Det låter som en väldigt komplicerad metod för att ställa volym och klang.
Jag vrider upp tills jag trivs bara. Det går på ett ögonblick.
JM skrev:rajapruk skrev:Fletcher och Munson, mfl, har väl vetenskapligt bevisat att hörselsinnet/hjärnan inte kompenserar för detta?
Svårt det här. Jag vet ju samtidigt att hörseln nog kan "fylla i" något som saknas men förväntas vara där i vissa lägen. T.ex en högtalare som inte är fullregister kan låta bättre än vad den är, för att hörseln "fyller i".
Jag gillar iaf subjektivt loudness (implementerad som beskrivet av mig i början av tråden) vid lyssning på låg volym. Så jag är uppenbarligen en feltänkande, tokig, knasig, enfaldig, dum idiot!
Tvärtemot vad vissa tycker på detta forum tycker jag att när det kommer till hörande och subjektiv upplevelse finns det inget rätt och fel i det enskilda fallet.
Jag delar helt din uppfattning därvidlag.
Skall man tala om rätt och fel när det gäller subjektiviteter så finns bara statistiska sanningar. Man kan t ex göra preferensstudier och konstatera att 90% tycker si när de exponeras för A och så när de exponeras för B. Det är fakta, men inte fakta som "bevisar" att varje person måste tycka likadant.
Har läst tråden rätt så noga och tycker nog det verkar som om de flesta delar din uppfattning att det inte finns några sanningar som kan användas för att beskriva ett individuellt fall. Svante möjligen undantagen. Så vilka är det som du vänder dig emot med synpunkten (som jag alltså i sak håller med om)?
JM skrev:När det gäller lyssnade på artificiellt stereoljud glömmer vissa att detta inte på något sätt inte är naturligt och kan aldrig bli naturligt.
Håller med, men ser det som en självklarhet som inte borde behöva nämnas. Fast jag vill inte begränsa det till artificiellt stereoljud. Det gäller artificiellt monoljud också. Allt artificiellt ljud helt enkelt - alla signaler på inspelningar som inte funnits som akustiska ljud från början.
JM skrev:Möjligen närmar sig ljudet verkligheten i vissa fall utan nå ända fram.
[ Bild ]
Nelson Pass beskrev fenomenet för några år sedan på Burning Amp Festival på ett realistiskt och fyndigt sätt:
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment! http://www.firstwatt.com/pdf/art_f6_baf.pdfJag mår bra och trivs när jag vrider på lite bas och även lite diskant i de högre frekvenserna.
JM
Gäller det verkligen oavsett inspelning? Man kan ju tänka sig att någon som skapar musik delar din upplevelse fullständigt och därför gör fonogram som redan från början är bas- och diskanthöjda. Vill du höja även sådana?
Är liksom mer alltid bättre? ;
Jag gissar nej.
- - -
Kan väl nämna att det finns en sak jag studerat som jag funnit lite speciellt intressant, nämligen att äldre lyssnare (+50? egentligen menar jag ingen speciell ålder utan människor som inte hör alls som de gjorde då de var säg 20) kan delas upp i två grupper - de som minns sina ungdomsljudupplevelser, och de som inte gör det.
Det vill säga i någon mån så minns ju alla, men de flesta tillhör faktiskt den andra gruppen - alltså människor som helst tiden anpassar sina förväntningar till den hörsel som de har, och som därför inte tycker att saker låter annorlunda än de låt då de var barn. Denna förmåga att ständigt kompensera för "hur man hör" har de flesta, och därför uppfattar de sig inte som lomhörda, trots att deras kliniska hörsel är annorlunda än den var då de var barn.
Därför så är även en rak tonkurva den som de tycker låter mest riktig (jag kan utveckla mig massor när det gäller begreppet rak tonkurva, men det får bli en annan gång), och den som gör att de bedömer live-ljud (säg en stråkkvartett) efter samma mall som återgivet ljud (säg en inspelad och sedan uppspelad stråkkvartett).
Men vissa tycks inte ha samma förmåga att hela tiden kalibrera sig efter som rådande hörsel, och det underliga är att dessa människor (som lika gärna kan beskrivas som att de hör "sina intryck" mera absolut, bara så ingen tror att jag värderar det ena eller andra högre) ofta lyssnar annorlunda när de lyssnar live och när de lyssnar på återgiven musik!
När de lyssnar live så tycker de att det låter naturligt, det vill säga de har kalibrerat efter som hörsel, men när de lyssnar på en hifi-anläggning så vill de kompensera för att de inte hör som förr.

Jag satte en förvånad-smiley eftersom effekten fascinerar mig.
Men det jag vill komma fram till är helt enkelt att de flesta lyssnare tycker att en så ackurat återgivning som möjligt är den som låter mest verklig, medan en minoritet tycker det låter mera verkligt när man höjer framförallt diskanten således att de får uppleva ljudet mera som de hördes när de var barn! Eftersom jag funnit detta fascinerande så har jag försökt kartlägga vilka det är som vill ha kompenserad hifi, trots att de tycker okompenserad verklighet låter naturligt.
Och jag har kommit fram till att det framförallt gäller människor med diskantavrullad hörsel men som inte lider av hyperakusis. Och det blir dessutom allt vanligare att man föredrar diskanthöjning framför rak återgivning när man börjar höra riktigt dåligt i diskanten. Anläggningen får helt enkelt ta rollen av en hörapparat, verkar det.
Men alla sorter finns. Även de med måttlig nedsättning men preferens för diskanthöjning som återför lyssnaren till ungdomens upplevelser, och människor helt utan nedsättning (t ex unga) som helt klart redan från början föredrar den ena eller andra tonkurveförändringen, oftast då bas- och diskanthöjning.
Det är viktigt att tänka på detta då man argumenterar loudness som någon sorts "sant riktigare återgivning", och som argument hänvisar till att man (och kanske andra) föredrar lyft bas och diskant. Det kan man föredra oavsett om det representerar en mera ackurat återgivning eller ej.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).