Moderator: Redaktörer
Lasse- skrev:C1 och R1 är det konjugat länken eller ?
Mvh Lasse-
Lasse- skrev:Konjugatlänken ser ut som ett Zobel Network som brukar sitta på utgången till högtalaren på typ en Lm3886
Eller någon annan effekt opamp stämmer det eller ?för att skydda effekt opampen mot jobbiga impedanser
Ifrån högtalaren som matas tillbaka till utgången på opampen.
Mvh Lasse-
Perfector skrev:Det funkar nog, men då får inte förstärkaren en rak impedanskurva att jobba emot och resultat av flera hundra "hjärtattacker" per minut kan aldrig vara bra i längden.
Lasse- skrev:När det var på tal om Supremes hifiprylar så skrevs det att i högtalarnas delnings filter så användes det endast
Luftlindade spolar utan järnkärna av någon anledning.
lasse
Lasse- skrev:Så det blir ingen ljudkompression med luftlindade spolar då eller hur ska man tolka det om man drar på volymen ? Eller
Lasse -
Lasse- skrev:Med dom värdena på induktans som jag ska ha så är det bara en trådtjocklek på 0,8mm i diameter som gäller enligt
Webkatalogen på hifikit frågan är om man kan fråga om dom kan linda av varven i butiken dom som är vana med
Spolarna eller om det blir en merkostnad men det kanske inte spelar så stor roll på slutändan om jag gör några
Misstag och lindar av för mycket tråd och får träna på några extra spolar som jag får köpa innan jag hittar rätt värde.
Mvh Lasse-
Perfector skrev:Lasse- skrev:Med dom värdena på induktans som jag ska ha så är det bara en trådtjocklek på 0,8mm i diameter som gäller enligt
Webkatalogen på hifikit frågan är om man kan fråga om dom kan linda av varven i butiken dom som är vana med
Spolarna eller om det blir en merkostnad men det kanske inte spelar så stor roll på slutändan om jag gör några
Misstag och lindar av för mycket tråd och får träna på några extra spolar som jag får köpa innan jag hittar rätt värde.
Mvh Lasse-
Om du tänker leka mer i framtiden bör du nog köpa en LCR-meter.
då kan du mäta det du gör och matcha filter med varandra.
Lasse- skrev:LC metern på förta sidan är ganska billig på eBay den kostar runt 250 kr och det går att mäta stora induktanser med den
Inte bara radiorelaterade spolar i uH klassen som sitter i mottagare som vissa billiga induktansmätare bara klarar av. Men
Som kostar mer istället
Vh Lasse-
Lasse- skrev:Hej godmorgon och den här konjukatlänken blir den enligt filterlistan 10 ohm och ungefär 2.0 uF. för 8 Ohm ?
Lasse-
Lasse- skrev:Det går att beställa spolar av Jantzen Audio ifrån Hifi kit som typ 0,35 och 0,45 UH en gång i månaden men då
Måste man förskottsbetala efter man har fått en offert ifrån Hifikit.
Lasse-
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster