Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-02-15 00:14

Morello skrev:
Jag har faktiskt konstruerat en liten klass-D-apparat...

I-or sa: Det finns dock en uppsjö av alternativ en vad gäller förstärkare (t.ex. Aiyima...

Ja, men då så. :) Hur stor är din Morello?

Edit: Kraftfull menar jag . W? Om du ens säljer den dvs.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-15 01:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-15 00:20

rajapruk skrev:Ska man skruva fast denna i soffan för extra skön rumpsparkseffekt?
Vilken ”buttcurve” är skönast att ekvalisera fram? Excitera skinkresonanser maximalt?

Appappapp, vi skämtar inte om SB-1! :wink:

För övrigt så skakar den inte mer rumpa än vilken annan basmodul som helst med samma ljudtrycksnivå i lyssningspositionen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-18 17:43

Baffel skrev:Om AIYIMA TPA3255 är aktuell så finns den med olika funktioner tex:

....l

Vilka bara var exempel på varianter och som I-or sa och kraven är heller inte särskilt höga här
Det finns många klass d förstärkare som kan vara lämpliga. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-18 17:53

Baffel skrev:
Morello skrev:
Jag har faktiskt konstruerat en liten klass-D-apparat...

I-or sa: Det finns dock en uppsjö av alternativ en vad gäller förstärkare (t.ex. Aiyima...

Ja, men då så. :) Hur stor är din Morello?

Edit: Kraftfull menar jag . W? Om du ens säljer den dvs.

Det var för en kunds räkning och den är ej avsedd för hifi (där man ju nyttjar klass AB :mrgreen: ), men presterar gissningsvis som de andra TI-baserade lösningarna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-18 17:58

Morello skrev:
Det var för en kunds räkning och den är ej avsedd för hifi (där man ju nyttjar klass AB :mrgreen: ), men presterar gissningsvis som de andra TI-baserade lösningarna.

Ha ha, kunde ge mig fa....n på att du skulle lägga den kommentaren :mrgreen:
(.det verkar i och för sig som du har rätt )

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-18 19:58

Jaha, då har basarna kommit hem. Bara att kapa upp en plywood, beställa förstärkare, kablage och lite annat. Ska läsa bakåt i tråden och kolla förslag hittills. Och stort tack I-or. Nu blir det till att detaljstudera och försöka såga upp bitar till lådan på rätt sätt. Några bilder kanske?

från sidan.jpg
från sidan.jpg (1.52 MiB) Visad 4772 gånger

översiktsbild.jpg
översiktsbild.jpg (1.93 MiB) Visad 4772 gånger

Rejäla doningar med bra tyngd i handen.

Lär ha tusen frågor från nu och framåt... :lol: 8)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-18 20:15

Shyssta pannkakslaggar :)

Om du monterar förstärkaren på soffbasen och sedan lassar in den under soffan . Behöver du inte ändra volymen på basförstärkaren efter det?

Riktigt nyfiken på att se vad för lösning vad det gäller delning basmodul / ägg det blir , om du väljer en klass d förstärkare som inte har den funktionaliteten inbyggd i sig. Eller var det löst? Minns inte riktigt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-18 20:37

Jahapp. Vad jag har sett då så är dessa bra alternativ? Plateamp och mindDSP. miniDSP är ju bara att beställa Plateampen ser ju lite klurigare ut...

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... JkEALw_wcB

https://www.tradewheel.com/p/dsa-series ... ss-275917/

Vad behöver jag mer?

Kablage tex?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-18 22:04

Ja du, tror nog först att du ska lista ut förstärkare / delning innan du ger dig på kablagefrågan. Jag har aldrig haft miniDSP så du får avvakta tips och råd. Har inte en sådan en DAC i sig? Var det inte du som just köpte en DAC? Kanske var någon annan. Kanske går att köra med extern DAC ? Som sagt , avvakta svar från någon som har en miniDSP.

Just den Vistron du nu länkar till . Har inte den delningsfilter i sig? Volymkontrollen på förstärkaren, om det rör till det? Dessutom just den är minimumbeställningen 200 st. Då får du vara klurig om du bara ska lyckas beställa en. :) Varför ska du krångla med att beställa en sådan ? I-or sa: Det finns dock en uppsjö av alternativ vad gäller förstärkare (t.ex. Aiyima A07 med kapabel SMPS) och kraven är heller inte särskilt höga här. Allra viktigast är goda ekvaliseringsmöjligheter. Just en sådan Aiyima med nätdel ( som du får köpa till) som duger till din soffbas totalt typ 1200-1300 kr. Billigare om du väljer en icke CE -märkt nätdel ( jag rekommenderar CE märkning på nätdelen) . Obs kolla bara om nätdelen , AC/DC omvandlaren, har fläkt eller ej. Fast fläktljudet kanske drunknar i ljudet från soffsubben?

Har du kollat så elementen fungerar ? Ska väl vara höjden av otur , men kolla kan du ju. :)

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-19 06:36

Hur vet man att t ex Vistron klarar låg impedans? Jag kollade mindsp-modulerna på hembiobutikens hemsida och den ena är specad:
2 x 250 watt i 4 ohm, 1 x 500 watt i 8 ohm och den andra
2 x 125 watt i 4 ohm, 1 x 450watt i 4 ohm.

Ger inte bryggkoppling rätt svampig bas när impedansen går neråt 2ohm som på ovanstående modeller?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 07:35

RolffRojs skrev:Hur vet man att t ex Vistron klarar låg impedans? Jag kollade mindsp-modulerna på hembiobutikens hemsida och den ena är specad:
2 x 250 watt i 4 ohm, 1 x 500 watt i 8 ohm och den andra
2 x 125 watt i 4 ohm, 1 x 450watt i 4 ohm.

Ger inte bryggkoppling rätt svampig bas när impedansen går neråt 2ohm som på ovanstående modeller?

Det är förstås väldigt viktigt att förstärkaren klarar av det den ska. Svampig bas? Nej tack. Jag kan absolut tänka mig en förstärkare, modell mindre i hyllan tillsammans med minidsp som alternativ. Känns lite krångligt och riskfyllt med "sample".

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-19 08:15

Jaha kommer det krypas ned mot 2 ohm . Hmmm det bör man ju absolut ta i beaktande . I annat fall förstärkare , minst 2x 100w (I-ors rekommendation) , modell mindre , placerad hylla är ju inga problem ( det blir en klass d om den ska vara mindre).

Skippa sample. Det hade i alla fall jag gjort.

Ett exempel bland många klass d förstärkare
Mini 200W Power Amplifier HiFi Stereo Integrated Digital Class D Audio amp,£32.99
https://www.ebay.co.uk/itm/Mini-200W-Po ... 3808779149
Nobsound är ett känt märke. Men jag hade lagt lite mer pengar och köpt en TPA 3255.

Se som sagt bara till att skaffa en nätdel med tillräckligt mycket pulver. :) .....och hur det nu var med ohm , element/ lösningen.

EDIT: Ähä, låna min Aiyima 07 TPA 3255 . Den har ändå varit ute på vift hos Vinylcalle. Kan lika gärna skicka den till dig så kan du testa. Inte dyr att skicka via paket. Lliten , väger inte mycket.. fall du känner för det så PMa.
Den har väl aningens för liten nätdel för ditt syfte men det är ju bara bra. Får du se om det duger till eller om du behöver en nätdel med mer pulver. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-19 10:10

Med två av de där baselementen från Dayton får man 4 Ohm eller 1 Ohm beroende på hur man kopplar. Ett monosteg som ger 500 W borde vara vad som krävs för max utstyrning.

Av bilderna ser det ut som baskonerna ligger en bit under ytterkanten på elementen. Hur många mm är det upp till kanten?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-19 10:31

Här om att driva basmoduler:
viewtopic.php?f=4&t=71343

I-ors rekommendationer ang hur pass mycket effekt denna soffbas bör ha låter väl vettigt. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-19 10:41

Varför koppla till 1 Ohm? Då går väl många billigare steg bort?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 10:47

RogerGustavsson skrev:Varför koppla till 1 Ohm? Då går väl många billigare steg bort?

Hur skulle ett vettigt kopplingsschema se ut enligt I-ors ritning?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-19 11:42

RogerGustavsson skrev:Varför koppla till 1 Ohm? Då går väl många billigare steg bort?

Men varför? Vad har elementen för ohm? Känslighet ? Vilken känslighet har soffbasen ?dB ? Det väl basreflex och borde väl ha hyfsad känslighet? Lådan är ju odämpad så det borde ju inte ställa så höga krav på förstärkeriet så varför inte 2x100 W vid , vilken ohm nu elementen har. . Ett element kopplas på ena kanalen det andra på andra kanalen . Eller vänta blir det knas?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 12:00

Antingen behöver man hög spänning och låg ström eller tvärtom. Hur man väljer att koppla lasten beror på förstärkarens egenskaper. Oftast får man ut maximal effekt om man kopplar lasten för låg impedans. I värsta fall kan dock klenare konstruktioner ha skyddskretsar som ställer till det en del.

MiniDSP 2x4 bör man nog bara använda som equalizer till basen eftersom den lär brusa en aning för mycket för användning i högpassdelen. Dessutom är linjäriteten både för ADC och DAC inte den bästa (vilket inte spelar någon roll i basen, där hörseltröskeln ligger betydligt högre). Jag hittade dock ett alternativ i the t.racks DSP 4x4 Mini som tycks ha något bättre prestanda och som är något billigare dessutom, men inte heller denna är att rekommendera för högpassdelen.

Jag har dock en bra känsla vad gäller det analoga aktiva filtret LD X-223 som har en vettig spec och som har goda förutsättningar att inte stöka till signalen hörbart för högpassdelen.

Det man behöver för aktiv delning, ekvalisering och förstärkning är alltså följande:

1. Aktivt delningsfilter: LD X-223 (analogt filter med bra spec, kan summera lågpassdelen för monokoppling, vilket vi vill ha)

2. Equalizer: the t.racks DSP 4x4 Mini (något högre prestanda än MiniDSP 2x4 och lägre pris dessutom, dock lite fulare gränssnitt i mjukvaran)

3. Förstärkare: Behringer A800 (lite overkill, men prisskillnaden mot Aiyima A07 inklusive kapabel SMPS är låg och man slipper krångel)

Priset för ovanstående produkter ligger på ca 3800 kr. Till detta kommer några hundralappar för kablage och adapters, X-223 har XLR-kontakter, DSP 4x4 Mini har teleproppar och Behringer har RCA, tele och XLR. Observera att man endast använder 1 kanal av 4 för DSP:n, så man får grena utgången från denna till ingångarna på förstärkaren.

Med Behringer A800 kopplar man lämpligen spolarna för respektive element i serie och utnyttjar en kanal i förstärkaren per element.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-19 12:07

Och vad jag kan se har Förstärkare: Behringer A800 ingen fläkt. Kanon. :D

Sen finns det ju begagnade stärkare med. Om det bara för sig om effekt , inte om utseende . Tex ett Sela. det där borde ha pulver så det räcker.
Fult som stryk men det kanske går att gömma .
https://www.blocket.se/annons/orebro/lc ... d/94110482
Senast redigerad av Baffel 2021-02-19 12:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 12:14

8)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 12:25

Ett par detaljbilder för portarna:

sb1-4.png
sb1-4.png (8.66 KiB) Visad 4587 gånger

sb1-5.png
sb1-5.png (16.64 KiB) Visad 4587 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-02-19 12:43

I-or skrev:Med Behringer A800 kopplar man lämpligen spolarna för respektive element i serie och utnyttjar en kanal i förstärkaren per element.

Eller seriekopplar alla spolar och kör A800 i bryggat läge?

/Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 12:54

Just det, jag hade helt glömt att den är bryggkopplingsbar. Om man gör på detta sätt så slipper man hälften av kablarna till SB-1.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 12:58

I-or skrev:Antingen behöver man hög spänning och låg ström eller tvärtom. Hur man väljer att koppla lasten beror på förstärkarens egenskaper. Oftast får man ut maximal effekt om man kopplar lasten för låg impedans. I värsta fall kan dock klenare konstruktioner ha skyddskretsar som ställer till det en del.

MiniDSP 2x4 bör man nog bara använda som equalizer till basen eftersom den lär brusa en aning för mycket för användning i högpassdelen. Dessutom är linjäriteten både för ADC och DAC inte den bästa (vilket inte spelar någon roll i basen, där hörseltröskeln ligger betydligt högre). Jag hittade dock ett alternativ i the t.racks DSP 4x4 Mini som tycks ha något bättre prestanda och som är något billigare dessutom, men inte heller denna är att rekommendera för högpassdelen.

Jag har dock en bra känsla vad gäller det analoga aktiva filtret LD X-223 som har en vettig spec och som har goda förutsättningar att inte stöka till signalen hörbart för högpassdelen.

Det man behöver för aktiv delning, ekvalisering och förstärkning är alltså följande:

1. Aktivt delningsfilter: LD X-223 (analogt filter med bra spec, kan summera lågpassdelen för monokoppling, vilket vi vill ha)

2. Equalizer: the t.racks DSP 4x4 Mini (något högre prestanda än MiniDSP 2x4 och lägre pris dessutom, dock lite fulare gränssnitt i mjukvaran)

3. Förstärkare: Behringer A800 (lite overkill, men prisskillnaden mot Aiyima A07 inklusive kapabel SMPS är låg och man slipper krångel)

Priset för ovanstående produkter ligger på ca 3800 kr. Till detta kommer några hundralappar för kablage och adapters, X-223 har XLR-kontakter, DSP 4x4 Mini har teleproppar och Behringer har RCA, tele och XLR. Observera att man endast använder 1 kanal av 4 för DSP:n, så man får grena utgången från denna till ingångarna på förstärkaren.

Med Behringer A800 kopplar man lämpligen spolarna för respektive element i serie och utnyttjar en kanal i förstärkaren per element.

Således nedan tre:
https://www.thomann.de/se/ld_systems_x_ ... SwEALw_wcB
https://www.thomann.de/se/behringer_a80 ... hbEALw_wcB
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_d ... 9PEALw_wcB

4 458 kronor för hårdvaran. Hur gör jag med min Naim XS? Bara drivning av topparna (äggen då).

Plywood tänker jag få uppsågat i förväg från någon bygghandel. När det gäller montering föreställer jag mig att man jobbar nerifrån och upp? Alltså botten på lådan först och sidorna så att element kan monteras och kopplingar göras, och sist på med "locket". Korrekt?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 13:03

I-or skrev:Just det, jag hade helt glömt att den är bryggkopplingsbar. Om man gör på detta sätt så slipper man hälften av kablarna till SB-1.

Hur ser ett sådan kopplingsschema ut? Går det att rita in på ritningen specifikt? Hoppas du/ni ursäktar min bristande begrepps- och ordförståelse. Jag är bra på andra saker...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-19 13:10

the t.racks DSP 4x4 Mini Amp
Effekt: 4x 50 W @ 8 Ohm / 4x 60 W @ 4 Ohm (inget bryggläge)

Ställer det till det?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 13:11

Nej, inte den, det är en kombimodell. Denna är det: https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm

Totalpriset på Thomann ligger på strax över 3800:- för de tre enheterna.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-19 13:20

eljulio skrev:
I-or skrev:Just det, jag hade helt glömt att den är bryggkopplingsbar. Om man gör på detta sätt så slipper man hälften av kablarna till SB-1.

Hur ser ett sådan kopplingsschema ut? Går det att rita in på ritningen specifikt? Hoppas du/ni ursäktar min bristande begrepps- och ordförståelse. Jag är bra på andra saker...

Man bryggkopplar genom en omställare på baksidan av förstärkaren. Denna fungerar då som ett monosteg och man kopplar en kanal in och en kanal ut.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-02-19 13:23

eljulio skrev:Således nedan tre:
https://www.thomann.de/se/ld_systems_x_ ... SwEALw_wcB
https://www.thomann.de/se/behringer_a80 ... hbEALw_wcB

4 458 kronor för hårdvaran. Hur gör jag med min Naim XS? Bara drivning av topparna (äggen då).

Plywood tänker jag få uppsågat i förväg från någon bygghandel. När det gäller montering föreställer jag mig att man jobbar nerifrån och upp? Alltså botten på lådan först och sidorna så att element kan monteras och kopplingar göras, och sist på med "locket". Korrekt?

Om jag själv skulle bygga detta så skulle jag bygga lådan och göra det så att elementen kan skruvas i utifrån. Om ett element skulle gå sönder blir det lite problem annars... Jag rekommenderar inte att du gör lådan med avskruvningsbart lock eftersom det i detta fall rör sig om så pass tunn plyfa; svårt att göra det tätt med tätningslist.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-19 13:25

I-or skrev:Nej, inte den, det är en kombimodell. Denna är det: https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm

Totalpriset på Thomann ligger på strax över 3800:- för de tre enheterna.

Ok, jag har plockat ihop varukorgen enligt nedan:

448459 1x the t.racks DSP 4x4 Mini Tillgänglig 859 kr
433971 1x LD Systems X 223 Tillgänglig 999 kr
448701 1x Behringer A800 I lager om ungefär en vecka 1 950 kr
Leveranskostnad: 0 kr
Totalpris: 3 808 kr

Ovan ska vara rätt. Bara att beställa då?

När det gäller lådan så kan jag börja med den för att få den klar inom ett par veckor.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum