Lämpliga kablar...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Hur mycket får det kosta,att göra sina egna kablar...?

0-50kr/st
4
9%
50-100kr/st
12
27%
Eller från 100 och uppåt/st
28
64%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-03 21:44

Ja,var köper man till det resonliga priset du vet...?
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 21:45

dawen skrev:Svante: På vilket sätt är kostnaden med Speakon ett problem? Vet man bara var man ska köpa tycker jag att priserna är minst sagt överkomliga.

Ah, OK, ja jag har ju inte gjort nån närmare koll.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-03 23:31

En vanlig tvåpolig kontakt kostar knappa 48 kronor från Elfa, och då är Elfa inte kända för att vara billiga. Chassidon kostar därifrån 31 kronor. Visst är det dyrare än terminaler+bananer, men det är åtskilligt mycket bättre dessutom.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-04 00:23

dawen skrev:En vanlig tvåpolig kontakt kostar knappa 48 kronor från Elfa, och då är Elfa inte kända för att vara billiga. Chassidon kostar därifrån 31 kronor. Visst är det dyrare än terminaler+bananer, men det är åtskilligt mycket bättre dessutom.

Där ser man, jag hade siffran 150 i bakhuvet, och jag trodde att det var elfa. Så fel man kan ha.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 00:27

Det är dock i utförande med skruvanslutning, men de med lödanslutningen ska inte skilja så mycket har jag för mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-04 00:56

När man skriver att det är avsevärt mycket bättre än banankontakter, vad menar man då?

Är det lägre kontaktresistans?

Pålitligare?

Mindre risk för kortslutning? (Jag har faktiskt varit med om kortis med speakon, på grund av person som snubblade på sladden som slets loss från speakonkontakten som inte ville lossna, så det blev kortis inuti. Till köpen gick högtalaren i golvet. Trasig förstärkare OCH högtalare alltså...)

Robustare?

Snyggare färg?

Det kan ju finnas många uppfattningar. Det vore bra att få höra vilka argument som omfamnas. :P

Själv gillar jag speakon, men måste erkänna att jag är rätt svag för banankontakter också.

Ogillar däremot polskruvar och spadar och pinnar och allt vad de heter, de där kontakttyperna som man alltid får problem med om man inte efterdrar dem varenda dag alltså! :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-04 01:14

Ja, alltså, bara tanken att ha två hanbanankontakter i högtalaränden på sladden är ju vansinne. Om man plockar ur dem måste man hålla isär dem om förstärkaren är på.

Jag har ingen egen erfarenhet av speakon, men det verkar ju vara det enda seriösa alternativet till bananer och skruvfipplande.

Så mitt argument är handhavande och säkerhet (för förstärkaren). Och egentligen är det för vilken vettig kontakt som helst.

Kontaktresistansen måste väl rimligen vara låg, eller?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 01:18

Pålitligare, mindre risk för kortslutning, robustare (framför allt STX-versionen) och enklare! :)

Blev det alltså kortis inuti Speakonkontakten i det här fallet IÖ? Det låter som en Speakon som inte är tillräckligt stängd eller har använts med fel kabeldiameter utan att ha modifierats!

Jag har faktiskt aldrig sett en speakonkontakt lossna, även om jag har sett sönderslagna speakonkontakter (som har blivit överkörda exempelvis).

Speakon går inte att koppla in fasvänt, det går i normalfallet inte att sammanföra ledarna och kortsluta dem.

Dessutom tycker jag faktiskt att deras design gör dem vackra, litegrann som pi60 8) Det gäller framför allt de nyare versionerna utan manuell låsning och STXversionen.

När vi ändå pratar bra kontaktstandarder så avskyr jag apparatkabel jämfört med powercon (som är nätkabelvarianten av speakon, vilket hörs på namnet).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-04 01:19

Visst, men banankontakter kan vara bättre. Det beror på vilken dock.

Jag frågade bara för att jag ville veta VILKET argument det handlade om. Jag som använder EKK har ju inget större problem med omkringflaxande bananer, även om jag drar ut sladden. Den är ju rätt behagligt stel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 01:23

Jag har inte heller något problem med omkringflaxande bananer. Jag trixar aldrig fram och tillbaka med kablar nämligen, det är jag för slö för. Jag lyssnar på musik istället! :wink:

Svante: Enligt Elfa:
Kontaktresistans: ≤3 mΩ
Isolationsresistans: ≥2×109 Ω

STXversionen har ännu fräsigare specifikationer:
Kontaktresistans: ≤2 mΩ
Isolationsresistans: ≥1×109 Ω

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-07-04 08:09

Kjell & Company (butik eller www.kjell.com) säljer också Speakon. Fyrpoliga: chassi 36 kr/par och sladd 68 kr/par.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 14:24

Där ser man, helt okej priser! De säljer inte tvåpoliga?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-07-04 15:33

Nej, inga tvåpoliga hos Kjell & Company. Personligen tycker jag inte om skruvade kontakter som ju Speakons sladdkontakt verkar vara.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 15:36

Sladdkontakten finns i både skruvat (hihi) utförande och med lödanslutning.

Speakon är ju en standard som främst är tänkt för högtalare som används i professionella ljudindustrin, och där är det bra mycket enklare att ta fram en Leatherman med skruvmejsel på än att ta fram lödkolven. STXversionen lämpar sig säkert bättre för hemmabruk.

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-04 18:00

Och skillnaden på STX-versionen och deen vanliga är...?

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-07-04 18:00

Och skillnaden på STX-versionen och den vanliga är...?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-04 18:04

Frågan är om inte banankontakter trots allt är överlägsna för hemmabruk.

I synnerhet så, men tanke på att praktiskt taget alla högtalare (nästan utan undantag) är försedda med polskruvar med banankontaktshål. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-04 20:49

IngOehman skrev:Frågan är om inte banankontakter trots allt är överlägsna för hemmabruk.

I synnerhet så, men tanke på att praktiskt taget alla högtalare (nästan utan undantag) är försedda med polskruvar med banankontaktshål. :P

Vh, iö

Varför då? Vad är det som är bra med banankontakter, mer än att de är vanliga?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 21:47

matte: Bl.a. lödanslutningar och IPklassning, se Elfas sida för mer info! :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-04 22:05

Jag gillar rejäla skruvterminaler som man kan spänna fast kabeln ordentligt. Speakon är ju smidigt som tusan, men de är inte ett av de vackraste plastbitar som plastguden skapat... Neutrik är väl antracit och baby-blå? :? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-04 22:07

jag tycker att ett grundkrav på en kontakt är att den inte ska kunna sättas i fel och inte kortsluta.

Speakon (och gamla DIN) uppfyller dessa två krav

Bananer känns inte genomtänkt för konsumentbruk, mer som labutrustning
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-04 22:17

Det finns ett argument för skruvplintar: Den vanliga konsumenten klarar att kapa till en kabel i lagom längd och skruva fast det. Men han kan inte löda.

Å andra sidan skulle man kunna föra samma resonemang på lågnivåkabel också. Ska vi inte börja skruva fast koaxkablar också? Eller sätta bananer på dem? :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 22:22

Svante: Det finns dock Speakon med skruvanslutning ju, funkar ju finfint till vanliga konsumenten som inte kräver lödanslutning, eller hur?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-04 22:27

dawen skrev:Svante: Det finns dock Speakon med skruvanslutning ju, funkar ju finfint till vanliga konsumenten som inte kräver lödanslutning, eller hur?

Eh, nja nu har jag inte sett hur en sån ser ut inuti, men jag kan ge mig på att det är lätt att kortsluta kardelerna. Men jag kan förstås ha fel. Jag tycker nog att det ska lödas för att sitta bra, och helst gjutas för att ge draghållfasthet, dvs göras på fabrik.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-04 22:32

Draghållfasthet finns det så att det räcker. Det som händer om man snubblar på en Speakon är inte att man rycker ur ledare utan att man rycker med sig högtalare! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-04 22:34

dawen skrev:Draghållfasthet finns det så att det räcker. Det som händer om man snubblar på en Speakon är inte att man rycker ur ledare utan att man rycker med sig högtalare! :)

Ok, jag har bara sett för många hempulade kontakter som inte har varit bra. Men inte speakon, då.

Användarvisningsbild
Billy

Inläggav Billy » 2005-07-05 13:41

Kör själv med tvinnad EKK med bananer i ändarna - fungerar mycket bra och är snygga :)

http://carlssonplanet.com/forum/album_p ... pic_id=623

Ska man tillverka dem kommer man upp i drygt 100 per kabel.

Körde förut med ekk´n som nagref visar på sin hemsida, märker eg ingen skillnad förutom att den tvinnade är snyggare.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-23 21:58

Speakon är bra, kör med till exempel Supra Rondo, det är 4x4 kvadrats kabel, och den fastnar HÅRT i speakonkontakten, det
är garenterat OMÖJLIGT att dra den ur kontakten ! Ja skulle man nu försöka, så skulle ju någonting gå sönder innan den lossnar, och då skulle man garanterat behöva dra HÅRT !
NN

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-08-24 07:10

Hej!

På några kablar hemma har jag "bananpar" dvs att en hylsa har två bananer, ingen risk för kortis.

Det tycker jag är en bra grej.

Med vänlig hälsning

Martin

Föregående

Återgå till DIY-forum