Moderator: Redaktörer
RolffRojs skrev:I-or skrev:De SB-element som diskuteras ovan presterar extremt bra över ca 200 Hz och har mycket få konkurrenter här oavsett pris.
Ino B67 uppvisar THD som ligger i runda slängar 10 dB högre än för SB-elementen sett som medelvärde 200-1000 Hz.
Finns det någon bättre diskant än SB Acoustics SB26ADC-C000-4 mellan 500-700kr? https://hificompass.com/en/speakers/mea ... adc-c000-4 Skulle en avknipsning av mittpluppen på denna vara en bra idé då den verkar orsaka en hackig frekvensgång nära 20 kHz? Detta har förut gjorts på en SEAS H534 som fick bättre spridning efter modden.
RolffRojs skrev:Jag misstänkte det och tänkte det var bäst att fråga. SEAS H534 hade inte lika krokig frekvensgång off axis. Finns det något annat diskantelement än SB Acoustics SB26ADC som du skulle rekommendera för rimliga pengar, eller högst orimliga pengar, om delning är tänkt vid 2-2,3 kHz?
Maarten skrev:Jadå, om du eller någon annan hittar mätningar så tycker jag att det är intressant att göra en jämförelse.
I-or skrev:RolffRojs skrev:Jag misstänkte det och tänkte det var bäst att fråga. SEAS H534 hade inte lika krokig frekvensgång off axis. Finns det något annat diskantelement än SB Acoustics SB26ADC som du skulle rekommendera för rimliga pengar, eller högst orimliga pengar, om delning är tänkt vid 2-2,3 kHz?
Nej, speciellt inte vid låg delningsfrekvens, då xmax är hälsosamma 0,6 mm.
Maarten skrev:Det sista citatet ovan var ett svar på:
Och kärnfrågan i mina inlägg i tråden är i vilken grad dessa går att släcka ut eller förhindra att de uppstår mha materialegenskaper, anpassningar och geometrier? Frågan är nu besvarad (av I-or) på övergripande nivå men den bilden skulle jag haft från början
Stiff, yet light aluminum cone and low loss rubber surround show
no sign of the familiar 500-1500 Hz cone edge resonance and distortion
assosiated with soft cones.
paa skrev:Maarten skrev:Jadå, om du eller någon annan hittar mätningar så tycker jag att det är intressant att göra en jämförelse.
De element som verkar intressantast av elementen som brukar kallar 5 1/4", med ytterdiameter på ca 140-150mm, tycker jag verkar vara SEAS olika versioner av L16RN samt de olika versionena av SB Acoustics SB15 och Visaton AL130. Så om någon har sett några mätningar, eller mätt några sådana element så skulle det vara spännande att se i denna tråden.
RolffRojs skrev:
Satori WO24P i området 80-800 Hz ser också hur bra ut som helst. Dock ser man snabbt ökande dist i dem lägre registren hos vissa SB-element. Mycket högre än förväntat. Vet du vad detta beror på?
paa skrev:De element som verkar intressantast av elementen som brukar kallar 5 1/4", med ytterdiameter på ca 140-150mm, tycker jag verkar vara SEAS olika versioner av L16RN samt de olika versionena av SB Acoustics SB15 och Visaton AL130. Så om någon har sett några mätningar, eller mätt några sådana element så skulle det vara spännande att se i denna tråden.
paa skrev:Maarten skrev:Jadå, om du eller någon annan hittar mätningar så tycker jag att det är intressant att göra en jämförelse.
De element som verkar intressantast av elementen som brukar kallar 5 1/4", med ytterdiameter på ca 140-150mm, tycker jag verkar vara SEAS olika versioner av L16RN samt de olika versionena av SB Acoustics SB15 och Visaton AL130. Så om någon har sett några mätningar, eller mätt några sådana element så skulle det vara spännande att se i denna tråden.
I-or skrev:RolffRojs skrev:
Satori WO24P i området 80-800 Hz ser också hur bra ut som helst. Dock ser man snabbt ökande dist i dem lägre registren hos vissa SB-element. Mycket högre än förväntat. Vet du vad detta beror på?
SB-elementen uppvisar inte sällan en ganska svag linjäritet för framförallt Bl(x), vilket leder till hög distorsion vid lite större förskjutningar. Det är en aning märkligt att SB Acoustics inte har lagt mer vikt vid detta, då det inte är särskilt komplicerat att dimensionera en hyggligt linjär motor och inte heller leder till annat än försumbart högre utvecklings- och produktionskostnader.
Morello skrev:I-or skrev:RolffRojs skrev:
SB-elementen uppvisar inte sällan en ganska svag linjäritet för framförallt Bl(x), vilket leder till hög distorsion vid lite större förskjutningar. Det är en aning märkligt att SB Acoustics inte har lagt mer vikt vid detta, då det inte är särskilt komplicerat att dimensionera en hyggligt linjär motor och inte heller leder till annat än försumbart högre utvecklings- och produktionskostnader.
Gäller det även SB's större element om tex. 10"?
paa skrev:Jag menar alltså mid-woofers för små tvåvägare, i ca 6-12 liters låda, inte mellanregister för trevägare.
Maarten skrev:paa skrev:Maarten skrev:Jadå, om du eller någon annan hittar mätningar så tycker jag att det är intressant att göra en jämförelse.
RR gav länk till Zaph avseende ett antal element, L16RN ser ju tyvärr inte jättefin ut med ca 0,5% THD 100-4000Hz, med två toppar om 3-5% om jag inte ser fel. Vet ej vid vilken nivå?
I övrigt ser inget av elementen som starka konkurrenter till sb15nbac över 200Hz, nästan alla uppvisar en andraton om -40-50db under grundtonen (som ligger på -10db). Vilket då motsvarar ca 0,3-1% i andratonsdistorsion. Lägg till en tredjeton som sällan är negligerbar. Om det nu inte är så att Zapth mäter vid 95-100db?
Mätningar på Visaton AL130 resp 170 har jag letat efter, har endast hittat dessa indirekta mätningar som ser bra ut i mellanregistrer men sämre i midbas:
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... binet.html
https://www.hifisound.de/en/Do-it-yours ... ndard.html
Ca 0,2-0,3% över 300Hz för AL130.
Vet inte vid vilken nivå här och gillar inte den bristfälliga upplösningen i mätningarna.
Wavecor finns ju här: http://www.wavecor.com/html/wf146wa05_06.html
Samt: viewtopic.php?f=3&t=29404&start=390
Frågan är om det är lönt att sammanställa kandidater som inte har stor chans i jämförelse med de bättre? Några riktiga konkurrenter för att jämföra de bästa skulle kunna vara värt en liten insats tänker jag, men det är möjligen AL130 då väl?
Seas förvånar mig faktiskt, de verkar inte ha något bra midwoofer-element sett ur distorsionsperspektiv. På föregående sida får varken Seas CA15RLY, Seas_h1224, eller ER18RNX några några bra resultat. Ej heller i någon av Zaph's mätningar i länken ovan.
Undrar just hur gamla p17RCY mäter?
schmutziger skrev:Erik: stor waveguide behövs för att matcha en stor boomer(spridningsmässigt och distmässigt så gäller det att gitta en gyllene medelväg och den bli någonstans emellan att diskanten lever ett bra liv medan boomern bryter upp och sabbar direktivitet/energikurva till att boomer lever att bra liv o diskanten dist/effektbegränsar på tok för tidigt), och att matcha en stor boomer med en liten diskant med exponerad dome för att få så stor spridning i sista oktaven som möjligt låter som en framgångssaga till en katastrofalt dålig högtalare.
Du får nog koncentrera dig på en mytisk trevägare eller en Oa16-oa112 för tvåvägare med stor spridning i hela registret.
Det eller ambiensdiskant till en wg laddad primärdiskant.
Nöjer du dig med 6.5" element går det ju bättre att klara sig utan wg
Erik_Johansson skrev:schmutziger skrev:Erik: stor waveguide behövs för att matcha en stor boomer(spridningsmässigt och distmässigt så gäller det att gitta en gyllene medelväg och den bli någonstans emellan att diskanten lever ett bra liv medan boomern bryter upp och sabbar direktivitet/energikurva till att boomer lever att bra liv o diskanten dist/effektbegränsar på tok för tidigt), och att matcha en stor boomer med en liten diskant med exponerad dome för att få så stor spridning i sista oktaven som möjligt låter som en framgångssaga till en katastrofalt dålig högtalare.
Du får nog koncentrera dig på en mytisk trevägare eller en Oa16-oa112 för tvåvägare med stor spridning i hela registret.
Det eller ambiensdiskant till en wg laddad primärdiskant.
Nöjer du dig med 6.5" element går det ju bättre att klara sig utan wg
Jag tror du missförstod mig lite. Allt du skriver ser jag som självklarheter och nu pratade ju paa om 5,25 tum. Men även till så små element använder även jag diskant med en ytterst liten waveguide i frontplattan. Och som du säger så är det ju än mer nödvändigt med stor boomer. Det är just hur kraftig verkan från den man vill ha som är skillnaden. Vill man ha jättekraftig spridningsbegränsning och dela vid 1,5-1,8 kHz som många gör eller vill man ta till alla verktyg som finns för att öka spridningen hos boomern så att man kan flytta upp delningen så mycket som möjligt och därmed komma undan med så liten spridningsbegränsning som möjligt hos diskanten (med betoning på "möjligt". Givetvis ska man begränsa spridningen så mycket som krävs). Givetvis kräver det senare också att boomern inte beter sig illa inom det område man använder den.
Men nu ska jag inte förpesta denna fina tråd med ovidkommande pladder.
/Erik
schmutziger skrev:Maarten: Det är visaton Al130m som ska ha fått väldigt fina distmätningar. Det var därför skrutten killgissade att al130 inte borde vara ett skitelement det heller.
Håller med erik om att ss 15wx4x4 serien är bra, 15w8424g00 har jag och den är både lättjobbad och låter väldigt bra som boomer i en topp.
Sb15mfc är trevlig.
petersteindl skrev:Utan mittfaspluggen, så kan du slänga elementet.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Seas 5½" med aluminiumkon har resonans vid 5 kHz. Motsvarande SB har resonansen vid 9 kHz. MMs hos SB är 10 gram och hos Seas 14-15 gram. Jag ser inte Seas som ett alternativ. Det går att förbättra SB. Vi har en egen variant.
MvH
Peter
I-or skrev:Vilka då?
Emanuelgbg skrev:Dock finns ju andra parametrar än distortion, frekvensgång, spridning osv
I-or skrev:Vilka då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster