Grado hörlursförstärkarklonen. Lite blandade frågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-26 17:58

ChrioN skrev:
Hittade en med en slewrate på 3.5 : OPA2137PA ( 73-388-25 ). Den kanske skulle funka bra? Eller? Den var ju faktiskt riktigt billig också. Varför är 2132'an över 3 ggr dyrare?

Jämfört med 2137 är 2132 (eller 2134 som är identisk bortsett från några detaljer i vad man mäter) t ex snabbare. För att vara FET-ingångsopamp är den lågbrusig av fanken.

Men en 2134 orkar INTE driva lägre impedans än ca 600 ohm med gott resultat och inte ens 600 ohm så bra utöver ett par volt. Den behöver buffras för att man ska bli nöjd.

MEN: Kära nybörjare: BYGG nu en enkel krets med +-9V, en OPA2134, motstånd och kondingar ungefär som i rubins schema. OBS komponentvärdena är INTE kritiska. Håll resistanserna inom nåt 10-tal %, gör kondingarna inte mindre, men lite större kan dom få vara.

Koppla in och NJUT av att du byggt nåt användbart!

Sen moddar du med att lägga till BUF634or som buffertar. Så kommer du att bli impad av din egen förmåga. När det blir dags att göra så så kommer du hit igen och ber om mera råd.

Bygg på ett s k stripboard, kanske veroboard? Bygg på ett alldeles för stort kort, så du kan utvidga till buffrat steg sen. Använd sockel till opampen! Löd aldrig på opampsben om du är ovan.

Bygg inte in i låda medetsamma!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-05-26 18:38

härligt! Men gaah!

Jag har ett par akg k141, och dom är på 600 ohm. Men dessa kommer jag inte att använda mer då jag har införskaffat ett par akg k271. Dom har 55 ohm. Kommer de lurarna inte att kunna drivas då eller?

Nu när du har sagt A får du säga B. Blev nyfiken nu. Hur bygger man ett buffersteg till denna gradostärkare?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-26 18:59

Bra råd från n3mmr!

/Peter

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-05-26 19:07

...men om det inte kommer att bli bra ljud med en 55 ohms hörlur så känns det jobbigt.

Det finns en vidareutvecklad version av RA1an. HG - High Gain. Den skulle man haft schema på. Verkar dock inte finnas.

Nä fyfasen, nu lutar det åt en mcoy istället.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-26 20:25

ChrioN skrev:härligt! Men gaah!

Jag har ett par akg k141, och dom är på 600 ohm. Men dessa kommer jag inte att använda mer då jag har införskaffat ett par akg k271. Dom har 55 ohm. Kommer de lurarna inte att kunna drivas då eller?

Nu när du har sagt A får du säga B. Blev nyfiken nu. Hur bygger man ett buffersteg till denna gradostärkare?

Det upptäcker du när vi kommer fram till steg 2!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-26 20:30

cmoy är snarlik och high gain = högre amplitud ut men inte nödvändigtvis bättre ström/drivförmåga... :(

Sorry, men lugn bara lugn... om ett par veckor är du champ på hörlurs driveri. :)

/Peter

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-05-26 21:24

Ah juste ja...det tänkte jag inte på. Lite jobbigt.

Piotr skrev:high gain = högre amplitud ut men inte nödvändigtvis bättre ström/drivförmåga...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-26 21:41

ChrioN skrev:...men om det inte kommer att bli bra ljud med en 55 ohms hörlur så känns det jobbigt.

Det finns en vidareutvecklad version av RA1an. HG - High Gain. Den skulle man haft schema på. Verkar dock inte finnas.

Nä fyfasen, nu lutar det åt en mcoy istället.

Alltså: Enda sättet att sluta vara nybörjare är att börja!!!!!!

Öh, asså, bygg den enkla..... Du kommer att bli impad av att du fick till det.

Sen fixar vi att den orkar driva AKG K271 genom att vi lägger till en BUF634!!! eller 2.

Men bygg nu för .. ... lugn och fin..

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-05-27 08:40

Ja, du har givetvis rätt.. Jag följer ditt råd, och ska snart skrida till verket. :wink:

n3mmr skrev:
Alltså: Enda sättet att sluta vara nybörjare är att börja!!!!!!

Öh, asså, bygg den enkla..... Du kommer att bli impad av att du fick till det.

Sen fixar vi att den orkar driva AKG K271 genom att vi lägger till en BUF634!!! eller 2.

Men bygg nu för .. ... lugn och fin..

Användarvisningsbild
Low-life_inaktiv

Inläggav Low-life_inaktiv » 2005-05-27 12:26

Vilken OPA funkar bäst till grado lurar om man inte kan hitta jr4556 (finns på RS men har ej företag). Jag kommer endast använda förstärkaren för låg ohmiga lurar.

Förslag uppskattas

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-27 13:16

Low-life skrev:Vilken OPA funkar bäst till grado lurar om man inte kan hitta jr4556 (finns på RS men har ej företag). Jag kommer endast använda förstärkaren för låg ohmiga lurar.

Förslag uppskattas

INGEN standardOPamp orkar driva lurar med impedanser under 600 ohm och känsligheter sämre än ca 100 dB/mW. Sennheiser HD600 kan man nätt och jämnt driva med 2134or eller NE5534.

Man måste alltid buffra i lågohmiga/lågkänsliga fall.

BUF634 kopplad för bredbandigaste mod är rätt val för det. 1 eller 2 i parallell blir jäkligt bra för impedanser över 30 ohm

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-05-27 15:51

Jag ska beställa 4st 3124or och 8st BUF634or från digikey.com. blir några hundralappar billigare än elfa inkl 33% tullbös.

Ska (försöka) bygga 4st, och husera dom i en 19" rackmonterbar låda.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-27 17:01

Fast det blir kanske billigare från www.schuro.de än från www.digikey.com?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-27 17:49

ChrioN skrev:Jag ska beställa 4st 3124or och 8st BUF634or från digikey.com. blir några hundralappar billigare än elfa inkl 33% tullbös.

2134!

Jaja, gör det...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-27 19:47

Chrion,

överväg några extra BUF till grounddriver när du ändå bygger ett sådant ambitiöst flerkanalskör. En BUF per stereokanal.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-28 10:46

Piotr skrev:Chrion,

överväg några extra BUF till grounddriver när du ändå bygger ett sådant ambitiöst flerkanalskör. En BUF per stereokanal.

/Peter

om han ändå ska driva med symmetrisk spänning, vad ska han med gtround-driver till???

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-28 11:06

ChrioN skrev:Jag ska beställa 4st 3124or och 8st BUF634or från digikey.com. blir några hundralappar billigare än elfa inkl 33% tullbös.

Det är bra med planer...

Jo, en till 4 stereolurstärkare, med gemensam ingångsbuss för 3-4 ingångar
blir användbart i en t ex inspelningssituation.

Men om du nu var så nybö..... äh, ditt problem...
Bygg!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-28 12:33

En ground driver (speciellt med hygglig bias) fungerar ju lite som en shunt reg. och reducerar influens från strömförsörjningen och kondingar.

Sedan så får man ju en likvärdig urladdning av båda batterierna vilket inte är fallet utan då en IC krets typiskt inte drar jämn ström från + å -. Vilken skillnad detta gör i praktiken vet jag inte då GND driver i sig drar ström.. ja ja! :)

Jag är lite osäker nu men jag vill minnas att jag tom. upplevde en bättre prestanda med en BUF634 som GND driver med full bias vs. låg bias.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-28 14:47

Piotr skrev:
Jag är lite osäker nu men jag vill minnas att jag tom. upplevde en bättre prestanda med en BUF634 som GND driver med full bias vs. låg bias.

/Peter

??? BW till V-, asså?

Jo, har man en BUF634 som GND drv så ska den vara så bredbandig och lågohmig som möjligt. Äkta split supply plir bättre. Fyll på med regulatorer så blir det ännu bättre. EV bar a gigantiska kondingar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-28 22:21

Prexis!

Jag körde split suppl. 2 x 9V med kondingar och GND driver. Även fast kondingarna och batterierna kunde anses varta tillräckligt även utan buffer så gjorde full bias BUF634 skillnad.

/Peter, som tror på klass A och shuntreg.

edit: eh, kom inte ihåg om jag hade nå´n jordpunkt från punkten mellan batterierna eller om jag körde med 18V. Attans att man inte ritar ner sina kråkbon.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-29 11:40

Piotr skrev:Prexis!

Jag körde split suppl. 2 x 9V med kondingar och GND driver. Även fast kondingarna och batterierna kunde anses varta tillräckligt även utan buffer så gjorde full bias BUF634 skillnad.

/Peter, som tror på klass A och shuntreg.

edit: eh, kom inte ihåg om jag hade nå´n jordpunkt från punkten mellan batterierna eller om jag körde med 18V. Attans att man inte ritar ner sina kråkbon.

Se nedanstående som lite vimsiga resonemang i allmänhet....

Efter att ha läst lite på nätet om de ground splitters som hörlursstärkarfolk brukar prata om så kan jag väl säga att jag blev glad, men bekymrad.

I allmänhet finns ett enda gott skäl att använda en splitter: Om batterierna skulle tappa laddningen osymmetriskt så slipper man problem med DC på förstärkarutgången. Övriga resonemang kring ground driver präglas av snabba slutsatser av osäker kunskap.

Det man måste komma ihåg är att ground driverns utimpedans blir viktig.

TLE2426 med ca 0.2 Ohm upp till 20kHz (om jag minns rätt) klarar sig ganska bra med låg ström, men en ensam BUF634 blir inge bra med sina ca 10Ohm, dålig utimpedans fast klarar mer ström. Man lägger till lite OPAmp osv och bygger en till lurstärkare men en BUF634 och får bättre förmåga att driva ström med låg impedans. Eftersom denna jordpunkt ska klara strömmen från båda utkanalerna samtidigt måste i varje fall buffertarna dubbleras.

Man har då alltså byggt en lurstärkare som är en bryggad stärkare, ena halvan av bryggan är resp utgång, andra änden är en motsvarande stärkare som drivs med 0 V signal.

de två 0-orna har slagits ihop till en, fast för dubbla strömmen.

Sett så här ser man intuitivt lätt vilka krav som ska ställas på ground drivern.

Man kan också fundera då på om inte en helbryggad koppling ändå vore bättre.

jorden skulle då inte behöva sänka stora strömmar. (tänk deltakoppling för 3-faskraft som analogi., fast med 2 faser.)

En med 2 BUF634or buffrad balanced line driver per kanal blir det på ett ungefär?

Så räcker kanske bara 9V långt.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-05-29 21:10

Har jag tagit mig vatten över huvudet?

n3mmr skrev:

Det är bra med planer...

Jo, en till 4 stereolurstärkare, med gemensam ingångsbuss för 3-4 ingångar
blir användbart i en t ex inspelningssituation.

Men om du nu var så nybö..... äh, ditt problem...
Bygg!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 21:25

ChrioN skrev:Har jag tagit mig vatten över huvudet?

Vet inte. Känns håret vått?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-05-29 21:27

Lite fuktigt är det allt...

Naqref™ skrev:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 21:28

ChrioN skrev:Lite fuktigt är det allt...

Då är det nog lugnt! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-29 22:16

Naqref™ skrev:

Bygg du, men börja med enklaste variant: gå vidare sen.

Den säkraste metoden att blöta håret är att planera för mycket i början!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-30 00:20

Yup, riktig balanserad koppling till HD600 har funnits på "att göra listan" ett tag men har spruckit mest pga. strul med ballad kabel.

Har drivit en bredbandare med två ballade BUF634 och 18V utan kondingar, låter bra och chippen blir inte varma direkt så nå tok-oscillationer tror jag inte jag har. Chippen sitter direkt på varandra och det enda i kretsen är 2 x 9V samt motstånd på utgång samt till jord på ingång... enkelt är vackert.

Angående BUF634 utgångsimp. är den inte lägre än 10 ohm vid full bias?

Gillar den där lilla krestsen, enkel att använda och låter bra i många applikationer. Sitter ju ofta som utgång i DAC/CDP mm.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-30 08:21

Piotr skrev:Yup, riktig balanserad koppling till HD600 har funnits på "att göra listan" ett tag men har spruckit mest pga. strul med ballad kabel.

Har drivit en bredbandare med två ballade BUF634 och 18V utan kondingar, låter bra och chippen blir inte varma direkt så nå tok-oscillationer tror jag inte jag har. Chippen sitter direkt på varandra och det enda i kretsen är 2 x 9V samt motstånd på utgång samt till jord på ingång... enkelt är vackert.

Angående BUF634 utgångsimp. är den inte lägre än 10 ohm vid full bias?

Gillar den där lilla krestsen, enkel att använda och låter bra i många applikationer. Sitter ju ofta som utgång i DAC/CDP mm.

/Peter

Utimpedansen anges i en applikationsnot till 10 Ohm, vilket används för att slippa yttre splitmotstånd vid parallellkoppling.

Men jag hittar inget om utimpedansen i databladet???!!?!?!

Konstigt!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-30 10:15

Har för mig atta jag såg en konstruktion med 2 ohm utimp. men det kan ha varit TO3 chip med full bias, hög spänning samt 2-3 chip i paralell koppling.

Inte är väl 10 ohm så farligt för en GND driver i denna applikation? Jag menar en lur med tex. 600 ohm och med tanke på att det primärt drivande chippet har ca 10 ohm, då bör väl inte GND driverns imp. vara så kritisk??

Känns som strömförmåga (bias) och bandbredd bör vara mer viktigt.

/Peter

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-05-30 12:57

Japp, min plan är att just bygga den lätta varianten i början. Sen får vi ser hur det går helt enkelt.

n3mmr skrev:

Naqref™ skrev:

Bygg du, men börja med enklaste variant: gå vidare sen.

Den säkraste metoden att blöta håret är att planera för mycket i början!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum