Prozac skrev:Tack för länken. Tråden verkade dock spåra ur och Perfector nämnde själv på slutet att den var död. Sammanfattningsvis blev det min förståelse att vid tidigare konstruktioner (70-80-tal) stämdes olika lådor och element av till 40hz. På basis av detta drogs det slutsatser kring elementens korgstorlekar och hur de förhöll sig till BR-portarnas längd/diameter. En slags egna tumregler. Dessa tumregler är vad Perfector tipsar om.
Delvis rätt där.
Tanken var annars att man gör ett hål så stort att det inte pumpar luft och låter illa vid låg frekvens och hög belastning.
Därefter "belastar" man konen mot den luftmassa som finns i röret och är en naturligt tröghet (inertia) för att styra elementet allt mer vid lägre frekvenser och högre effekt.
Om man då försöker göra en formel att använda till vilket element som helst så slutade det med en delning av elementkorgens ytterdiameter med 3.14 som blev innerdiameter på röret.
Intonering med 2 i varandra skjutbara rör gav delning på längden mot diametern till 2.36
Alltså elementdiameter i mm / 3.14 * 2.36 = rördiameter * längd som sedan kan flyttas från låda till annan låda och belastningen mot konen stämmer tills man hamnar över eller under ett krisvärde.
Dvs. man får vid för liten lådvolym allt längre rör och vid för stor ett allt kortare rör för att bibehålla karaktären av belastning.
Det stämmer så man blir "förbannad"
15" i 160 liter med intonering gav 110 mm diameter och 260 mm längd.
Att räkna gav 259.6 mm längd på röret.
Där och då bestämde jag mig för att sluta mäta och bara räkna och applicera rör efter det.
Jag vet inte om nån kan förstå hur det funkar, men där är det i alla fall.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.