Moderator: Redaktörer
DanNorman skrev:paa: Finns det ritningar på sådana som man kan skala om och cnc-fräsa ut och testa? Blir konstruktörer arga om man gör det? Djupet kan vara ett problem om man kör med dome-diskant, vilket man förstås inte behöver göra, men många drivers ger lite för orolig tonkurva. Det finns en bra driver som har mycket jämn tonkurva och inte är svindyr, och som vi dessutom har: http://celestion.com/product/50/cdx11430/
Hela CDX1-14xx-serien mäter likadant. Det verkar bara vara kylningen som skiljer. CDX1-1415 kostar tex 750:- på ljudia. Det finns en sorts skönhet i att man aldrig kommer trycka in mer än nån watt i elementet
The SEOS waveguide uses Dr. Earl Geddes’ oblate spheroidal contour but with a linearly changing super-elliptical cross section.
DanNorman skrev:Nattlorden, ja, men vi har nog satt för höga mål för det. Däremot kan man kanske göra en version som kan byggas med sticksåg och borrmaskin, med lite sämre prestanda. Faser/rundning kan lösas utan fräs. Sen kanske vi kan få Hifikit eller nån annan att tillhandahålla bafflar eller hela lådor.
DanNorman skrev:Nja, det klarar inte våra tonkurvemål riktigt. Med en bättre för ändamålet driver kanske.
paa skrev:DanNorman skrev:Nja, det klarar inte våra tonkurvemål riktigt. Med en bättre för ändamålet driver kanske.
Har du något förslag på en driver som skulle kunna passa SEOS 12 bättre än den jag har?
Jag tror det var just denna B&C driver som dom använde när dom konstruerade SEOS-hornen.
För övrigt så är jag inte alls förvånad att det är noga med anpassningen mellan driver och hornhals. Det kan bli hur dåligt som helst om det inte stämmer 100%. Det såg man ju på mätningarna med 22 mm diskanten vs 25 mm diskanten i 25 mm hornhals som du visade tidigare också.
darkg skrev:För att gå händelserna i förväg skulle det ju kunna sägas vara teoretiskt plausibelt att förmedla färdigmonterade diskant-kitAlla som vill ha adapterplattan ska ju även ha diskanten och tratten...
paa skrev:Det är väl bara att såga den mitt itu och rita av?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 212 gäster