Gruppköp Stereo Integrity 2017 är Inställt!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikE

Re: Gruppköp Stereo Integrity

Inläggav HenrikE » 2017-10-16 19:52

darkg skrev:
boom skrev:
NADifierad skrev:Jag ser inget i Slaiths citeringar av Svante, som motsäger det HenrikE hävdar?
I alla fall inte vad avser LT applicering.

LT och EQ är 2 skilda saker och Henrik sa att det fixar man med en EQ och hur många tror du gör det med mätningar och beräkningar. för att nå Q 0.5 i för trång kostym.

Skillnaden, det blir en definitionsfråga tror jag, är inte relevant här, när det ni tvistar om är huruvida det går att sänka system-q givet låda och element. Om du håller med om att det går med LT så är det istället definitionen av EQ ni inte delar.

Jag har slarvat lite och blandat LT och EQ, men eftersom en LT är en sorts EQ tycker jag det borde gå att förlåta :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-10-16 21:47

HenrikE skrev:
darkg skrev:
boom skrev:LT och EQ är 2 skilda saker och Henrik sa att det fixar man med en EQ och hur många tror du gör det med mätningar och beräkningar. för att nå Q 0.5 i för trång kostym.

Skillnaden, det blir en definitionsfråga tror jag, är inte relevant här, när det ni tvistar om är huruvida det går att sänka system-q givet låda och element. Om du håller med om att det går med LT så är det istället definitionen av EQ ni inte delar.

Jag har slarvat lite och blandat LT och EQ, men eftersom en LT är en sorts EQ tycker jag det borde gå att förlåta :)

Du är förlåten.men en eq är ändå inte en eq då en lt är på en bestämd ingreppspunkt=impedansen.
För om man ser på minidsp som man kan ändra Q värdet vid vald frekvens så har jag inte mät något på den för att se vad som händer men cr 80s där vet jag vad som händer när man leker med Q rattarna. :D men hur mycket det påverkar själva konstruktionen är svårt att avgöra genom lyssning.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-10-17 11:53

Tycker admin kan rensa upp i denna tråden för den ska handla om ett gruppköp.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-10-17 14:49

sladdbarn skrev:Tycker admin kan rensa upp i denna tråden för den ska handla om ett gruppköp.

Det som har diskuterats är ju om elementen är användbara eller inte. Är det inte relevant för gruppköpet?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-10-17 14:51

Då kan admin ta bort tråden då länkarna går till stängda grupper på fulboken.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-10-17 14:57

HenrikE skrev:
sladdbarn skrev:Tycker admin kan rensa upp i denna tråden för den ska handla om ett gruppköp.

Det som har diskuterats är ju om elementen är användbara eller inte. Är det inte relevant för gruppköpet?

Det är det kanske, tyckte att det sväva iväg lite men jag kan ha fel :)

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-10-17 19:44

Jag tycker också att det kanske blev lite lång draget, kanske ni kan starta en ny väldigt intressant tråd om detta?

Ang att det ligger i stängda fb grupper beror det på att de seriösa grupperna som fungerar är slutna och där är många medlemmar och det når väldigt många, om en grupp inte är sluten så kommer det bara massa oseriösa och förstör, dessutom så kommer all info komma här eftersom att här kan alla se men bara medlemmar kan kommentera.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-10-17 21:49

dac83 skrev:Jag tycker också att det kanske blev lite lång draget, kanske ni kan starta en ny väldigt intressant tråd om detta?

Ang att det ligger i stängda fb grupper beror det på att de seriösa grupperna som fungerar är slutna och där är många medlemmar och det når väldigt många, om en grupp inte är sluten så kommer det bara massa oseriösa och förstör, dessutom så kommer all info komma här eftersom att här kan alla se men bara medlemmar kan kommentera.

Varför inte bara skriva det i förstainlägget då .

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-18 14:15

sladdbarn skrev:
HenrikE skrev:

På Faktiskt brukar det vara tillåtet med allehanda utsvävningar! :) Bra, tycker jag.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-10-18 19:44

Johan_Lindroos skrev:
sladdbarn skrev:
HenrikE skrev:Det som har diskuterats är ju om elementen är användbara eller inte. Är det inte relevant för gruppköpet?

På Faktiskt brukar det vara tillåtet med allehanda utsvävningar! :) Bra, tycker jag.

Vi har inte ens fyllt två sidor än, detta är ju ingenting!

Om någon skulle råka hitta en Klippel-mätning av det här elementet kan jag simulera hur mycket distorsion man får beroende på frekvens, ljudtryck och lådvolym.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-10-19 06:59

darkg skrev:
boom skrev:
NADifierad skrev:Jag ser inget i Slaiths citeringar av Svante, som motsäger det HenrikE hävdar?
I alla fall inte vad avser LT applicering.

LT och EQ är 2 skilda saker och Henrik sa att det fixar man med en EQ och hur många tror du gör det med mätningar och beräkningar. för att nå Q 0.5 i för trång kostym.

För lägsta dist bör q vara så lågt som möjligt om man villl använda aktiv kompensering.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Grom

Inläggav Grom » 2017-10-19 13:51

Något svar om frakten?

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-10-20 19:19

Jo, jag skickade ett mail och frågade hur det går och fick detta svar:

Dennis,

Thank you for your email. We are still working on getting you the best quote possible. We should know something by early next week.

Thanks,

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-10-24 17:15

Nu kom det ett svar att frakten för 24st HT18 kommer kosta 1060$ vilket är ca 8700kr och delar man det på 24st basar blir det ca 362kr per bas i bara frakt.

Då tillkommer tull på 25% och även att det kommer tillkommer en tullavgift på ca 1500-2500kr för pallen.

Skulle man prova räkna på ovanstående uppgifter så blir det följande pris per styck ca: Baselement=1305kr frakt=362kr 1305+362=1673kr och med 25% i tull + tullavgift på 84kr blir det=2175kr/bas

Jag frågade om frakt kostnaden gäller transport ända till min adress eller om man måste hämta det i tex göteborg men han svarade inte på det nu så jag får fråga igen då jag vet att sist det var en gruppköp här ifrån Acoustic elegance så blev det en extra lista med "övriga kostnader" som med 2 pallar uppgick då till ca 6400kr vilket borde ingå eftersom den här frakten med en pall kostar lika mycket som 2 pallar men jag måste fråga honom om det.

/Dennis

Användarvisningsbild
linusnordin

Inläggav linusnordin » 2017-10-24 18:14

Låter bra, jag är nog intresserad av 4 i så fall

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-10-24 22:18

Jag fick svar igen och frakten ska enl dom täcka allt gällande frakten förutom tull och tullavgifter så priset jag räkna fram ska stämma ganska bra förhoppningsvis.

Frågan är hur ni vill göra, ska alla göra en egen order på Stereo integrity/sundown och ange att dom vill frakta med gruppköpet eller ska jag ta emot alla beställningar/betalningar och göra en stor order?

linusnordin skrev:Låter bra, jag är nog intresserad av 4 i så fall

Ok, jag får börja göra en liten lista nu när alla vet priset.

jigga13

Inläggav jigga13 » 2017-10-25 00:12

Skulle ju vara smidigt få dom hem till sig... har lite långt till Göteborg :)
Hade ji funderat på beställa 8st
Hur snabbt vill du ha svar?

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-10-25 08:47

jigga13 skrev:Skulle ju vara smidigt få dom hem till sig... har lite långt till Göteborg :)
Hade ji funderat på beställa 8st
Hur snabbt vill du ha svar?

Jag kommer få hela sändningen till Norrköping, vilket inte är allt för långt bort för de flesta i mellan Sverige, skulle det vara några i Norrland eller liknande så kan man skicka upp eller om flera går ihop och åker gemensamt och hämtar här.

Jag har mailat dom igen och frågade om hur vi kan lösa det med order mottagningen, kan varje kund lägga en egen order och märka med gruppköp eller måste jag lägga hela ordern, så beroende på hur vi kan lösa det så kan det bli lite olika längd tills det att alla orderar måste läggas men jag gissar på att det är runt 2 veckor kvar innan sista dagen för att lägga order kommer.

Användarvisningsbild
linusnordin

Inläggav linusnordin » 2017-11-02 09:31

Någon uppdaterad information?

Bor själv från Sundsvall så är det fler norrifrån så kan vi säkert ordna frakten norrut tillsammans

Grom

Inläggav Grom » 2017-11-02 13:28

Hudiksvall här, är gärna med på någon form av frakt norrut :)
linusnordin skrev:Någon uppdaterad information?

Bor själv från Sundsvall så är det fler norrifrån så kan vi säkert ordna frakten norrut tillsammans

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-11-04 12:11

Nu så fick jag äntligen ett svar! Jag måste sammanställa hela ordern med vad ni alla ska beställa och kommer skicka det till honom, han återkommer med priser för var och en och sen kommer ni få skicka era betalningar med PayPal där han ser avsändarens namn och ni ska märka med mitt namn m.m, jag antar att det finns en slags meddelande ruta, där kan ni ju även skriva vad och hur många element ni beställer så finns all information kvar.

För att betalningen för frakten ska gå så snabbt som möjligt så alla inte behöver vänta på att en person inte betalat kanske det vore en ide att vi även betalar en del av frakten samtidigt som vi betalar för elementen, vi kan lägga oss något under vad den nu beräknade frakt kostnaden är per element då han sa att det går att få på 32st ht18 element på en pall (med en mindre ökning av fraktkostnaden så klart) men kostnaden per bas blir så klart lite mindre då och det är dumt att betala in för mycket.

Jag kan betala in mellan skillnaden som blir och även tull och tullavgifter som sen blir i Sverige så får ni sen betala mig den exakta slutsumman.

Så alla som ska vara med på detta gruppköp ska skicka PM till mig, jag kommer själv försöka kontakta dom som skrivit att dom är intresserade så vi får med så många som möjligt.

Sen är frågan hur länge vi ska vänta med att samla in alla beställningar, vad sägs att göra en deadline om ca en vecka, alltså runt den 12:e nov?

/Dennis

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-11-04 15:27

tillägg: priset verkar hamna på totalt ca 2175kr/ HT18 bas och det är med frakt och tull.

Admin får gärna lägga in det på det inlägget ovanför..

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Gruppköp Stereo Integrity startat - Anmäl intresse!

Inläggav Michael » 2017-11-05 01:16

Du bör förtydliga angående moms, om det ingår eller inte.

PS. Vet du vilket tullnummer de kommer att ange?

//Michael

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-11-05 14:25

Michael skrev:Du bör förtydliga angående moms, om det ingår eller inte.

//Michael

Det är med tull & moms, jag provade använda tullverkets Avgiftsguide och räknade med 24 basar och då blev det 2230kr/HT18 elemenent (och då avrundade jag lite uppåt) antagligen blir det lite fler element så styck priset kan gå ner något.

Vilket tull-nr stod inte när jag gjorde guiden men jag angav "högtalare"

JM

Inläggav JM » 2017-11-05 15:09

Finns distorsions kurvor vid relevanta ljudtryck?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-11-05 15:27

dac83 skrev:
Michael skrev:Du bör förtydliga angående moms, om det ingår eller inte.

//Michael

Det är med tull & moms, jag provade använda tullverkets Avgiftsguide och räknade med 24 basar och då blev det 2230kr/HT18 elemenent (och då avrundade jag lite uppåt) antagligen blir det lite fler element så styck priset kan gå ner något.

Vilket tull-nr stod inte när jag gjorde guiden men jag angav "högtalare"

Högtalare ger en högre tull .dom skall gå som reservdel då blir det billigare kolla med tullverket du får ringa .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-05 17:16

Det ska bli 3% (nr slutar på 99 tror jag).

Edit tull, inte dist :roll:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-11-06 01:05

Tullen handlar om små pengar, oavsett om man tar in dom med korrekt tarriffnr (högtalarelement) eller inte. Blir mindre än 70:- /st om inte frakten är helt felberäknad. (Vad reservdel får för tarriffnr och procentsats vet jag inte.)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-11-06 06:39

Adhoc skrev:Tullen handlar om små pengar, oavsett om man tar in dom med korrekt tarriffnr (högtalarelement) eller inte. Blir mindre än 70:- /st om inte frakten är helt felberäknad. (Vad reservdel får för tarriffnr och procentsats vet jag inte.)

Frakten skall räknas i svenska pengar när man använder tullguiden.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-11-06 23:00

Intressant med att man kan ange som reservdel, men å andra sidan är det ju det men det beror på hur man använder den så klart så det är en tolknings fråga... jag ringer och frågar tror jag.

Vi är redan uppe i 28 basar, jag har räknat med 8st själv men kanske ska ta några extra om ingen annan hoppar på, skulle det komma in ännu flera basar så får det bli en pall till men då är det minst ytligare 20 basar till.

Rent geografiskt så är det folk utspritt ända ifrån Skåne till Skellefteå som ska ha basar med 2-4 timmars bil avstånd, jag försöker para ihop dom som vill samköra/transportera basar.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum