Moderator: Redaktörer
boom skrev:]Fy satan du kommer att riva huset med dom och grannarna vill se dig flytta ,.
Kribban skrev:
Skulle man kunna köra detta elementet i en sluten låda? Jag är total novis vad det gäller att bygga egna högtalare. Blir bara så otroligt nyfiken med tanke på priset. 4 st slutna basmoduler hade varit roligt att försöka bygga med hjälp av expertisen här inne
Mvh Christer
Magnusjohansson skrev:Kribban skrev:
Skulle man kunna köra detta elementet i en sluten låda? Jag är total novis vad det gäller att bygga egna högtalare. Blir bara så otroligt nyfiken med tanke på priset. 4 st slutna basmoduler hade varit roligt att försöka bygga med hjälp av expertisen här inne
Mvh Christer
Finns ju ingen spec så det vet man inte. Köp något annat som datablad så att någon med kunskap man räkan på en låda.
Kribban skrev:
Mvh Christer
avr7000 skrev:Kribban skrev:
Mvh Christer
Tittar man i manualen för 10" så går det att plugga lådan för att få "neutral" djup bas...
http://www.xtzhifi.com/product-assets/s ... al_eng.pdf
Lådan är på ca 30 liter.
Att plugga innebär nog i detta fall någon form av aperiodiskt dämpad låda då pluggen är av skumgummi om jag inte minns fel, (släpper igenom lite)
Jag skull säga att det förmodligen (om man har tillgång till lite Eq) går utmärkt att bygga typ 30 liters slutna lådor till 10 " och likadana 40 liter till 12"...
avr7000 skrev:"klassisk brööööl" handlar allt som oftast om att man gör en för liten låda (halvddumt avstämd) därför att folk inte vill ha en stor sub hemma i rummet. kommersiella hänsyn som går ut över välljudet.
Detta element i större antal i sluten skulle säkert kunna fungera.

Tarzan skrev:Jag roade mig igår med att sitta och simulera basreflexlådor på runt 70 liter. Det var inte jättemånga element som passade. Antingen krävde de enormt långa basreflexrör (tung kon tolkade jag det som), eller så krävde de enorma lådor för att få en avstämning mellan 20 och 30 Hz att "funka" (högt Qts var en gemensam nämnare för den här kategorin har jag för mig).
Dayton Audio DS270-8 tyckte jag såg ut att bli ok i 80 liter eller aningen större med en avstämning runt 23 Hz. Det gav ett rör som inte blev helt orimligt långt tyckte jag.
Fördelar:
Billigt, kostar som sls 10. Så det är mest golvytan som sätter stopp för antalet lådor.
Ok impedans som går ner till ca 6,5 ohm som lägst, så det skulle kunna gå att köra 3 per kanal.
Nackdelar:
Snålt Xmax på 5,5 mm, men det rör ju sig om en basreflexlåda och inte en sluten så det är inte lika kritiskt. Någon siffra på Xmech hittade jag inte.
Ingen distmätning om inte någon annan har det?
Jag skrev tydligen lite fel i namnrutan, DS270-8 ska det ju vara, inte DSA270-8.
[ Bild ]
Med bastas standard roomgain påslagen.
Magnusjohansson skrev:Men eftersom elementet har så begränsad slaglängd så borde det innebära att sluten låda blir svårt när man sendan vill höja upp de lägsta frekvenserna lite. Eller tänker jag fel? Är väll därför man ser alla "extrema" element sitta i slutna lådor.
Magnusjohansson skrev:Men eftersom elementet har så begränsad slaglängd så borde det innebära att sluten låda blir svårt när man sendan vill höja upp de lägsta frekvenserna lite. Eller tänker jag fel? Är väll därför man ser alla "extrema" element sitta i slutna lådor.
boom skrev:Då handlar det om infra och då behövs lite xmax eller så kör man med många element men det handlar även hur mycket luft elementen kan pumpa .
Magnusjohansson skrev:boom skrev:Då handlar det om infra och då behövs lite xmax eller så kör man med många element men det handlar även hur mycket luft elementen kan pumpa .
Sant sant. Ju mer man tänker ju bättre tycker jag BF är när man räknar in parametern "rimlighet". Antalet lådor, effektivitet, slippa EQ osv. Men slutet lockar trot allt på något vis med sin enkelhet i konstruktionen. Känns så rent på något vis.
lagom mängd "bra" BF lådor är nog vägen att gå många gånger.
boom skrev:Jag har väl varit av samma tro som du men har fått ändra mig i den tron i dag kör jag uteslutande slutet och kommer troligen inte gå till baka till basreflex. Visserligen blir det större lådor med slutet men jag tror att man har en mera artikulerad bas med slutet.
Elfsberg skrev:För mig handlar det mycket om vad för typ av rum man har.
Jag har förstått det som att det kan vara att elda för kråkorna att sätta ett gäng slutna lådor i en enorm öppen planlösning och hoppas på "bra" infrakapacitet, när det kanske handlar om ett rum som är 3-4 gånger så litet som behövs. Säg 22 kvadrat källare vs 65 kvadrat kombinerat kök/hall/vardagsrum. Men fler utstrålningspunkter kan ju vara bra och ett bättre impulssvar kan ju också vara kul.
philipbtz skrev:Bara att skaffa 18":are så funkar infra lite överallt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster