Moderator: Redaktörer
MathiasJK skrev:Peter, någon sin testat att sätta dig på ett av dina ägg? Kan nog säljas som sexleksak. Du kanske har gått miste om potentiella kunder? Verkar iofs inte bli nåt av dom ändå.
I-or skrev:Detta kan vara av allmänt intresse för den som vill bygga en konstruktion av PA-typ:
Den maximala spänningskänsligheten för en basreflexlösning kan, efter lite omskrivning av Smalls uttryck ovan, uttryckas som:
66,9+10log(Vb*f3^3/Re) (dB, 2,83 V, 1 m halvrymd)
För 4 ohm, 80 liter och 45 Hz (-3 dB) har vi alltså 99,6 dB
För 4 ohm 120 liter och 45 Hz (-3 dB) har vi alltså 100,5 dB
För 4 ohm 120 liter och 55 Hz (-3 dB) har vi alltså 103,0 dB
För 4 ohm 120 liter och 65 Hz (-3 dB) har vi alltså 105,3 dB
Samtliga känsligheter ovan tappar 6 dB under baffelsteget.
MathiasJK skrev:Peter, någon sin testat att sätta dig på ett av dina ägg? Kan nog säljas som sexleksak. Du kanske har gått miste om potentiella kunder? Verkar iofs inte bli nåt av dom ändå.
MathiasJK skrev:Basarna ska möta upp två element som ska användas som missar och dessa ligger på 90db styck. Om jag har tur, så kanske två element med 93db styck
petersteindl skrev:MathiasJK skrev:Peter, någon sin testat att sätta dig på ett av dina ägg? Kan nog säljas som sexleksak. Du kanske har gått miste om potentiella kunder? Verkar iofs inte bli nåt av dom ändå.
Nej, varför frågar du? Jag har aldrig suttit på äggen. Verkar obekvämt. Men äggen sitter monterade på vägg. Senaste veckorna har jag dock konstruerat en baffel som skall hänga från tak där 2 ägg monteras rygg mot rygg på denna baffel. I förrgår levererade jag 7 par Bremen 3D8 Mk2 Signature till Norge.
Mvh
Peter
paa skrev:Jag byggde ett par toppar med en lättdriven (95-96 dB) Beyma 12G PA-bas i varje, och dom har svårt att nå ner ens till 80 Hz i basreflex, i sluten låda blir det ännu högre gränsfrekvens. Jag delar till två SEAS ROY subwoofrar med ett kraftfullt ICE-powersteg, och det lirar fint tillsammans trots den stora skillnaden i verkningsgrad.
MathiasJK skrev:petersteindl skrev:Det finns en parameter till. Resultat skall vara 105 dB känslighet ner till 20 Hz i sluten låda på 20 liter och det utan baffelstöd och känsligheten skall vara vid 1 meter och 2,83 volt.
Lätt som en plätt. Jag överlåter det med varm hand till I-or.![]()
Mvh
Peter
.Fantastiskt! Sådan humor! Någonsin funderat på karriär inom det? Annars kan du ju testa att läsa första inlägget en gång till. Påvisa gärna var 20hz nämns. Är ju tämligen tydlig med att jag är beredd att offra både bandbredd och och till viss del volym, även om jag önskar så liten volym som är möjligt.
Basarna ska möta upp två element som ska användas som missar och dessa ligger på 90db styck. Om jag har tur, så kanske två element med 93db styck.
Jag vet att du ärr mycket kunnig men om du istället som Isidor kan lägga den tiden på att hjälpa till istället för att vara sarkastisk så hade du åtminstone hos mig haft en bra jävla högre nivå av respekt än vad du har för tillfället. För mkt sarkasm på annans bekostnad straffar sig, ALLTID, i längden. Och du, tro mig att jag vet mer om vad livet kan erbjuda för skit för en än vad du kan..
Behandla din näste som du själv vill bli behandlad eller håll häften. Inte så svårt väl?
MathiasJK skrev:Är det någon som kan förklara för mig varför man inte ALLTID delar 3-4 vägare vid baffelsteget??
paa skrev:Men var hittar man 8 st Bremen-element idag?
MagnusÖstberg skrev:paa skrev:Men var hittar man 8 st Bremen-element idag?
Vi är några som har dem. Här är mitt lilla pågående projekt, basmoduler till tjejens lägenhet![]()
avr7000 skrev:paa skrev:Men var hittar man 8 st Bremen-element idag?
Hold my beer .... så går jag ner i källaren
hifikg skrev:Coolaste killen i kväll, Peter Steindl
hifikg skrev:Coolaste killen i kväll, Peter Steindl
Hoppas du får en rejäl ursäkt så småningom.
petersteindl skrev:avr7000 skrev:paa skrev:Men var hittar man 8 st Bremen-element idag?
Asså, hur många Bremenbasar har du?![]()
Apropå beer, kolla in Steindl-tråden.
MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:avr7000 skrev:
Asså, hur många Bremenbasar har du?![]()
Apropå beer, kolla in Steindl-tråden.
Han vet inte
Användare som besöker denna kategori: blekfet och 30 gäster