hi_pot skrev:Vet ju att du BPM har en svag önskan att öven inneha ett par små arrayer med EAD E60 element... Men det faller inte in i prisramen just nu i alla fall. Men skulle inte något liknade vara intressant som att använda FAITAL PRO 4FE32 (pris 355:-) i stället?
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/4fe32Har för mig att någon här på forumet har byggt små arrayer med de elementen. Sen om det är tillräckligt fina element vet jag inte...
Jag har redan ett par små element jag avgudar: Aura NS3. 12st som hamnade i min ägo efter gruppköpet här på faktiskt..Finns även ett gäng Vifa BC25 diskanter och jag har redan ett par 10L basreflex med 2st Aura per låda samt ett par 5L slutna med samma bestyckning. Båda med en Vifa i toppen. Låter kanonbra, rent löjligt bra för pengen..
Problemen är att Aura-elementen är sjukt tröga, känslighet runt 81dB nånstans, och de gillar såklart inte att spela så starkt. Om man däremot kunde sätta 6st per sida vore nog behovet avklarat, de spelar även i par en stabil midbas (på måttliga nivåer) 6st skulle vara nog även för party.
Jag har dock i tidigare trådar blivit avrådd att använda 6st element per sida i en 2-vägare (även 4st.. En MMTMM kanske skulle räcka till..med element över till en center) men funkar det inte så funkar det inte.
Har börjat kolla runt lite och det finns några rätt fina byggen med SB Acoustics-element som skulle kunna passa om man kan behålla baffelbredd (och därmed filterlösning) men göra lådorna mycket mindre djupa och slutna..
Aldrig, såvitt jag vet, hört några högtalare med SB Acoustics dock. Eller jo förresten.. Ett par Gato Audio stativare för några år sedan. Fina byggen och visst lät det ok, men inte bättre än jag hört högtalare för en tredjedel av vad de kostade låta..