Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Beställtnu blir det OA51 med buckliga upphängningar
avr7000 skrev:Beställtnu blir det OA51 med buckliga upphängningar
Nattlorden skrev:avr7000 skrev:Beställtnu blir det OA51 med buckliga upphängningar
Jättespännande! Vore iofs synd om .N om det skulle visa sig bli än bättre, men självklart hade det varit kul om det gå att pusha OA51 till ännu högre höjder...
I-or skrev:PTT6.5W04-01A är ett väl dyrt men extremt högpresterande element som definitivt bör framhållas för ambitiösa självbyggare.
Framför allt har Purify jagat ned alla olinjäriteter till ovanligt låga nivåer med ultralåg distorsion som följd, även vid relativt höga ljudtrycksnivåer. Förutom de klassiska förskjutningsberoende och strömberoende parametrarna har de också minimerat magnetiska hystereseffekter, vilket sänker distorsionsgolvet vid lägre membranförskjutningar (d.v.s. framför allt vid mellanhöga till höga frekvenser). Dessutom har surroundmoder, som leder till typiska frekvensgångsvariationer i mellanregistret, adresserats genom en ovanlig utformning av elastomermaterialet för att bryta upp rotationssymmetrin (här kunde man ha hittat en elegantare lösning, men det viktigaste är att det fungerar).
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:avr7000 skrev:Beställtnu blir det OA51 med buckliga upphängningar
Jättespännande! Vore iofs synd om .N om det skulle visa sig bli än bättre, men självklart hade det varit kul om det gå att pusha OA51 till ännu högre höjder...
Varför synd?
Hade elementet funnits då, kanske han valt det...
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:
Varför synd?
Visst, men det är ren spekulation och inget man skulle sätta hans namn på alltså.
I-or skrev:Tack!
Det har nog inte hänt jättemycket på konsidan de senaste 20 åren eller så, men jag är ganska övertygad över att vi kommer att få se betydligt styvare konstruktioner när grafenfibrer i alla dess former blir allt billigare. Det blir då möjligt att uppnå både hög styvhet / låg massa och relativt hög dämpning, vilket är precis vad konerna behöver.
avr7000 skrev:Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:
Varför synd?
Visst, men det är ren spekulation och inget man skulle sätta hans namn på alltså.
Varför skulle man sätta hans namn på en ny OA51 variant?
Anders gjorde massor för Carlsson-entusiasterna (Inte minst genom att stå för den akustiska designen av Larsenhögtalarna) och hedras därför med OA51.N (cancerfonden etc.) då han pekat ut ett Wavecor-element som spännande kandidat till OA51 innan han gick bort.
Jag hoppas att det framgått för alla att OA51.N inte är en Anderskonstruktion och att vi skulle försöka rida på hans namn.
Hade det varit Anders som gjort den skulle det inte tagit 1,5 år att konstruera filter etc.![]()
När det nu blir en ny OA51 variant konstruerad med detta Purifi-element får den ha ett annat namn.
(Både Magnus och jag samt Mattias, vi som gjorde OA51.N har köpt elementen så en ny variant blir det)
Maarten skrev:I-or skrev:PTT6.5W04-01A är ett väl dyrt men extremt högpresterande element som definitivt bör framhållas för ambitiösa självbyggare.
Framför allt har Purify jagat ned alla olinjäriteter till ovanligt låga nivåer med ultralåg distorsion som följd, även vid relativt höga ljudtrycksnivåer. Förutom de klassiska förskjutningsberoende och strömberoende parametrarna har de också minimerat magnetiska hystereseffekter, vilket sänker distorsionsgolvet vid lägre membranförskjutningar (d.v.s. framför allt vid mellanhöga till höga frekvenser). Dessutom har surroundmoder, som leder till typiska frekvensgångsvariationer i mellanregistret, adresserats genom en ovanlig utformning av elastomermaterialet för att bryta upp rotationssymmetrin (här kunde man ha hittat en elegantare lösning, men det viktigaste är att det fungerar).
Kul att du är tillbaka! (inte den förste att säga det men likafullt så).
Låg dist men lite taggigt runt 4k.
Hur ser du på uppbrytning i koner? Idag verkar ju fokus ligga på motorsystemet, inget fel i det men konerna verkar ju inte ha utvecklats på samma sätt. Snarare tvärtom med hårda koner som ska funka som kolvar men spricker såklart upp lite högre upp och utöver dist för sämre spridningsbeteende.
avr7000 skrev:Namnet på den nya högtalarvarianten får bli Carlsson PuriFiftyOne
avr7000 skrev:Japp....
Den vi har, Larsen 9 diskanten, en jag testar nu - en Seas med aluminium dome och titanbobin... nån från SB Acoustics kanske,
Jag har nån berylliumdiskant från Scan-speak men den har inte lika snygg spridning som jag vill ha.
juanth skrev:avr7000 skrev:Japp....
Den vi har, Larsen 9 diskanten, en jag testar nu - en Seas med aluminium dome och titanbobin... nån från SB Acoustics kanske,
Jag har nån berylliumdiskant från Scan-speak men den har inte lika snygg spridning som jag vill ha.
Den här då?![]()
https://hificompass.com/en/content/blie ... me-tweeter
OA51.lux
avr7000 skrev:https://www.soundimports.eu/en/bliesma-t34a-4.html
Morello skrev:I-or skrev:Tack!
Det har nog inte hänt jättemycket på konsidan de senaste 20 åren eller så, men jag är ganska övertygad över att vi kommer att få se betydligt styvare konstruktioner när grafenfibrer i alla dess former blir allt billigare. Det blir då möjligt att uppnå både hög styvhet / låg massa och relativt hög dämpning, vilket är precis vad konerna behöver.
Jag känner att tiden är mogen för den stora tråden om element av absolut högsta kvalitet .
jonasp skrev:Ämnet är kanske svårare att bottna helt än vissa andra, kan man tänka.
I-or skrev:Maarten skrev:I-or skrev:PTT6.5W04-01A är ett väl dyrt men extremt högpresterande element som definitivt bör framhållas för ambitiösa självbyggare.
Kul att du är tillbaka! (inte den förste att säga det men likafullt så).
Låg dist men lite taggigt runt 4k.
Hur ser du på uppbrytning i koner? Idag verkar ju fokus ligga på motorsystemet, inget fel i det men konerna verkar ju inte ha utvecklats på samma sätt. Snarare tvärtom med hårda koner som ska funka som kolvar men spricker såklart upp lite högre upp och utöver dist för sämre spridningsbeteende.
Jag glömde att svara på spridningsfrågan. Det är i praktiken knappast möjligt att kontrollera både frekvensgång, spridning och distorsion för elementet i den övre delen av arbetsområdet. Man får då välja och jag skulle då optimera för kolvbeteende så högt upp i frekvens som möjligt för att hålla frekvensgång och distorsion under så bra kontroll som möjligt. Spridningen får man hantera genom ett bra val av delningsfrekvens(er).
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 15 gäster