Almen skrev:p1plarson skrev:Spelar man inte högre på bio idag än för, säg, 20 år sedan? Någon som vet?
Tror inte det (högre än 105 dB (och 115 dB i basen)?), däremot har säkert dynamikkompressionssjukan spritt sig även till filmvärlden. Tycker det kan vara jävligt pressat i det avseendet ibland.
Snarare kompression i bions högtalare enligt Philip Newell som har skrivit ett långt papper om problemet och orsakerna till dåligt ljud på biografer. Högtalarsystemen på många biografer orkar inte med ljudstarkare partier med explosioner och annat "häftigt" och börjar dista ordentligt, orsaken skulle mer vara det än dynamikkompression i mixningen / mastern. Dynamikomfånget i nyare filmers mixning tycks snarare ha ökat jämfört med analogljudsfilmer filmer från 90-talet och tidigare, vilket ställer ökade, hårdare krav på anläggningen. Ökad dist och oljud från högtalarna uppfattas av många biobesökare som otrivsamt och för starkt ljud.
Kort citat från hans papper, http://www.newellacousticengineering.co ... -jn-bn.pdf :
”The film Jurassic Park shocked many people with its dynamic range when it was released in 1993. Early versions of the film also proved difficult to listen to on domestic televisions, at least without the continual adjustment of the playback volume controls. The tendency was for the sound to overload the loudspeakers in the louder parts, but if turned down it would render some of the quieter dialogue unintelligible. While it is true that cinema mixes are not generally made with television audiences in mind, the switch to multichannel digital mixing, with its wider dynamic range, made the incompatibility more noticeable. It was the same, wider dynamic-range that was also taxing many cinema systems.” (Min fetning)
Men han fortsätter också: ”In recent years, a growing number of dubbing theatres producing cinema soundtracks have not respected the industry-standard calibration levels and have lowered their monitoring levels to mix ‘louder’(perhaps more notably in Europe). This has been partly in response to it becoming more common for cinemas to lower their calibrated levels between around 3 and 8 dB below standard levels (För att inte överbelasta existerande högtalarsystemet och få klagomål om "för starkt" = dåligtt ljud från biografbesökarna.) However, this type of practice leads to tail-chasing. If a soundtrack is mixed to sound loud in a dubbing theatre calibrated at a lower-than-normal level, it will probably be excessively loud if played back in cinemas calibrated at the standard level (which for a nominal signal at -20 dB results in an acoustic level of 85 dBC at the calibration position).”
Finns en del andra intressanta papper han skrivit samt en lång intervju på: http://www.newellacousticengineering.com/library.html