Är också sugen på en linjekälla..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: Är också sugen på en linjekälla..

Inläggav Kraniet » 2017-11-29 17:56

chrisss skrev:Varför vill man ha en linjekälla?

Frågan är seriöst menad.

För PA finns det fördelar men....

De två linjekällor jag hört hade problem med projicering av en naturligt ljudbild.

Det ena paret presenterade en fyrkantig ljudbild.
Ljud högt upp i ytterkanterna som uppfattades som onaturligt.

Det andra paret var de omtalade bananerna, Keele eller vad han nu heter.
Där ramlade det ner ljud på golvet i ytterkanterna. Extremt overklig presentation.

Nyfiken på svaren.

Det är en bra fråga tycker jag också.

Om vi nu pratar om en linje med 16 element där varje element kostar 200 kr så blir det 3200 kr per låda. För dom pengarna går det att bygga en "konventionell" låda med mycket bättre element. Det skulle tex ge mycket bättre lågbasförmåga än av Vifa TC9 kan ge.

Nu kanske det är roligare att bygga nåt udda. Men om det är ljudkvalitet som eftersöks så kan det vara värt en funderare.
Mvh
Magnus

Tell

Inläggav Tell » 2017-11-29 18:58

Kraniet skrev:Det är en bra fråga tycker jag också.

Om vi nu pratar om en linje med 16 element där varje element kostar 200 kr så blir det 3200 kr per låda. För dom pengarna går det att bygga en "konventionell" låda med mycket bättre element. Det skulle tex ge mycket bättre lågbasförmåga än av Vifa TC9 kan ge.

Nu kanske det är roligare att bygga nåt udda. Men om det är ljudkvalitet som eftersöks så kan det vara värt en funderare.

Har ju redan svarat på den frågan två gånger nu.
Men kan väl tillägga att varje element kommer arbeta på betydligt lägre nivå än vad ett enda skulle göra vid samma nivå vilket kommer minska disten ganska rejält. Sen med tanke på effektiveten osv så kan man EQa upp basen ganska rejält. Har läst om folk som använt just det här Vifa-elementet och inte behöva använda nån sub då dom lyckas få ut tillräckligt med bas ur dom här små grejerna.
Men aa, det är lite av ett experiment om jag kan få roligare ljud än vad jag får ur mina piP. Av det jag läst om linjekällor så är jag iaf väldigt nyfiken på dom :)

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-11-29 20:21

Tell skrev:Hah ja som sagt, jag var nog lite trött igår o klart jag egentligen fattar den matten. Tack för förklaringen iaf :)
Så långt jag kommer är att jag går in i array_simple.m och ändrar exemplet som finns där. Enda jag inte ändrar är zpos då jag inte förstår vilken z-position det handlar om? Sen ändrar jag antal source points i main-scriptet o kör, o reslutatet blir bara tomt.

zpos är positionen i höjdled. I det enkla array-exemplet sätter man höjden för det understa elementet och sen lägger den till fler element ovanför.
Antal källor ändras inte i huvudskriptet utan det finns också i array_simple.m. Du ska inte behöva ändra något i radpatt_main förutom där du väljer vilken fil den ska ladda.

Kod: Markera allt
sources{1}.zpos = -200e-3;
for mm = 2:5
    sources{mm} = sources{mm-1};
    sources{mm}.zpos = sources{mm-1}.zpos + 100e-3;
end

Ändra bara argumentet för loopen, till "for mm=2:12" så blir det tolv element.
Sista raden i loopen bestämmer var elementet hamnar i förhållande till det förra. Nu hamnar det 100 mm ovanför det förra.

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-11-29 20:47

Så du tänker ha tre element i serie (och fyra sådana seriegrenar parallellkopplade) som alla kommer att spela runt och kanske till och med under fs?

Sen med tanke på effektiveten osv så kan man EQa upp basen ganska rejält.

Det bör väl bli ganska mycket snedbelastningar runt varje enskilt elements resonansfrekvens, om du nu inte matchar elementen förstås?
(Och matchar igen när de har blivit inspelade.)

Utan att jag har tänkt igenom det särskilt noga så borde det väl vara bättre tvärtom: parallellkoppla fyra och fyra och sedan seriekoppla dessa "kluster"?
Även med tanke på induktansen.

Här duckar jag för expertisens utlåtande...

.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-11-30 11:21

Tell skrev:Skrev väl lite i början om tråden varför jag var nyfiken på dom. Alltså många små som gör nåt stort tillsammans är en princip jag gillar. Att effektiviteten kan bli galet hög. Och att den ska ha en stereobild som ska vara riktigt trevlig. Ska vara som att sitta med hörlurar på, lite mer omslutet alltså. Sånt är najs. Dock lär ju jag bygga en kortare version så jag får väl bara en viss del av dessa fördelar.
Vad menar du med "fyrkantigt" ljud? Och onaturligt? Det finns för mycket konstiga begrepp i ljudvärlden som jag aldrig förstått, så utveckla gärna :)

Jag skrev inte "fyrkantigt ljud" jag skrev fyrkantig ljudbild.

Ljud på fel ställen. Upptill i hörnendet ena fallet och på golvet i det andra fallet.

Man får väga för och nackdelar och välja vad man prioriterar.

Att lägga mycket tid och pengar på ett bygge och inte bli nöjd vore trist.

Har du lyssnat på linjekällor?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2017-11-30 12:30

Jag är nöjd med mina. Dessa är inte heller några "riktiga" linjekällor. Men man får räkna med en begränsad sweetspot. Så länge man håller sig i soffgruppen låter det bra. HAr fortfarande svårt att få hårdrock att låta bra men det är OK för mig. Hifi-intresset har dalnat lite, jag har tillräckligt bra ljud för att inte söka efter något bättre och har slutat leta efter fel. Jag är nog botad???
Mina:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=52558&start=210

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-30 12:58

kodapa skrev:Jag är nöjd med mina. Dessa är inte heller några "riktiga" linjekällor. Men man får räkna med en begränsad sweetspot. Så länge man håller sig i soffgruppen låter det bra. HAr fortfarande svårt att få hårdrock att låta bra men det är OK för mig. Hifi-intresset har dalnat lite, jag har tillräckligt bra ljud för att inte söka efter något bättre och har slutat leta efter fel. Jag är nog botad???
Mina:

Påfallande likt de jag byggde till Monacor med 20 SP-45 i.
18 i varje??
Av praktiska skäl blev mina 20 i varje då det ligger 40 i en kartong.
Effekttåligheten blev astronomisk och ett Lansingslutsteg brann upp vid effektprov.
Steget lämnade 1500 Watt vid 2 Ohm och det var systemimpedansen på monstret.
Den spelade både stor kyrkorgel och klassisk musik med bravur.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tell

Inläggav Tell » 2017-11-30 18:09

HenrikE skrev:zpos är positionen i höjdled. I det enkla array-exemplet sätter man höjden för det understa elementet och sen lägger den till fler element ovanför.
Antal källor ändras inte i huvudskriptet utan det finns också i array_simple.m. Du ska inte behöva ändra något i radpatt_main förutom där du väljer vilken fil den ska ladda.

Kod: Markera allt
sources{1}.zpos = -200e-3;
for mm = 2:5
    sources{mm} = sources{mm-1};
    sources{mm}.zpos = sources{mm-1}.zpos + 100e-3;
end

Ändra bara argumentet för loopen, till "for mm=2:12" så blir det tolv element.
Sista raden i loopen bestämmer var elementet hamnar i förhållande till det förra. Nu hamnar det 100 mm ovanför det förra.

Ah ja sedär, nu fick jag det att funka. Tack!
Har lekt runt lite nu också o blivit lite klokare. Tror jag iaf :)

solhaga skrev:Så du tänker ha tre element i serie (och fyra sådana seriegrenar parallellkopplade) som alla kommer att spela runt och kanske till och med under fs?

Sen med tanke på effektiveten osv så kan man EQa upp basen ganska rejält.

Det bör väl bli ganska mycket snedbelastningar runt varje enskilt elements resonansfrekvens, om du nu inte matchar elementen förstås?
(Och matchar igen när de har blivit inspelade.)

Utan att jag har tänkt igenom det särskilt noga så borde det väl vara bättre tvärtom: parallellkoppla fyra och fyra och sedan seriekoppla dessa "kluster"?
Även med tanke på induktansen.

Här duckar jag för expertisens utlåtande...

.

Ja lite så jag tänkt. O ärligt talat har jag dålig koll på vad det skulle innebära att spela ett element vid sin resonansfrekvens osv. Jag har bara sett andra som byggt linjer med samma element o som har eqat upp basen rätt rejält utan problem.
O som sagt har jag även dålig koll på hur det här med induktans funkar. Det är sällan jag läst nåt alls om det när det kommer till högtalarbyggen, så är verkligen nåt jag behöver tänka på? Geniun fråga alltså som jag gärna vill få svar på :)

chrisss skrev:Jag skrev inte "fyrkantigt ljud" jag skrev fyrkantig ljudbild.

Ljud på fel ställen. Upptill i hörnendet ena fallet och på golvet i det andra fallet.

Man får väga för och nackdelar och välja vad man prioriterar.

Att lägga mycket tid och pengar på ett bygge och inte bli nöjd vore trist.

Har du lyssnat på linjekällor?

Ah okej my bad. Det du beskriver är inget jag nånsin läst om tidigare. Snarare att folk lättare har kunnat placera ljuden där dom "ska" vara, alltså framför, bakom, uppe, nere höger vänster jadda jadda. Har alltså nästan bara läst gott om dom från folk som byggt dom.
Men javisst är det lite gamble, därför jag frågar här först om för o nackdelar innan jag bygger :)
Har hört linjekällor på festivaler o vissa av dom har låtit galet bra. Tyvärr har jag dock aldrig hört någon vardagsrums-linjekälla. Vet inte heller var jag skulle göra det isf då dom inte verkar växa på träd direkt.

kodapa skrev:Jag är nöjd med mina. Dessa är inte heller några "riktiga" linjekällor. Men man får räkna med en begränsad sweetspot. Så länge man håller sig i soffgruppen låter det bra. HAr fortfarande svårt att få hårdrock att låta bra men det är OK för mig. Hifi-intresset har dalnat lite, jag har tillräckligt bra ljud för att inte söka efter något bättre och har slutat leta efter fel. Jag är nog botad???
Mina:

Najs! Tack för dina erfarenheter o alltid kul med projekttrådar :) Egentligen har jag också tillräckligt bra ljud, men det är kul att bygga saker vetja ^^

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-12-01 19:43

Var bor du, Tell?

Linjekällorna med fyrkantig ljudbild som chrisss refererar till är nog mina. Du är naturligtvis välkommen hit för provlyssning om andan faller på.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-12-01 20:45

Det finns värre öden.
Trekantig ljudbild, eller hexagonal? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-12-02 12:50

Ja Tell, du verkar vara ostoppbar vad det gäller att bygga linjekällor.

För vad det kan vara värt, här är några av mina eskapader i ämnet:

Hififorum.nu

diyaudio.com

Höll till alldeles nyligen på med att bygga en till, men den blir nu lite kortare:

Faktiskt.se

Det var främst Henriks skript som fick mig att ändra mig.
Det vore intressant om du kunde lägga upp lite av dina simuleringar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-02 12:58

Tuta och kör, Tell.
Jag byggde sådana och ljudkällaren i Örebro blev lyrisk.
Den herrn impar man inte på i första taget.
Filterlöst och faslinjärt* om man nu kan säga så.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-02 19:32

Dartman skrev:Var bor du, Tell?

Linjekällorna med fyrkantig ljudbild som chrisss refererar till är nog mina. Du är naturligtvis välkommen hit för provlyssning om andan faller på.

Vallentuna i Stockholmstrakten. Så bor du i närheten så hälsar jag gärna på :)

solhaga skrev:Ja Tell, du verkar vara ostoppbar vad det gäller att bygga linjekällor.

För vad det kan vara värt, här är några av mina eskapader i ämnet:

Hififorum.nu

diyaudio.com

Höll till alldeles nyligen på med att bygga en till, men den blir nu lite kortare:

Faktiskt.se

Det var främst Henriks skript som fick mig att ändra mig.
Det vore intressant om du kunde lägga upp lite av dina simuleringar.

Ja alltså som sagt, jag är ju väldigt nyfiken på dom fördelar som finns med linjekällor. Men du har ju kommit med en del invändningar som jag gärna velat höra mer om men inte fått så mycket svar. Alltså det där om induktans o resonans. Så berätta gärna mer! Ska kolla in dina trådar också, tack för dom :)
Angående scriptet så fick jag ju det att funka ja, o dom visar väl ungefär samma som graferna lite högre upp i tråden, alltså lite problem i dom högre registrerna. Men av det jag läst så är det inte riiktigt så stort problem ändå, fast blir ändå lite avtaggad.

Perfector skrev:Tuta och kör, Tell.
Jag byggde sådana och ljudkällaren i Örebro blev lyrisk.
Den herrn impar man inte på i första taget.
Filterlöst och faslinjärt* om man nu kan säga så.

Hah najs, ja tack för peppen! Just för stunden så lägger jag det här lite på is, blir lite osäker på min boendesituation just nu. Men jag är fortfarande byggsugen, så jag ser vad jag kan få ut ur ett lite mindre tappat horn istället. Dock så blir det här förhoppningsvis av snart ändå ^^

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-12-02 19:46

Funderingerna kring induktansen finns nog i hififorumtråden.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-12-03 12:36

Tell skrev:
Dartman skrev:Var bor du, Tell?

Vallentuna i Stockholmstrakten. Så bor du i närheten så hälsar jag gärna på :)

Jag bor utanför Linköping. Inte nästgårds alltså.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Föregående

Återgå till DIY-forum