FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2016-08-01 20:14

Detta kommer bli en tonkurvetung tråd, så det är lika bra vi sätter igång.

Här är några baselementkandidater med respektive tonkurva i en låda på 14L och med en avstämning på 36Hz och med Ingvar Öhmans medel-room gain i otätt rum, publicerad i nån gammal molt har jag för mig. Detta betyder inte att volym och avstämning är spikade, bara att vi utgår från nånting så vi kan börja göra jämförelser. Vi släpper allt utom tonkurva i basen for now.

Här i pridefärger:
tonkurva baselement hifikit.PNG
tonkurva baselement hifikit.PNG (44.55 KiB) Visad 20990 gånger

Notera 30dB på y-axeln. Markören satt på 36Hz.

Någonstans mellan dessa kurvor ligger min preferenskurva. Jag har valt ut element med tanke på det, återigen för att ha nåt att jobba med.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-01 20:49

Här tittar vi på känslighet och MOL i samma låda som ovan, med en portdiameter på 57mm (300mm lång) och max tillåten lufthastighet i port på 10m/s. MOL är maximalt ljudtryck baserat på bland annat portdiameter, lufthastighet i port, elementets slaglängd och effekttålighet.

känslighet och MOL baselement hifikit.PNG
känslighet och MOL baselement hifikit.PNG (37.59 KiB) Visad 20978 gånger

Fortfarande 30dB på y-axeln.

Skillnad i känslighet ovan basområdet är maximalt 1,3dB eller ca 16%.

Värt att notera är att alla element utom Vifa PL18 (som har minst slaglängd, +/-4mm) klarar 100dBSPL ner till 41Hz i den här konfigurationen. Under detta begränsar främst portdiametern.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Lite om diskant och waveguides

Inläggav Cortado » 2016-08-01 21:44

Ok, Dan skriver om basen, så jag skriver väl lite om waveguide, diskant och lite om det.

Från och med nu menar jag waveguide när jag skriver “wg“.

Som indikerats i ett tidigare inlägg så ser det ut att behövas en diskant med wg för att uppnå de spridningskrav vi satt. För att detta ska kunna vara ett bygge som "vem som helst" skall kunna ta an så behöver man en enkel lösning för den nämnda wg:n. Enklast blir något färdigt som är bra, antingen en diskant med inbyggd wg eller en lös wg och en lös diskant som passar ihop. Färdiga köpe-wg:s kan ju passa lite olika diskanter med varierande resultat.

Diskanter med inbyggda waveguides
Tyvärr finns det inte så många att välja på och få av de passar in i detta projekt. Eftersom vi utvecklar detta ur egna fickor så vill helst inte köpa en massa olika diskanter med waveguides för att testa. Jag råkade ha en DXT (H1499-06 27TBCD/GB-DXT) som vi kunde börja med. Det finns några andra som kunde varit intressanta, men nu hade jag denna så vi passade på att testa den lite, hur det gick kommer vi till.

Lösa waveguides
Som sagt finns det några lösa waveguides som är tänkta för domediskanter att köpa och de passar en del diskanter, ibland utan modifieringar och ibland med större ingrepp. Några av de populära är Visatons WG148R, WG220x150 samt Monacors WG300. Eftersom vi hade en WG300 sen tidigare så kommer vi att laborera med den för att se vad som går att åstadkomma med den.

Men vänta, vad hände med DXT:n ?
Vi har mätt den tillsammans med baselement i en prototyplåda. Det var lite knepigt att få till tonkurvan över 10kHz och vi tror att knepigheten ligger i att få impedansen snäll däruppe, vi tror att vi hade lite svårigheter med Briken vi mätte med. DXT'n är inte utspelad riktigt än, den är bara bänkad för tillfället.

För att hålla Dans mätningslöfte...
Mätningen gjordes med diskanten monterad i en låda vars baffel är 348*206mm, sidokanterna var rundade med 16mm radie. Lådan var uppställd på ett stativ så att diskanten hamnade på runt 180cm (?), mikrofonen en meter ifrån och i samma höjd som diskanten. Diskanten hade inget filter. Här är den:

EDIT: Glömde nämna att diskanten var försänkt i denna mätning, likaså basen.

Spridning H1499 DXT i Fukdist.png
Spridning H1499 DXT i Fukdist.png (33.4 KiB) Visad 20963 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-01 22:04

Kul tråd. Ska följas :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-02 00:48

DanNorman skrev:paa: Finns det ritningar på sådana som man kan skala om och cnc-fräsa ut och testa? Blir konstruktörer arga om man gör det? Djupet kan vara ett problem om man kör med dome-diskant, vilket man förstås inte behöver göra, men många drivers ger lite för orolig tonkurva. Det finns en bra driver som har mycket jämn tonkurva och inte är svindyr, och som vi dessutom har: http://celestion.com/product/50/cdx11430/
Hela CDX1-14xx-serien mäter likadant. Det verkar bara vara kylningen som skiljer. CDX1-1415 kostar tex 750:- på ljudia. Det finns en sorts skönhet i att man aldrig kommer trycka in mer än nån watt i elementet :)

Hittade denna kortfattade beskrivning:
The SEOS waveguide uses Dr. Earl Geddes’ oblate spheroidal contour but with a linearly changing super-elliptical cross section.

SEOS kom ju ur ett forumprojekt, så det är väl ingen som äger SEOS på det sättet, men det finns ju ett par firmor som säljer SEOS-horn så det vore kanske olämpligt att precis gjuta av dom.
Dock har jag sett detta:
"SEOS is a trademark. The name and logo are copyright (c) 2011-2012. All rights reserved. For commercial use, contact Erich H."
SEOS övergår från cirkulärt tvärsnitt vid halsen till superelliptiskt tvärsnitt nära munnen. Det ska ge bättre fördelad spridning och mindre färgning än ett rektangulärt eller cirkelformat tvärsnitt.
Det ser ut som SEOS har ca 50 graders öppningsvinkel vertikalt och 90 graders horisontellt, men att horisontellt har den även en yttre öppningsvinkel på ca 140 grader, ungefär på samma sätt som Danleys Synergyhorn har en yttre större öppningsvinkel på sista tredjedelen av djupet. Dessutom har dom satt en skapligt stor slutradie på den vilket minskar diffraktionen.
Jag tror att SEOS (och Geddes) horn har mindre problem från halsen, än t.ex Danleys horn.

Har ingen aning om hur svårt det skulle vara att lofta en sådan profil i ett 3D-program.
Geddes "oblate spheroidal contour" finns dock tillgängligt på excelark, om jag inte tar helt fel.
Edit:
Här finns det,
http://members.aon.at/kinotechnik/diyau ... eguide.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-02 11:47

Jag har grottat ner mig lite mer i den 424 sidor långa SEOS-tråden på AVS-forum, och det ser ut som att formen på hornen skapats av jzagaja på det forumet, dvs han på Auto-Tech, som även tillverkar en massa olika horn i Polen. Det var många i tråden som tyckte saker, men bara en som fixade det.
Det står även där att dessa superelliptiska SEOS har 90x50 graders vinklar, och ger både jämnare spridning och jämnare tonkurva on-axis än cirkulära eller elliptiska waveguides.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-02 12:04

Spridningen verkar se lite kaotiskt ut http://horns-diy.pl/en/horns/seos/seos-6/ på 6:an, vilken skulle vara aktuell här. Kanske skulle bli bättre med en dome dock.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-02 12:46

Skulle kanske den här kunna funka bättre?
http://www.sica.it/media/Q07020A.pdf
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-02 13:00

Ja, den ser bättre ut. Går den att få tag i?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-02 13:06

Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-02 13:45

Den var ju inte så dyr heller. Finns en mindre rund och en mindre fyrkantig som kan vara intressanta. Priserna är ju bra.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-02 13:45

Är du för kompressionsdriver?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-02 14:21

Jag kör ju B&C DE250 i SEOS 12 för närvarande, och det funkar bara så bra.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-02 17:18

Har du en (diskant)mätning att visa upp?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-02 18:12

Så här olika diskanter uppföra sig i samma waveguide (Monacor WG300):

dx25 vs h1283.PNG
dx25 vs h1283.PNG (40.34 KiB) Visad 20712 gånger

Vifa DX25 är röd.
Seas H1283/22TAF/G är grön.
Senast redigerad av DanNorman 2016-08-02 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-08-02 18:14

Vilken är röd resp grön?

/Kanontråd f.ö./
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-02 19:35

Från min byggtråd:

Ett par mätningar på horisontal- resp. vertikalspridningen med SEOS12 och B&C DE250. Mätt utan filter.
Mätningarna visa hur jämt och bra den sprider horisontellt och hur bra den begränsar spridningen vertikalt:

Bild

Bild

Dessa SEOS-"horn" är inte utvecklade för att ge rakast möjliga tonkurva och högsta möjliga verkningsgrad, utan för att ge bästa möjliga kontroll på spridningen i lyssningsrummet. Känsligheten från hornet är dock ca 6 dB högre än basens så det finns mycket nivå till godo att jobba med, om man vill forma om tonkurvan med LCR-filter och liknande.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-02 21:19

Nja, det klarar inte våra tonkurvemål riktigt. Med en bättre för ändamålet driver kanske. 0 grader och 30 grader är i princip lika i nivå, och jag vet inte om vi vill ha så hög nivå i den vinkeln. Annars är det rätt häftigt med konstant direktivitet. Man skulle kunna göra en topp eller trevägare med en 8:a eller 10:a i en kardiodlåda för att få direktivitet ner till kanske 200Hz. Det vore ballt.
Vifa DX25 + Monacor WG300 är ju rätt nära våra mål. Borde gå att räta ut lite mer i filtret.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-02 22:18

Så här ser spridningen horisontellt ut på baffel 206x359mm, rundade sidokanter 16mm, och med baselement monterat:

DX25 + WG300 spridning rundning.PNG
DX25 + WG300 spridning rundning.PNG (52.46 KiB) Visad 20642 gånger

Några uppenbara grejer att kommentera är dippen vid 6,5kHz främst off axis, och "ihoptätningen" av tonkurvorna mellan 2,5-3kHz.

Mätuppställing för dagen:

mätuppställning spridning.jpg
mätuppställning spridning.jpg (57.9 KiB) Visad 20642 gånger

Närbild på kamerastativet vi har som högtalarstativ. Det har en bra graderad skala.

mätrigg.jpg
mätrigg.jpg (145.81 KiB) Visad 20642 gånger

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-08-03 14:31

DanNorman skrev:Nattlorden, ja, men vi har nog satt för höga mål för det. Däremot kan man kanske göra en version som kan byggas med sticksåg och borrmaskin, med lite sämre prestanda. Faser/rundning kan lösas utan fräs. Sen kanske vi kan få Hifikit eller nån annan att tillhandahålla bafflar eller hela lådor.

- "Hifi-kit...tillhandahålla bafflar.."

För min del får bafflar o lådor gärna tillhandahållas av ett specialsnickeri, tex ett i Södertälje :) Om priset blir till självkostnadskaraktär så har i alla fall jag inget emot det. Osäker på forumets regler här dock.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-03 15:20

Det gick ju bra med pK-högtalarna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-03 15:26

Vi ska väl komma lite längre med högtalarn så får vi se om det kanske kan gå att ordna ett gruppköp. En liten stativare i genomfärgad MDF kanske kan vara intressant. :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-03 15:58

Det verkar inte bättre än att vi måste tillhanda adapterplattor för att hänga på diskanten på waveguiden. Det har visat sig vara extremt känsligt där bara en millimeters skillnad kan stjälpa allt. Ska visa mätningar på det senare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-03 16:22

DanNorman skrev:Nja, det klarar inte våra tonkurvemål riktigt. Med en bättre för ändamålet driver kanske.

Har du något förslag på en driver som skulle kunna passa SEOS 12 bättre än den jag har?
Jag tror det var just denna B&C driver som dom använde när dom konstruerade SEOS-hornen.

För övrigt så är jag inte alls förvånad att det är noga med anpassningen mellan driver och hornhals. Det kan bli hur dåligt som helst om det inte stämmer 100%. Det såg man ju på mätningarna med 22 mm diskanten vs 25 mm diskanten i 25 mm hornhals som du visade tidigare också.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-03 16:37

paa skrev:
DanNorman skrev:Nja, det klarar inte våra tonkurvemål riktigt. Med en bättre för ändamålet driver kanske.

Har du något förslag på en driver som skulle kunna passa SEOS 12 bättre än den jag har?
Jag tror det var just denna B&C driver som dom använde när dom konstruerade SEOS-hornen.

För övrigt så är jag inte alls förvånad att det är noga med anpassningen mellan driver och hornhals. Det kan bli hur dåligt som helst om det inte stämmer 100%. Det såg man ju på mätningarna med 22 mm diskanten vs 25 mm diskanten i 25 mm hornhals som du visade tidigare också.

Vi har alltså experimentera med en adapterplatta för Vifa DX25, så att den ska gå att montera på WG300. Man måste plocka bort frontplattan på DX25'an och sen försänka den i adapterplattan som sen skruvas fast på WG'n. Försänkningen verkar vara väldigt känslig, initialt fräste vi ut ett gäng med jämna millimeterdjup, 5-9mm och 5mm var bäst, skillnaden mellan 5 och 6mm var enorm. Senast var väl att 4mm med tätlist var lite bättre än 5mm. Vet inte om Dan fräst ut fler att testa med när jag inte vart med.

Förslag på driver skulle väl vara Celestionerna Dan pratade om, de verkar ha rätt jämna tonkurvor. Titta på Celestion CDX1-1415 t.ex eller dens storebröder (1420 och 1430).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-03 16:47

För att gå händelserna i förväg skulle det ju kunna sägas vara teoretiskt plausibelt att förmedla färdigmonterade diskant-kit :-) Alla som vill ha adapterplattan ska ju även ha diskanten och tratten...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-03 17:00

darkg skrev:För att gå händelserna i förväg skulle det ju kunna sägas vara teoretiskt plausibelt att förmedla färdigmonterade diskant-kit :-) Alla som vill ha adapterplattan ska ju även ha diskanten och tratten...

Jo, det är väl inte omöjligt. Vi ska bara få det att fungera såpass bra att vi är nöjda. :)

Om någon kan få fram den exakta profilen på WG300 så kan vi testa göra en baffel med inbyggd waveguide.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-03 18:45

Det är väl bara att såga den mitt itu och rita av?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-03 18:52

paa skrev:Det är väl bara att såga den mitt itu och rita av?

Bara och bara, ska ju göras också! :D

Behöver väl skanna in den i datorn också, sen göra det som behöver göras för att få den att bli fräst. Jaja, får bli ett senare steg/projekt. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-03 18:54

Eller profilmall:

Bild
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum