Moderator: Redaktörer
I-or skrev:För ordningens skull vill jag bara poängtera att jag helt bekänner mig till den konventionella prioriteringsordningen, 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning och 3) distorsion. Utöver detta har jag nog aldrig dristat mig till att bedöma vad som är optimal spridning annat än att den bör utgöra en jämn funktion utan svår vågighet (även här i linje med konsensusvetenskapen). Vad som utgör optimal spridning är mycket rumsberoende och beror även på lyssningsvanor, bl.a. om man gillar att röra sig i rummet eller lyssna från olika positioner.
Erik_Johansson skrev:I-or skrev:….
Du är alltså inne på att man ska använda vågigheten man får i frekvensgången för diffraktionseffekterna från baffeln till att styra spridningen dit man vill ha den. Detta avråder jag starkt ifrån av tre skäl:
.....
3. Om man medvetet vill skapa denna vågighet för spridningens skull får man också en vågighet i frekvensgången on-axis som antagligen är mer problematisk än en något varierande spridning kring delningsfrekvensen.
…. Och det är ju inte så att vågigheten försvinner för att man inte valt att använda den på ett konstruktivt sätt. Ofta ser man på mätningar av högtalare att baffeln ställer till det rejält spridningsmässigt kring delningen. Så effekterna finns ju alltid där. Det är ju bara en fråga om vad man gör med dem. Sen är givetvis allt en balansgång. Men mitt högst personliga intryck är att en jämn spridning genom delningsområdet (eller egentligen jämn energiutstrålning skulle jag säga) är oerhört viktigt och visst kanske man kunde lagt tiden på annat än att lägga massa tid av och till under ett antal år på detta att styra spridning men hjälp av baffeln.
/Erik
I-or skrev:För ordningens skull vill jag bara poängtera att jag helt bekänner mig till den konventionella prioriteringsordningen, 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning och 3) distorsion. Utöver detta har jag nog aldrig dristat mig till att bedöma vad som är optimal spridning annat än att den bör ha en jämn kurvform utan svår vågighet (även här i linje med konsensusvetenskapen). Vad som utgör optimal spridning är mycket rumsberoende och beror även på lyssningsvanor, bl.a. om man gillar att röra sig i rummet eller lyssna från olika positioner.
Maarten skrev:Erik_Johansson skrev:I-or skrev:….
Du är alltså inne på att man ska använda vågigheten man får i frekvensgången för diffraktionseffekterna från baffeln till att styra spridningen dit man vill ha den. Detta avråder jag starkt ifrån av tre skäl:
3. Om man medvetet vill skapa denna vågighet för spridningens skull får man också en vågighet i frekvensgången on-axis som antagligen är mer problematisk än en något varierande spridning kring delningsfrekvensen.
…. Och det är ju inte så att vågigheten försvinner för att man inte valt att använda den på ett konstruktivt sätt. Ofta ser man på mätningar av högtalare att baffeln ställer till det rejält spridningsmässigt kring delningen. Så effekterna finns ju alltid där. Det är ju bara en fråga om vad man gör med dem. Sen är givetvis allt en balansgång. Men mitt högst personliga intryck är att en jämn spridning genom delningsområdet (eller egentligen jämn energiutstrålning skulle jag säga) är oerhört viktigt och visst kanske man kunde lagt tiden på annat än att lägga massa tid av och till under ett antal år på detta att styra spridning men hjälp av baffeln.
/Erik
Men Erik, så att jag inte missförstår eller att vi missar något här, om jag tolkar I-or rätt och utifrån hur jag tror att det borde vara, så får man i princip sämre off-axis kurva om man optimerar on-axis och vice versa. Eller?
Handlar då i sådana fall din syn på design av baffel mer om att prioritera energikurva gentemot on-axis?
Som jag tolkar I-ors svar och utifrån att många 5-6,5-tums element är närapå rundstrålande upp till ca 2-3KHz, samt ifall man använder WG, så kan man optimera BÅDE on-axis (prio 1) och energi-respons (prio 2). Och dessutom även optimera distorsion (prio 3) om man använder elementen i deras kolvformiga områden. Eller?
Utifrån:I-or skrev:För ordningens skull vill jag bara poängtera att jag helt bekänner mig till den konventionella prioriteringsordningen, 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning och 3) distorsion. Utöver detta har jag nog aldrig dristat mig till att bedöma vad som är optimal spridning annat än att den bör ha en jämn kurvform utan svår vågighet (även här i linje med konsensusvetenskapen). Vad som utgör optimal spridning är mycket rumsberoende och beror även på lyssningsvanor, bl.a. om man gillar att röra sig i rummet eller lyssna från olika positioner.
Detta med distorsion, jag förstår att du Erik nämnde det för att du delar i eller över uppbrytningsområdet. Utifrån I-ors prioriteringar ovan, ser jag distorsionen som prioriterad främst för att det är ett eftersatt och svårt område. Den andra prioriteringsskalan är gäller graden av hörbarhet och då verkar den komma som nr 3 i prioriteringsordning. Så konkluderar jag det sagda.
Kraniet skrev:Men man vill ju ha smal baffel så ljudet "släpper från lådan"
I-or skrev:Magico undviker basreflexlösningar.
Morello skrev:Jag tycker ändå att den nedre gränsfrekvensen är aningens hög givet pris och fysiska dimensioner.
I-or skrev:I sammanhanget kan det vara intressant att se hur jämn frekvensgång on-axis (eller snarare "listening window" i Stereophiles mätningar) och horisontell spridning man kan få med en trevägskonfiguration på en stor och ordentligt rundad/avfasad baffel (OBS! Mätningarna är begränsade till +/- 45 grader här):
Magico M2 (diskanten mäter bättre över 10 kHz on-axis än för "listening window" även om den rullar av lite för mycket över ca 15 kHz)
Vimberg Mino
Så här illa kan det bli med en pytteliten baffel för en tvåvägskonstruktion (OBS! Mätningarna gäller +/- 90 grader här):
Audio Physic Step Plus
En nästan lika liten baffel, men försedd med vågledare:
Klipsch Reference Premiere RP-600M
Om man inkluderar även tidigare teoretiska exempel blir slutsatsen att man med större bafflar kan vara ganska säker på att få till en jämn spridning (och relativt små diffraktionseffekter on-axis), medan man bör använda vågledare för små/smala bafflar om man vill vara säker på att undvika problem. Om man tänker använda ett direktstrålande diskantelement bör man hålla baffelbredden över kanske 25 cm (gärna kombinerat med en hygglig höjd) och dessutom är det klokt att utnyttja en ganska låg delningsfrekvens. Programmet Edge kan vara ett bra hjälpmedel för en första approximation till hur spridningen kommer att se ut.
I-or skrev:Oftast brukar baffelbredden bestämmas av estetiska hänsyn, eventuellt i kombination med diametern på baselementet (baffeln får en viss minimumbredd). Sedan måste man anpassa korrektionen i delningsfiltret efter vilken baffelstegsverkan man får. Man gör det onödigt svårt för sig om man låter delningsfrekvensen bero på baffelsteget.
För diskanten gäller generellt att en bredare baffel ger mindre diffraktionseffekter, men dessa kan förstås också minimeras genom användning av vågledare, asymmetriskt montage, icke-konstant baffelbredd eller ordentliga avfasningar.
Martin skrev:Jag delade ca. 700Hz mellan AL130 och AL170 i mina 4-vägare med bra resultat. Till diskanten Seas DXT blev det 3kHz. DXT har fö samma vågfront som AL130 så de spelar med samma fasförhållande i hela horisontella planet. Mycket bra möjlighet till integration mellan de elementen alltså.
Du skulle kunna göra dem till 3,5-vägare. Det skulle jag nog rekommendera. Då kan du justera baffelkompensationen och få rätt mängd lågbas väldigt flexibelt. Den undre basen behöver nog vinklas uppåt lite eller läggas i ett steg framåt om du väljer den lösningen.
Så ser mina filter ut
[ Bild ]
Martin skrev:Jag har byggt 4-vägare som innehåller båda elementen.
viewtopic.php?f=3&t=54987&p=1650666
Är supernöjd med dem fortfarande. Jättebra element.
MathiasJK skrev:Martin skrev:Jag delade ca. 700Hz mellan AL130 och AL170 i mina 4-vägare med bra resultat. Till diskanten Seas DXT blev det 3kHz. DXT har fö samma vågfront som AL130 så de spelar med samma fasförhållande i hela horisontella planet. Mycket bra möjlighet till integration mellan de elementen alltså.
Du skulle kunna göra dem till 3,5-vägare. Det skulle jag nog rekommendera. Då kan du justera baffelkompensationen och få rätt mängd lågbas väldigt flexibelt. Den undre basen behöver nog vinklas uppåt lite eller läggas i ett steg framåt om du väljer den lösningen.
Så ser mina filter ut
[ Bild ]
Ser inte bilderna..
MathiasJK skrev:1, Välj element
2, bestäm baffelbred som då cirka ger baffelsteget
3, Bestäm elementplacering på baffel
4, Fräs kanterna för mindre direktion
5. Väljer mqn bredden före bygget??
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster