Ja, det är Jürg Jecklin jag tänker på och från den elektrostatiska luren utvecklades senare en AMT-variant av distributören Precide av Float-luren. Den har funnits i 15 år.
Vet inte direkt om jag skulle kalla Jecklin Float bra i basen. Mitt minne av dom var att en del tyckte att de lät bra i övrigt men många klagade just på nivån i basen eftersom lurarna ligger så långt ifrån öronen. Men man gillade att de inte låg så tätt i övrigt. Man hade även 2 modeller som var vanliga passiva till ett mycket lägre pris.
Jag vill kunna mäta upp referenslurar och jämföra med mina egna alster. För den delen så har jag skrivit ut delar till ett konsthuvud:
Kan man använda en UMIK-1?
Det verkar som mikrofonen ovan är placerad alldeles i början av hörselgången. Men det måste väl vara bättre att placera den där trumhinnan skulle ha suttit? I så fall så får jag komplettera huvudet med en hörselgång.
RogerGustavsson skrev:Egentligen ska du väl ha dina egna egna öron med hörselgångar för bäst resultat?
E.A.R.S duger gott för jämförande mätningar. Och ett alternativ till att 3D-skriva ut nya, antingen skannade eller avgjutna, öronsidor är att göra min egen huvudkurva. Det svåra i båda metoderna ovan är då själva hörselgången där man inte vill in och peta alternativt inte kan skanna. Men du kanske har ett har förslag/länk på ett tillvägagångssatt? Den egna huvudkurvan kan också till en viss del även kompensera för hörselfel.
Den kan som sagt användas för binaurala inspelningar, något som visas sist i denna recension:
Jag vet inte om inspelningsapplikationen som nämns i videon tar hänsyn till kalibreringskurvan, om inte så får man lägga till kalibreringskurvan i en veckkurva. Veckkurvan innehåller då givetvis även kompenseringar för min huvudkurva och den hörlur som avspleningen sker igenom.
Kurben skrev:
RogerGustavsson skrev:Egentligen ska du väl ha dina egna egna öron med hörselgångar för bäst resultat?
Det svåra kommer när han ska sätta tillbaka öronen...
Du verkar missförstå, Roger menar att jag borde ersätta E.A.R.S. öronsidor med kopior av mina egna och inte göra en dubbelsidig Gaugin: