GDS-projekt: rörförsteg - Revision av kraft!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: GDS-projekt: rörförsteg

Inläggav Rydberg » 2021-10-01 09:31

Morello skrev:Har skissat på en kravspec. Goda tips mottages, men låt oss hålla projektet rimligt. Det här blir en klassisk rörapparat utan DAC, fjärrbetjäning och dyl.

Om det inte kommer att ha fjärr och volymen kommer att skötas med en traditionell potentiometer (typ ALPS RK27) vore min önskan att plats för en motordriven RK27 ritas in så kan man addera fjärrfunktionaliteten själv (finns ju billiga kit). En källa för spänningen till ett sådan kort hade också varit bra att ha på kraftkortet (5v DC vill jag minnas).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-01 09:31

sprudel skrev:Nästa GDS-projekt ja, rörslutsteget. :D
Tvivlar starkt på att Morello ger sig på ett sådant, för många kriterier som inte uppfylls tillräckligt där.

Jag har lekt med tanken många gånger, men det är som sagt väldigt svårt att få till något riktigt bra om inte prislappen skall bli astronomisk.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-01 09:32

Rydberg skrev:
Morello skrev:Har skissat på en kravspec. Goda tips mottages, men låt oss hålla projektet rimligt. Det här blir en klassisk rörapparat utan DAC, fjärrbetjäning och dyl.

Om det inte kommer att ha fjärr och volymen kommer att skötas med en traditionell potentiometer (typ ALPS RK27) vore min önskan att plats för en motordriven RK27 ritas in så kan man addera fjärrfunktionaliteten själv (finns ju billiga kit). En källa för spänningen till ett sådan kort hade också varit bra att ha på kraftkortet (5v DC vill jag minnas).

Ingen tokig idé!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-10-01 10:01

Hur många ingångar hade du tänkt dig att ta höjd för?

jag tycker att 6 är en vacker siffra.

Hörlursutgång?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-10-01 10:19

tordnilsson skrev:Jag skulle personligen gärna ha ett försteg som kunde svinga 25 - 30 V rms med låg distorsion och god bandbredd ( 2Hz -200kHz ) och rimlig utgångsimpedans. 8)
( Edit: För att ev kunna driva ett eller flera framtida spännande slutsteg )

Samt med differentiella utgångar.
Gärna modulärt uppbyggt så att man kan addera fler kanaler.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2021-10-01 11:10

Vad roligt! Hösten är tänkt att gå i rörglödens tecken även i mitt lilla lab, så jag kommer att följa utvecklingen här med stort intresse.

Vad gäller rörtyper har jag själv fått upp intresset för 6SN7. Morgan Jones texter om 6SN7 och dess ekvivalenter i fjärde utgåvan av "Designing Valve Amplifiers" är läsvärd, där han utvärderar distorsionen i en testuppkoppling baserad på en μ-följare. Andratonsdisten hamnar typiskt vid -50 dB, och tredjetonen vid -85 dB. Användaren SY från diyaudio.com har gjort mätningar på en snarlik uppkoppling och kommit fram till samma slutsats: https://syclotron.com/6sn7-5692-tests/

Jämfört mot andra alternativ med samma förstärkning verkar dessa oslagbara. I t.ex. en differentialförstärkare är det ju enkelt att ta hand om andratonsdisten. Intressant är också att de 6SN7GT som har kolytskikt på glasets insida presterar klart bättre.

Av vad jag förstått är många nöjda med nyutgåvan av Tung-Sol 6SN7GT, men skulle vilja validera det med mätningar själv. Dessa kan köpas från bland annat http://www.tubeampdoctor.com.

Citat från Morgan Jones bok:
Spoiler:
Visa
A total of 529 valves was tested, and the results show that the reputation of the
SN7/N7 family is well justified. Distortion for the dual triodes varied from
sample to sample, with a few significant trends visible between manufacturers
(probably because manufacturers were well known for buying in another
manufacturer’s valves and branding them as their own in times of short supply).
If individual measurement and selection for low distortion are not possible, then
carbonised envelope valves from the SN7/N7 family are likely to produce the
lowest distortion. If these are not available, then a 7N7, 14N7 or a Pinnacle
6J5GT is likely to be a good choice. Valves with electrode structures shrunk to
fit B9A bases are significantly poorer.

Hittade en länk till boken i pdf-format: https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Jones ... s%204e.pdf
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2021-10-01 15:23

Morello skrev:
Tvivlar starkt på att Morello ger sig på ett sådant, för många kriterier som inte uppfylls tillräckligt där.

Jag har lekt med tanken många gånger, men det är som sagt väldigt svårt att få till något riktigt bra om inte prislappen skall bli astronomisk.

Ett OTL-steg skulle jag vilja se :-), perfekt för GDS och plånboken om man slipper utgångstrafona.
Det finns ju ett svenskt företag som gör OTL-steg med ganska få rör, t.ex. detta https://qtron.se/sv/products/PA12B%202x25W på 2x25W med bara två slutrör per kanal och en utimpedans på 0.4 Ohm.
Ingen aning om hur det låter dock.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-10-02 09:28

Ett tips om reläer för att välja ingång :

Förbind "tungan" med respektive ingång. På så sätt kan den inaktiva polen jordas ( eller via ett motstånd om man inte vill jorda oanvända ingångar) .Den "aktiva polen bussas ihop med de andra reläerna.
Genom att jorda ej valda ingångar reduceras överhörningan, t.ex. har man ofta en tuner alltid påslagen för att
undvika starttid, om man inte jordar dess signal kan det höras radio i svaga avsnitt.
Som reläer duger 5 / 12v tungelement alldeles utmärkt, helst kvicksilvervätade men dessa är nästan omöjliga
att få tag i numera. Ju mindra element desto mindre ström som bryts och mindre "knäppar". De kan dessutom drivas
direkt från IC / processorer utan behov av drivsteg.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

JM

Inläggav JM » 2021-10-02 10:28

BellsnWhistles skrev:
Morello skrev:

Ett OTL-steg skulle jag vilja se :-), perfekt för GDS och plånboken om man slipper utgångstrafona.
Det finns ju ett svenskt företag som gör OTL-steg med ganska få rör, t.ex. detta https://qtron.se/sv/products/PA12B%202x25W på 2x25W med bara två slutrör per kanal och en utimpedans på 0.4 Ohm.
Ingen aning om hur det låter dock.

Här har du ett relativt billigt GDS OTL bygge att hänga på efter försteget. Slutsteget har 4 från ryska Mig-25 EMP tåliga rör.
https://audioxpress.com/article/your-ca ... -amplifier
http://www.tubetvr.com/favtube.html

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2021-10-02 11:12

JM skrev:Här har du ett relativt billigt GDS OTL bygge att hänga på efter försteget. Slutsteget har 4 från ryska Mig-25 EMP tåliga rör.
https://audioxpress.com/article/your-ca ... -amplifier
http://www.tubetvr.com/favtube.html
JM

6C33C-rör, verkar vara det vanligaste för OTL. Ska läsa, kul. Nu ska jag inte smutsa ner Morellos tråd mera :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-06 09:38

God förmiddag alla devota rörtillskyndare!

Schemaritningen går framåt, men det har tagit en hel del tid att skapa komponenter till databasen.
Hoppas på att kunna presentera ett komplett schema på linjesteget ikväll eller senaste imorgon.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2021-10-08 09:17

Kul med en ny projekttråd från din sida. Alltid intressant att följa.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-08 09:21

Jobbade vidare igår och började faktiskt lägga ut komponenter på mönsterkortet. Tog en liten paus från schemagranskningen.
Återstår att finjustera fasgången för det öppna systemet för att säkerställa god fasmarginal vid såväl låga som höga frekvenser.
I rörapparater blir det ju tyvärr ofta så att man måste AC-koppla mellan olika steg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-10-08 10:32

I vilken utsträckning kommer du att använda rör även till spänningsstabilisering, biasering, återkoppling, etc.?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-10-08 19:56

Tummen upp! Blir roligt att följa. :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2021-10-08 21:53

Almen skrev:I vilken utsträckning kommer du att använda rör även till spänningsstabilisering, biasering, återkoppling, etc.?

Bra fråga!
Personligen så skulle jag endast ha rör i signalvägen och mer modern teknik i resten (var det inte så Perka gjorde huvudsakligen?), men å andra sidan, varför inte ha moderna lösningar överallt i så fall...?
M.a.o. vad är målet med projektet?

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2021-10-08 22:02

Jag tror att det är bäst med "icke rör " I nätdelen, sett till stabila långtidsprestanda / tillförlitlighet.

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2021-10-09 12:38

Kommer att följa projektet med stort intresse. Kan även tänka mig att bistå projektet med en del kvalitetskomponenter, ex.vis rörsocklar m.m

Roland!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-12 21:53

Det dök upp lite annat att göra, men nu finns utkast (PDF) till linjesteg i ftp-foldern. Se länk i första inlägget.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-12 21:58

anoden skrev:Kommer att följa projektet med stort intresse. Kan även tänka mig att bistå projektet med en del kvalitetskomponenter, ex.vis rörsocklar m.m

Roland!

Har du tips på bra och lätttillgänglig rörsockel för mönsterkortsmontage/hålmonterad så får du gärna tipsa.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-12 22:00

Almen skrev:I vilken utsträckning kommer du att använda rör även till spänningsstabilisering, biasering, återkoppling, etc.?

Nätdelen blir helt halvledarbestyckad. Rör används för all signalförstärkning och halvledare för strömspeglar och dito generatorer.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-12 22:06

I samma ögonblick som jag laddade upp schema PA1 kom jag på en lösnung för att trolla bort kopplingskondensatorn till återkopplingen. Skall verifiera den lösningen lite och kanske ladda upp PA2. Lösningen skulle även medföra att -15 V-matningen utgår.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-10-13 06:39

Morello skrev:I samma ögonblick som jag laddade upp schema PA1 kom jag på en lösnung för att trolla bort kopplingskondensatorn till återkopplingen. Skall verifiera den lösningen lite och kanske ladda upp PA2. Lösningen skulle även medföra att -15 V-matningen utgår.

Folk brukar rekommendera en grid-stopper intill gallret på ecc88 för att undvika HF självsvängning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2021-10-13 08:05

Ge mig en adress så skickar jag ett antal rörsocklar för kretskortsmontage.

Roland!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-13 09:04

anoden skrev:Ge mig en adress så skickar jag ett antal rörsocklar för kretskortsmontage.

Roland!

Tackar. Har du någon modellbeteckning. Har ritat en en sockel som heter CMC-9PT, men vet inte riktigt hur det är med tillgängligheten.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-13 09:05

peterh skrev:
Morello skrev:I samma ögonblick som jag laddade upp schema PA1 kom jag på en lösnung för att trolla bort kopplingskondensatorn till återkopplingen. Skall verifiera den lösningen lite och kanske ladda upp PA2. Lösningen skulle även medföra att -15 V-matningen utgår.

Folk brukar rekommendera en grid-stopper intill gallret på ecc88 för att undvika HF självsvängning.

Bra påpekande, hade faktiskt lagt in 100 ohm i serie med alla galler i simuleringsschemat, men dom ramlade bort på vägen.

Tror jag DC-kopplar återkopplingen och "hissar" upp gallrena på diffstsget cirka 25 V och AC-kopplar ingången. Blir elegantare så.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2021-10-13 11:06

Spännande !
En fråga ang kopplingskondensatorn C103, C115 som är satt till 10nF i schemat, är inte det en aning lågt värde ?
Eller har jag missförstått något ?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-10-13 11:47

Morello skrev:

Nätdelen blir helt halvledarbestyckad. Rör används för all signalförstärkning och halvledare för strömspeglar och dito generatorer.

OK. Kul! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-13 11:53

tordnilsson skrev:Spännande !
En fråga ang kopplingskondensatorn C103, C115 som är satt till 10nF i schemat, är inte det en aning lågt värde ?

Helt riktigt, men i och med att det finns två AC-kopplingar från ingång till inverterande ingång var jag tvungen att tillse att tidskonstanterna är avsevärt skilda från varandra för att säkerställa god fasmarginal, men jag kommer att plocka bort AC-kopplingen i återkopplingen och då kan C103/115 göras godtyckligt stor. Tex 470 µF eller 1 µF.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2021-10-13 13:11

Morello skrev:
tordnilsson skrev:Spännande !

Helt riktigt, men i och med att det finns två AC-kopplingar från ingång till inverterande ingång var jag tvungen att tillse att tidskonstanterna är avsevärt skilda från varandra för att säkerställa god fasmarginal, men jag kommer att plocka bort AC-kopplingen i återkopplingen och då kan C103/115 göras godtyckligt stor. Tex 470 µF eller 1 µF.

Ok, då tror jag att jag hänger med lite mer.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum