Moderator: Redaktörer
darkg skrev:2,5 A innebär ändå 575 W 625 W
EmuMannen skrev:darkg skrev:2,5 A innebär ändå 575 W 625 W
Sorry darkg det var jag som var dum i huvudet. Så om vi tar mitt slutsteg på 4x70W @ 8Ω som exempel. Kraftaggregatets sekundärsida är bara på 28V så det borde innebära max 8A => 224W. Om vi räknar med en effektivitet på runt 90% så kanske det i värsta fall motsvarar runt 250W på primärsidan. Och med 230V på primärsidan så motsvarar det cirka 1A, är det så jag skall tänka?
jansch skrev:Man är inte dum i huvudet för att man "tänker fel" eller är ologisk ibland.
jansch skrev:Tänkte bara ,efter ovanstående synpunkter, konstatera att 90% är en extremt hög verkningsgrad som oxå är svår att uppnå med Klass D slutsteg.
rikkitikkitavi skrev:Skall du bygga ett dubbelisolerat steg med SMPS moduler?
paa skrev:Hur ser man enklast till att trafons matarkablar och deras anslutning till nätbrunn eller sladdstället är dubbelisolerat på ett korrekt sätt?
EmuMannen skrev:1. Hur väljer jag transformator för att eliminera risken att det uppstår kontakt mellan primär- och sekundärsidan, vilka kriterier bör eller skall vara uppfyllda (relevanta standarder, isolering mellan primär- och sekundärlindning samt järnkärna, temperatursäkring etc.)?
2. Behöver jag tänka på dubbelisolering på sekundärsidan av transformatorn om sekundärsidan är att anse som svagström, primärsidan och kraftmatningen dit är att anse som dubbelisolerad och transformatorn är konstruerad så att risken att det uppstår kontakt mellan primär- och sekundärsidan är eliminerad?
3. Omfattas signalvägarna (inklusive kontakter på bakplanet, brytare och rattar på frontpanelen) av kravet på dubbelisolering om signalerna är att anse som svagström och alla andra delar är att anse som dubbelisolerade (eller svagström)?
EmuMannen skrev:Jag hade tänkt att trälådan skulle ha en aluminiumfront och där blir det lite knepigare men jag tror jag har en lösning. Jag limmar helt enkelt frontplåten mot en inre front av trä. All kontakter kommer vara isolerade mot frontplåten och på insidan är hela lådan i trä. Mitt stora huvudbry var potentiometrarna men jag tror jag löst det också. Potentiometrarna fäster jag (om de har fästmutter runt axlarna) i träfronten. Sen gör jag hålen i frontplåten större så de inte kan få kontakt med frontplåten. Till sist använder jag aluminiumrattar som inte är solida utan som har ett innanmäte (med fästet mot axeln) i plast. Jag har alltid hatat sådana "metallöverdragna" rattar men för första gången så ser jag fördelen med dem framför maskinfrästa i ett stycke (som annars har en överlägsen solid känsla).
EmuMannen skrev:För tillfället tänker jag såhär. Om jag köper en extern dubbelisolerad nätadapter, exempelvis Tufvassons, så skulle jag inte behöva tänka på skyddsjord i själva försteget (om jag använder den för kraftmatning av försteget), eller hur? Om jag i stället köper en ringtransformator med tempsäkring och extra isolering (typ EN 60742/BS3535) och monterar den i en plastlåda (inga ledande detaljer på utsidan, dragavlastat sladdställ osv) och använder det som externt nätadapter så borde jag inte heller behöva tänka på på skyddsjord i själva försteget. Om jag sedan skulle flytta in den externa nätadaptern och placera den inne i förstegets apparatlåda så borde jag inte heller behöva tänka på skyddsjord i övriga delar av lådan (så länge genomföringen av sladdstället är korrekt utfört etc.). Kan man tänka så? Sen kan man fråga sig om detta resonemang även kan tillämpas för något som SMPS600RS eftersom jag tyvärr inte vet säkert vilka säkerhetsnormer det är designat i enlighet med...
EmuMannen skrev:Ps. Om man inte vill använda ett dragavlastat sladdställ fäst i lådan utan en nätbrunn och inte kan använda en C8 nätbrunn (max 2.5A). Är det då OK att använda en C17 nätbrunn med C18 sladdställ (max 10A) om förstärkaren är dubbelisolerad? Anledningen att jag frågar är att jag i princip aldrig sett en C17 nätbrun i Sverige förutom i kraftaggregatet till XBox 360.
EmuMannen skrev:Om man bygger något i stil med det jag skissar på i den här tråden eftersom man har ojordade uttag i rummet men där man inte kan garantera full dubbelisolering (exempelvis trälåda). Då är det förmodligen mest ärligt att förse sladdstället med en ojordad fullstor stickpropp. Fördelarna är att den inte kan sättas i ett jordat uttag (av misstag) samt att den klarar 16A och att det går att själv montera den på kabel med större kabelarea än 2×0.75mm2 (vilket inte går om alla Europakontakter kommer helgjutna med 2×0.75mm2). Flyttar man sedan förstärkaren till ett rum med jordade uttag så måste den givetvis byggas om till Klass I innan den kan förses med stickpropp för jordat uttag.
BosseS skrev:Jag PM'ar dig min utgåva från 2001 som jag själv inte läst, bara skummat - den ligger långt ned på läslistan... Den senaste utgåvan är från 2014 men den har jag inte.
BosseS skrev:Trä är en utmärkt isolator, men det är ju sämre på brandresistens men det går att lösa genom väl vald avsäkring. Du gör utsökt fina byggen i trä så det ska du inte rädas över.
BosseS skrev:Man måste kunna lita på att transformatorn håller den isolering som den utlovar. Det blir väldigt jobbigt annars att isolera hela sekundärsidan med alla signalkablar. Det går helt enkelt inte. Så svaret på fråga 2 och 3 nej, utan lägg vikt på fråga 1.
BosseS skrev:Och detta gäller givetvis när man använder transformatorn enligt tillverkarens anvisningar. Om man pressar den för hårt kan den gå sönder trots sin "dubbla isolering". En lagom stor glasrörssäkring på både primär och sekundärsida bör beaktas.
BosseS skrev:Jag vet itne om du blandat ihop typerna här eller. C17 och C18 är ju liksom gjorda för varandra. Du kanske menar C17-intag med C8-stickpropp? Det går bra, men inte tvärtom.
BosseS skrev:En ojordad stickpropp innebär alltså ovillkorligen dubbel isolering, dvs att den kan användas även i jordade miljöer.
BosseS skrev:Var lite försiktig med att läsa på utländska sajter. Vi ska inte blanda in krav på USA här...
BosseS skrev:Lödning är väl ok! Du kanske tänker på tennlödda ändar under skruvförband?
BosseS skrev:Referens mellan primär och sekundärsida har vi inte berört. Med en perfekt isolering finns risk för kapacitanser mellan primär och sekundärsida som kan skada förstärkaren och annan utrustning. Jag är inte insatt i detta, men dubbelisolerade apparater brukar ha en Y-kondig mellan primär och sekundärsida av denna anledning. Sök info!
BosseS skrev:Jag ska försöka hålla jämna steg i denna tråd nu, om du postar max 1 inlägg per dag
darkg skrev:Krav på att klara till exempel testfingret kan man nog uppfylla genom att ha överdrivna marginaler. Om något är 5 cm bort spelar det ingen roll exakt hur en 2 cm lång prob ser ut, om minsta hålet och glipan är 1,5 mm spelar det ingen roll precis hur lång en 4 mm prob är.
CEI/IEC 60065:2001 skrev:The apparatus shall be so designed that suspended foreign bodies cannot become HAZARDOUS LIVE, when introduced through ventilation or other holes.
Compliance is checked by applying to the holes a metal test pin having a diameter of 4 mm and a length of 100 mm. The test pin is suspended freely from one end, the penetration is limited to the length of the test pin.
The test pin shall not become HAZARDOUS LIVE.
BosseS skrev:Återkoppla gärna vad du finner i IEC 60065 och artikeln om statisk elektricitet, jag vill också lära mig utan att behöva läsa och tolka alla detaljer själv
IEC 60065 skrev:BASIC and SUPPLEMENTARY INSULATIONS may each be bridged by a capacitor or RC-unit, having the same rated values, complying with the requirements of 14.2.1 a).
DOUBLE or REINFORCED INSULATION may be bridged by two capacitors or RC-units in series, having the same rated values, each complying with the requirements of 14.2.1 a).
Alternatively DOUBLE or REINFORCED INSULATION may be bridged by a single capacitor or RC-unit complying with the requirements of 14.2.1 b).
NOTE 2 For external insulation, bridging DOUBLE or REINFORCED INSULATION, also see 8.8. Such resistors, capacitors or RC-units shall be positioned inside the enclosure of the apparatus.
EmuMannen skrev:darkg skrev:Krav på att klara till exempel testfingret kan man nog uppfylla genom att ha överdrivna marginaler. Om något är 5 cm bort spelar det ingen roll exakt hur en 2 cm lång prob ser ut, om minsta hålet och glipan är 1,5 mm spelar det ingen roll precis hur lång en 4 mm prob är.
Det är korrekt darkg men det gäller att veta exakt vad kravet är för att vara säker på att marginalen verkligen är "överdriven", eller hur? Det finns ett "barnfinger" också men den "värsta" proben jag stött på (med reservation för att inte ha läst igenom allt än) är 4 mm i diameter och 10 cm lång. Den omnämns exempelvis när det gäller hål för ventilation. Min tolkning är antingen < 4 mm hål och/eller > 10 cm avstånd. Läs texten nedan så ni förstår hur denna typ av krav formuleras. Detta är ett av många, många detaljerade krav (ord i versaler är specificerade i detalj på annan plats i dokumentet):CEI/IEC 60065:2001 skrev:The apparatus shall be so designed that suspended foreign bodies cannot become HAZARDOUS LIVE, when introduced through ventilation or other holes.
Compliance is checked by applying to the holes a metal test pin having a diameter of 4 mm and a length of 100 mm. The test pin is suspended freely from one end, the penetration is limited to the length of the test pin.
The test pin shall not become HAZARDOUS LIVE.
darkg skrev:Men jag framhärdar, du menar att det är problem att inte ha tillgång till viss testutrustning och jag pekar på att det kan gå att komma runt. Kravet att klara prob X kräver inte att ha tillgång till prob X eller ens veta alla dess exakta mått. Precis som du tänker i fallet barnfingret ovan.
EmuMannen skrev:darkg skrev:Men jag framhärdar, du menar att det är problem att inte ha tillgång till viss testutrustning och jag pekar på att det kan gå att komma runt. Kravet att klara prob X kräver inte att ha tillgång till prob X eller ens veta alla dess exakta mått. Precis som du tänker i fallet barnfingret ovan.
Vad jag menade var att det försvårar att inte ha tillgång till viss testutrustning (inte bara prober). Att det i vissa fall går att komma runt håller jag med dig om men att inte ha de exakta måtten resulterar i någon form av gissning + säkerhetsmarginal. Om det uttryckligen är ett finger som avses så kanske det känns enkelt att fastställa en lämplig marginal men hur smalt är ett finger och hur mycket smalare måste jag räkna med för att det skall anses som en rimlig marginal? Detsamma gäller fingrets längd. Långt ifrån alla krav har en så explicit referens som "the test finger probe". Så jag har svårt att se hur "överdriven marginal" kan vara en generell metod för att arbeta sig runt okända mått och andra explicita krav. Med det sagt så inser jag att jag kommer tvingas till gissningar och antaganden i slutänden. Hur hydrofobt är björkplywood? Vad har den för spänningshållfasthet efter 48 timmar i klimatkammare enligt specifikation? Det var bara det jag menade, att det hade varit enklare om jag hade haft tillgång till alla dokument och all testutrustning...
BosseS skrev:Fullständigt obegripligt att någon skulle använda sådana exotiska och ovanliga kablar i en förstärkare! Som sagt ska vi nog inte titta alltför mycket på vad de hittar på på andra sidan Atlanten...
CLASS I
design in which protection against electric shock does not rely on BASIC INSULATION only, but which includes an additional safety precaution in such a way that means are provided for the connection of ACCESSIBLE conductive parts to the protective (earthing) conductor in the fixed wiring of the installation, in such a way that ACCESSIBLE conductive parts cannot become HAZARDOUS LIVE in the event of a failure of the BASIC INSULATION
NOTE Such a design may have parts of CLASS II.
CLASS II
design in which protection against electric shock does not rely on BASIC INSULATION only, but in which additional safety precautions, such as DOUBLE INSULATION or REINFORCED INSULATION, are provided, there being no provision for protective earthing or reliance upon installation conditions
BASIC INSULATION
insulation applied to HAZARDOUS LIVE parts to provide basic protection against electric shock
NOTE BASIC INSULATION does not necessarily include insulation used exclusively for functional purposes.
DOUBLE INSULATION
insulation comprising both BASIC INSULATION and SUPPLEMENTARY INSULATION
SUPPLEMENTARY INSULATION
independent insulation applied in addition to BASIC INSULATION in order to reduce the risk of electric shock in the event of a failure of the BASIC INSULATION
REINFORCED INSULATION
single insulation applied to HAZARDOUS LIVE parts which provides a degree of protection against electric shock equivalent to DOUBLE INSULATION
NOTE REINFORCED INSULATION may comprise several layers which cannot be tested singly as BASIC INSULATION or SUPPLEMENTARY INSULATION.
TOUCH CURRENT
electric current through a human body when it touches one or more ACCESSIBLE parts [IEV 195- 05-21, modified]
HAZARDOUS LIVE
electrical condition of an object from which a hazardous TOUCH CURRENT (electric shock) could be drawn (see 9.1.1)
ACCESSIBLE parts shall not be HAZARDOUS LIVE.
NOTE 1 For interconnection with apparatus under the scope of other standards, circuits should comply with 9.1.1 and, depending upon the construction, with 8.5 or 8.6.
In addition, when not connected to another apparatus, inaccessible contacts of TERMINALS shall not be HAZARDOUS LIVE, with the following exceptions:
- contacts of signal output TERMINALS, if they have to be HAZARDOUS LIVE for functional reasons, provided the contacts are separated from the supply source as required according to clause 8 for ACCESSIBLE conductive parts.
NOTE 2 Inaccessible input TERMINALS, for example those of loudspeakers, are permitted to be HAZARDOUS LIVE when connected to such output TERMINALS.
NOTE 3 For the marking of such output TERMINALS, see 5.2 b).
Determination of HAZARDOUS LIVE parts
In order to verify that a part or a contact of a TERMINAL is HAZARDOUS LIVE, the following measurements are carried out between any two parts or contacts, then between any part or contact and either pole of the supply source used during the test. Discharges shall be measured to the TERMINAL provided for connecting the apparatus to the supply source, immediately after the interruption of the supply.
The part or contact of a TERMINAL is HAZARDOUS LIVE if
a) the open-circuit voltage exceeds
- 35 V (peak) a.c. or 60 V d.c.,
- for audio signals of PROFESSIONAL APPARATUS, 120 V r.m.s.,
- for audio signals of other than PROFESSIONAL APPARATUS, 71 V r.m.s.;
If the voltage limits in a) are exceeded, provisions b) to d) apply.
b) the TOUCH CURRENT, expressed as the corresponding voltages U1 and U2, and measured in accordance with IEC 60990, with the measuring network described in annex D of this standard, exceeds the following values:
- for a.c.: U1 = 35 V (peak) and U2 = 0,35 V (peak);
- for d.c.: U1 = 1,0 V.
NOTE 2 The limit values of U2 = 0,35 V (peak) for a.c. and U1 = 1,0 V for d.c. correspond to the values 0,7 mA
(peak) a.c. and 2,0 mA d.c.
The limit value U1 = 35 V (peak) for a.c. corresponds to the value 70 mA (peak) a.c. for frequencies greater than 100 kHz.
and moreover
c) the charge exceeds 45 μC for stored charges at voltages between 60 V d.c. and 15 kV d.c., or
d) the energy of discharge exceeds 350 mJ for stored charges at voltages exceeding 15 kV d.c.
NOTE 3 It is recommended that for apparatus intended to be used in tropical climates, the values given in a) and b) above, be halved.
NOTE 4 To avoid unnecessarily high TOUCH CURRENTS when several apparatus are interconnected, it is recom- mended that the individual TOUCH CURRENT values are not higher than needed for functional reasons.
For CLASS I constructions the r.m.s. TOUCH-CURRENT to earth shall not be more than 3,5 mA. The measurement shall be carried out with the measurement network described in annex D of this standard and with the protective earthing connection disconnected.
darkg skrev:Står det något om inträngande vätskor?
Apparatus provided with protection against splashing water shall be marked at least with the designation IPX4 in accordance with IEC 60529.
For MAINS powered apparatus and for apparatus producing internal voltages greater than 35 V (peak) a.c. or d.c., having no protection against splashing water according to annex A, the instructions for use shall state that the apparatus shall not be exposed to dripping or splashing and that no objects filled with liquids, such as vases, shall be placed on the apparatus.
degree of protection provided by enclosures against harmful ingress of water (see 6.5.2 of IEC 60730-1)
EmuMannen skrev:Personligen har jag fått mig en tankeställare men också en referens som jag kan arbeta efter.
EmuMannen skrev:Sen kommer vi till det som jag ser som den mest vitala delen och det är transformatorn.
Det är nu vi kommer tillbaka till begrepp som Isolating Transformer och Safety Transformer.
BosseS skrev:Jag har inte kollat men jag tror båda dessa typer är lika säkra, de har lika hög grad av dubbel isolering mellan sina lindningar. Den enda skillnaden är maximal utspänning. Jag behöver dock kolla upp det. Hur som helst kan du nog lugnt anse en isolationstrafo som lika säker.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 221 gäster