvärt? Och vad vill man uppnå?

(Kanske knasig fråga, vad vet jag. Men frågar för att jag lite sneglar på att bygga en 2 1/2 lite senare ...)

Lite Houdini över det hela :D
Kika igen så får du se. Den övre lådvolymen är större än den nedre. Drar man sedan av volymen för WG-lådan så ska volymerna vara ganska exakt lika stora. Hoppas jag... :D

FILTER!!!!!!!!!!!
Filter - ett skit arbete! Nu minns jag varför jag la flera år på mina tidigare högtalare, dvs de som nu är aktiva i bion.

Under alla år så har jag sparat på mig en hel del komponenter. Jag började att simulera ett "enkelt" filter, 1a ordningen (elektriskt).
På "pappret" ser det, enligt min mening väldigt fint ut.
Bild

Byggde ihop filtret, och mätte upp det. Mätningen är utan tidsfönster, och påverkas därför utav rummet.
Bild

Jag har lyssnat och tweakat i ett par timmar nu. Dock bara via en kanal. Jag är mycket tveksam till hur det faktiskt låter just nu. Det kanske är så att jag måste få höra hur det låter med båda kanalerna igång sas?!
Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som jag tycker låter "konstigt" - det kan vara den övre basen får arbeta allt för högt upp i frekvens.
Jag har gjort mätningar i både vertikal- och horisontalplan, WGn sprider riktigt bra.
Har även testat att dämpa diskanten, allt mellan ett par dB till 10dB. Det gjorde ingen skillnad på mitt intryck av vad som jag anser låter konstigt.
Alla råd och tips är av godo just nu!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-31 00:38

rotel2 skrev:
jonasby skrev:- Får man fråga varför du/man har olika volym på lådvolym för de olika basarna?

Lite Houdini över det hela :D
Kika igen så får du se. Den övre lådvolymen är större än den nedre. Drar man sedan av volymen för WG-lådan så ska volymerna vara ganska exakt lika stora. Hoppas jag... :D

FILTER!!!!!!!!!!!
Filter - ett skit arbete! Nu minns jag varför jag la flera år på mina tidigare högtalare, dvs de som nu är aktiva i bion.

Under alla år så har jag sparat på mig en hel del komponenter. Jag började att simulera ett "enkelt" filter, 1a ordningen (elektriskt).
På "pappret" ser det, enligt min mening väldigt fint ut.
[ Bild ]

Byggde ihop filtret, och mätte upp det. Mätningen är utan tidsfönster, och påverkas därför utav rummet.
[ Bild ]

Jag har lyssnat och tweakat i ett par timmar nu. Dock bara via en kanal. Jag är mycket tveksam till hur det faktiskt låter just nu. Det kanske är så att jag måste få höra hur det låter med båda kanalerna igång sas?!
Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som jag tycker låter "konstigt" - det kan vara den övre basen får arbeta allt för högt upp i frekvens.
Jag har gjort mätningar i både vertikal- och horisontalplan, WGn sprider riktigt bra.
Har även testat att dämpa diskanten, allt mellan ett par dB till 10dB. Det gjorde ingen skillnad på mitt intryck av vad som jag anser låter konstigt.
Alla råd och tips är av godo just nu!

Sätt igång båda högtalarna och lyssna i stereo. Det är min rekommendation. Sedan förstår jag inte hur diskanten kan addera så mycket under 1 kHz i simuleringen. Eller är det ena basen som adderas med den andra?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-31 01:44

Stoppa pressarna!!

Jag har hittat felet, ja eller vad man nu säger.... Kopplade ur den nedre basen, och vips - vilken skillnad. Jag är enormt glad, dels för att jag vet vad det beror på, och dels för att jag kan lita på min hörsel.
Om jag hinnner åtgärda "problemet" imorgon, så berättar jag vad det var... <cliffhanger>

:)

Peter; det är den undre basen som adderar. :) tack för din respons!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-31 12:22

rotel2 skrev:Stoppa pressarna!!

Jag har hittat felet, ja eller vad man nu säger.... Kopplade ur den nedre basen, och vips - vilken skillnad. Jag är enormt glad, dels för att jag vet vad det beror på, och dels för att jag kan lita på min hörsel.
Om jag hinnner åtgärda "problemet" imorgon, så berättar jag vad det var... <cliffhanger>

:)

Peter; det är den undre basen som adderar. :) tack för din respons!

Du hade samma filter till båda basarna?

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-31 23:51

En snabb, liten update..

Felet som åtgärdades; Dels hade jag inte monterat terminalerna med tätning, och jag hade "glömt" tätlisten mellan låda och element. Gosh... :) Otroligt!!!

Har kopplat in båda lådorna - jag har tappat hakan!!!!
Jämfört med mina tidigare stativare så är detta oootroligt mycket bättre, renare och ljudbilden är så mycket bättre!

....måste lyssna vidare!

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-08-01 01:07

Impedansmätning på båda lådorna (Röd och blå kurva).
Skiljer inte så mycket mellan lådorna. Som lägst hamnar impedansen på 4,5ohm mellan 120-300Hz.
Bild

Gjorde en mätning på lyssningsplats (ena burken)
Bild

Jag nakenchockar med en bild utan duk!
Bild

Detta känns riktigt bra. Återkommer senare. :D

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-08-09 18:58

(Uppdatering via mobiltelefon)

Hej igen,

Är nu tillbaka efter att ha varit runt med familjen på diverse äventyr. :)

Som jag skrev tidigare så låter burkarna riktigt bra. Givetvis så finns det säkert alltid förbättringsåtgärder att ta till.
I mina tidigare högtalarbyggen har jag ofta använt mig utav ett notchfilter, kopplat parallellt med diskanten.
Dessa har jag lagt till för att ta ned impedanspuckeln vid diskantens fs.

Har idag simulerat fram en rlc krets.
Om någon har kunskap eller bara vill ge någon input på detta, så är ni mer än välkomna att göra det.
Tror ni att skillnad med kretsen gör att diskanten klarar mer effekt? Måste kretsen läggas högre upp i frekvens?
Anledning till att jag la kretsen enligt bild är bla för att frekvenser runt 3000Hz dämpas en aning. Detta syns bättre på summeringen av kurvorna.

Bild

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-09 22:25

rotel2 skrev:Dessa har jag lagt till för att ta ned impedanspuckeln vid diskantens fs.

Varför vill du ha ner den?

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-08-09 23:07

Cortado skrev:
rotel2 skrev:Dessa har jag lagt till för att ta ned impedanspuckeln vid diskantens fs.

Jag tror att jag läst om detta i boken "High Performance Loudspeaker". Det kanske enbart var en teori, som inte hade någon verklig substans för själva ljudupplevelsen. Hur som helst så förklarade man att kretsen kunde vara behjälplig om delningen skedde närmare diskantens fs än två oktav. Har försökt att luska ut om huruvida detta var korrekt eller inte. Hittade aldrig någon egentlig förklaring.
Tror att det finns en tråd om detta på faktiskt.se. Kommer ej ihåg om något vettigt svar framkom där heller.

Jaja. Som jag tänkt nu är syftet med LCR-kretsen att få upp effekttåligheten genom att delningen sker mer tvärt än med enbart en kondensator (1a ordningens filter). Högre effekttålighet och kortare konutslag bör ge lägre distortion.
Min tanke med kretsen har alltså inget med mina tidigare tankar om "flat" impedans att göra.
:D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-10 14:42

rotel2 skrev:
Cortado skrev:

Jag tror att jag läst om detta i boken "High Performance Loudspeaker". Det kanske enbart var en teori, som inte hade någon verklig substans för själva ljudupplevelsen. Hur som helst så förklarade man att kretsen kunde vara behjälplig om delningen skedde närmare diskantens fs än två oktav. Har försökt att luska ut om huruvida detta var korrekt eller inte. Hittade aldrig någon egentlig förklaring.
Tror att det finns en tråd om detta på faktiskt.se. Kommer ej ihåg om något vettigt svar framkom där heller.

Jaja. Som jag tänkt nu är syftet med LCR-kretsen att få upp effekttåligheten genom att delningen sker mer tvärt än med enbart en kondensator (1a ordningens filter). Högre effekttålighet och kortare konutslag bör ge lägre distortion.
Min tanke med kretsen har alltså inget med mina tidigare tankar om "flat" impedans att göra.
:D

Om du driver högtalarn med en transistorförstärkare vilket jag antar att du gör, så ser jag inte varför du skulle göra något med impedansen. Förutom i de fall då impedansen blir väldigt låg och drar mycket ström där impedansen är som lägst. Att ta ner impedanstoppar gör man väl främst när man använder rörförstärkare för att undvika att högtalarens impedanstoppar blir högre än förstärkarens relativt höga utgångsimpedans. Så i ditt fall skulle jag påstå att det är onödigt, under förutsättningen att du använder transistorsteg. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-08-10 16:44

Cortado: RCL-kretsen är inte med tanke på förstärkaren utan för att filtrera diskanten bättre. Man kan även ta det ett steg längre och börja justera den för att få en ännu bättre filterfunktion utan att försöka matcha den mot diskantens impedans just.
MEK - MetallElementKlubben

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-08-10 19:05

Precis som jag tidigare beskrev mitt syfte med rlc-kretsen har det inget att göra med att jämna ut någon impedans.

Ingen som har någon åsikt om jag tänker i rätt bana?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-10 20:37

Ja, jag ser att jag var lite hastig där. :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-08-12 15:19

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte längre i mina simuleringar. Den krets som läggs in håller ungefär samma värden på komponenterna som formeln för RLC-kretsen ger. Få avvikelser alltså.

Grön kurva = utan krets
Röd kurva = med krets

Bild

Här ligger de båda och väntar på att fru och barn ska duna in...
Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-12 16:57

I mitt filter satte jag motståndet parallellt med kondensatorn i rcl-länken istället för i serie i kretsen. Det verkade ge typ en avvägning mellan notchfilter och shelvingfilter. Kanske värt att testa vad det ger?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-12 17:05

Hur ser fasen ut med och utan rcl-länken? Har du simulerat hur diskant och bas summerar med och utan?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum