Söker tips på element i smidigt topp-system.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Söker tips på element i smidigt topp-system.

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-17 22:33

iP klarar inte det du vill.

AL130 har liksom i6 betydligt större möjlighet. Du vill ha mellanbas som en stor 3-vägare och det i ett relativt stort rum. Det händer något med ökad konarea. Det är skillnad på 5,5 och 6,5" när de skall arbeta och ge bidrag ner under 100Hz.

Men du kan ju börja med ip. Den kanske är lättare att sälja sen :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-17 22:50

MagnusÖstberg skrev:iP klarar inte det du vill.

AL130 har liksom i6 betydligt större möjlighet. Du vill ha mellanbas som en stor 3-vägare och det i ett relativt stort rum. Det händer något med ökad konarea. Det är skillnad på 5,5 och 6,5" när de skall arbeta och ge bidrag ner under 100Hz.

Men du kan ju börja med ip. Den kanske är lättare att sälja sen :)

Absolut inte!!
Klarar den inte "vad jag vill"..(vet inte varför jag faktiskt tror att du har hajjat vad jag vill..) så är det energi och pengar i sjön.

Grejen är ju bara att LTS 3v klarar ju vad jag vill (och egentligen mer) så ska jag behöva ha samma synbara bestyckning i ett par mer renodlade toppar så kan jag lika gärna köra på vad jag har. Visst vore det nice att få upp lådorna på väggen men, återigen, i mitt öppna gipsväggsrum funkar 3v bra rätt nära väggen så det är inte en tillräcklig morot.

Har ju ett litet "projekt" jag funderat på med dem och kanske skulle lägga energin där istället. Jag har ju så väl förspänt att jag kan välja mellan originaldesignen och Ingvars filtermod för ett slimma värmeområdet lite..och i mitt rum spelar de lite rockigare (men med klart märkbart sämre definition) i originalversion (har ju inga betongväggar så "problemet" med lite hög nivå i värmeområdet är inte ett så stort bekymmer hos mig). Nästan så man föredrar det när de spelar för sig självt (men moddat funkar bättre delade). Ska jag ändra måste jag dock idag använda lödkolven och byta spole mot basterminalen och lossa alt. löda tillbaka en konding. Har redan biwire-terminaler i högtalarna och ett extra terminalpar skulle låta mig välja mellan moddat/original utan att öppna lådorna..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-17 23:25

Kan ju inte med säkerhet säga att du inte blir nöjd, men jag misstänker att du nog inte blir det.

De flesta skulle nog kalla ett 5 liters system med en 6,5" bas som väldigt smidigt förövrigt. Särskilt om rummet var stort som ditt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-10-18 18:16

Gjorde en snabb simulering i basta med Al130 och CA15RLY, de element som användes i Skruttens konstruktioner. Båda borde fungera i fyra liters lådor med Viso 80%. Båda ger en avstämning kring 80 Hz och en -3 dB punkt vid ca 90 Hz. AL130 Q=0,67 och CA15RLY Q=0,6. Det skulle nog gå att minska volymen ytterligare. 3,5 liter ger Q= 0,7 för AL130. 2,5 liter ger Q= 0,7 för CA15RLY. Jag tycker det verkar gå att bygga små och smidiga slutna lådor med dessa element. Nu är detta snabbsimuleringar men det pekar ju på möjligheterna.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-18 21:39

Eri skrev:Gjorde en snabb simulering i basta med Al130 och CA15RLY, de element som användes i Skruttens konstruktioner. Båda borde fungera i fyra liters lådor med Viso 80%. Båda ger en avstämning kring 80 Hz och en -3 dB punkt vid ca 90 Hz. AL130 Q=0,67 och CA15RLY Q=0,6. Det skulle nog gå att minska volymen ytterligare. 3,5 liter ger Q= 0,7 för AL130. 2,5 liter ger Q= 0,7 för CA15RLY. Jag tycker det verkar gå att bygga små och smidiga slutna lådor med dessa element. Nu är detta snabbsimuleringar men det pekar ju på möjligheterna.

Ah.. Tänkte inte på Viso..

AL130/9LAEH kan ju va riktigt intressant nu..men även Skruttens byggen..och kanske även Pochette i liten sluten låda..
Och man har inte hört någon av dem..men ska man bygga och det ändå blir större än ursprungstanken kanske 6.5" i midbasen är vad som krävs för att jag ska få vad jag behöver i värmeområdet. 6.5 väggmonterade (eller i alla fall väggnära) kanske inte är så dumt..
Nån som hört Pochette? Hur funkar den förhållandevis billiga diskanten?

Så förvirrat det blev nu helt plötsligt..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-19 08:40

Eri skrev:Gjorde en snabb simulering i basta med Al130 och CA15RLY, de element som användes i Skruttens konstruktioner. Båda borde fungera i fyra liters lådor med Viso 80%. Båda ger en avstämning kring 80 Hz och en -3 dB punkt vid ca 90 Hz. AL130 Q=0,67 och CA15RLY Q=0,6. Det skulle nog gå att minska volymen ytterligare. 3,5 liter ger Q= 0,7 för AL130. 2,5 liter ger Q= 0,7 för CA15RLY. Jag tycker det verkar gå att bygga små och smidiga slutna lådor med dessa element. Nu är detta snabbsimuleringar men det pekar ju på möjligheterna.

Eftersom jag har en kampanj för/mot "viso" i Basta så vill jag lägga till följande:
1. Om man jämför med IÖ:s empiriska konstanter för isotermisering motsvarar 33% "viso" i Basta en halvfull basreflexlåda (+13% akustisk volym empiriskt) och 66% (+26% akustisk volym empiriskt) en helt fylld sluten låda. Teoretiskt max är ca +40% om man går från adiabatisk till isoterm process.
2. Basta tar inte hänsyn till dämpningen i dämpmaterialet [sic] utan endast isotermiseringen. Därför kommer elementets q-värde i låda vara lägre än vad Basta anger, i synnerhet vid seriös moffning.
3. Min slutsats är att med mindre än att någon anna mäter upp lite olika "standard"-moffningar så är 33% och 66% i princip de enda värdena på viso som bör användas. Möjligen kan man öka parametern för slutna lådor som "optimalmoffas", dvs. att man moffar tills elementets resonansfrevkvens i låda inte längre sjunker. Gör man så gissar jag att man även får dra av någon tiondel på q-värdet pga av mekanisk dämpning och man tappar någon dB eller så.

I övrigt håller jag med om dina slutsatser om elementen i små lådor. Skall bli roligt att se om någon hugger.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-10-19 13:42

Ska lådorna stå nära eller på väggen så bör filtret anpassas för denna placering.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-10-19 17:00

Kraniet skrev:Ska lådorna stå nära eller på väggen så bör filtret anpassas för denna placering.

Min tanke är ju att man skall bygga en sluten variant av 9LAEH eller Ny liten högtalare som varianten med CA15RLY kallades för att få ett enkelt bygge. Att behålla baffelmåtten och endast minska låd-djupet till önskad volym. Ska man börja peta i Skruttens väldesignade delningsfiltret då är det en helt annan högtalare man bygger. Då kanske man skall börja från början med en helt egen konstruktion i stället.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-10-20 21:07

Vet ju att du BPM har en svag önskan att öven inneha ett par små arrayer med EAD E60 element... Men det faller inte in i prisramen just nu i alla fall. Men skulle inte något liknade vara intressant som att använda FAITAL PRO 4FE32 (pris 355:-) i stället?

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/4fe32

Har för mig att någon här på forumet har byggt små arrayer med de elementen. Sen om det är tillräckligt fina element vet jag inte...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-22 22:42

hi_pot skrev:Vet ju att du BPM har en svag önskan att öven inneha ett par små arrayer med EAD E60 element... Men det faller inte in i prisramen just nu i alla fall. Men skulle inte något liknade vara intressant som att använda FAITAL PRO 4FE32 (pris 355:-) i stället?

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/4fe32

Har för mig att någon här på forumet har byggt små arrayer med de elementen. Sen om det är tillräckligt fina element vet jag inte...

Jag har redan ett par små element jag avgudar: Aura NS3. 12st som hamnade i min ägo efter gruppköpet här på faktiskt..Finns även ett gäng Vifa BC25 diskanter och jag har redan ett par 10L basreflex med 2st Aura per låda samt ett par 5L slutna med samma bestyckning. Båda med en Vifa i toppen. Låter kanonbra, rent löjligt bra för pengen..
Problemen är att Aura-elementen är sjukt tröga, känslighet runt 81dB nånstans, och de gillar såklart inte att spela så starkt. Om man däremot kunde sätta 6st per sida vore nog behovet avklarat, de spelar även i par en stabil midbas (på måttliga nivåer) 6st skulle vara nog även för party.
Jag har dock i tidigare trådar blivit avrådd att använda 6st element per sida i en 2-vägare (även 4st.. En MMTMM kanske skulle räcka till..med element över till en center) men funkar det inte så funkar det inte.

Har börjat kolla runt lite och det finns några rätt fina byggen med SB Acoustics-element som skulle kunna passa om man kan behålla baffelbredd (och därmed filterlösning) men göra lådorna mycket mindre djupa och slutna..
Aldrig, såvitt jag vet, hört några högtalare med SB Acoustics dock. Eller jo förresten.. Ett par Gato Audio stativare för några år sedan. Fina byggen och visst lät det ok, men inte bättre än jag hört högtalare för en tredjedel av vad de kostade låta..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-10-29 00:10

Loudspeakerfreaks.com rear ut mycket element från Dayton Audio nu. Det verkar vara olika element från dag till dag och de är återkommande, vad det verkar att dömma av deras nyhetsbrev.
Det finns en 8" som jag tycker är intressant då den verkar gilla små slutna lådor och den kostar knappa 500-lappen per styck.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-11-01 10:17

denna verkar ju annars väldigt intressant. Verkar lite likt det element som används i Bremenhögtalarna. Ovanligt med titanbobin

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0809/ ... 7530660276

edit: matchande diskant också något som ser ut att komma från Bremenhögtalarna. Otroligt fin frekvensgång men framförallt spridning
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0809/ ... 7530660276

inte så billiga kanske, men väldigt högt värde
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-11-01 18:05

Jag tittade på de där elementen via länk i en annan tråd..och du har rätt i att det är intressanta element. Rätt dyrt som du skriver, i Sverige är det nog knappt att 4k räcker till bara elementen.. Bra värden på basen för en riktigt liten, sluten topp dock. Hyfsat lågt Q. En delning vid 120Hz så smiskar de nog på helt ok. Har nog inte kunskap att göra dylika grejer rättvisa när det kommer till filterkonstruktionen men kan ju vara element att växa med..
Mycket trevlig!

Föregående

Återgå till DIY-forum