Tangband skrev:Empa skrev:Har funderat lite på om man skulle bygga något eget, men har inte kunskap och tålamod för att få fram något bra själv. Så funderar helt enkelt på att kopiera något som någon duktig konstruktör gjort och delat med sig av.
Två (eller tre) högtalare som klarar att spela ganska starkt (runt pi60 klass), ska stå i ett rum på runt 4x5 meter som är dedikerat till bio/musiklyssning.
Vad har ni hört som ni gillar?
BR eller sluten spelar inte så stor roll då de ska delas mot basar.
Har kikat lite på Statement II, men de vill gärna stå minst 40cm från vägg, även SEOS 12 kanske är lämpliga kandidater.
Budget för element och filter är på ca. 10k.
Detta är ju en tre år gammal tråd som lyfts men med intressanta frågeställningar.
Trådförfattaren skriver att BR eller sluten spelar inte så stor roll då de ska delas mot basar. Jag tycker försiktigt tvärtom- det spelar stor roll och topparna bör väl vara slutna för bästa integration, om det tex ska delas kring 80 Hz ? Och om 30/18 delning eller THX delning ska fungera ?
För 10 000:- skulle jag titta på några grundkrav:
1. Rak frekvensgång +-2,5 dB mellan 500-15000 Hz.
2. Homogen spridning boomer/diskant vid delningen i olika vinklar.
3. Man ska kunna spela tillräckligt högt 80-20000 Hz med låg dist.
Efter dessa urval skulle jag se hur mycket som egentligen finns på marknaden för 10000:- . Det är inte mycket.
De högtalare som klarar spridningen ”rätt” är väldigt få, och de har nästan uteslutande waveguides för diskantregistret.
En billig och rätt bra högtalare som klarar de tre grundkraven finns det- Jbl LCR 308 . Dessa klarar spridningskraven och jämnheten i frekvensåtergivningen samt kan spela starkt men har andra fel som gör att de låter sämre än de skulle kunna göra. Och de är inte slutna och passar därför sämre att integreras med basmoduler.
Ett par begagnade stativhögtalare från revel kring 10000:- är ju annars ett tips.