Moderator: Redaktörer
Eri skrev:Hur påverkar detta mätresultaten? HenrikE säger ju att impedans mätningar blir helt tokiga vig lägre frekvenser. Jag har då aldrig märkt något konstigt vid impedansmätningar. Här är en från senaste bygget med Mupps elementet. Ser den konstig ut?
HenrikE skrev:Eri skrev:Hur påverkar detta mätresultaten? HenrikE säger ju att impedans mätningar blir helt tokiga vig lägre frekvenser. Jag har då aldrig märkt något konstigt vid impedansmätningar. Här är en från senaste bygget med Mupps elementet. Ser den konstig ut?
Den ser mycket bättre ut än mina. Du har kanske använt en extern förstärkare? Då blir ju signalen mycket starkare och problemet med överhöring blir inte så stort. Det syns bara en liten grej och det är att impedanskurvan ökar en aning mot låga frekvenser. Här finns en mätning jag har gjort där jag bara använde den inbyggda hörlursförstärkaren:
viewtopic.php?f=3&t=63383&p=1863673&hilit=aktivt#p1865778
Samma konstighet men väldigt mycket mer än i din.
Just 100Hz är väl lite dåligt val. Ta gärna någon frekvens som inte är samma som eventuellt nätbrum (nätdelsrippel). Annars kan det vara lite lurigt att tolka resultatet.HenrikE skrev:Kan du göra ett enkelt test? Ha inga kablar anslutna och använd tex Svantes tongenerator för att mata ut en ton på säg 100 Hz och med full nivå. Kolla om tonen syns på ingången. Svantes rtsect funkar fint till det.
Michael skrev:Just 100Hz är väl lite dåligt val. Ta gärna någon frekvens som inte är samma som eventuellt nätbrum (nätdelsrippel). Annars kan det vara lite lurigt att tolka resultatet.HenrikE skrev:Kan du göra ett enkelt test? Ha inga kablar anslutna och använd tex Svantes tongenerator för att mata ut en ton på säg 100 Hz och med full nivå. Kolla om tonen syns på ingången. Svantes rtsect funkar fint till det.
Är enkelt prova lite olika frekvenser vid mätning.
//Michael
HenrikE skrev:Michael skrev:Just 100Hz är väl lite dåligt val. Ta gärna någon frekvens som inte är samma som eventuellt nätbrum (nätdelsrippel). Annars kan det vara lite lurigt att tolka resultatet.HenrikE skrev:Kan du göra ett enkelt test? Ha inga kablar anslutna och använd tex Svantes tongenerator för att mata ut en ton på säg 100 Hz och med full nivå. Kolla om tonen syns på ingången. Svantes rtsect funkar fint till det.
Är enkelt prova lite olika frekvenser vid mätning.
//Michael
Visst man kan ju dra lite fram och tillbaka på frekvensreglaget i Tone när man ändå håller på. Men eventuellt 100Hz nätbrum är försvinnande litet jämfört med utsignalen som letar sig in.
Eri skrev:Vet inte om detta kan vara till nån hjälp till bedömning av de mätningar jag lagt upp tidigare. Men detta är en loopback-mätning av UCA222.
[ Bild ]
PappaBas skrev:Jag hade problem med den där guitarinterface. ASIO-överföringen fungerade inte korrekt och det gick inte att mäta fas korrekt. De blev helt perfekt när jag bytte till Focusrite Sapphire 2i2.
anders_coster skrev:Intressant info i denna tråd.Det slutade med att jag köpte en Creative Sound Blaster X-Fi HD (precis som Alfacruizer skriver så finns det ASIO driver till den).
Jag har inte jobbat så mycket med den ännu men så här långt verkar den verkligen fungera bra. Bra med 96 kHz sampling och lågt brus. Jag håller på att skriva ett eget Windows program i .NET för att kunna göra de mätningar jag vill. Fortsättning följer...
RogerGustavsson skrev:Några verkar ha haft synpunkter på att det ljudkortet inte tar 44.1k utan omsampling. Är det så? Finns det mätningar på hur kortet beter sig? Lågt brus står det ofta i databladen men det är rätt ovanligt att det blir mycket mer än max 15-16 bitar. 96k vet jag inte om man har jättenytta av...
Piotr skrev:Anders, skrev du en serie om högtalarkonstruktion i Elektronikvärlden för ca 20 år sedan?
anders_coster skrev:Piotr skrev:Anders, skrev du en serie om högtalarkonstruktion i Elektronikvärlden för ca 20 år sedan?
Jag erkänner; det var jag. Gamla synder nu. Där och då höll jag på med det mycket mer än nu. Men ränderna går aldrig ur helt.
anders_coster skrev:Jag erkänner; det var jag.
Svante skrev:Du är alltså "weedo"?
danfra skrev:Eri och HenrikE, är det 1st gen eller 2nd av Focusrite 2i2 som ni moddat?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster