Morello skrev:jlcpcb.com gör kort för fikapengar.
OK!!
Jag tittar in där och ser vad som gäller!
TACK!!
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:jlcpcb.com gör kort för fikapengar.
Baffel skrev:Hmmm, vad för komponenter använder du? Kvalité? Är det inte lite väl hög dist med tanke på att det bara är frågan om operationsförstärkare, några motstånd och kondingar? Jämn strömförsörjning? Signaljord funkar som det ska?
Aha, vänta nu. Har för mig att det är viktigt att du klipper de högre frekvenserna en bra bit upp över 20kHz för att motverka negativ loop gain. Det i sin tur kan skapa dist i de högre hörbara frekvenområdet ( det intressant mätbara i ditt fall). Obs nybörjare så det får någon mer kunnig reda ut. Om det ställer till det?
Kan det bero på långa ledningsvägar och x- brädan? Disten dvs. Även detta med fas / kurva. Det ser ju liksom ostabilt ut om man kollar på dina mätningar. Fast det är kanske så det ska se ut?
Din OP-amp har : THD + N @ 1 kHz (Typ) (%) 0,00008 enligt databladet från TI.
Kolla här. I princip samma som din :
viewtopic.php?f=10&t=71581
Mot slutet i videon mäts det bla distorsionsnivåer:
https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ
Bra jobbat för övrigt !
Gain och dist , från Youtubevideon ovan :
jansch skrev:När du mäter förstärkardist på det sättet ska du mäta utan smoothing.
- Med 1kohm på R6 och R9 respektive R7 och R10 får du förstärkningsfaktor 2 i varje opamp steg. Totalt förstärker du 4ggr.
- Jag tycker det därför helt onödigt att då ha 2 opamps och du får alltså lika bra eller bättre distnivå med EN opamp med förstärkningfaktor 4.
- Nu belastar du varje opamp med 2kohm på utgången (R6 i serie med R9 och likadant med R7 och R10), helt onödigt för en återkopplingsslinga.*
- Ju lägre värde på R6 och R9 dest större konding (C1) behöver du för att inte skära av basen.
- Bästa lösningen borde då vara:
*skippa en opamp alltså U1A, R7 och R10.
* Byt ut till R6 = 2,2kohm och R9 = 6,8kohm (om du verkligen skall ha ca 4ggr spänningsförstärkning). vill du ha annan förstärkning så håll summan av R6 + R9 på sådär 8 till 15kohm ( inte kritiskt).
Förstärkingsfaktorn blir G = 1 + R9/R6. Alltså, vill du ha 10ggr förstärkning väljer du t.ex R6 till 1,2kohm och R9 till 10kohm. Först ÖVER 10 - 15 ggr förstärkning kan du börja fundera 2 opamps, men det kan också funka med mycket mer förstärkning. Mät!
- Nu kan du bibehålla C1 och ändå få bättre bas p ga att R6 nu har ett större värde.
* OPA2134 tål visserligen 600ohms last men varför plåga den i onödan?
jansch skrev:När du mäter förstärkardist på det sättet ska du mäta utan smoothing.
- Med 1kohm på R6 och R9 respektive R7 och R10 får du förstärkningsfaktor 2 i varje opamp steg. Totalt förstärker du 4ggr.
- Jag tycker det därför helt onödigt att då ha 2 opamps och du får alltså lika bra eller bättre distnivå med EN opamp med förstärkningfaktor 4.
- Nu belastar du varje opamp med 2kohm på utgången (R6 i serie med R9 och likadant med R7 och R10), helt onödigt för en återkopplingsslinga.*
- Ju lägre värde på R6 och R9 dest större konding (C1) behöver du för att inte skära av basen.
* Byt ut till R6 = 2,2kohm och R9 = 6,8kohm (om du verkligen skall ha ca 4ggr spänningsförstärkning). vill du ha annan förstärkning så håll summan av R6 + R9 på sådär 8 till 15kohm ( inte kritiskt).
Förstärkingsfaktorn blir G = 1 + R9/R6. Alltså, vill du ha 10ggr förstärkning väljer du t.ex R6 till 1,2kohm och R9 till 10kohm. Först ÖVER 10 - 15 ggr förstärkning kan du börja fundera 2 opamps, men det kan också funka med mycket mer förstärkning. Mät!
- Nu kan du bibehålla C1 och ändå få bättre bas p ga att R6 nu har ett större värde.
xmag skrev:Baffel skrev:Hmmm, vad för komponenter använder du? Kvalité? Är det inte lite väl hög dist med tanke på att det bara är frågan om operationsförstärkare, några motstånd och kondingar? Jämn strömförsörjning? Signaljord funkar som det ska?
Aha, vänta nu. Har för mig att det är viktigt att du klipper de högre frekvenserna en bra bit upp över 20kHz för att motverka negativ loop gain. Det i sin tur kan skapa dist i de högre hörbara frekvenområdet ( det intressant mätbara i ditt fall). Obs nybörjare så det får någon mer kunnig reda ut. Om det ställer till det?
Kan det bero på långa ledningsvägar och x- brädan? Disten dvs. Även detta med fas / kurva. Det ser ju liksom ostabilt ut om man kollar på dina mätningar. Fast det är kanske så det ska se ut?
Din OP-amp har : THD + N @ 1 kHz (Typ) (%) 0,00008 enligt databladet från TI.
Kolla här. I princip samma som din :
viewtopic.php?f=10&t=71581
Mot slutet i videon mäts det bla distorsionsnivåer:
https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ
Bra jobbat för övrigt !
Gain och dist , från Youtubevideon ovan :
Mikrofonförstärkaren har betydligt lägre värden på dist och brus än vad man ser i graferna. Ljudkortet är det som hindrar bättre värden förutom pikarna som beror på att jag kör utan skärmad tråd och dessutom långa sådana. Har kortat av dem en del nu så bruste ligger på 0,003 och THD på samma nu. Värden som 0,00008 osv kan man få om man använder det bästa som finns i mätteknik. Man får nog vara nöjd med 0,003.
jansch skrev:Vad har du nyttosignalen i dina distmätningar???
Det verkar som du "mäter" brum/brus???
50Hz peaken är ju brum.... likaså multipler av 50Hz
Baffel skrev:jansch skrev:När du mäter förstärkardist på det sättet ska du mäta utan smoothing.
Hur kan du allt det där? Jag menar sitter det i huvudet på dig liksom ( inget illa menat , du fattar) eller kollar du på x-mags schema och räknar fram nya värden ?
xmag skrev:jansch skrev:Vad har du nyttosignalen i dina distmätningar???
Ja det är brum och brus. Största piken ligger på 0,1% och vid 50hz på 0,05%.
Om jag ställer om till dB ligger mätsignalen på 0dB och all brus, dist mm under -60dB om man räknar på pikarna. Vid 1khz ligger det under -80dB. Jag har en märklig pik också vid 19,1 khz. Den ändrar sig inte alls om jag lägger handen över alla trådar jag har kopplat kors o tvärs. Alla andra pikar stiger kraftigt när jag gör så.
xmag skrev:Jag avmarkerade smoothing och ser då att bruset ligger högst. Disten ligger långt under bruset men har en massa pikar.
Hinner inte lägga upp bilder på det nu. Skall sova.
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:Vad har du nyttosignalen i dina distmätningar???
Ja det är brum och brus. Största piken ligger på 0,1% och vid 50hz på 0,05%.
Om jag ställer om till dB ligger mätsignalen på 0dB och all brus, dist mm under -60dB om man räknar på pikarna. Vid 1khz ligger det under -80dB. Jag har en märklig pik också vid 19,1 khz. Den ändrar sig inte alls om jag lägger handen över alla trådar jag har kopplat kors o tvärs. Alla andra pikar stiger kraftigt när jag gör så.
Men!
om du skall mäta dist måste du ju ha en nyttosignal! T.ex 1kHz som du styr ut till kanske 100mV på din mikrofonförstärkare på utgången.
Då kan du ställa in peaken/ toppen på 1kHz signalen till 0dB. Nu kommer du få (förhoppningsvis) ganska små toppar vid multiplar av 1kHz, t.ex vid 2kHz och 3kHz osv.
Om nu toppen på 2kHz visar -60dB har du alltså 0,1% 2:a tons dist osv.
jansch skrev:xmag skrev:Jag avmarkerade smoothing och ser då att bruset ligger högst. Disten ligger långt under bruset men har en massa pikar.
Hinner inte lägga upp bilder på det nu. Skall sova.
Ok, sinussvep. Vid vilken utspänning?
Jag tror att din kurva då visar TDH + Noise med en massa allvarliga störningar i form av brum etc.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster