Moderator: Redaktörer
gopnik skrev:Ok. Då tycker jag du ska dra nytta av att en högkänslig bas kan spela upp till baffelstegsgränsen, och slippa spilla känslighet på baffelstegskompensation. Dessutom tänker jag att det vore fiffigt att slippa de svampiga subbasarna. En lågdistande, långslagig 6.5"-ish i underavstämd basreflex som får spela från 30-35 hz och upp till 3-4 hhz med första ordningens filter.
EmuMannen skrev:OK, tar med den i stället för Fountek FW200 (kunde inte hitta alla värden) och så droppar jag 2 x SB Acoustics SB17NAC35-4 (i serie) för tillfället.
HenrikE skrev:Vad saknar du för FW200? Jag hittade alla värden jag behövde för att simulera den. Sen valde jag bort den p.g.a. lite för högt Qts och lite litet xmax.
Det saknades förresten ett element i min lista: Fostex FW208N.
Platis skrev:Hur ska du mata det här? En LT tar väl lite av känsligheten också eller? Separat subförstärkare?
Platis skrev:Tandband W5-2143 verkade väldigt trevlig, vad har för låda till den?
Platis skrev:Peerless 830667 verkar rätt optimal pris/prestanda om du tänkt dej en billig 8-tummare, hittar dock lite olika spec på den när man letar!
Edit: Är P830667 och 830667 olika element? Vad skiljer dom åt??
Platis skrev:En annan är idé är en open baffle lösning med tex en EMINENCE ALPHA 15, kanske inte så WAF-vänligt(vem vet?), men lättdrivet och coolt!![]()
Kraniet skrev:Känsligheten spelar ju ingen roll när du kör LT, det är ju bara justera gain till den.
Visst är det trist men jämför det med RS225. Så frågan är, vad är ett bättre alternativ?[Kraniet skrev:: en 830667 i 20 liter sluten låda och LT 35 Hz Q 0,7 är rätt så effektbegränsad under 50 Hz. Enligt Basta klarar det ca 95 dB. Men då försvinner ju en del pga baffelsteg och sen lyssningsavstånd. Så kanske 80 dB går att få fram ur ett element?
Tangband skrev:Eftersom volymen ska begränsas till 20 liter så kanske två SB acoustics 6:or i isobarik vore nåt ?
darkg skrev:Har inga dåliga erfarenheter av https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... ne-woofer/
EmuMannen skrev:darkg skrev:Har inga dåliga erfarenheter av https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... ne-woofer/
darkg, hur gör Madisound med tull och moms? Jag vill helst inte fastna i Postnords hantering av utlandsförsändelser...
RogerGustavsson skrev:Import från länder utanför EU resulterar i tull och moms. Det har egentligen inget med Postnord att göra, alla transportföretag är förpliktigade att göra så. En del tar likt Postnord en avgift för att utföra det arbetet, tull och moms går ju till statskassan - inte till Postnord eller andra fraktbolag. Det är ju Kina-paketen som ställ allt på sin spets då Kina är ett av de länder som är subventionerat av internationella postregler som gör deras frakt orimligt billig.
darkg skrev:DHL skickade nyligen en ospecad moms-tull-avgift inbetalningsavi i efterskott (de tar ut 125 kr redan från 300 kr mot Postnords gräns 1500 kr.)
Kraniet skrev:finns det någon speciell anledning till att du letar 8 ohms element? Jag menar du måste väl köra elektronisk delning så det kvittar väl?
EmuMannen skrev:Kraniet skrev:finns det någon speciell anledning till att du letar 8 ohms element? Jag menar du måste väl köra elektronisk delning så det kvittar väl?
Bra tänkt Kraniet men det finns en anledning. Eftersom slutsteget bygger på 4 x Tripath så är 8 ohm att föredra i just det här fallet...
Tangband skrev:Optimal låda till ovanstående element verkar vara kring 29 liter slutet- q=0.7.
Men krymper man lådan till 20 liter ser det ok ut.
Elementet har enligt uppgift linjär slaglängd på 10 mm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster