phon skrev:Svante skrev: Men, hur är de filter, menar du? Vad är insignal och vad är utsignal (för det har ju alla filter)? Menar du att spänning är insignal och ström i de två grenarna är utsignal?
Jaaa .... vad är det man skall lägga ihop egentligen? Nu tänker jag, vilket vanligen inte brukar hjälpa särskilt mycket
Det är nog jag som uttryckt mig slarvigt redan i det första inägget.
När jag skrev "summan av impedanserna" så borde jag kanske för tydlighetsskull ha skrivit "summan av impedansernas
belastning". Då hade det blivit mera lättläst/begripligt. Det är ju den komplexa
konduktiviteten (admittanserna) man summerar, inte den komplexa impedansen. Om man skall vara noga. Och det skall man förstås alltid vara, där man inte specifikt reserverar sig för att man inte är det.
Sorry alltså för min slarviga formulering.
phon skrev:åsså var det den här konjugatregeln då ... den har nog bara lånat sitt namn av
conjugare den också, inget att hänga upp sig på.
Dom är troligen kusiner på långt håll, konjugatregeln och konjugatlänken ....

det hörs ju på namnet ... IÖ hjälp till nu ...
Jo, alltså, allt det där har man kunnat läsa om i detalj i MoLt (där jag, till skillnad från här, tänkt igenom det hela innan jag skrev något...), men en snabbis kommer här:
Konjugatregeln säger att när man multiplicerar ihop två grunkor av formen (A-B) * (A+B) så får man A^2 + AB - AB - B^2, vilket kan förkortas till A^2 - B^2.
[edit: Nu har jag läst igenom förra sidan också, det som skrevs när jag varot borta några timmer... Och jag inser att det alldeles ovanstående är en meninglös repetition av saker som redan sades på förra sidan. Men, jag låter det stå kvar ändå.]
Nu förenklar jag illa mycket: Grejjen med det hela är att de där mellanlänkarna är de reaktiva komponenterna, där den ena är "reaktivt positiv" medan den andra är "reaktivt negativ". Väljer man rätt värden på alltihopa återstår bara den realla delen! Resistansen alltså.
I verkligheten så kan konjugatlänkar (inte leksakskonjugatlänkar då alltså från "högtalarräknestickor") bestå av massor av komponenter, beroende på hur impedansen, vars matematiska konjugat man söker, ser ut.
Vh, iö
Håller verkligen med Svante om att en konjugatlänk inte är ett filter, den har ingen transmissions-överföringsfunktion, bara en belastningsfunktion. Däremot kan konjuatlänkar förstås ingå i filter, och synnerligen påverka filtrets överföringsfunktion. Men i vissa fall påverkar de inga överfföringsfunktioner alls, utan finns där bara för att minska impedansens fasvinkel.
Det kan nämnas att i enfrekvensiga sammanhang (nätspänningssammanhang t ex) finns det betydligt bättre sätt att fixa till fasvinklar än med konjugatlänkar. De senare ställer ju alltid till med en energiomvandlingsprocess, på grund av sin reella komponent. Effektslöseri med andra ord. Det vill man inte ha i nätspänningssammanhang, så där faskompenserar man med fördel rent reaktivt, vilket även i det fallet leder till en rent resistiv last, men bara smalbandigt - alltså vid en enda frekvens.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).