Moderator: Redaktörer
Lasse- skrev:Hej jag ser att du använder gul grön kopplings tråd till lite allt möjligt i kopplings väg i elinstallationer så brukar man bara
Använda gul grön ledning till jord ledning för att det inte ska bli missförstånd och för att det inte ska hända olyckor och
För att det ska vara enligt installations regler.
Mvh Lasse
solhaga skrev:nu är de fina resultaten tillbaka.
solhaga skrev:Jag kommer antagligen göra om MOSFET-lådan så att detta undviks samt göra det lättare att justera biasspänningen.
solhaga skrev:Jag ställer in biasen för båda benen genom att mäta spänningarna över Rs, det vill säga R7, R8, R13 samt R14, med varsin multimeter.
Men jag hade kopplat alla återledare till samma punkt; skärningen mellan L5, R7 och R8 nedan.
Så M1 och M2 fick önskat bias medans M3 och M4 fick sin bias inställd efter spänningen över R13 respektive R14 men med Loudspeaker i serie!
Det vill säga att M3 och M4 var helt avstängda.
Snacka om att knäppa ihop gylfen med västen!
Lösningen är givetvis att ha deras återledare kopplade till skärningen mellan R13, R14 och L1.
[ Bild ]
När jag testade prototypen till X-SLAPS för ett bra tag sedan, så hade jag tagit två existerande SLAPS-halvor utan att justera bias.
Och det gav ju verkligen fina resultat.
Så när jag skulle bygga X-SLAPS från grunden så utgick jag från en bias som innebar avstängning av MOSFET:arna och justerade bias därifrån.
Men det gav ju ovan nämnda fel.
Så nu är de fina resultaten tillbaka.
MacBruce skrev:
Läser med njutning dina inlägg (och knycker dina schemata för kommande bruk).
solhaga skrev:Äntligen klar:[ YouTube ]
Efter diy-träffen i Mölnlycke åker dom in i varsin garderob/krypvind som finns bakom lyssningsplatsen.
sammel skrev:solhaga skrev:Äntligen klar:[ YouTube ]
Efter diy-träffen i Mölnlycke åker dom in i varsin garderob/krypvind som finns bakom lyssningsplatsen.
Grattis
En fråga,
kommer dom långa bandhögtalarna
att bli klara till DIY-träffen ?
solhaga skrev:
Tack!
Du menar SALS?A!?
Det projektet har legat och puttrat ett tag, min ambition är att jag skall bli klar till diy-träffen.
solhaga skrev:Äntligen klar:[ YouTube ]
EXICON Mosfets have been designed specifically for high power linear use.
They offer high voltage capability, high slew rate and low distortion, making them the ideal choice for audio amplifier design.
Freedom from secondary breakdown and thermal runaway make them extremely reliable and remove the need for protection circuitry.
These advantages together with wide bandwidth, low drive requirements, and ease of paralleling make it possible for the simple construction of robust amplifiers with excellent sonic characteristics.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster