Underliga värden Visaton 2-vägs filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Underliga värden Visaton 2-vägs filter

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-15 17:54

Du får ge dig till tåls, kan inte köra på mina Windows 10-PC hemma. Det här ju bara taget ur luften, vet inte vilka element som trådskaparen har tänkt sig. När jag såg att det fanns Visaton-element i programmets databas gick jag igång på det. Vet eller inget om hur dessa kurvor skulle bli annat än "on-axis".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-15 18:20

RogerGustavsson skrev:Du får ge dig till tåls, kan inte köra på mina Windows 10-PC hemma. Det här ju bara taget ur luften, vet inte vilka element som trådskaparen har tänkt sig. När jag såg att det fanns Visaton-element i programmets databas gick jag igång på det. Vet eller inget om hur dessa kurvor skulle bli annat än "on-axis".

Vad sägs om dessa då?
http://www.monacor.se/produkter/8/vnr/104130/
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/
Dom har jag i 38 liter basreflex
Det skulle vara intressant att se om det blir på papper som i lyssningsrummet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-15 18:43

Nej, det går inte utan att mäta upp de elementen och det har jag inte möjlighet till. Simulering är en sak, mätningar en annan mera krävande sak. De kurvor Monacor presenterar är alldeles för "polerade", det är detaljerade mätdata i digital form med elementet sittandes i den låda man vill ha och helst i alla möjliga vinklar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-15 19:09

ok.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till DIY-forum