Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Jag gick tillbaka till ditt schema och konstaterade att du har 10 ohm i serie med högtalaren för inpedansmätning.(?)
Konstigt
För att mäta spänningen korrekt och därigenom kunna bestämma impedans måste du ha en "konstantströmkälla" som enkelt skapas genom ett stoooort motstånd i serie med högtalaren. Stort = ca/över 100 gånger så stort som mätobjektet, alltså 1 - 2 kohm funkar med bra noggrannhet. 10ohm och mäta 8ohms högtalare ger stora fel.
Eller har du nåt i applikationsprogramvaran som kompenserar för det?
Om ref.signalpot:en är så känslig, dela upp den i ett eller 2 fasta motstånd + pot (med tillsammans motsvarande resistans). En pot som blir så känslig som din håller inte ett referensvärde bra.
Generellt bör inte en pot ha större värde än att den ger tillräcklig justermån.
xmag skrev:jansch skrev:Jag gick tillbaka till ditt schema och konstaterade att du har 10 ohm i serie med högtalaren för inpedansmätning.(?)
Konstigt
För att mäta spänningen korrekt och därigenom kunna bestämma impedans måste du ha en "konstantströmkälla" som enkelt skapas genom ett stoooort motstånd i serie med högtalaren. Stort = ca/över 100 gånger så stort som mätobjektet, alltså 1 - 2 kohm funkar med bra noggrannhet. 10ohm och mäta 8ohms högtalare ger stora fel.
Om ref.signalpot:en är så känslig, dela upp den i ett eller 2 fasta motstånd + pot (med tillsammans motsvarande resistans). En pot som blir så känslig som din håller inte ett referensvärde bra.
Jag har ändrat på schemat efterhand som jag testat. Nu kör jag med 100 ohm för impedansmätningen. Manualen till REW säger under 33 ohm om man skall mäta högtalare runt 8ohm. Hur som helst fungerar det bra så här.
Bra idé med ref.potten. Har varit inne på det men testade aldrig. Problemet är egentligen med att hålla nivån är att hitta exakt rätt motstånd som ligger mitt i den tillåtna skillnaden. Dvs, om skillnaden får vara max 1% kanske jag använde en dämpsats som hamnade på 0,9%. Då är det lätt att hamna utanför 1% när temperaturen skiftar (eller vad det nu kan vara). Med potten jag använder nu (med log-värde du rekommenderade, 5k log) är justeringsvinkeln mellan de två ytterområdena som ligger inom 1% hyfsat bra, dvs man behöver inte "nudda" vid potten för att hamna utanför 1% fel. Men jag skall tänka på fasta motstånd med en justering där hela pottens möjliga vinkel kan nyttjas för några procent i nivåjusteringen runt den fasta nivån.
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:Jag gick tillbaka till ditt schema och konstaterade att du har 10 ohm i serie med högtalaren för inpedansmätning.(?)
Konstigt
Jag har ändrat på schemat efterhand som jag testat. Nu kör jag med 100 ohm för impedansmätningen. Manualen till REW säger under 33 ohm om man skall mäta högtalare runt 8ohm. Hur som helst fungerar det bra så här.
Bra idé med ref.potten. Har varit inne på det men testade aldrig. Problemet är egentligen med att hålla nivån är att hitta exakt rätt motstånd som ligger mitt i den tillåtna skillnaden. Dvs, om skillnaden får vara max 1% kanske jag använde en dämpsats som hamnade på 0,9%. Då är det lätt att hamna utanför 1% när temperaturen skiftar (eller vad det nu kan vara). Med potten jag använder nu (med log-värde du rekommenderade, 5k log) är justeringsvinkeln mellan de två ytterområdena som ligger inom 1% hyfsat bra, dvs man behöver inte "nudda" vid potten för att hamna utanför 1% fel. Men jag skall tänka på fasta motstånd med en justering där hela pottens möjliga vinkel kan nyttjas för några procent i nivåjusteringen runt den fasta nivån.
Konstigt! Då måste REV innehålla någon form av kompenserade hård eller mjukvara, fast hur det skullegå till är en gåta. Någon som vet?
Hela ide'n med motståndet är att skapa en konstantström-generator av slutsteget. Alltså, om strömmen inte ändrar sig kan du skriva Ohms lag såhär:
U = konstant x R . Dvs du kan mäta en spänning som exakt motsvarar högtalarens impedans vid olika frekvenser.
Ju större motståndet är i förhållande till högtalarens impedans desto exaktare blir mätningen
Om du använder 33ohm och högtalaren har 33ohm vid resonans blir felet ca 50%.
Om du använder 1000ohm och högtalaren har 33ohm vid resonans blir felet ca 3%
Enkelt uttryckt.......
Prova och mät ett lågohmigt motstånd t,ex 4,7ohm - du skall ju då få ett rakt streck vid 4,7ohm.
Prova sedan och mät ett större motstånd, t.ex 33ohm - du skall ju då få ett rakt streck vid 33ohm.
Motstånd är ju också så bra frekvensmässigt att om "kurvan" inte är ett rakt streck är det fel på mätningen. Ett enkelt sätt att kolla mätutrustningens prestanda.
Bra resultat kan uppnås med en hörlursutgång för att driva belastningen, med ett avkänningsmotstånd på 100 ohm. Om en linjeutgång används avkänningsmotstånd måste vanligtvis vara mycket större eftersom linjeutgångar har hög utgångsimpedans och begränsad enhetskapacitet, prova 1 kOhm men notera att resultaten kommer att få mycket högre ljudnivåer.
Ett alternativ är att köra lasten via en effektförstärkare, som kan leverera de lägsta ljudnivåerna och de mest exakta resultaten, men stor försiktighet måste tas som nivåerna en effektförstärkare kan generera kan enkelt skada ljudkortets ingångar. Om du använder en förstärkare kan avkänningsmotståndet vara mycket lägre, 33 ohm eller mindre, men ljudkortingångar bör anslutas via en resistiv avdelare som tillhandahåller runt 20 dB dämpning och helst ingångarna bör också skyddas av back-to-back zenerdioder för att klämma in ingången till mindre än 5V.
jansch skrev:Alltså......
Om jag läser ditt schema rätt mäter du med konstantströmmetoden. D v s du tar ut mätspänningen över högtalaren (mätobjektet). Därmed får du ett mätresultat där spänningen över högtalaren motsvarar impedansen. Ohms lag: spänning = impedans x konstant.
Konstanten = strömmen måste då verkligen vara konstant, så konstant att inga oacceptabla mätfel skapas.
Ju större motstånd desto konstantare ström, så stort motstånd att högtalarimpedansen inte spelar någon större roll.
Om man mäter med annan metod t.ex konstant spänningsmetod måste motståndet vara väldigt litet istället.
Tyvärr säger inte din googletext vilken metod som avses. Jag blir väldigt misstänksam att dom inte menar samma metod som du valt. Ju större motstånd du väljer desto MINDRE mätspänning får du ut och du kan skippa spänningsdelaren 82kohm - 10kohm på ingången till ljudkortet. Google texten säger ju STÖRRE spänning......
För att du skall verifiera att din mätutrustning mäter rätt - gör som jag skrev i förra inlägget. Det tar 10 minuter, väl använd tid.
FINNS DET INGEN ANNAN PÅ FAKISKT.IO SOM KAN GRUNDLÄGGANDE ELEKTRONIK OCH ORKAR KOMMENTERA???
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Brusmätningen gjorde jag innan den var kalibrerad.¨
EDIT:
Såg att jag gjorde en särskrivning och ett par andra skrivfel. Jag hatar särskrivningar. Men det ingår inte i mätjiggen så det får man stå ut med.
Bekymra dig inte om sär skrivningar, dagens I-lands problem är snarare hopskrivningar av prepositioner med efterföljande ord. Ett "konstruerat men dock ej främmande" exempel: "Tillslut tillslut öppningen upptill, som kan vara upptill 20 cm i diam."
![]()
![]()
![]()
![]()
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Bekymra dig inte om sär skrivningar, dagens I-lands problem är snarare hopskrivningar av prepositioner med efterföljande ord. Ett "konstruerat men dock ej främmande" exempel: "Tillslut tillslut öppningen upptill, som kan vara upptill 20 cm i diam."
![]()
![]()
![]()
![]()
Till yttermera visso - från dagens Expressen: "Casper mördades påväg till festen".
Har också sett "båten gick pågrund pågrund av ett tidigare ej uppmärksammat grund".
Baffel skrev:Här en annan som mäter och kollar. Om du eventuellt får lite inspiration av det?Jag har för övrigt det större av de där korten.
[ YouTube ]
xmag skrev:Fortsätter i denna tråd eftersom det mest gäller Matrojig. Kommer härifrån: viewtopic.php?f=10&t=71556&p=2174079#p2173763
Brus och dist ökar när jag låter signalen gå via vippkontakterna.
Vippkontakterna används för att styra vilken mätning som skall användas som Frekvensmätning-Impedansmätning och Kalibrering.
Det som skiljer att gå via vippkontakterna och att koppla direkt är följande:
1. Längre signalväg
2. Trådarna går inte rakt
3. Tråden in från en vippkontakt är en tunn skärmad signaltråd.
Jag tror felet ligger i nr 3. Tråden är till för signaler med mycket låg effekt. När slutsteget skall skicka sin signal genom samma tråd kan flera problem uppstå.
Skall senare testa med att dra en grövre tråd som jag skärmar själv.
xmag skrev:Baffel skrev:Här en annan som mäter och kollar. Om du eventuellt får lite inspiration av det?Jag har för övrigt det större av de där korten.
[ YouTube ]
Intressant!
Baffel skrev:xmag skrev:Baffel skrev:Här en annan som mäter och kollar. Om du eventuellt får lite inspiration av det?Jag har för övrigt det större av de där korten.
[ YouTube ]
Intressant!
Facinerande . Fel värde på kondensatorn i loopen och HF- responsen blir kass. Han tar bort dem med det första kortet och responsen blir " flat as panckake" . Sen tillverkar kineserna ett nytt kort som är "crap" det med. Med SAMMA fel värden . Som han säger hur tänker de egentligen när en pensionär med enkelt occiloskåp kan se hur fel det mäter och då tillverkar de kanske tusental av dessa små kort. Även jag som absolut helt nybörjare på detta med att testa på att bygga liten förförstärkare ( har beställt lite delar/ grejer nu) hade ju inte gjort det misstaget. Mäter inte kineserna sina kort/ konstruktioner ens?!? Skitmysko. Det enda jag kan tänka mig är att de var rädda för att ström skulle krypa igenom kretsen men hallå vilka värden på kondingen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster