Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:boom skrev:Perfector skrev:Slaven gör exakt samma jobb som drivelementet.
Radiatorn sprider ljudet över en större yta.
RCF gjorde en låda på 70-talet med en 6½ bas och en 12" radiator som dom tyngde ner med en träklump som gjorde att basen bara gick till 100 Hz.
Men bra låter det oavsett.
Läs på lite mera om slav element och hur dom fungerar så kan det bli rätt i din text
Få se nu.
Slaven arbetar med trycket från basens konrörelse.
Perfector skrev:gasen är eftergivlig så slavkonen släpar en halv väglängd efter vilket gör att den går åt samma håll som drivande element.
Perfector skrev:Därmed gör Slaven exakt samma rörelse som Basen upp till en viss frekvens som ofta byggs in i slaven.
Perfector skrev:Är slaven mindre rör den sig mer och är den större än drivande element rör den sig mindre.
Perfector skrev:Är den lika stor som basen är det en slav då den gör samma arbete genom tryckförändringarna i lådan.
Perfector skrev:Är slaven större har i alla fall jag lärt mig att det heter radiator då den radierar ut trycket över en större yta och sprider ut ljudvågen.
Perfector skrev:Jo, jag har nog läst på ordentligt.
dewpo skrev:Kurvor kommer, Men de som mättes fram idag var uppenbart felaktiga på många sätt!
Ingen ide att presentera tycker jag, Samt jag har inte mät-datorn tillgänglig så jag kan inte
Kraniet skrev:Det finns en myt i vissa delar av High End-världen att så lite (helst inget) dämpmaterial som möjligt ger bättre ljud från högtalarna.
Dämpmaterial för isotermisering och ljuddämpning ger ofta flera fördelar. Men det behöver förstås göras korrekt.
edit: peaken vid 7kHz skulle jag åtgärdat. Den är ju rejäl (6-9 dB?) och kommer ge hörbar färgning. Jag antar du har ett filter för baffelsteg, en sugkrets för 7kHz borde vara enkelt att lägga till.
dewpo skrev:...lite dämpning i lådan.
Kraniet skrev:Det finns en myt i vissa delar av High End-världen att så lite (helst inget) dämpmaterial som möjligt ger bättre ljud från högtalarna.
Dämpmaterial för isotermisering och ljuddämpning ger ofta flera fördelar. Men det behöver förstås göras korrekt.
dewpo skrev:Jag måste passa på att fråga en antagligen dum fråga.
Varför har jag bara två resonanser 600 och 1000 hz?
Borde jag inte ha en relaterad bredden en till höjden och en till djupet på lådan?
dewpo skrev:Med filter förutspås resultatet bli så här.
Nattlorden skrev:dewpo skrev:Med filter förutspås resultatet bli så här.
Jösses... allt i serie? Du kan inte räkna om det till parallellfilter istället?
Tarzan skrev:Jag tycker allt att du ska testa Holm eller Arta, eller lära dig hur man sätter en gate i REW. Det blir mycket enklare att se vad själva högtalaren faktiskt spelar upp för ljud då. I alla fall över 1kHz.
Fina lådor förresten
dewpo skrev:Vad ska man titta efter i ett impulssvar?
Kalejdokom skrev:Om du mäter på så långt håll får du väldigt lite bidrag från själva högtalaren, men mycket från rummet. En tumregel för mätning är att börja på dubbla baffelbredden, så om högtalaren är 25 cm bred kan du prova att mäta 50 cm rakt framför elementet. Då bör du få i huvudsak direktljud och också bidraget från porten (slaven).
Om du dessutom lägger några tjocka dynor/mattor på golvet mellan högtalaren och micken och sedan häller ut lillgrabbens hela låda med Legobitar ovanpå mattan, så blir det ännu bättre resultat.
dewpo skrev:Mätningen ovan ser ut så här RAW. Ser det ut att vara en tillräckligt bra mätning för att vara utgångspunkt för första prototypfiltret?
Kalejdokom skrev:dewpo skrev:Vad ska man titta efter i ett impulssvar?
Jag tar mig friheten att posta ett dokument till en lab som Svante författat. Där finns en hel del matnyttigt om bl.a. impulssvar. Svante kanske kan kommentera detta vidare själv... ?
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/ku ... etoder.pdf
(Hoppas att det var ok att länka till dokumentet.)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster