Morello skrev:
Jag har faktiskt konstruerat en liten klass-D-apparat...
I-or sa: Det finns dock en uppsjö av alternativ en vad gäller förstärkare (t.ex. Aiyima...
Ja, men då så.

Edit: Kraftfull menar jag . W? Om du ens säljer den dvs.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:
rajapruk skrev:Ska man skruva fast denna i soffan för extra skön rumpsparkseffekt?
Vilken ”buttcurve” är skönast att ekvalisera fram? Excitera skinkresonanser maximalt?
Baffel skrev:Om AIYIMA TPA3255 är aktuell så finns den med olika funktioner tex:
....l
Baffel skrev:Morello skrev:
I-or sa: Det finns dock en uppsjö av alternativ en vad gäller förstärkare (t.ex. Aiyima...
Ja, men då så.Hur stor är din Morello?
Edit: Kraftfull menar jag . W? Om du ens säljer den dvs.
Morello skrev:
Det var för en kunds räkning och den är ej avsedd för hifi (där man ju nyttjar klass AB), men presterar gissningsvis som de andra TI-baserade lösningarna.
RolffRojs skrev:Hur vet man att t ex Vistron klarar låg impedans? Jag kollade mindsp-modulerna på hembiobutikens hemsida och den ena är specad:
2 x 250 watt i 4 ohm, 1 x 500 watt i 8 ohm och den andra
2 x 125 watt i 4 ohm, 1 x 450watt i 4 ohm.
Ger inte bryggkoppling rätt svampig bas när impedansen går neråt 2ohm som på ovanstående modeller?
RogerGustavsson skrev:Varför koppla till 1 Ohm? Då går väl många billigare steg bort?
RogerGustavsson skrev:Varför koppla till 1 Ohm? Då går väl många billigare steg bort?
I-or skrev:Med Behringer A800 kopplar man lämpligen spolarna för respektive element i serie och utnyttjar en kanal i förstärkaren per element.
I-or skrev:Antingen behöver man hög spänning och låg ström eller tvärtom. Hur man väljer att koppla lasten beror på förstärkarens egenskaper. Oftast får man ut maximal effekt om man kopplar lasten för låg impedans. I värsta fall kan dock klenare konstruktioner ha skyddskretsar som ställer till det en del.
MiniDSP 2x4 bör man nog bara använda som equalizer till basen eftersom den lär brusa en aning för mycket för användning i högpassdelen. Dessutom är linjäriteten både för ADC och DAC inte den bästa (vilket inte spelar någon roll i basen, där hörseltröskeln ligger betydligt högre). Jag hittade dock ett alternativ i the t.racks DSP 4x4 Mini som tycks ha något bättre prestanda och som är något billigare dessutom, men inte heller denna är att rekommendera för högpassdelen.
Jag har dock en bra känsla vad gäller det analoga aktiva filtret LD X-223 som har en vettig spec och som har goda förutsättningar att inte stöka till signalen hörbart för högpassdelen.
Det man behöver för aktiv delning, ekvalisering och förstärkning är alltså följande:
1. Aktivt delningsfilter: LD X-223 (analogt filter med bra spec, kan summera lågpassdelen för monokoppling, vilket vi vill ha)
2. Equalizer: the t.racks DSP 4x4 Mini (något högre prestanda än MiniDSP 2x4 och lägre pris dessutom, dock lite fulare gränssnitt i mjukvaran)
3. Förstärkare: Behringer A800 (lite overkill, men prisskillnaden mot Aiyima A07 inklusive kapabel SMPS är låg och man slipper krångel)
Priset för ovanstående produkter ligger på ca 3800 kr. Till detta kommer några hundralappar för kablage och adapters, X-223 har XLR-kontakter, DSP 4x4 Mini har teleproppar och Behringer har RCA, tele och XLR. Observera att man endast använder 1 kanal av 4 för DSP:n, så man får grena utgången från denna till ingångarna på förstärkaren.
Med Behringer A800 kopplar man lämpligen spolarna för respektive element i serie och utnyttjar en kanal i förstärkaren per element.
I-or skrev:Just det, jag hade helt glömt att den är bryggkopplingsbar. Om man gör på detta sätt så slipper man hälften av kablarna till SB-1.
eljulio skrev:I-or skrev:Just det, jag hade helt glömt att den är bryggkopplingsbar. Om man gör på detta sätt så slipper man hälften av kablarna till SB-1.
Hur ser ett sådan kopplingsschema ut? Går det att rita in på ritningen specifikt? Hoppas du/ni ursäktar min bristande begrepps- och ordförståelse. Jag är bra på andra saker...
eljulio skrev:Således nedan tre:
https://www.thomann.de/se/ld_systems_x_ ... SwEALw_wcB
https://www.thomann.de/se/behringer_a80 ... hbEALw_wcB
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_d ... 9PEALw_wcB
4 458 kronor för hårdvaran. Hur gör jag med min Naim XS? Bara drivning av topparna (äggen då).
Plywood tänker jag få uppsågat i förväg från någon bygghandel. När det gäller montering föreställer jag mig att man jobbar nerifrån och upp? Alltså botten på lådan först och sidorna så att element kan monteras och kopplingar göras, och sist på med "locket". Korrekt?
I-or skrev:Nej, inte den, det är en kombimodell. Denna är det: https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm
Totalpriset på Thomann ligger på strax över 3800:- för de tre enheterna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster