8" eller 10" element som passar i liten sluten låda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK

Re: 8" eller 10" element som passar i liten sluten låda

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 10:20

Peter, någon sin testat att sätta dig på ett av dina ägg? Kan nog säljas som sexleksak. Du kanske har gått miste om potentiella kunder? Verkar iofs inte bli nåt av dom ändå.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-12 10:25

MathiasJK skrev:Peter, någon sin testat att sätta dig på ett av dina ägg? Kan nog säljas som sexleksak. Du kanske har gått miste om potentiella kunder? Verkar iofs inte bli nåt av dom ändå.

Intressant tanke. Gäller att vidga användingsområdena för sina produkter.

Ska du "bara" ha dem till att spela som du säger , spela jävligt högt på fester, så varför inte skaffa några PA burkar och en PA förstärkare / slutsteg ? Ta fram pryttlarna / partyriggen vid behov. Är det partys med med rockmusik så förhöjer ju tom ett par fula PA burkar stämningen :D Fast vad vet jag , ni kanske lirar klassisk musik på era partyn?

Sen fixar du finlirhifihögtalare som du använder till vardags .

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-12 13:11

Detta kan vara av allmänt intresse för den som vill bygga en konstruktion av PA-typ:

Den maximala spänningskänsligheten för en basreflexlösning kan, efter lite omskrivning av Smalls uttryck ovan, uttryckas som:

66,9+10log(Vb*f3^3/Re) (dB, 2,83 V, 1 m halvrymd)

För 4 ohm, 80 liter och 45 Hz (-3 dB) har vi alltså 99,6 dB
För 4 ohm 120 liter och 45 Hz (-3 dB) har vi alltså 100,5 dB
För 4 ohm 120 liter och 55 Hz (-3 dB) har vi alltså 103,0 dB
För 4 ohm 120 liter och 65 Hz (-3 dB) har vi alltså 105,3 dB

Samtliga känsligheter ovan tappar 6 dB under baffelsteget.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 13:16

Har rätt stor erfarenhet av PA system då jag har en musiker i familjen som äger säkerligen 8 kompletta riggar för ett helt band, alltså varenda pryl ett normalt band behöver för en lagom stor spelning gånger åtta, och en vän som driver PA/media uthyrningsfirma, och jag kan väl säga att FBTs nya Vertus serie ja hörde senast lämnade en del att önska i form av korrekt ljud.

Det har alla systemen gjort. Visst, fladdrar det om byxbenen om man vill men jag har lite högre krav än så.

Felet ligger knappast hos elementen utan snarare tillverkaren av systemen. Frekvenslinjäritet kommer nog ungefär någonstans sist på kravlistan när det gäller PA system generellt.

PA system kan låta helt okej och gör ditt jobb oftast rätt bra men det där med finlir är väl inte vad PA system är kända för. Vertus högtalarna lät generellt helt okej men det lät högtalare.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-12 13:26

I-or skrev:Detta kan vara av allmänt intresse för den som vill bygga en konstruktion av PA-typ:

Den maximala spänningskänsligheten för en basreflexlösning kan, efter lite omskrivning av Smalls uttryck ovan, uttryckas som:

66,9+10log(Vb*f3^3/Re) (dB, 2,83 V, 1 m halvrymd)

För 4 ohm, 80 liter och 45 Hz (-3 dB) har vi alltså 99,6 dB
För 4 ohm 120 liter och 45 Hz (-3 dB) har vi alltså 100,5 dB
För 4 ohm 120 liter och 55 Hz (-3 dB) har vi alltså 103,0 dB
För 4 ohm 120 liter och 65 Hz (-3 dB) har vi alltså 105,3 dB

Samtliga känsligheter ovan tappar 6 dB under baffelsteget.

Men det krävs att elementets parametrar är optimerade för dessa volymer och gränsfrekvenser, för att nå dessa maxvärden.
Andra börvärden kräver andra elementparametrar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-12 13:33

Jag byggde ett par toppar med en lättdriven (95-96 dB) Beyma 12G PA-bas i varje, och dom har svårt att nå ner ens till 80 Hz i basreflex, i sluten låda blir det ännu högre gränsfrekvens. Jag delar till två SEAS ROY subwoofrar med ett kraftfullt ICE-powersteg, och det lirar fint tillsammans trots den stora skillnaden i verkningsgrad.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-12 14:00

MathiasJK skrev:Peter, någon sin testat att sätta dig på ett av dina ägg? Kan nog säljas som sexleksak. Du kanske har gått miste om potentiella kunder? Verkar iofs inte bli nåt av dom ändå.

Nej, varför frågar du? Jag har aldrig suttit på äggen. Verkar obekvämt. Men äggen sitter monterade på vägg. Senaste veckorna har jag dock konstruerat en baffel som skall hänga från tak där 2 ägg monteras rygg mot rygg på denna baffel. I förrgår levererade jag 7 par Bremen 3D8 Mk2 Signature till Norge.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-03-12 14:37

MathiasJK skrev:Basarna ska möta upp två element som ska användas som missar och dessa ligger på 90db styck. Om jag har tur, så kanske två element med 93db styck

Jag skulle rekommendera dig att göra ditt tänkta system aktivt. Då kommer du ifrån de här frågeställningarna, alltså minst mellan bassystem och toppdelen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 14:56

petersteindl skrev:

Nej, varför frågar du? Jag har aldrig suttit på äggen. Verkar obekvämt. Men äggen sitter monterade på vägg. Senaste veckorna har jag dock konstruerat en baffel som skall hänga från tak där 2 ägg monteras rygg mot rygg på denna baffel. I förrgår levererade jag 7 par Bremen 3D8 Mk2 Signature till Norge.

Mvh
Peter

Det var ett finare format uttryck än ta och kör upp något i röven. Fortsätt vara dryg mot mig och du får en minst lika dryg jävel tillbaka.

Grattis till säljandetm. Tvivlar inte på din kunskap eller produkteren ditt sätt att bemöta folk på är pissvärdejävlalöst och det kommer en dag förr eller senare att bita dig i röven så jävla hårt att du inte kommer kunna sitta på en månad. Tro mig, för jag lärde mig det på den vägen. Och jag är inte ens hälften så gammal som du är. Vad säger det om mognadsgraden oss emellan? Jo att åldern har ingen betydelse, bete dig som skit och du får skit tillbaka. Färdigdiskuterat för min del. Men fortsätt du om du känner för det. Men jag är helt fel person att försöka Tracks ner på. Förhoppningsvis har du nu med din enorma kunskapsnivå förstått det.

Östberg, ja alltså jag kommer ju ha ett aktivt delningsfilter i systemet, dcx2496 med största sannolikhet så det är ju helt klart en möjlighet. Men det kräver två kanaler till av bra kvalitet och det är inte gratis. Det är inte passiva filter heller, men där kan man åtminstone välja billigt till att börja med och styra kostnaden lite mera.

Mina Elsinore ska i framtiden drivas som toppar delat 80hz mot till en början 2 ST 12" i 85L låda, där elementen faktiskt verkar passa bra både slutet och portat så ena gaveln kommer att vara löstagbar.
Söker element:

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 15:08

paa skrev:Jag byggde ett par toppar med en lättdriven (95-96 dB) Beyma 12G PA-bas i varje, och dom har svårt att nå ner ens till 80 Hz i basreflex, i sluten låda blir det ännu högre gränsfrekvens. Jag delar till två SEAS ROY subwoofrar med ett kraftfullt ICE-powersteg, och det lirar fint tillsammans trots den stora skillnaden i verkningsgrad.

Har kollat in ditt projekt med SEOS hornen. Tanken är ju något liknande fast med smalare mer lägenhetsanpassad baffel. Jag kan sträcka mig upp till 35cm bred baffel, men mer än så så passar det enligt mig inte i ett normalt vardagsrum.
Dessa högtalare ska ju även kunna användas i ett vardagsrum utan att se helt out of place ut. Höjden, med tanke på tänkt MTM och med tanke på att dom ska användas för fester så kan kanske dmcenter på diskant ligga lite högre på 95 vilket ger 120cm i höjd +- några centimeter då mellanregistrena är på 12-15cm och diskanten blir en med WG, antagligen H2606/92000 eller en av peerless varianter av den. Djupet kan varieras av behovet.

Som det ser ut nu, blir det sb20pfc-4 kopplat som i Elsinore, som jag aldrig kommer ihåg ordningen på, resultatet blir iaf samma impedans med med 6db högre känslighet. Dvs då uppe i runt 96db. Det duger helt klart.
Söker element:

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 15:14

Jag skulle rent tekniskt kunna ha Elsinore plus basmodulerna som PA system då det lär kunna spela rövhögt med åtta 6,5 utan vidare sist, men jag är rädd om mina Elsie's.. Dom va inte gratis att bygga.

Dessutom så lär jag mig inget på det o de e ju lite de som e meningen med alla dessa olika sorters högtalare jag tänker mig bygga.

Byggandet får börja när vädret är bättre och jag fått tag i nya verktyg så jag kan bygga själv utan behov av andras verktyg. Så jag kan bygga när det passar mig och inte någon annan.
Söker element:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-12 15:50

MathiasJK skrev:
petersteindl skrev:Det finns en parameter till. Resultat skall vara 105 dB känslighet ner till 20 Hz i sluten låda på 20 liter och det utan baffelstöd och känsligheten skall vara vid 1 meter och 2,83 volt.

Lätt som en plätt. Jag överlåter det med varm hand till I-or. 8)

Mvh
Peter

.Fantastiskt! Sådan humor! Någonsin funderat på karriär inom det? Annars kan du ju testa att läsa första inlägget en gång till. Påvisa gärna var 20hz nämns. Är ju tämligen tydlig med att jag är beredd att offra både bandbredd och och till viss del volym, även om jag önskar så liten volym som är möjligt.

Basarna ska möta upp två element som ska användas som missar och dessa ligger på 90db styck. Om jag har tur, så kanske två element med 93db styck.

Jag vet att du ärr mycket kunnig men om du istället som Isidor kan lägga den tiden på att hjälpa till istället för att vara sarkastisk så hade du åtminstone hos mig haft en bra jävla högre nivå av respekt än vad du har för tillfället. För mkt sarkasm på annans bekostnad straffar sig, ALLTID, i längden. Och du, tro mig att jag vet mer om vad livet kan erbjuda för skit för en än vad du kan..

Behandla din näste som du själv vill bli behandlad eller håll häften. Inte så svårt väl?

Eller också kanske du inser att dina krav är något orimligt ställda. Min bedömning är att det inte går att få de data som du eftersträvar. Om du vill åstadkomma 105 dB känslighet med 2,83 volt och du skriver 40-45 Hz och med baffel på 30 cm och 20 liter lådvolym för 8” och 4 ohm. Du vill kunna spela väldigt starkt, vad jag kan förstå, och jag tolkade först din text som att det skulle vara PA utomhus. Inget baffelstöd. Vad skall man annars ha sådan känslighet till? Lådvolymen är alldeles för liten för basreflex, det är vanlig skåpmat och I-or har förtjänstfullt räknat på detta. Återstår sluten låda. Sedan undrar jag hur högt i frekvens vill du köra basarna?

Vad vill du ha för transientåtergivning i basen? Det är Qtot som bestämmer. Du verkar vilja ha finlir på hög ljudnivå.

Q=0,5 ger -6dB vid resonansfrekvensen och kallas kritisk dämpning/avstämning och ger ett aperiodiskt system utan lagring av energi som ju släpps lös senare i tiden. Detta ger bäst transientåtergivning.
Q=0,7 ger - 3dB vid resonansfrekvensen och därmed rakare frekvensgång d v s 3 dB högre känslighet vid resonansfrekvensen.
Q=1,0 ger 0 dB vid resonans och det blir klart sämre transientåtergivning.

Men, om transientåtergivningen inte spelar någon roll och du skall spela inomhus i bostadsrum så blir saken enklare. Dock verkar det som det gäller inomhus men där du vill ha bra transientåtergivning.

Låt säga att du väljer 4 st 8” basar med 4 ohm på varje bas och serie/parallellkopplar dessa så att totalimpedansen blir 4 ohm så har du vunnit 6 dB för samma 2,83 volt på hela paketet om ljudvågorna summerar i fas.
Det betyder 105-6 = 99 dB som behövs per bas och det ville du ha vid 40-45 Hz, eller?

I så fall gäller följande: Med Q = 0,5 så är känsligheten - 6 dB vid resonansfrekvensen. Vill du ha 99 dB vid 45 Hz så stämmer man i så fall av ett sådant system med Q = 0,5 vid 20 Hz d v s vid f0 = 20 Hz fås 93 dB.

Men med de andra parametrarna du anger så blir ekvationen i princip olösbar.

Återstår en hel del kompromisser som i och för sig kan väljas optimalt och få en hyfsad bas som kanske duger.

Skulle tippa att 4 st 10 " basar på 4 ohm kopplade i serie/parallell monterade i sluten låda på 120 liter kan ge data som närmar sig och det enkom om room gain räknas in.

I Basta kan det se ut så här. Q i låda = 0,53, f0 = 52 Hz. Max känslighet = 98 dB vid 180 Hz, 92 dB vid 46 Hz.
basmodul 4 st 10 tum 120 liter serieparallell 4 ohm.jpg
basmodul 4 st 10 tum 120 liter serieparallell 4 ohm.jpg (484.79 KiB) Visad 2673 gånger

Med room gain blir det istället så här. Max känslighet = 98,5 dB vid 100 Hz och 96 dB vid 40 Hz.
basmodul 4 st 10 tum 120 liter serieparallell 4 ohm med room gain.jpg
basmodul 4 st 10 tum 120 liter serieparallell 4 ohm med room gain.jpg (436.75 KiB) Visad 2673 gånger

Högtalarelementet har data som bör kunna matchas. Jag har utgått från Bremen 10 " bas och modifierat några parametrar. Det går säkert att förfinaoch optimera men i slutändan får man nog välja befintliga på marknaden existerande basar som ligger i närheten.

Skall man räkna med basreflex tippar jag att lådans storlek ökar en del och ligger utanför dina uppsatta gränser, men man kan labba med 2 basar. Problemet blir impedans och/eller känsligheten. Du bör kunna spela tillräckligt starkt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 16:47

Tack Peter för att du är konstruktiv istället för sarkastisk. Läs mina sista inlägg, 105dB var ju redan från börjat ett drömmål, det visste jag ju under omständigheterna.

Det som gör att jag vill ha upp känsligheten så mycket är att middarna är effektiva på antingen 90 eller 93db@2,83v. Jag vill undvika dämpa dom om möjligt. Kör jag med 90dB elementen så borde de ihop med H2606 diskanten och 4st sb20pfc-4 serie/parallell hamna på runt 95-96db.

Tanken är ju att dela vid baffelsteget, så man slipper onödiga motstånd i filtret.

Är det någon som kan förklara för mig varför man inte ALLTID delar 3-4 vägare vid baffelsteget??

Jag kan med min begränsade kunskap enbart se fördelar med det. Vilka är nackdelarna? Jag kan inte se npgon. Att dela under och sen dämpa middarna känns ju bara korkat och kasta effekt i sjön.
Söker element:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-12 17:07

Men var hittar man 8 st Bremen-element idag?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-12 17:20

MathiasJK skrev:Är det någon som kan förklara för mig varför man inte ALLTID delar 3-4 vägare vid baffelsteget??

Jag vet inte men tycker det också det är ett bra ställe att dela på, det känns som man kan finta baffelsyeget lite
har gjort det på mitt senaste bygga, men som sagt får man sänka midden om man inte hittar en med tillräckligt
låg verkningsgrad. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-12 18:28

paa skrev:Men var hittar man 8 st Bremen-element idag?

Ska det vara 2 basmoduler i stereo? :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-12 18:45

Mathias,

Ska du enbart ha dessa högtalare till dina fester eller?

Fester inomhus eller utomhus? Eller både och? Ska de vara stryktåliga?

Vid inomhus , hur ser ditt lyssningsrum ut? Hur stort är det?

Om det nu är enbart till fester , hur kommer ni lyssna på musik? Dansandes? Fullt med personer i rummet? Öldrickande och skrålandes? Har ju svårt att tänka mig något annat i och med att du siktar på hög SPL men berätta gärna .

Du säger : Vad jag saknar är något som går att spela jävligt högt på rent, för mindre fester
Vad innebär det? Vad är jävligt högt för dig? Mindre fester , är det tex 5 eller 50 personer?

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 19:21

Högtalarna ja kommer bygga först, mina Visaton 4*AL170 2*AL130M och TW030WA12 AL130M kommer ju inte ha en högre känslighet än 88 ovanför baffelsteget. Som tur är så ligger AL170 på 86 dB så med dem tänkta placeringen nära vägg br det bli lagom med baffelstöd 3-4dB.

Detta blir mitt första riktigt seriösa projekt, alltså Visaton projektet så där e de tänkt ja ska lära mig dela vid baffelsteget sen utnyttja det i mina kommande konstruktioner. Efter Visaton högtalaren kommer billigaste möjligaste trevägaren man kan bygga som ändå kommer lämna tillräckligt med finlir. Där kommer sb20pfc användas som basar, antingen någon av Faital Pris 4-5" eller helt enkelt MTM med peerless tg9fd10-8 ihop med wavecor tw022WA05. Deras lilla lätt wavwguidade diskant som mternjävligt bra för sin memranstorlek och som dessutom är billig.

Högtalare har projektnamnet Cheap Shit, och det ska bli jävligt kul o se vad man kan göra med så billiga element som möjligt som ändå uppvisar bra värden och kvalité.

Hittade förresten ett Faital element 8".me fs 58 qts ,36 vas 15l.
Om man kunde underavstämma den rätt bra så sen ialfall ge -6db@30-35hz. 95db@2,83v. Två sådana per låda är ju målet ört som i början av tråden var helt totalt omöjligt att uppnå enligt ni med hög kunskap..

Får simulera när ja kommer hem. Finns dessutom in16 ohm!
Söker element:

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 19:53

Faital pro 8PR210 8 Ohm får i 34l slutet en kurva mycket lik den jag fått fram för visaton aln170 vara det att f0 är 72hz och Qtc är 0,32.

Hur skulle en sådan låda fungera? Den är billig, har 92 @200hz och 89@100hz. Den börjar alltså tappa eB mycket tidigt men har de 95 jag behöver vis tänkt baffelsteg

Isidor, vad tror du om en sådan låda ljudmässigt? 4,5mm xmax räknat talspole/gap men enligt Faital 7,5mm och xmwch 15mm, allt enkel väg dvs inte peak to peak
Söker element:

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 22:19

Får nog likväl gå upp på tolcör om ja ska ha PA element då som har vissa med lite lägre fs än vanligt och så då kanske passar bättre...men nu blev de ju cerwin Vega av de hela ändå..

Hmm, kanske en sidmonterade tolva som 3,5vögd eller fyrvägs.

Detta projektet visar sig mer komplicerat planera än de andra så lägger det nog åt sidan för tillfället.

Hittade dibiramas mätning på Monacor SPH-175HQ, det elementet går rakt till 1500hz där det ökar ca 5db till 2-2,5khz där det sen helt bara totaldör. Noll uppbryningar, de e bara ett typ 18dB LP inbyggt i elementet. Det ser väl lite ut som dom tittst på P17RCY fast gjort det ännu bättre. Det elementet ska jag köpa snarast och mäts upp de verkligen beter sig då för PDF filen ser heeeelt annorlunda ut.

Beter det sig så som jag vill så har jag ju en mid jag kan köra i stort sett filterlös uppåt.

De va ju en på först som byggde små toppar i pi60stuk i form av filter, denna, hade ju vart hel fenomenal för honom och mig om det är så den beter sig så måste ja snickra ihop en liten låda snarast och testa den utan filter enbart det elementet och ihop.med en diskant för att se ifall ja äntligen hittat elementet ja letat efter i ett år.

Vill elementen ska filtrera sig själv i största mån. Tror ja delar sen åsikten med herr Ingvar
Söker element:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-03-12 22:43

Vi är några som har dem. Här är mitt lilla pågående projekt, basmoduler till tjejens lägenhet :)

9604184D-832A-4897-8E33-1300A1B116FC.jpeg
Bremen 1
9604184D-832A-4897-8E33-1300A1B116FC.jpeg (1.54 MiB) Visad 2592 gånger

67F8D914-5D90-4A25-83AD-485372CA172E.jpeg
Bremen två
67F8D914-5D90-4A25-83AD-485372CA172E.jpeg (1.21 MiB) Visad 2592 gånger
Jag saknar dig.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-03-12 23:32

MagnusÖstberg skrev:

Vi är några som har dem. Här är mitt lilla pågående projekt, basmoduler till tjejens lägenhet :)

9604184D-832A-4897-8E33-1300A1B116FC.jpeg

67F8D914-5D90-4A25-83AD-485372CA172E.jpeg

Inte sugen på att byta ut kvinnan mot en man på 33 vintrar som garanterat gilar hifi mer ön hon? kan städa diska o sånt jag med, men du slipper en jövla massa gnäll. Hål för klutten får du dock hittta på annat håll ;
)

Bremenelementen är jag lika intressserade av som Inos
Söker element:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-03-12 23:37

Hold my beer .... så går jag ner i källaren :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-13 00:34

Nu har jag gjort en simulering med samma 4 basar fast i basreflex. Jag bibehöll alla parametrar inklusive lådvolym om 120 liter. Till min förvåning så funkar det bra. Jag har alltid trott att det behövdes större låda vilket också behövs om man stämmer porten lägre i frekvens än 25 Hz som jag simulerat med. Men nu har jag ändrat vissa parametrar för att passa mot de ursprungliga önskemålen som MathiasJK uttryckte.

Då ser det ut så här:
basmodul 4 st 10 tum 120 liter serieparallell 4 ohm vented port med room gain.jpg
basmodul 4 st 10 tum 120 liter serieparallell 4 ohm vented port med room gain.jpg (550.04 KiB) Visad 2560 gånger

Det blå är med basreflex. Porten är 160 mm i diameter med en faktiskt längd på 634 mm. Det kan funka i lådan. Det är samma room gain som med den slutna lådan.

Då ser man att 40 Hz ligger på 98 dB med 2,83 volt och 4 ohm. Det är den tjockaste blå kurvan.
De övre kurvorna är max ljudtryck.

Jag skall göra lite mer simuleringar och då med Bremen 10" elementets verkliga data.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-13 01:19

avr7000 skrev:

Asså, hur många Bremenbasar har du? :D

Apropå beer, kolla in Steindl-tråden. 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-13 01:29

Coolaste killen i kväll, Peter Steindl
Hoppas du får en rejäl ursäkt så småningom.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-13 08:33

hifikg skrev:Coolaste killen i kväll, Peter Steindl

Håller med :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-13 08:39

hifikg skrev:Coolaste killen i kväll, Peter Steindl
Hoppas du får en rejäl ursäkt så småningom.

+1

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-03-13 09:32

petersteindl skrev:
avr7000 skrev:

Han vet inte :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-03-13 10:01

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:
avr7000 skrev:

Han vet inte :D

”Fler än Bremen” :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Föregående

Återgå till DIY-forum