Calleberg skrev:RogerGustavsson skrev:Har inte den karaktäristiska impedansen betydelse vid överföring av digitala signaler?
Hur stor betydelse det har kan jag inte svara på![]()
Men, kabel för S/PDIF BNC eller RCA skall vara 75 Ohm.
Man kan undra varför i hvete man inte bara specade BNC ...
Jag är inte HF-ingenjör, men tror mig ha en viss kunskap om detta. OM det hade varit mycket höga frekvenser som ska transmitteras, är det viktigt att även kontakdonen och chassihylsorna har rätt karaktäristisk impedans för att undvika reflektioner längs kablaget.* Bärvågsfrekvensen för digitalt ljud är inte särskilt hög i sammanhanget vilket gör att kontaktdonens relativa missmatchning inte ger någon tillräcklig störning för att ha någon betydelse.
Däremot finns det sammanhang där t.ex fastnagling av en antennkabel på jämna avstånd längskablaget kan göra att det blir små bucklor längs kabalget vilket kan ge så pass kraftiga rsonanser i mottagaränden att det blir bildstörningar om det är analog-TV eller omöjligt att ta emot vissa multiplexer i digital-tv.
Själva kabeln bör dock ha 75 ohms karaktäristsik impedans för digitalt ljud om det är obalanserad överföring och 110 ohm om det är balanserad. Annars kan det bli bitfel på grund av interferenser i transmissionen, vilket jag har en kabel hemma som praktiskt exempel som kan demonstreras, vilket ger bitfel.
* För BNC-don bör man välja rätt karaktäristisk impedans på donen vilka är 50 eller 75 ohm. Så gott som alltid är det 50 ohms om man köper de billiga varianterna ospecade.