Plåtslageri - Högtalarstativ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Plåtslageri - Högtalarstativ

Inläggav Baffel » 2020-12-30 00:35

RogerGustavsson skrev:Provat i det rum där de ska användas. Beror lite på vilken höjd man själv befinner sig på. Alltför högt brukar låta sämre och mera rum när jag provat.

Tackar RG du har också bidragit i tråden, såklart. :)

Man kanske skulle ha ställbar höjd och vinkling ? Man sitter väl inte i samma fotölj/soffa hela livet.
Fast man kanske inte har samma högtalare hela livet heller :)

Det är ju fördelen med att anlita någon. Det kan bli skräddarsytt. Vet inte om det blir sådär värst mycket billigare än att köpa färdiga. Jo kanske om man siktar på större och tyngre . I annat fall dessa tex från BRL kostar nu 690 kr paret.

https://www.brl.se/sv/artiklar/norstone ... -hoga.html

.....men lika coola som en plåtverkstad kan fixa är de BRLarna inte. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Plåtslageri - Högtalarstativ vs gjutrör i papp

Inläggav avr7000 » 2020-12-30 01:18

topp-platta på BRL stativ är bara 20 * 16.5 cm.....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-12-30 01:24

Vänd dem upp och ner då, fast det kanske blir lite instabilt :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-30 02:02

avr7000 skrev:topp-platta på BRL stativ är bara 20 * 16.5 cm.....

Ähä det var ju pluttigt. Då får plåtslagaren fixa bättre doningar. :)

jansch

Re: Plåtslageri - Högtalarstativ

Inläggav jansch » 2020-12-30 21:27

RogerGustavsson skrev:
jansch skrev:Om looben är nedåtriktad går de inte att kompensera genom att ändra höjden utan högtalaren bör då riktas lite uppåt för att kompensera detta.

Går väl att göra i delningsfiltret också?

Såklart!
Jag var kanske lite otydlig. Jag utgick ifrån att högtalaren inte konstruerades om. Mitt budskap är: Lyft inte upp högtalaren om looben är nedåtriktad, vinkla istället
...eller skrivet på annat sätt: Använd helt enkelt rätt och enklast metod för att kompensera brister så slipper man samtidigt negativa bieffekter som man inte har kontroll över.
Sedan kan man ju tycka att lite bakåtlutade högtalare inte är estetiskt tilltalande.....

Dock, att ändra på en loob genom filterkorrigeringar och samtidigt ha kontoll över t.ex frekvensgång är mer "trial and error" än teoretiska simuleringar - mycket lödande och mycket mätningar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-31 09:42

Okej men hur vet om detta om man behöver kompensera brist , detta med loob? Det har jag ingen aning om ifall jag behöver göra med mina Kef Cadenza.

Du har fått ett PM jansch

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-05 08:07

Konstruktion uppskissad . Till plåtis för kostnadsförslag. Vi valde lite olika lösningar , jag och FBK. Ska bli spännande att se vad det kan kosta. :)
För min del får det gärna se lite "ruff" och rått ut. Dock inga vassa kanter . Det får plåtis fixa med vinkelslipen . Han kan också runda av plåtar med hjälp av någon vattenskärande maskin. FBK vet mer om det .
Min lösning kan egentligen vem som helst - som har möjlighet att kapa fyrkantsrör och en svets - fixa . :)

P.s Plåtis har en del större kunder som det kan komma blixtbeställningar ifrån . De prioriterar han före oss, såklart. :) Det får vi räkna med , dvs leverans av stativen , tid för det flexibelt så att säga. :)

Föregående

Återgå till DIY-forum