Vad ni är sköna! och kreativa...
7 sidor och 7 diskanter var det ju tänkt från början (se ritning i början av tråden). Min tanke var då att det fanns en "framsida" och då tänkte jag koppla de tre bakre (framåtrikade) diskanter i serie, parallellt med de fyra främre diskanterna i serie. Då skulle ju det framåtriktade ljudet bli något starkare (12 ohm) än det bak-/sidoriktade (16 ohm).
9 sidor hade kanske varit kul, men mindre kul att göra om alla sidor från början

. Dessutom har jag ju bara 16 diskanter...
Varför skulle det bli mer problem med stående vågor med 8 väggar än med 4 (som i en rektangulär/traditionell form)? Lådan kommer förstås att dämpas ordentligt.
Men vet ni vad - nu spelar den!

Rigmor Gustafsson ljudar fram lite suggestiv jazz och det låter alldeles förträffligt trevligt!
Efter en stunds mätande (med grafisk dB-mätare, inga svepmätningar ännu), har jag landat i ett 6/18 dB/okt filter runt 1500Hz. På så vis får jag ett bra stycke mellanregister som överlagrar och basen har jag ju sedan tidigare bara positivt att säga om gällande mellanregistret.
Kanske fattas lite bas (då lådan ännu är otät och utan basport), kanske just därför som åskan nu brakar loss runt knuten...